نقد و بررسی گوشی Google Pixel 3XL

نقد و بررسی گوشی Google Pixel 3XL

شرکت گوگل علاوه بر خدمات آنلاین و فعالیت های نرم افزاری خود، در چند سال اخیر شانس خود را در زمینه تولید گوشی های هوشمند هم امتحان کرده است. این شرکت در نوامبر سال 2018 طی مراسمی گوشی هوشمند Pixel 3XL را معرفی نمود. این شرکت گوشی هوشمند خود را به سیستم عامل اندروید خام عرضه کرده است و توانسته است تا توجه کاربران زیادی را در سراسر دنیا به خود جلب نماید. شرکت گوگل در ساخت گوشی های خود تلاش کرده است تا سیستم عامل اختصاصی خود را به گونه ای عرضه کند که دچار کاهش سرعت نشود. این شرکت نیز هر سال اقدام به رونمایی از پرچمداران جدید خود می کند و این گوشی های هوشمند را با جدیدترین نسخه از سیستم عامل اختصاصی خود عرضه می نماید که این اقدام بسیار شبیه به نحوه عرضه محصولات شرکت اپل است. طی سالیان اخیر شرکت گوگل گوشی های هوشمند خود را تحت عنوان Pixel معرفی می کند و بسیار تلاش کرده است تا این محصولات از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار باشند. قیمت گوشی هوشمند Pixel 3XL چندان مقرون به صرفه به نظر نمی رسد و نمی توان این محصول را گوشی هوشمندی با قیمتی مناسب به حساب آورد. این گوشی هوشمند که توسط شرکت گوگل طراحی و ساخته شده است از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و می تواند توجه کاربران زیادی را به خود جلب نماید.

طراحی ظاهری و کیفیت ساخت


نقد و بررسی گوشی Google Pixel 3XL

 

شرکت گوگل در طراحی این گوشی هوشمند از سبکی خاص بهره برده است و همین امر ممکن است موجب شود تا برخی از کاربران نتوانند با این دستگاه ارتباط برقرار کنند اما از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار است. البته در صورتی که این گوشی هوشمند با دستگاه های دیگر اندرویدی مقایسه شود ممکن است از نظر طراحی چندان موفق نباشد. این گوشی هوشمند به شکلی طراحی شده است که از ناچ برخوردار است و ضخامت آن نسبتاً زیاد است. همچنین در لبه پایین این دستگاه نیز حاشیه آن بسیار زیاد است و ممکن است این مسئله برای برخی چندان خوشایند نباشد. حاشیه های لبه بالا و پایین این دستگاه موجب گشته است که این دستگاه مقداری بزرگ به نظر برسد و زیبایی این دستگاه را تحت تأثیر قرار داده است.

این گوشی هوشمند به شکلی طراحی شده است که از ابعاد 7.9×76.6×158میلی متر برخوردار شده است و وزن آن معادل 184گرم است. این گوشی با توجه به ابعادی که دارد از وزن مناسبی برخوردار است و کاربر به راحتی می تواند برای مدت طولانی بدون احساس خستگی از این دستگاه استفاده نماید و از کار کردن با آن لذت ببرد. این گوشی هوشمند دارای طراحی نسبتاً ساده  و یکنواختی است و از فلز آلومینیوم برای ساخت فریم این دستگاه استفاده شده است. جنس پنل پشت و جلوی این دستگاه نیز از شیشه است که شرکت گوگل برای حفاظت از آن از پوشش گوریلاگلس 5 استفاده شده است. پنل پشتی این دستگاه به صورت دو رنگ می باشد که رنگ ناحیه پایین آن روشن است و رنگ ناحیه بالا مقداری تیره تر است که نمای پشتی این دستگاه را از حالت یکنواختی خارج کرده است. در پنل پشتی این دستگاه نیز دوربین در گوشه سمت چپ بالا قرار داده شده است و در کنار آن نیز فلش این دستگاه به چشم می خورد. در قسمت وسط پنل پشتی این دستگاه سنسور اثر انگشت آن تعبیه شده است که در فاصله مناسبی با لنز دوربین قرار دارد و کمتر پیش خواهد آمد که کاربر به صورت اشتباهی به جای سنسور اقدام به لمس دوربین دستگاه نماید و به مرور زمان کاربر به محل قرارگیری سنسور عادت خواهد کرد. لبه های قاب این دستگاه دارای انحنا بوده و همین امر می تواند سبب می شود تا کاربر بتواند این گوشی هوشمند را به راحتی در دست بگیرد. این گوشی به شکلی طراحی شده است که بسیار ساده می باشد و از جذاب چندان بالایی برخوردار نیست. اما لازم به ذکر است که این گوشی از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است. استفاده از آلومینیوم در ساخت فریم این دستگاه موجب شده است تا از استحکام بسیار بالایی برخوردار باشد. همچنین پنل های شیشه ای این دستگاه توسط گوریلاگلس 5 محافظت می شود که همین امر موجب شده است تا این دستگاه در برابر خط و خش نیز بسیار مقاوم باشد. البته بهتر است جهت مراقبت از این دستگاه از محافظ صفحه نمایش و همچنین گارد استفاده شود.


