راهنماي خريد مکان ياب (GPS)

راهنمای خرید بهترین جی پی اس (GPS)

 يکي از دغدغه های مهمي که هر فرد در سفر يا گردش خود ( مخصوصا به مکان هایی که برای اولین بار به آنجا می رود) با آن رو به رو می شود اين است که چگونه بايد راه را به سوي مقصد خود پيدا کند و چگونه بداند که الان در چه مکاني قرار دارد. اگر شما اهل گردش و سفر باشيد ، نيازمند وسايل مختلفي هستيد تا بتوانيد به راحتي به هر جا که مي خواهيد برويد که يکي از اين وسايل دستگاه موقعيت ياب يا GPS است. دستگاه های گیرنده GPS دستگاه هايی هستند که با اتصال به ماهواره های GPS مکان شما را به شما نشان می دهند و شما را در رفتن به سوي مقصدتان راهنمايي مي کنند. در مقاله زير قصد داريم با معرفي انواع GPS ها ، شما را در خريد يک دستگاه GPS راهنمايي کنيم ، پس اگر شما قصد خريد يک دستگاه GPS داريد تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد.

 

جی پی اس یک دستگاه مکان یاب جغرافیایی است و با بهره گرفتن از 24 ماهواره در پنج ایستگاه زمینی توانایی آن را دارد که موقعیت جغرافیایی کاربر را آشکار سازد. هرکدام از آن 24 ماهواره جی اس 2400 متر از زمین دورتر هستند و به شش مدار مجهز میباشد که هر 12 ساعت یکبار به دور زمین می گردند. به زبان ساده تر میتوان اینگونه گفت که موقعیت دقیق کاربر به وسیله  24 ماهواره جی پی اس به طور کاملا دقیق به گیرنده های جی پی اس ماشین و یا دستگاه های دستی مکان یاب فرستاده می شود و کاربر می تواند اطلاعات دریافتی را توسط تلفن همراه، دستگاه و یا سایت ببیند. اگر مایل هستید اطلاعات تکمیلی را در ارتباط با جی پی اس و مناسب ترین برنامه های موجود برای جی پی اس بدانید حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. ما سعی داریم شما را برای خرید جی پی اس راهنمایی کنیم.

 

نکاتی که قبل از خرید مکان یاب (GPS) باید بدانیم

 

انواع گيرنده هاي GPS

گیرندهGPS  همان چیزی است که شما معمولا با نام دستگاهGPS  می شناسید. یک نمایشگر که موقعیت شما را روی نقشه ای به شما نشان می دهد. این دستگاه در انواع مختلفی ساخته شده است که آن ها را به شما معرفی می کنیم.

1- گيرنده هاي GPS دستی:  گيرنده هاي GPS دستي را گيرنده های نقشه بردار نيز مي گويند . اين نوع گيرنده های GPS از قابليت نمايش نقشه برخوردارند. گیرنده های دستی معمولا از باتری قابل شارژ يا باتری های قلمی برای تامين انرژی استفاده مي کنند. گيرنده های GPS دستی در زمينه های مختلفی از جمله گردش و مسافرت و همچنين ورزش هایی مانند کوهنوردی دوچرخه سواری ، قايقرانی ، اتومبيل رانی و .... مورد استفاده قرار مي گيرند.

2- گيرنده هاي GPS خودرو : اين نوع گيرنده هاي GPS داراي صفحه نمايشی بزرگتر نسبت به گیرنده های GPS دستی هستند. منبع تغذيه اين نوع گيرنده ها ، برق خودرو است و در نتيجه در خارج از خودرو قابل استفاده نيستند. GPS های خودرويی ، امکان جستجو و نشان دادن دقيق مکان ها را دارند و مي توانند کوتاه ترين مسير را براي رسيدن به هدفتان به شما نشان دهند. همچنين سرعت لحظه ای خودرو را به شما نشان می دهند. يکی از قابليت های بسيار جالبی که در اين نوع GPS ها قرار داده شده است ، راهنماي صوتي است. راهنمای صوتی ، با اعلام جهت حرکت ، شما را در رفتن به سوي هدفتان راهنمايی مي کند. با توجه به اينکه توجه راننده به جلو و مسير پيش روی خود در هنگام رانندگی بسيار مهم است ، سيستم راهنمای صوتی در GPS خودرو ها اهميت فوق العاده اي می یابد و با وجود آن ديگر نيازي نيست تا براي يافتن جهت حرکت خود دائما به نمايشگر نگاه کنيد که اين امر ، تاثير زيادی در کاهش خطر تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو در هنگام رانندگی دارد.

