راهنمای بررسی و خريد خودرو کارکرده

راهنمای بررسی و خريد خودرو کارکرده

تهیه یک خودروی کارکرده، صرف نظر از دلیل آن، می تواند تبدیل به یک تجربه تلخ و یا شیرین شود. تلخ به آن علت که این نوع خودروها بدون شک تا حدی فرسوده تر از انواع نوی خود می­باشند و احتمال ایجاد مشکل فنی و نیز خرج  تراشی وجود دارد. شیرین به آن سبب که با انتخابی صحیح، مقدار زیادی از بودجه جهت خریداری اتومبیل را صرفه جویی می نمایید. در پروسه خرید و فروش خودروهای کارکرده، خریدار مایل به خرید ارزان تر و بهتر بوده و فروشنده نیز تمایل به فروش با مبلغ بیشتر دارد تا له تبع آن سود بالاتری نیز بدست آورد. این مقاله راهنمایی جهت افرادی است که مایل به خریداری یک خودروی دست  دوم هستند، خصوصاً در ایام سال نو که بازار خرید و فروش این نوع اتومبیل­های دست  دوم پررونق می­باشد. پیش از اینکه به بنگاه  و یا یک مرکز خرید اتومبیل دست دو مراجعه نمایید و یا در قسمت آگهی­های روزنامه  و سایت­ها به جستجوی خودروی مورد نظر خود بگردید، بهتر است به مطالعه این مقاله بپردازید.

اتومبیل کارکرده بهتر است یا صفر

معمولا در بازار اتومبیل و نمایشگاه­ها، به خودروهایی که دارای کارکردی برابر ۸۰ کیلومتر و یا کمتر باشد ، خودروی صفر اتلاق می­گردد ، درحالی که چنانچه خودرویی بیشتر از این مقدار کارکرد داشته باشد از نظر این افراد یک اتومبیل دست دو بوده و قیمت گذاری این خودرو بر اساس اینکه یک اتومبیل کار کرده می­باشد ، انجام می گیرد . در تهیه هر خودرو ، ملاک­های اول و دوم را می­بایست میان سلیقه و مقدار بودجه ، بر اساس انتخاب افراد در نظر گرفت که این مورد یک مسئله شخصی است.

اصالت خودرو

در هنگام بررسی هر اتومبیلی نخستین نکته که مورد توجه قرار می گیرد ، اصالت خودرو می­باشد . اصالت خودرو به معنای آن است که این اتومبیل از کجا و به صورتی خریداری شده است ، در مورد اتومبیل­های وارداتی به این نکته می­بایست توجه و دقت بیشتری شود ولی درباره اتومبیل­های تولیدی در داخل کشور، می­بایست به کامل بودن مدارک شناسایی و اعتبار این مدارک دقت شود و صرفا نباید به عددی که کیلومترشمار اتومبیل نمایش می دهد، فوری اعتماد کرد! دستکاری کردن کیلومتر شمار چندان کار پیچیده ای نمی­باشد. اتومبیل­هایی که هنوز مهلت گارانتی آن ها تمام نشده است، انتخاب­هایی وسوسه  برانگیز بوده چون تا مدت معینی، سرویس های دوره ای و تعویض بعضی از قطعات این خودروها به صورت رایگان انجام می گردد. این خود یکی از عللی می­تواند باشد که امکان دارد افرادی کیلومتر شمار خودروها را دستکاری نمایند. از روش­های سریع تخمین زدن میزان کارکرد یک خودرو، بررسی میزان خوردگی دیسک چرخ ها، باز و بسته شدن پیچ های بعضی از قطعات موتور آن، بررسی چرم صندلی­ها، روکش فرمان، دسته دنده و ... می­باشد. سایر روش های موجود نیز از قبیل؛ مراجعه به نمایندگی­ها و بررسی سابقه سرویس های دوره ای اتومبیل و یا تمیز بودن قسمت پشت شیشه صفحه کیلومتر شمار می­باشند که نباید بر روی آن اثر انگشت و یا دست  خوردگی وجود داشته باشد. البته بازهم همه این روش­ها نتیجه قطعی نخواهد داد و افراد سودجو روش­هایی را جهت پوشاندن واقعیت خواهند یافت.