نقد و بررسی گوشی Google Pixel 3XL

 

این گوشی هوشمند به شکلی ساخته شده است که موفق به کسب استاندارد IP68 شده است. برخورداری از این استاندارد نشان می دهد که این گوشی هوشمند می تواند به مدت 30دقیقه در عمق 1.5متری آب شناور شود و در برابر نفوذ آب از خود مقاومت نشان دهد. این مقدار واقعی است و فقط بر روی کاغذ و برای تبلیغات صدق نمی کند. البته بهتر است تا تا حد امکان این گوشی به اعداد اعلام شده نزدیک نشود تا از آن محافظت به عمل آید و آسیبی به این دستگاه وارد نشود. شرکت گوگل این گوشی هوشمند را به اسپیکرهای Dual Stereo استفاده کرده است که از خروجی صدای بسیار با کیفیتی برخوردار است. همچنین این گوشی هوشمند از یک درگاه سیمکارت نانو برخوردار است و در عین حال از e-SIM نیز پشتیبانی می کند که از این لحاظ نیز شباهت به گوشی های شرکت اپل دارد. یکی از نقاط قوت این گوشی هوشمند سنسور اثر انگشت آن است که از سرعت بالایی برخوردار است و کیفیت مناسبی دارد. شرکت گوگل در ساخت این دستگاه دقت بالایی به خرج داده است. طراحی این گوشی نیز همانند نسل های پیشین است و در همین راستا نمی تواند رقیبی جدی برای سایر گوشی های اندروید جدیدتر باشد. شرکت گوگل این وشی هوشمند را در سه رنگ سفید، صورتی و مشکی به بازار عرضه کرده است.

صفحه نمایش


نقد و بررسی گوشی Google Pixel 3XL

 

شرکت گوگل برای این گوشی هوشمند از یک صفحه نمایش 6.3اینچ از نوع P-OLED استفاده کرده است. نسبت تصویر در این صفحه نمایش 18.5:9 است و نسبت آن به بدنه این دستگاه در حدود 82.8% می باشد. این صفحه نمایش طیف وسیعی از رنگ ها را داراست و از قابلیت نمایش 16میلیون رنگ برخوردار است. این صفحه نمایش دارای رزولوشن 1440×2960پیکسل است و تراکم پیکسلی آن نیز در حدود 523 پیکسل در هر اینچ می باشد که رقم بسیار قابل توجهی است. این صفحه نمایش حدود 95% از رنگ های DCI-P3 را داراست که یک ویژگی بسیار خوب برای اسن صفحه نمایش به شمار می آید. شرکت گوگل این صفحه نمایش را به قابلیت Always On Display تجهیز کرده است که به این صفحه نمایش اجازه می دهد تا بتواند به صورت دائم در هنگام خاموش بودن برخی موارد از قبیل تاریخ، ساعت، و نوتیفیکشن برخی از برنامه ها را به نمایش بگذارد. شرکت گوگل برای حفاظت از صفحه نمایش این گوشی هوشمند آن را به لایه ای از گوریلاگلس 5 تجهیز کرده است که همین ویژگی موجب شده است تا این صفحه نمایش از مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشد. ابعاد این صفحه نمایش بسیار مناسب است و کاربران به راحتی می توانند از آن برای انجام کارهای روزمره و همچنین تماشای فیلم استفاده کنند. این صفحه نمایش از رزولوشن و تراکم پیکسلی بسیار خوبی برخوردار است که همین امر موجب می گردد تا تصاویر را با کیفیت بسیار بالایی به نمایش بگذارد. این صفحه نمایش تصاویر را با جزئیات مناسب، شارپنس خوب و رنگ ها را شاداب به نمایش می گذارد و کاربران با استفاده از این دستگاه به خوبی متوجه کیفیت ساخت بسیار بالای این صفحه نمایش خواهند شد. این دستگاه برای کاربرانی که به کیفیت صفحه نمایش اهمیت می دهند بسیار مناسب است. یکی دیگر از ویژگی های خوب این صفحه نمایش که در هنگام استفاده می تواند توجه کاربر را جلب نماید میزان روشنایی آن است. صفحه نمایش این دستگاه از روشنایی بسیار مناسبی برخوردار است و با قرار دادن میزان روشنایی آن بر روی 90% امکان استفاده از این گوشی در زیر نور آفتاب فراهم خواهد بود و محتوای صفحه نمایش به راحتی قابل مشاهده است. البته لازم به ذکر است که این صفحه نمایش از حاشیه های نسبتاً زیادی برخوردار است و همین امر مقداری زیبایی این دستگاه را در نمای روبرو تحت تأثیر قرار داده است. همچنین در لبه بالای این دستگاه شاهد بریدگی نسبتاً بزرگی هستیم که در اصطلاح به آن Notch گفته می شود. این بریدگی محل قرارگیری دوربین سلفی، اسپیکر خروجی مکالمه و همچنین سنسورهای این دستگاه است. حاشیه زیاد این دستگاه در لبه بالا و پایین دستگاه موجب شده است تا مقداری از درصد نسبت صفحه نمایش به بدنه کاسته شود. در مجموع می توان گفت این صفحه نمایش بسیار با کیفیت است و وضوح تصویر بسیار خوبی دارد و شرکت گوگل برای ساخت این صفحه نمایش با کیفیت نسبتاً سنگ تمام گذاشته است.

