آَشنایی با Wi-Fi 6

آَشنایی با Wi-Fi 6

از سال گذشته شایعاتی در رابطه با معرفی این نسخه از Wi-Fi وجو داشت و نهایتاً این نسخه در تاریخ 16 سپتامبر سال 2019 معرفی گردید. این نسخه از Wi-Fi با بهبودهایی در عملکرد همراه شده است و تمرکز آن بر روی شبکه هایی می باشد که از ازدحام بسیار بالایی برحوردار هستند. همچنین این نسخه از Wi-Fi در مقایسه با نسخه های پیشین طبیعتاً از سرعت بسیار بیشتری نیز برخوردار است و همین امر می تواند یکی از دلایل محبوبیت و استفاده از آن در ابزارهای الکترونیک و گجت های همراه باشد. لازم به ذکر است که امواج از استانداردهای متنوع و متفاوتی برخوردار هستند و Wi-Fi 6 نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و به استانداردهای جدیدی تجهیز شده است تا بتواند سرعت بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد و همچنین امنیت اطلاعات را نیز به خوبی تأمین نماید. همچنین این نسخه از Wi-Fi در مقایسه با نسخه 5 با بهبودهای فراوانی همراه بوده است که از جمله آنها می توان به بهبود اتصال و افزایش سرعت اشاره کرد و در ادامه به معرفی اطلاعات و مشخصات دقیق این نسخه از Wi-Fi خواهیم پرداخت.

تفاوت Wi-Fi 6 با Wi-Fi 5


آَشنایی با Wi-Fi 6آَشنایی با Wi-Fi 6

از دیگر نام هایی که برای Wi-Fi 6 در نظر گرفته شده است می توانیم به AX 802/11 اشاره کنیم که جدیدترین نسخه از این استاندارد می باشد و همچنین به شبکه انتقال داده ها به صورت بی سیم نیز تعلق دارد. شبکه انتقال داده های به صورت بی سیم نیز همان شرکتی است که به اختصار Wi-Fi نامیده شده است. همچنین Wi-Fi 5 به استاندارد AC802/11 تجهیز شده بود. لازم به ذکر است که Wi-Fi 6 ابزاری جهت متصل شدن به اینترنت نمی باشد و از آن به عنوان استانداردی جدید و به روز برای دستگاه هایی که امکان اتصال به اینترنت را فراهم می کنند مانند روترها یاد می شود. استفاده از این استاندارد موجب می شود تا سیگنال های Wi-Fi از عملکرد و کارآمدی بهتری برخوردار باشند.

از دلایلی که موجب شده است تا کارشناسان در این حوزه نام گذاری استانداردهای Wi-Fi را به صورتی ساده انجام دهند می توان به درک راحت تر این توالی توسط مردم اشاره کرد. برای مثال ممکن است برای افرادی که چندان اطلاعاتی در رابطه با نسخه های مختلف Wi-Fi و شبکه ندارند نام گذاری به صورت AC802/11 و یا AX802/11 چندان قابل فهم نباشد. به همین جهت کارشناسان در این حوزه تصمیم گرفتند تا این استانداردها را با نام هایی مانند Wi-Fi 6 معرفی نمایند تا برای اغلب افراد قابل فهم و ملموس باشد. همچنین لازم به ذکر است که نوع نام گذاری در نسخه های پیشین نیز بسیار رایج بوده است.

 

سرعت Wi-Fi 6


آَشنایی با Wi-Fi 6آَشنایی با Wi-Fi 6

یکی از مهمترین موارد در رابطه با این نسخه از Wi-Fi می توان سرعت آن باشد. البته لازم به ذکر است که به دلیل جدید بودن این نسخه از Wi-Fi هنوز سرعت آن چندان با سخت افزارهای گوناگون اندازی گیری نشده است و همین امر سبب گشته است تا نتوان در این رابطه اظهار نظری قطعی نمود. اما بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که این نسخه از Wi-Fi در مقایسه با نسخه 5 می تواند چیزی در حدود 30% از سرعت بیشتری نیز برخوردار باشد. اما سرعتی که برای این نسل از Wi-Fi در محاسبات به دست آمده است در حدود 10 گیگابایت در ثانیه می باشد.

تا به امروز تست های گوناگونی در رابطه با سرعت این نسخه از Wi-Fi انجام شده است که با نتایج به دست آمده می توان گفت که سرعت آنها تقریباً یکسان است. جدیدترین تست توسط سایت CNet انجام شده است که سرعت آن را چیزی در حدود 1320 مگابایت در ثانیه به دست آورده است. اما لازم به ذکر است که سرعت نسخه 5 چیزی در حدود 938 مگابایت در ثانیه محاسبه شده است. با مقایسه سرعت این دو نسخه می توان دریافت Wi-Fi 6 چیزی در حدود 40% سریعتر از Wi-Fi 5 می باشد. همچنین حداکثر سرعت این نسخه از Wi-Fi چیزی در حدود 1000% سریع تر از میانگین فعلی آن در ایالات متحده که 119 مگابایت در ثانیه است، می باشد.