بدنه و ظاهر اتومبیل

معمولا در کشور ایران بدنه خودرو مهمترین قسمت در تعیین قیمت آن می­باشد به صورتی که چنانچه خودرویی فاقد زدگی و یا رنگ در بدنه باشد ، قیمت آن به مراتب در مقایسه با اتومبیلی که فنی سالم داشته باشد ولی بدنه آن نامناسب است، افزایش خواهد داشت .

بدنه از اصلی ترین عامل تعیین  کننده قیمت هر اتومبیل کارکرده محسوب می­گردد. بدنه رنگ شده را به  هیچ  صورتی نمی­توان تعمیر نمود ولی بخش فنی اتومبیل­ها قابل تعمیرند، بنابراین در هنگام خرید می­بایست بدنه آن را با  دقت مورد بررسی قرار بدهید. برای این کار بهتر است خودرو را در هنگام روز و در زیر نور آفتاب بررسی نمایید. از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرند، ناهمواری های روی بدنه خودرو، تفاوت رنگ در بخش های گوناگون، برابر  نبودن اندازه درزهای مابین درها، بررسی کاپوت و صندوق عقب، چک کردن راحت بسته نشدن درو یا باز گردیدن بیشتر از اندازه آن ها از می­باشند. کمک گرفتن از قلم­های تشخیص رنگ  شدگی، زیاد هزینه بر نیستند. این قلم ها به آسانی قابل تهیه می­باشند. توصیه می­شود درها را باز کرده و لولای آن  را چک نمایید. همچنین کاپوت را بالا زده و بدین وسیله بدنه اتومبیل را از قسمت داخلی چک نمایید. هرگونه اثر پارگی، جوش و یا رنگ  شدگی علامت­های خوبی نیستند. نکته دارای اهمیت این است که چنانچه فردی نقاش درجه  یک اتومبیل نباشد، کارشناس رنگ خوبی نیز نخواهد بود. در ضمن قلم های تشخیص رنگ  شدگی نیز، قادر به تشخیص قطعات تعویضی نمی­باشند. این هنر کارشناس بوده و چشم او و تجربه چند سال زحمتش به او در تشخیص کمک خواهد نمود. بنابراین چنانچه شک دارید، حتما  از نظر کارشناس نیز استفاده نمایید. در بررسی بدنه اتومبیل می­بایست به این موارد توجه کرد و از لحاظ نکاتی از قبیل مشاهده هر گونه فرورفتگی ، پوسیدگی ، رنگ پریدگی ، ترک و یا آسیب دیدگی جدی جای جای اتومبیل را می­بایست مورد بررسی دقیق قرار داد.

بررسی رنگ بدنه اتومبیل


راهنمای بررسی و خريد خودرو کارکردهراهنمای بررسی و خريد خودرو کارکرده

در خصوص تست رنگ در بدنه اتومبیل ، از نور لامپ فلورسنت استفاده می­گردد و نیز قلم های مخصوص این کار که به تست آهنربا نیز مشهور هستند، به کار گرفته می­شوند. در ارتباط با قلم های گفته شده ، اکثرا در مواردی کاربرد دارند و عمل می کنند که رنگ بدنه اتومبیل از بین رفته و به جای آن از زیر کاری (استفاده از بتونه در زیر رنگ ) کمک گرفته شده باشد، می توان به نتایج بدست آمده از این آزمایش با قلم مطمئن بوده و در حالتی که صافکاری فاقد رنگ باشد و یا وقتی که رنگ بدنه اتومبیل را مشابه رنگ کارخانه در آورده باشد و یا تعویض قطعات مخدوش ( از قبیل گلگیرها ، درب ها ، کاپوت و بخش­های متشابه که نیازمند رنگ کوره ای هستند ) ، نمی شود به عملکرد این قلم­ها اطمینان کامل نمود . طرز عمل این قلم­ها بدین صورت می­باشد که وقتی که آن­ را به بدنه اتومبیل نزدیک می نمایید ، چنانچه بدنه آن دارای رنگی با زیرسازی بتونه بوده و یا رنگ شدگی بیشتر از استاندارد کارخانه است ( البته نکات گفته شده در بالا را حتما به یاد داشته باشید. ) به محض جدا سازی ، آهنربا ( یا قلم و یا وسیله مشابه ) سریعا از بدنه اتومبیل جدا می گردد ، ولی اگر این جدا شدن اندکی با مقاومت قلم همراه باشد ، می توان ( البته احتمالا ) به سلامت رنگ بدنه اتومبیل مطمئن شد.