سیستم عامل و بستر نرم افزاری


نقد و بررسی گوشی Google Pixel 3XL

 

شرکت گوگل این گوشی هوشمند را به همراه Android 9 که به Android Pie نیز معروف است، عرضه کرده است. گوشی هایی که توسط شرکت گوگل طراحی و ساخته می شوند از سیستم عامل اندروید استوک برخوردار هستند. اندروید استوک به زبان ساده به نسخه ای از سیستم عامل اندروید گفته می شود که به صورت خام در گوشی های Pixel مورد استفاده قرار می گیرد و شرکت گوگل هیچ تغییری در آن اعمال نمی کند و همین امر سبب می شود تا این سیستم عامل از سازگاری بهتری با سخت افزار این گوشی برخوردار باشد و به همین جهت از سرعت بالا و عملکرد بسیار بهتری برخوردار است. استفاده از اندروید استوک برای گوشی های هوشمندی که توسط شرکت گوگل طراحی و ساخته می شوند مزیت هایی را به همراه دارد که از جمله این مزیت ها می توان به دریافت بی وقفه به روزرسانی این شرکت برای این گوشی ها اشاره نمود.

تهیه گوشی  Google Pixel 3XL تجربه استفاده از اندروید خام و بدون رابط کاربری خاصی را در اختیار کاربر قرار خواهد داد. دارندگان این گوشی هوشمند از اولین کاربرانی خواهند بود که بدون وقفه و محدودیت و یا تأخیر به روزرسانی های شرکت گوگل را دریافت خواهند. شرکت گوگل سخت افزار و نرم افزار این گوشی هوشمند را به صورتی طراحی نموده است که از سازگاری بسیار خوبی با یکدیگر برخوردار هستند و همین امر سبب شده است تا این سیستم عامل بسیار روان و سریع عمل کند می توانند و همچنین تجربه کاربری مطلوبی را برای کاربران به ارمغان آورند. این گوشی برای انجام کارهای روزمره مانند وبگردی، اجرای نرم افزارهای شبکه های اجتماعی و انجام بازی بسیار مناسب است و عملکرد خوب این دستگاه در هنگام استفاده از آن برای کاربر بسیار مشهود خواهد بود.