 

نشان دادن موقعیت جی پی اس

بعضی از دستگاه های چی پی اس فقط درازا و پهنای جغرافیایی را نمایش می دهند. اما برخی دیگر از دستگاه های جی پی اس توانایی شناختن یک مرجع شبکه، ارتفاع و مسافت را هم دارند.

 

خواندن نقشه روی نمایشگر

چنانچه می خواهید یک دستگاه جی پی اس دستی را خریداری کنید که نقشه ها را روی نمایشگرش نشان دهد، مطمئن شوید که جی پی اس فوق، نقشه ها را در اندازه خوب و مناسب نشان دهد.


قابلیتها و ویژگی های ضروری دستگاه مکان یاب

حافظه و مدت زمان شارژ

این موضوع طبیعی است که هر چقدر سایز نمایشگر دستگاه بزرگتر باشد و همچنین هرچه از توانایی های بیشتر و متنوع تری بهره گیرید، شارژ دستگاه زودتر به اتمام خواهد رسید. قابل ذکر است که با افزایش سایز صفحه نمایشگر به وزن نهایی دستگاه هم اضافه میشود. بنابراین باید دستگاه جی پی اسی را انتخاب کرد که مدت زمان نگه داری شارژ آن با توجه به استفاده و نیازهای ما باشد. یک موضوع قابل ذکر این است که باطری های استاندارد که توانایی عوض کردن دارند ارزان تر و دردسترس تر می باشند، این قابلیت یک امتیاز خوب برای دستگاه های جی پی اس است. نقشه ها قسمت زیادی از حافظه دستگاه را به خود اختصاص میدهند. بعضی از دستگاه های جی پی اس کارت حافظه جانبی را پوشش می دهند، در حالی که جی پی اس های دیگر فقط کارت حافظه داخلی دارند. اما با این حال دستگاه هایی نیز وجود دارد که هر دو کارت حافظه داخلی و جانبی را پشتیبانی میکنند.

 

استقامت دستگاه

بیشتر دستگاه های جی پی اس توانایی آن را دارند که با باران مشکلی نداشته باشند و به زبان دیگر ضد آب هستند. جنس روکش دستگاه هم نقش مهمی در نگه داری از دستگاه جی پی اس در برابر ضربه دارد. نکته قابل توجه دیگر خوش دست بودن دستگاه است که نکته مهمی است و باید به آن توجه کرد.

 

دکمه های فیزیکی یا صفحه نمایشگر لمسی

در حال حاضر برای بیشتر دستگاه های جی پی اس از صفحه نمایش های لمسی و تاچ استفاده می شود که کار با آنها را ساده تر کرده است. اما باید به این نکته توجه کرد که اگر دست کاربر بسیار سرد باشد و یا دستکش های خیلی زخیم پوشیده باشد، استفاده از جی پی اس لمسی بسیار مشکل ساز خواهد بود.

 

قطب نمای مغناطیسی، فشارسنج و ارتفاع سنج

اکثر دستگاه های جی پی اس دارای قطب نما مغناطیسی می باشند. مزیت این قابلیت  این است که کاربر در هر حالتی دستگاه را در دست دارد بتواند مسیر مد نظرش را بررسی کند. در صورت نداشتن قطب نمای مغناطیسی کاربر باید کمی جابه جا شود تا دستگاه جی پی اس بتواند ارزیابی کند  که کاربر در چه مسیری در حرکت است. دو قابلیت دیگر این دستگاه ها وجود ارتفاع سنج و فشار سنج است و به کاربر این امکان را میدهد ارتفاع مکانی که در آن هست را به صورت تخمینی بداند.

 

منافع  استفاده از جی پی اس های دستی در برابر برنامه های جی پی اس گوشی های هوشمند

با آمدن برنامه های جی پی اس برای تلفن های همراه دیگر دستگاه های جی پی اس در بازار رونق قبل را ندارد. علت اینکه کاربران به این برنامه ها روی آوردن این است که علاوه بر عکس گرفتن و برقرایی تماس، میتوان همه اطلاعات مورد نیاز خود را در یک تلفن به همرا داشت. این در حالی است که دستگاه های جی پی اس دستی از دقت و نقشه برداری سازگاری بهتری با انواع وسیعی از سامانه های ماهواره ای دارد و این امر باعث میشود که این دستگاه ها نسبت به تلفن همراه برتری داشته باشند.دستگاه های جی پی اس توانایی پوشش دهی نقاط دو از دسترس و نقاط کور را دارند که این توانایی برای کوهنوردان و گردشگران یک مزیت خیلی خوب است. نکته دیگر که جزوء مزایای  این دستگاه ها محسوب می شود طول عمر شارژ آنها می باشد که دستگاه های جی پی اس برعکس تلفن های هوشمند توانایی بیشتری در نگهداری شارژ خود دارند.