بررسی درب های اتومبیل

در هنگام بررسی بدنه می­بایست درب ها را نیز چک کنید و مطمئن شوید که رکاب های ماشین ، بدنه ، ستون ها ( چه از قسمت داخلی و چه از خارج ) هیچ ایرادی ندارند، حتما بررسی کنید که هیچ گونه درز غیر اصولی در میان بدنه و درب اتومبیل وجود نداشته باشد ، چند بار به آرامی و نرمی درب اتومبیل را بسته تا از سلامت زبانه قفل آن مطمئن شوید، همچنین می­بایست واشر آب بدنی داخلی درب ها را چک نموده و از سالم بودن و نداشتن ایراد اطمینان حاصل نمایید ، باید دقت کنید که صدای نرمی در موقع بسته شدن درب به گوش برسد و هرگز نباید صدایی مشابه با تقه و یا برخورد کردن نامناسب دو فلز با هم شنیده شود ، مسیر حرکت باز و بسته شدن درب اتومبیل را چک کنید تا از تاب نداشتن و سالم بودن لولاهای درب بدنه آن اطمینان حاصل نمایید .

چکاپ کاپوت اتومبیل

کاپوت اتومبیل را نیز حتما باید مشاهده کرد. در ابتدا از صحت قفل کاپوت مطمئن شده ، تست رنگ و فرو رفتگی را نیز بررسی نمایید ، همچنین قسمت داخلی کاپوت می­بایست دارای رنگی صاف و یکدست باشد، هیچ گونه جای ضرب دیدگی و سوختگی در داخل کاپوت نباید به چشم بخورد زیرا این موارد نشانه ایراد داشتن موتور اتومبیل بوده و نهایتا در موقع بسته بودن درب درزها بررسی شوند که فاقد هرگونه تاب داشتن و ایراد باشند.

چکاپ درب صندوق عقب و گلگیر


راهنمای بررسی و خريد خودرو کارکردهراهنمای بررسی و خريد خودرو کارکرده

همین تست ها را جهت درب صندوق عقب و گلگیر نیز می­بایست انجام دهید تا از صحت و سلامت آن­ها اطمینان حاصل کنید ، البته در خصوص مواردی که این قطعات قابل تعویض باشند و تنها راه حل تشخیص آن­ها درجه و کیفیت رنگ باشد، چراکه در اغلب موارد ، قطعات رنگ شده و یا تعویض شده از رنگ­های متفاوتی با سایر قطعات استاندارد بدنه برخوردار هستند ، این موارد در ارتباط با قطعات پلاستیکی رنگی در بدنه به روشنی مشاهده می گردند .

چکاپ سپرهای اتومبیل

مشاهده نمودن سپرها ، در بعضی از اتومبیل ­ها سپر، بخشی از طراحی بدنه نیز محسوب می گردد و آسیب دیدن آن گاها به معنای آسیب دیدن شدید در قسمت بدنه و شاسی اتومبیل  است که این مهم در هنگام تهیه اتومبیل حتما بایستی در نظر قرار گرفته شود ، البته در اکثر مواقع، سپر اتومبیل ­ها از مواد پلاستیکی و یا فایبر گلاس و نیز موادی مشابه که هم دارای وزنی سبک و هم قیمتی پایین هستند، تهیه می گردند ، و بنابراین به کنتراست رنگ در سپرها ، نداشتن ایراد در این قسمت­ها به نحوه ای که جای جوش پلاستیک در آن مشخص نباشد ( البته باز هم باید دقت کرد که چگونه و در چه قسمتی از سپر جوش خوردگی وجود دارد تا به مقدار خسارت احتمالی وارد شده بتوان به صورت قطعی نظر داد ) به طور کامل کنترل شود و در بعضی از موارد می­بایست سپر را از بخش داخلی آن بررسی کرد و مشاهده نمود که آیا این موارد به چشم می­خورند یا خیر ( منظور از بررسی از قسمت داخلی بررسی کردن و مشاهده سپر اتومبیل از قسمت زیرین آن و نیز داخل سپر مربوطه است ) . نهایتا نیز می­بایست ریخته شدن رنگ در بخش بدنه سپر، دو رنگ بودن رنگ آن ، ترک داشتن در رنگ سپر و همه موارد این چنینی که درباره رنگ و بدنه اتومبیل گفته شد ، کنترل شده تا از سالم بودن این قطعات نیز اطمینان بدست آید.