به دلیل سازگاری و هماهنگی بسیار بالایی که میان سخت افزار و سیستم عامل این دستگاه حاصل شده است، کاربران در هنگام استفاده از آن هیچگونه افت سرعت و یا کندی و لگ مشاهده نخواهند کرد. البته برخی از نسخه های این گوشی هوشمند به همراه باگ های نرم افزاری عرضه شده بودند که این موارد موجب آزار و در نهایت گلایه بسیاری از کاربران شد و در نهایت بازتاب هایی را در شبکه های اجتماعی برای شرکت گوگل در پی داشت. البته شرکت گوگل پس از اطلاع از وجود چنین باگ هایی به سرعت با ارائه به روزرسانی هایی اقدام به حل این مشکلات نمود. همانگونه که اشاره شد گوشی های Pixel از اولین دستگاه هایی هستند که به روزرسانی های شرکت گوگل را دریافت خواهند نمود. در همین راستا چندی پیش شرکت گوگل با انتظار به روزرسانی گوشی های هوشمند سری Pixel را به جدیدترین نسخه از سیستم عامل اختصاصی خود یعنی Android 10 مجهز نمود. در مجموع می توان به این نتیجه رسید که گوشی های Pixel شرکت گوگل از نظر بستر نرم افزاری از کیفیت بسیاری بالایی برخوردارند و شرکت گوگل این گوشی های را به خوبی پشتیبانی می کند و مکرراً به روزرسانی هایی برای بهبود عملکرد این گوشی ها ارائه خواهد کرد. همچنین استفاده از اندروید استوک در این گوشی ها و دریافت به روزرسانی ها به صورت بی وقفه می تواند یک نقطه قوت برای این گوشی های هوشمند به شمار آید.

سخت افزار


نقد و بررسی گوشی Google Pixel 3XL

شرکت گوگل برای سخت افزار این دستگاه نیز بسیار با دقت عمل کرده است و جدیدترین سخت افزارهای موجود در بازار برای گوشی های هوشمند را در این محصول خود گنجانده است. این گوشی هوشمند به پردازنده Snapdragon 845 تجهیز شده است که محصول جدید شرکت Qualcomm است و با فناوری 10نانومتری ساخته شده همین امر سبب شده است تا از قدرت بسیار بالایی در پردازش برخوردار باشد. این پردازنده جدید و قدرتمند دارای 8هسته مرکزی است که 4هسته آن از نوع KYRO 385 Gold است و فرکانس پردازشی آن نیز 2.5گیگاهرتز می باشد و همچنین 4هسته دیگر نیز از نوع KYRO 385 Silver است که فرکانس پردازشی آن نیز 1.6 گیگاهرتز است. همچنین شرکت گوگل این گوشی هوشمند را به پردازنده گرافیکی بسیار قدرتمند Adreno 630 تجهیز کرده است که وظیفه انجام پردازش های گرافیکی را برعهده دارد. همچنین این گوشی هوشمند از یک رم 4گیگابایتی برخوردار است که در کنار پردازنده قدرتمند این دستگاه از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است. شرکت گوگل این گوش هوشمند را در دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی عرضه کرده است. البته لازم به ذکر است که این گوشی هوشمند از درگاه کارت حافظه برخوردار نمی باشد و به همین جهت از حافظه های جانبی نیز پشتیبانی نمی کند. این گوشی هوشمند از سخت افزار قدرتمندی برخوردار است و به راحتی می تواند اغلب نرم افزارهای سنگین و یا حتی بازی ها را به اجرا درآورد و لذت کاربری بسیار خوشایندی را برای کاربر رقم بزند.