 

ساير قابليت ها

قابليت ارسال و دريافت SMS: برخي از دستگاه های گيرنده GPS دارای قابليت دريافت و ارسال پيامک هستند.

قابليت اتصال به اينترنت : اين قابليت در بسياري از دستگاه هاي GPS وجود دارد که امکان اتصال به شبکه اينترنت را براي شما فراهم مي کند.

قابليت چند رسانه ای : برخي از گيرنده هاي GPS قابليت ذخيره و پخش فايل های چند رسانه ای ( فيلم ، عکس و فايل هاي صوتی ) را دارا هستند.

قابليت ضد آب و ضد ضربه : برخی از دستگاه هاي GPS داراي قابليت ضد آب و ضد ضربه هستند. با توجه به اينکه دستگاه هاي GPS دستی معمولا در محيط های ورزشی و يا گردش مورد استفاده قرار مي گيرند و جابه جايی زيادی دارند ، وجود اين امکان در آن ها بسيار ضروری است.

بلوتوث : بلوتوث يکي از امکاناتي است که در اکثر دستگاه هاي الکترونيکي يافت مي شود. اين قابليت در دستگاه هاي GPS براي پاسخ دادن به تماس هاي موبايل و يا پخش موسيقی و ... استفاده مي شود.

 

قيمت

قيمت گيرنده هاي GPS گستره وسيعي دارد که عوامل مختلفي سبب ايجاد اين گستره وسيع شده اند که شرکت سازنده ، نوع جی پی اس و قابليت هاي آن از مهمترين فاکتور هاي موثر در قيمت به شمار می روند. 

پيشنهاد می کنيم که اگر بيشتر سفر های خود را با خودروی خود انجام مي دهيد ، يک GPS خودرويي تهيه کنيد و اگر به صورت پياده به گردش و ورزش می پردازيد ، گيرنده هاي دستي را تهيه کنيد. همچنين سعي کنيد پيش از خريد ، تمامي امکانات و قابليت هايي که از دستگاه GPS مد نظر خود انتظار داريد را مشخص کنيد تا به گزينه مناسبي براي خريد دست پيدا کنيد.

 

معرفی تعدادی از جی پی اس های باکیفیت موجود در بازار

 

جی پی اس گارمین Garmin مدل eTrex 10

شرکت آمریکایی گارمین (Garmin) رتبه اول را در بازارجی پی اس دارد.جی پی اس مدل eTrex 10 گارمین از محصولات میان رده این کمپانی بزرگ است که توانایی ها و قدرت های مناسبی دارد. این مدل دارای باطری های لیتیومی یا NiMH است و توان نگه داری شارژ باطری به مدت 25 ساعت را دارد. این دستگاه علاوه بر دریافت امواج ماهواره جی پی اس آمریکا، بطور همزمان می تواند امواج ماهواره گلوناس (Glonas) روسیه را نیز دریافت کند که جهت یابی و مکان یابی بهتری خواهد داشت. 

دستگاه جی پی اس اترکس 10 (eTrex 10) دارای استاندارد IPX7 است کاربر بدون هیچ دلهره ای میتواند از این دستگاه در هوای بارانی نیز استفاده کند. این دستگاه با عایق بودن در برابر آب توانایی این را دارد که تا عمق یک متری آب به مدت 30 دقیقه دوام بیاورد. ابعاد، اندازه نمایشگر و داشتن وزن کم جی پی اس اترکس 10 امکان حمل راحت تر را به کاربر می دهد .با صفحه نمایشگر تک رنگ مونوکروم  2.2 اینچی جی پی اس eTrex 10 به راحتی درشرایط نوری میتوان اطلاعات را مشاهده کرد و خواند. این محصول قابلیت ذخیره سازی 1000 نقطه و 50 مسیر را در نقشه  دارد و نیز از ویژگی ژئوکشینگ هم پشتیبانی می کند. کمپانی گارمین برای این دستگاه قابلیت های تقویم ماهیگیری، شکار و اطلاعات مرتبط با ماه و خورشید را قرار داده که برای کاربران گردشگر کاربردی می باشد.