بررسی فرمان اتومبیل ، سیستم صوتی و ایربگ

برای چک نمودن فرمان اتومبیل باید دقت نمود که در حالت وجود کلید های کنترل سیستم صوتی ، می­بایست توجه نمود که این دکمه ها در جای خود کاملا محکم شده باشند و از عملکرد صحیح آن ها اطمینان حاصل نمود. در صورت تجهیز خوردرو به کیسه هوا در قسمت راننده ، می­بایست از وجود ایربگ مطمئن شد و نیز از کیفیت روکش ایربگ در حالت تعویض گردیدن آن هم اطمینان کافی را حاصل نمایید. درزها می­بایست به خوبی برروی هم چفت شده باشند و فاقد هر گونه برآمدگی غیر عادی برروی سطح باشند . در حالتی که فرمان برقی باشد از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل نماییم  و در حالتی که خودرو به مموری فرمان و یا گرمکن تجهیز شده باشد، بهتر است از صحت عملکرد آن کاملا مطمئن شویم .

بررسی صندلی­های اتومبیل

هنگامی­که در قسمت صندلی راننده اتومبیل نشسته ایم، نباید نقطه یا نقاطی نا متعارف را حس نموده و یا سختی را در پشت خود احساس نماییم، صندلی­های ماشین می­بایست کاملا روی فرم بوده (اصطلاحا قری نداشته باشند و نیز اسکلت آن­ها هم سالم باشد ) ، در حالت چرمی بودن روکش صندلی­ها باید توجه کنیم که آن روکش فاقد هرگونه پارگی، پوسیدگی، ساییدگی و یا چروک خوردگی و سوراخ شدگی بوده و نیز دقت نماییم که قسمت­های کناره­ صندلی­ها چروک و تا نخورده باشند، صندلی­ها به هیچ عنوان نباید لق باشند و در حالت برقی بودن آن­ها ، در هنگام تنظیم شدن، دارای تغییر حالتی یکنواخت بوده و سرعت آن­ها کم و زیاد نگردد ، چنانچه اتومبیل به سیستم مموری صندلی، گرمکن و سرد کن تجهیز شده باشد، باید این ویژگی را در حالت­های گوناگون تست نموده و نیز در صورت برخورداری از مانیتورهای سرنشین عقب، از سالم بودن آن­ها اطمینان حاصل نماییم.

بررسی داشبورد ماشین


راهنمای بررسی و خريد خودرو کارکردهراهنمای بررسی و خريد خودرو کارکرده

داشبورد باید فاقد هرگونه صدایی مانند صدای جیرجیر و یا حالت تقه خوردن باشد ، عموما این صداها در موقع رانندگی مشخص می گردد . چنانچه اتومبیل به کیسه های هوای سرنشین تجهیز شده باشد ، توصیه می­شود محل آن­ها نیز چک شوند تا بدون هرگونه برآمدگی و یا فرورفتگی در آن بخش باشند. همچنین درزهای داشبورد می­بایست به طور صحیحی بر روی یکدیگر قرار بگیرند و درب محفظه داخل داشبورد می­بایست به راحتی باز و بسته گردیده و فاقد  لقی باشد. بعلاوه دقت نمایید که آثار خط و خش، فرورفتگی ، شکستگی و یا رنگ پریدگی برروی داشبورد به چشم نخورد.