دوربین


نقد و بررسی گوشی Google Pixel 3XL

بساری از علاقه مندان به گوشی های هوشمند شرکت گوگل، محصولات این شرکت را با گوشی های شرکت اپل مقایسه می کنند و این مقایسه در زمینه دوربین های این دستگاه ها بسیار رایج تر است. گوشی هایی که توسط برند اپل معرفی شده اند همواره از دوربین های بسیار با کیفیتی برخورداری بوده اند و همین امر سبب شده تا محصولات شرکت گوگل نیز با آیفون های شرکت اپل مورد مقایسه قرار گیرند. شرکت گوگل برخلاف بسیاری از تولیدکنندگان گوشی های هوشمند که در محصولات خود از دوربین های چندگانه استفاده می کنند، از یک دوربین استفاده کرده است. دوربین اصلی این گوشی هوشمند دارای یک سنسور 12.2مگاپیکسلی است که گشودگی دریچه دیافراگم آن F/1.8 می باشد. دوربین این دستگاه هوشمند می تواند تصاوری را با پیکسل هایی به سایز 1.4 میکرومتر به ثبت برساند. تصاویر ثبت شده توسط این دوربین در محیط های با نور مناسب از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و این نشان می دهد که دوربین اصلی این دستگاه در شرایط نوری مناسب عملکرد بسیار خوبی دارد. البته در نور کم و محیط تاریک کیفیت عکس های ثبت شده با این دوربین کاهش خواهد یافت که معمولاً امری طبیعیست. دوربین این گوشی هوشمند از سیستم فوکوس خودکار دو مرحله ای به همراه تشخیص فاز PDAF، فوکوس با اشاره بر روی سوژه و همچنین تثبیت کننده اپتیکال تصویر OIS برخوردار است. از دیگر ویژگی های دوربین این گوشی هوشمند می توان به ثبت تصاویر HDR، تصویربرداری پانوراما، عکاسی پرتره، ثبت موقعیت جغرافیایی و تشخیص چهره اشاره نمود. همچنین کاربران با استفاده از دوربین این گوشی هوشمند می توانند اقدام به ضبط تصاویر ویدیویی با کیفیت 4K و سرعت حداکثر 30فریم برثانیه نمایند. همچنین در صورتی که تصاویر ویدیویی با کیفیت Full HD ضبط شوند این سرعت حداکثر به 120فریم برثانیه خواهد رسید و در صوتر ضبط تصاویر ویدیویی با کیفیت HD این سرعت به حداکثر 240فریم برثانیه می رسد. همچنین شرکت گوگل برای دوربین سلفی این دستگاه از دو دوربین با سنسورهای 8مگاپیکسلی استفاده کرده است که یک ویژگی مثبت برای این گوشی هوشمند به شمار می آید. دوربین سلفی اول از نوع Wide است و از گشودگی دریچه دیافراگم F/1.8 برخوردار است و فاصله کانونی در این دوربین 28میلی متر می باشد. این دوربین از سیستم فوکوس به همراه تشخیص فاز نیز برخوردار است. دوربین سلفی دوم از نوع Ultrawide است و زاویه دید بیشتری را در اختیار کابر می گذارد و دارای گشودی دریچه دیافراگم F/2.2 است و فاصله کانونی این سنسور 19میلی متر می باشد. کاربران با استفاده از دوربین سلفی این دستگاه می توانند به عکسبرداری پرتره پرداخته و همچنین می توانند تصاویر ویدیویی با کیفیت Full HD و حداکثر سرعت 30فریم برثانیه ثبت نمایند. دوربین سلفی این گوشی هوشمند نیز از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و در شرایط نوری مناسب می تواند تصاویر با کیفیتی را به ثبت برساند. این دوربین ها می توانند جزئیات را به خوبی به تصویر کشیده و رنگ ها را شاداب به ثبت برسانند. تصوایری که توسط دوربین سلفی این گوشی هوشمند به ثبت می رسند از کنتراست بسیار خوبی برخوردار هستند.

باطری

شرکت گوگل این گوشی هوشمند را به یک باطری غیرقابل تعویض از نوع لیتیوم یون تجهیز کرده است. در صورتی که باطری این دستگاه دچار مشکل شود لازم است تا پنل پشتی این دستگاه به صورت کامل باز شود و جهت تعویض باطری اقدام گردد که همین امر ممکن است مخاطراتی برای استاندارد IP68 این دستگاه به همراه داشته باشد. این باطری از ظرفیت 3430میلی آمپرساعت برخوردار است. با توجه به ابعاد صفحه نمایش و سخت افزار این گوشی هوشمند، استفاده از چنین باطری معقول است و می تواند به راحتی برق مورد نیاز این دستگاه را در هنگام استفاده به صورت معمول برای مدتی در حدود 1 تا 1.5 روز تأمین نماید. شرکت گوگل درگاه USB Type C را برای شارژ کردن این گوشی هوشمند در نظر گرفته است که از سرعت بالایی برای شارژ کردن دستگاه برخوردار است. یکی از دلایل دوام بالای باطری این گوشی هوشمند بهینه شدن سیستم عامل شرکت گوگل است که از هماهنگی بسیار خوبی با سیستم عامل برخوردار است. همچنین شرکت گوگل این گوشی هوشمند را به شارژ سریع 18واتی نیز تجهیز کرده است که می تواند نقطه قوتی برای این گوشی به شمار آید. استفاده از شارژر فابریک و اصلی این دستگاه و بهره گیری از قابلیت شارژ سریع آن موجب می شود تا باطری این گوشی هوشمند در مدت 70دقیقه به صورت کامل شارژ شود. همچنین این گوشی هوشمند از قابلیت شارژ به صورت بی سیم نیز برخوردار است که در صورت تمایل کاربران می توانند این گوشی را با استفاده از پدهای شارژ بی سیم QI شارژ کنند. در مجموع باطری این گوشی از سرعت شارژ بسیار خوبی برخوردار است که نقطه قوت این دستگاه به شمار می آید.


نظرات کاربران