معرفی پرفروش ترین برند جی پی اس

جی پی اس گارمین مدل Montana 680

این مدل یکی از محوصولات رده بالای این کمپانی به حساب می آید. این جی پی اس دارای صفحه نمایش رنگی و لمسی در ابعاد 4 اینچ می باشد. عمر باطری این محصول در صورت استفاده از باطری لیتیم 16 ساعت و درصورت استفاده از باطری AA (قلمی) به 22 ساعت  می رسد. جی پی اس گارمین  Montana 680 ضد آب است و دارای استاندارد  IPX7می باشد. دارای درگاه USB است که قابلیت انتقال اطلاعات از دستگاه به کامپیوتر با درگاه USB و WiFi امکان پذیر است. این دستگاه مجهز به دوربین 8 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و قابلیت برچسب گذاری جغرافیایی اتوماتیک است. همچچنین حافظه داخلی آن 4 گیگ می باشد و توانایی نصب کارت حافظه خارجی  MicroSD را هم دارد. این دستگاه علاوه بر پشتیبانی جی پی اس آمریکا، توانایی پشتیبانی از گلوناس (Glonas) روسیه را هم دارد و قابلیت ثبت 4000 نقطه در نقشه، 10000 نقطه در200 رد پا و نیز 200 مسیر را دارد. دارای جدول های جذر و مد، اطلاعات ماه و خورشید، تقویم ماهیگیری و شکار است. این محصول توانمند از شرکت گارمین برای ژئوکشینگ مناسب است.

 

جی پی اس گارمین سری  eTrex 30x

جی پی اس مدل «eTrex 30x» مانند بیشتر محصولات گارمین از کیفیت ساخت بالا و بدنه ای محکم و مقاوم برخوردار بوده و همچنین استاندارد ضد آب IPX7 را نیز دارد. IPX7  نشان  دهنده این موضوع است که می توان حداکثر دستگاه را برای مدتی کمتر از 30 دقیقه در عمقی کمتر از یک متر نگه داشت بدون اینکه آسیبی به آن برسد. این جی پی اس دارای صفحه نمایش رنگی به اندازه 2.2 اینچ است و نقشه ها را با کیفیت بالا نمایش می دهد که علاوه بر این میتوان اطلاعات روی نمایشگر را در زیر نور آفتاب نیز مطالعه کرد. جی پی اس گارمین اترکس 30 به مدد داشتن گیرنده فوق حساس با استفاده همزمان از ماهواره هاي جي پي اس امریکا و گلوناس روسیه،موقعیت یابی  بسیار دقیق و قابل اطمینان تری دارد. این محصول از باتری NiMH استفاده میکند و توانایی این را دارد که 25 ساعت روشن باشد. از دستگاه جی پی اس گارمین اترکس 30 ،می توان برای ژئوکشینگ یا دفینه نیز استفاده کرد و قابلیت ذخیره 200 مسیر مختلف را دارد. همچنین از درگاه USB بهره مند است  و اطلاعات مرتبط به ماه و خورشید را نیز نشان می دهد، اما قابلیت استفاده از تقویم ماهیگیری و اطلاعات جذر و مد را ندارد.

 

جی پی اس گارمین سری  eTrex 20x

جی پی اس eTrex 20» یک محصول زیبا و کاربردی است که جزوء محصولات رده پایین شرکت گارمین می باشد، دارای نقشه پایه است که در صورت نیاز به آن نقشه های دیگری را هم می توان افزود. دارای 1.7 گیگ حافظه داخلی است و قابلیت افزودن کارت حافظه خارجی  به صورت Micro SD را نیز دارد. برای اینکه کاربر بتواند اطلاعات بهتری از اطراف خود داشته باشد مجهز به اطلاعات ماه و خورشید است. به دلیل داشتن گیرنده فوق حساس موقعیت یابی با این دستگاه بسیار دقیق است  و خطای احتمالی آن فقط درحد سه تا پنج متر می باشد. قابل ذکر است که این محصول دارای نمایشگر عکس است و کاربر می تواند تصاویر دلخواه خود را در آن به همراه داشته باشد. این دستگاه جی پی اس توانایی یک راهیابی ماهواره ای راحت را در سفرها برای شما دارد.