بررسی سقف و سانروف اتومبیل

هر نوع اثری بر روی سقف ماشین مانند سوختگی، تغییر رنگی غیرعادی، چروکی روکش سقف و یا سوراخ و پاره شدن آن جای فکر دارد . سقف اتومبیل می­بایست کاملا صاف و یک دست بوده و روکش آن به طور مناسب بر روی آن قرار داشته باشد . چنانچه ماشینی به سانروف و یا سقف پاناروما (سقف شیشه ای) تجهیز شده باشد، هیچ نوع ترک و شکستگی نباید برروی آن به چشم بخورد، همچنین از باز و بسته شدن صحیح سانروف و یا پوشش سقف پانوراما اطمینان حاصل نمایید.

بررسی سیستم تهویه اتومبیل

سیستم­های تهویه اتومبیل حتما می­بایست چک گردند، تمام دکمه های آن باید از عملکردی مناسب برخوردار بوده و هیچ یک نباید دارای شکستگی و یا خراب شدگی باشند ، در موقع روشن بودن موتور خودرو چنانچه خودرو دارای سیستم تهویه مطبوعی 2 یا 4 گانه باشد، دمای سیستم تهویه مطبوع را برروی 2 یا 4 دمای گوناگون با اختلاف دمایی بالا ( بسته به 2 گانه یا 4 گانه بودن سیستم ) قرار بدهید، پس از چند ثانیه تفاوت دمایی میان دریچه ها می­بایست کاملا مشهود باشند. در سیستم های معمولی بهتر است فن را برروی درجات گوناگون تنظیم نمایید تا از سلامت آن اطمینان حاصل نمایید.

بررسی سیستم­های نوری و چراغ های اتومبیل

سیستم­های نور و چراغ های هر خودرو از عوامل بااهمیت هستند، چنانچه برایتان امکان دارد تمامی چراغ­های پشت آمپر را چک نمایید. چراغ­های خارجی اتومبیل را بهتر است در محیطی تاریک بررسی نمایید تا از طیف نوری و سلامت عملکرد آن­ها اطمینان پیدا نمایید. همچنین این عمل را در مورد چراغ­های عقب خوردو نیز انجام دهید و از سلامت بودن همه چراغ­ها (چراغ سوم ترمز و نیز چراغ­های مه شکن) مطمئن گردید. در کامل ترین اتومبیل­ها، نورپردازی داخل اتاق خوردرو، عموما شامل نورپردازی پشت آمپر، دکمه­های فرمان، سیستم صوتی، جای پا، کنسول میانی و اهرم­های باز و بسته نمودن شیشه­ها و روکش­های درب جلو و عقب آن می­باشد، بنابراین در صورت سالم بودن چراغ­های این بخش­ها جای نگرانی وجود ندارد. توصیه می­شود دسته راهنمای اتومبیل و همه چراغ­های چشمک زن را نیز امتحان کرده و بعلاوه فلاشر آن را هم چک کنید تا هم سرعت فلاشرها را مشاهده کرده و هم از سلامت عملکرد آن ها مطمئن شوید.

بررسی ترمز دستی اتومبیل


راهنمای بررسی و خريد خودرو کارکردهراهنمای بررسی و خريد خودرو کارکرده

توصیه می­شود حتما عملکرد ترمز دستی را کاملا بررسی نمایید به این صورت که در یک مسیر شیب دار، آن را امتحان کنید تا هیچ گونه مسئله ای پیش نیاید و از سالم بودن عملکرد آن مطمئن شوید. بخش فنی اتومبیل بخشی بسیار مهم و قابل توجه می­باشد، چراکه هر نوع ایرادی در این قسمت باعث تغییر تصمیم نهایی از جانب شما جهت خریداری و یا عدم خرید آن اتومبیل است.