البته لازم به ذکر است که سرعت اینترنتی که در اختیار کاربران قرار می گیرد به عوامل بسیار متعددی بستگی دارد. همچنین ترافیک موجود در شبکه مورد استفاده نیز می تواند در سرعت اینترنت نهایی که در اختیار کاربران قرار می گیرد نیز تأثیر بسزایی داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است سرعتی که توسط شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت در اختیار کاربران قرار می گیرد ممکن است سقف سرعتی باشد که برای شبکه محلی آن کاربر قابل ارائه است. با برخورداری از Wi-Fi 6 سرعت اینترنت در مصارف خانگی نیز ممکن است به حداکثر سرعتی در حدود 300 مگابایت در ثانیه برسد که احتمالاً حداکثر سرعت قابل ارائه با این نسخه از Wi-Fi باشد. همچنین استفاده از استاندارد Wi-Fi 6 نمی تواند تضمین کننده برخورداری از حداکثر سرعت باشد و لازم است تا شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت از سرعت بالا در اینترنت ارائه شده نیز پشتیبانی نماید. البته شرکت های ارائه دهنده سرویس اینترنت نیز همچنان لازم است تا زیرساخت های خود را برای پشتیبانی از این نسخه از Wi-Fi به روزرسانی کنند تا بتوانند از حداکثر پتانسیل آن برخوردار شوند که این امر می تواند مدت زمان زیادی طول بکشد. در صورتی که این زیرساخت ها فراهم شود شرکت های ارائه دهنده سرویس اینترنت می توانند اینترنت را با سرعت بسیار بالایی ازائه دهند.


آَشنایی با Wi-Fi 6آَشنایی با Wi-Fi 6

در ساخت Wi-Fi 6 از تکنولوزی هایی استفاده شده است که موجب افزایش سرعت آن گشته و از جمله آنها می توان به MU-MIMO و همچنین OFDMA اشاره کرد. استفاده از MU-MIMO موجب شده است تا روترها از چندین خروجی، چندین ورودی و قابلیت اتصال چندین کاربر برخوردار باشند و امکان اتصال به Wi-Fi جدید را نیز بهبود می بخشد. این کلمه مخفف شده عبارت های Multi User، Multi Input، Multi Output می باشد. همچنین استفاده از این تکنولوژی موجب می شود تا قابلیت اتصال چندین دستگاه به صورت همزمان برای روترها فراهم باشد. همچنین استفاده از تکنولوژی Mu-MIMO در این نسخه از Wi-Fi موجب گشته است تا امکان اتصال دستگاه ها به صورت همزمان به حدود دو برابر برسد.

کلمه OFDMA نیز از عبارت Orthogonal Frequency Division Multiple Access استخراج شده است. استفاده از این تکنولوژی موجب شده است تا امکان انتقال اطلاعات به چندین دستگاه به صورت همزمان فراهم باشد. استفاده از این فناوری موجب می شود تا در صورت فراهم بودن شرایط حجم بیشتری از اطلاعات برای چندین دستگاه به صورت همزمان منتقل شود.

مصرف باطری و امنیت Wi-Fi 6

از دیگر ویژگی های این نسخه از Wi-Fi می توان به نحوه اتصال آن با روترها اشاره نمود. این ارتباط به صورتی برقرار می شود که موجب می گردد تا زمان روشن شدن چراغ ها در جهت انتقال و جست وجوی سیگنال ها نیز به میزان قابل توجهی کاهش یابد که در نتیجه این امر سبب می شود تا مصرف باتری نیز به میزان قابل توجهی کاهش یابد. این اتفاق به دلیل برخورداری از ویژگی به نام Target Wake Time اتفاق می افتد و همین ویژگی به روتر اجازه می دهد تا برای اتصال دستگاه ها به روتر زمان را مدیریت نماید.

این ویژگی در دستگاه های کوچک همانند سنسورهایی می باشد که در اینترنت اشیا و همچنین خانه های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند. البته این دستگاه ها به صورت دائم مورد استفاده قرار نمی گیرند و همین امر سبب می گردد تا خو را به روزرسانی نمایند. همین امر سبب می گردد تا استفاده از Wi-Fi 6 منجر به کاهش مصرف باتری در دستگاه های گوناگون گردد. شرکت Wi-Fi در سال گذشته اقدام به به روزرسانی پروتکل امنیتی WPA3 نمود و همین امر سبب گردید تا امکان یافتن رمز روترها برای هکرها بسیار سخت تر گردد و در صورتی که به برخی از اطلاعات نیز دست یابند چندان از اهمیت بالایی برخوردار نباشند. همچنین بسیار از روترها از پروتکل WPA3 برخوردار هستند که پشتیبانی آن به صورت اختیاری می باشد. لازم به ذکر است در صورتی که دستگاهی تمایل به دریافت تأییدیه Wi-Fi 6 از Wi-Fi Alliance داشته باشد لازم است تا از این پروتکل را دارا باشند و همین امر موجب می گردد تا Wi-Fi 6 از امنیت بسیار بیشتری برخوردار باشد.


آَشنایی با Wi-Fi 6آَشنایی با Wi-Fi 6

ابزارهای مجهز به Wi-Fi 6

امروزه بسیاری از روترها به این تکنولوزی تجهیز شده اند که از جمله این ابزارها می توان به ASUS، Net Gear، Cisco و TP-Link نیز اشاره نمود که از این تکنولوزی استفاده نموده اند. همچنین Net Gear Orbi و TP-Link Deco نیز از جمله محصولاتی هستند که در سال 2019 با این استاندارد رونمایی شده اند و شرکت Samnsung نیز گوشی Galaxy S10 را نیز با برخورداری از این استاندارد رونمایی نمود. البته در آینده تعداد ابزارهایی که از این استاندارد برخوردار خواهند شد بیشتر می شود.

استاندارد Wi-Fi 6 به واسطه موسسه مهندسان برق و الکترونیک که بزرگترین انجمن متخصصان فنی در جهان است و به IEEE مشهور می باشد، توسعه یافته است. همچنین این شرکت بیان کرده است که توسعه این فناوری در راستای منافع بشریت بوده است. همچنین لازم به ذکر است که این موسسه حافظ منافع Wi-Fi بوده و مسئولیت توسعه و تعیین استاندارهای مربوطه را داراست.

آَشنایی با Wi-Fi 6آَشنایی با Wi-Fi 6


نظرات کاربران