 

جی پی اس گارمین سری Oregon 750

این محصول با صفحه نمایش 3 اینچی یکی از بهترین محصولات کمپانی گارمین است. این محصول توانایی انتقال اطلاعات از طریق بلوتوث، وای فای و درگاه USB را دارد و طول عمر باطری آن که قلمی و یا لیتیومی می باشد به 16 ساعت می رسد. حافظه داخلی این دستگاه جی پی اس 4 گیگ است و میتواند کارت حافظه جانبی میکرو SD تا ظرفیت 32 گیگابایت را پشتیبانی کند. دارای یک دوربین 8 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و زوم دیجیتال و قابل اتصال به گوشی هوشمند را نیز دارد. از دیگر توانایی های این مدل استفاده همزمان از ماهواره هاي جي پي اس امریکا و نیز گلوناس روسیه، دارای استاندارد IPX7 و خاصیت ضدآب، مجهز به تقویم ماهیگیری، شکار و اطلاعات مربوط به ماه و خورشید و همچنین میتواند از ژئوکشینگ نیز پشتیبانی می کند. قابلیت کاربردی این دستگاه پیش بینی آب و هوا Active Weather می باشد. این جی پی اس قادر است 250 مسیر و 10000 نقطه روی مسیرها را ذخیره کند. 

 

جی پی اس گارمین سری  Oregon 700

این محصول یک صفحه نمایش رنگی به اندازه 3 اینچی و Transflective (خوانا) دارد که خواندن اطلاعات از روی این صفحه نمایش در زیر نور آفتاب هم امکان پذیر است. شرکت گارمین این دستگاه را به استاندارد ضد آب IPX7 را نیز مجهز کرده است تا کاربر با خیالی راحت در زمان بارش باران از این جی پی اس استفاده کند. داشتن این استاندارد نشان دهنده آن دست که حتی اگر این دستگاه به داخلی گودال آب هم بیافتد آسیب جدی به آن وارد نمی شود. حافظه داخلی دستگاه 1.7 گیگ است که می توان با کارت حافظه خارجی  نیز آن را افزایش نیز داد. شما در این دستگاه جی پی اس می توانید 250 مسیر مختلف را مشخص کنید که در تمامی این مسیرها می توان 20000 ردپا مشخص کرد. همچنین می توانید روی نقشه این دستگاه جی پی اس 10000 نقطه را به عنوان هدف  مشخص کنید و در عین حال علاوه بر استفاده از نقشه پایه، نقشه های دیگری نیز به آن اضافه کنید. بسیاری از افراد، دستگاه های جی پی اس را برای استفاده از برنامه ژئوکشینگ تهیه می کنند. ژئوکشینگ یک برنامه جهانی است که افراد در آن اشیایی را در مختصات خاصی قرار می دهند و اطلاعات آن را در سامانه اصلی ژئوکشینگ ثبت می کنند تا سایر طبیعت گردان به آن نقطه رفته و شی مورد نظر را پیدا کرده و جای آن وسیله دیگری را قرار دهند. جی پی اس گارمین مدل  Oregon 700 نیزبه این برنامه مجهز است. همچنین دارای تقویم ماهیگیری، شکار و اطلاعات ماه و است  تا شما بتوانید انواع فعالیت های خود را انجام دهید. برای انتقال اطلاعات میتوان از بلوتوث، درگاه USB، شبکه Wi-Fi و همچنین «ANT+» استفاده کرد. جی پی اس گارمین مدل Oregon 700 ویژگی های بسیار کاربردی دارد که می تواند یک همراه خوب برای سفرهای ماجراجویانه شما باشد. 

 

جمع بندی

دستگاه جی پی اس یکی از ابزارهای لازم برای گردشگری یا کوهنوردی است که مورد استفاده قرار میگیرد. اکثر گردشگران یا کوهنوردان با توجه به برنامه ها و اهداف شان از سفری که در پیش دارند مشخص میکنند که نیاز به چه جی پی اس مناسبی دارند تا بتوانند به بهره گرفتن از اطلاعات جغرافیایی و قابلیت های دیگر دستگاه بتوانند به هدف خود از سفرشان برسند. جی پی اس گارمین سری eTrex 20x نیز با قابلیت های متنوعی که دارد دستگاهی کارآمد خواهد بود که به کاربر در ادامه برنامه سفر کمک زیادی خواهد کرد. در این مقاله نکاتی گفته شد که در موقع خرید جی پی اس بهتراست در نظر گرفته شود و همچنین با برخی از بهترین مدل های جی پی اس  در بازار ایران آشنا شدیم. 

 

 


نظرات کاربران