اطمینان از سالم بودن مجموعه موتور، از همه  مهم  تر

دشوار ترین مرحله خریداری یک اتومبیل کارکرده بررسی سلامتی موتور آن و همچنین گیربکس می­باشد. توصیه می­شود برای چند دقیقه پشت فرمان اتومبیل قرار بگیرید و با آن رانندگی نمایید تا نحوه عملکرد سیستم­های ترمز، تعلیق، فرمان  پذیری و گیربکس اتومبیل را بسنجید. بهتر است این تست را در جایی خلوت انجام بدهید تا با دقت بالا بتوانید صداهای مختلف را شنیده و علت هریک از آن­ها را محک بزنید. سر و صدای تولید شده در بخش زیرین اتومبیل مخصوصا در موقع عبور از ناهمواری ها، نشانگر وجود اشکال در سیستم­های جلوبندی و یا فنربندی اتومبیل بوده و آن را نشان می­دهد. گاهی نیز صداهای گوناگونی از درهای خودرو به گوش می­رسد احتمال دارد به علت تنظیم نبودن درب و یا وجود ایراد در قفل آن  باشد. چنانچه در قسمت داخلی خروجی اگزوز اتومبیل چرب بوده و یا دود آبی رنگی از آن بیرون بیاید ، نشانه این است که موتور اتومبیل روغن  سوزی دارد و چنانچه دودی سیاه رنگ خارج بشود، نشانگر این مسئله می­باشد که احتراق بنزین به طور صحیح انجام نمی­شود. اکنون هنگام این است که کاپوت خودرو را بالا بزنید و با دقت موتور آن را بررسی نمایید. هرگونه جای خالی و رد جوشکاری، تمیزی بیش از اندازه برخی از قسمت­های موتور علائم مشکوکی می­باشند.

بعد از بررسی نمودن محفظه موتور و اطمینان از سلامت ظاهری قطعات آن، باید موتور اتومبیل را روشن کنید، در بعضی از اتومبیل های کنونی دارای دنده اتومات می­بایست کلید را در جایگاه آن قرار داده و دکمه استارت اتومبیل را بعد از چند لحظه بفشارید ، البته پیش از آن حتما می­بایست پای خود را بر روی ترمز نگه دارید، جهت خودروهایی که با سویچ روشن می گردند ، بعد از قرار دادن کلید در حالت جرقه ( IGN ) و پس از چند لحظه انتظار، باید موتور اتومبیل با نخستین استارت روشن بشود. بعد از روشن کردن موتور اتومبیل ، دور آرام موتور را بررسی کنید، بدین صورت که موتور را بعد از روشن کردن، بدون گاز دادن و هیچ عمل دیگری (از قبیل ترمز گرفتن و نگه داشتن کلاچ)، در مرحله بعدی به لرزش و صدای اتاق خودرو توجه کرده و دقت نمایید که صدایی غیر طبیعی به داخل اتاق آن وارد می گردد یا خیر و یا بدنه اتومبیل صدا و یا لرزشی غیر نرمال دارد، اگر این موارد مشاهده شدند ، این اتومبیل  مناسب نخواهد بود.

در موقع روشن کردن و همچنین بعد از آن نباید صدایی غیر نرمال از موتور اتومبیل شنیده شود و می­بایست صدایی آرام و عملکردی بدون هیچ صدای اضافی داشته باشد، برای تشخیص صدای موتور هر اتومبیل، توصیه می­شود از قبل به صدای اتومبیل ­های سالم و در حال کار توجه نمایید.

بعد از بررسی نمودن داخل اتاق خودرو و صدای داخل آن، کاپوت اتومبیل را باز کرده و به چکاپ صدای موتور آن بپردازید چنانچه موتور با صدایی آرام در حال عمل باشد، فاقد هرگونه ایراد بوده ولی اگر کمترین صدایی غیر نرمال در حال عملکرد موتور آن به گوش برسد بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید.


راهنمای بررسی و خريد خودرو کارکردهراهنمای بررسی و خريد خودرو کارکرده

پس از حصول اطمینان از نبودن هیچ گونه صدای غیر نرمالی، درب قالپاق سوپاپ را بردارید (محل ورود روغن برروی سر سیلندر) و سپس با کمک کف دست برروی آن کمی فشار وارد آورده و اگر فشار هوا و یا دود آبی رنگی که نشانگر روغن سوخته است را مشاهده کردید، از خریداری اتومبیل فوق صرف نظر کنید زیرا وجود کمپرس در سرسیلندر نشانه­ای از ناسالم بودن موتور بوده و یا این موتور تعمیری می باشد (تراش خوردگی  قسمت سر سیلندر به هر علتی را موتور تعمیری می­نامند).

گیربکس اتوماتیک

چنانچه خودرو دارای گیربکسی اتوماتیک باشد، بعد از روشن کردن آن، دسته دنده را به حالت حرکت انتخاب کنید (D و یا R و یا یکی از دنده ها)، از پارک خارج شوید و سپس دنده را تعویض نمایید، (چنانچه امکان پذیر باشد بهتر است اتومبیل را در یک بزرگراه تست کرده و تا دنده 3 با آن رانندگی کنید تا هیچ­گونه صدا و یا لرزشی غیرعادی در آن احساس نکنید) ، بعد از رانندگی و اطمینان از اینکه اتومبیل فاقد هر ایرادی مانند (صدایی بخصوص مانند تقه و یا ضربه زدن در موقع تعویض دنده، کندی تعویض دنده در مورد گیربکس­های اتومات و مواردی از این قبیل) نباشد، به نرمی حرکت و متعادل بودن اتومبیل دقت کنید .

گیربکس دستی و کلاچ

در خودروهایی که دارای دنده دستی باشند، حتما مناسب بودن صفحه کلاچ را تست کنید. این عمل تنها با بالا بودن ترمز دستی و گرفتن نیم کلاچ ممکن می­شود، به صورتی که اتومبیل در دنده 4 ویا 5 قرار داشته باشد. اگر در این حالت که نیم کلاچ را نگه داشته اید ماشین خاموش شد، صفحه کلاچ سلامت می­باشد ولی اگر خاموش نشود و همچنان با برداشتن پا از کلاچ، موتور اتومبیل در حالت دنده به کار خود ادامه دهد، نشان دهنده سر خوردن صفحه بر دیسک و به عبارتی نشانه اتمام عمر صفحه کلاچ می­باشد. به غیر از این تست در هنگام توقف اتومبیل پدال کلاچ را چند بار بفشارید و از سفت بودن و ارتفاع مناسب رها سازی کلاچ در پدال، مطمئن شوید. این اتومبیل را نیز مانند ماشین­های اتوماتیک در یک بزرگراه در حالت دنده های 1 ، 2 و 3 امتحان کنید و همه موارد بالا را هم در موقع حرکت حتما تست نمایید . برای بررسی نمودن سلامت گیربکس  دستی ، در قبل از تعویض دنده و بعد از آن دست خود را از روی دنده بردارید و توجه کنید که آیا دنده بیرون از جای خود بیرون می­زند و یا به دشواری درگیر می گردد و یا اینکه صدای درگیر شدن دنده ها به گوش می­رسد.

فرمان اتومبیل

دقت نمایید در هنگام حرکت فرمان لرزشی بیش از اندازه نداشته باشد، فاقد حالت ضربه زدن باشد (در اصطلاح فرمان نکوبد)، نرمی اتومبیل و صدا ندادن ستون­های آن، بی صدا بودن بدنه اتومبیل (در بعضی حالات ایراد مربوط به طراحی اتومبیل بوده که صدای بیرون و شکاف هوا به آسانی در داخل اتاق به گوش می رسد، سعی کنید پیش از خریداری هر اتومبیلی اطلاعات کافی در مورد آن را بدست آورید).

سیستم ترمز

راهنمای بررسی و خريد خودرو کارکردهراهنمای بررسی و خريد خودرو کارکرده

در موقع رانندگی توصیه می­شود به نحوه عمل سیستم ترمز دقت کنید، زیرا این سیستم نقشی حیاتی را در هر اتومبیل دارد و چنانچه سالم باشد می­تواند سبب آرامش شما در موقع رانندگی شود و در صورت عدم سلامت، این سیستم ابدا تکیه گاهی مناسب جهت اعتماد نمودن شما نمی­باشد، در هنگامی که توقف دارید ، توصیه می­شود چند بار پشت سر هم پدال ترمز را بفشارید تا از سالم بودن (اصطلاحا سفت بودن و پر بودن سیستم ترمز اتومبیل) ، مطمئن شوید و در حال حرکت آن نیز هم هنگامی که دنده درگیر است ترمز را تست کرده و هم وقتی دنده را در حالت خلاص قرار دارد ، ترمز را بررسی کنید، در هر مورد و در هر صورت پدال ترمز نباید در زیر پای شما خالی شود و یا حس کنید که سیستم ترمز قدری دیرتر به نیاز شما (همان ترمز گرفتن) پاسخ می دهد .


نظرات کاربران