راهنمای خرید گوشی اپل آیفون SE 2

راهنمای خرید گوشی اپل آیفون SE 2

کمپانی اپل در ماه آوریل سال 2020 یک گوشی آیفون کم هزینه و جدید، تحت عنوان گوشی هوشمند میان رده iPhone SE نسل دو را رسما معرفی نمود، این گوشی در واقع دنباله گوشی آیفون مدل SE 2016 با همین نام می­باشد. آیفون 2020 SE همانند نسل قبل از خود، مقرون به صرفه ترین مدل آیفون ارائه شده توسط شرکت اپل بوده و قیمتی در حدود 399 دلار دارد.

نگاهی به طراحی گوشی آیفون اس ای 2020

آیفون iPhone SE نخستین بار در سال 2016 بهره برداری گردید که این گوشی مشابه با آیفون 5 در آن زمان بود، در حالی که آیفون 2020 SE کنونی با آیفون 8 متشابه است. در این مدل همان صفحه نمایشگر 4.7 اینچی به همراه حاشیه­هایی ضخیم در قسمت بالایی و پایینی گوشی موجود می­باشد. حاشیه بالای این دستگاه دارای دوربین سلفی، اسپیکر و سنسورهایی می­باشد و در بخش پایینی آن، یک دکمه Home (خانه) Touch ID در بلور یاقوت کبود موجود است. همانند آیفون 8 ، آیفون SE از بدنه ای تماما شیشه­ای تشکیل شده است که در از یک فناوری جوهر هفت لایه جهت افزودن رنگ به شیشه استفاده می­شود و بنابراین عمق رنگی غنی به وجود می­آید. صفحه نمایشگر و بدنه شیشه ای گوشی با کمک یک فریم از جنس آلومینیوم که رنگ آن مطابق با رنگ هر آیفون جهت به وجود آوردن ظاهری یکپارچه تطابق دارد، احاطه شده و خطوط ریز آنتن نیز در آن قسمت موجود می­باشند. در بخش پشتی بدنه گوشی iPhone SE 2 یک دوربین اصلی تک لنزی، میکروفون و فلاش LED تعبیه گردیده است. در سمت چپ گوشی دکمه سوئیچ و صدا و در سمت راست آن نیز دکمه خواب/بیدار (sleep/wake) به چشم می­خورد. در بخش پایینی دستگاه یک درگاه لایتنینگ و بلندگو اصلی قرار گرفته است و همانند آیفون­های مدل­های گذشته ، فاقد جک هدفون می­باشد، در نتیجه به هدفون بلوتوث و یا لایتنینگ نیاز پیدا می­شود. از لحاظ سایز آیفون مدل SE 2 از  138.4 میلی متر طول و عرضی 67.3 میلی متری و ضخامتی برابر با 7.3 میلی متر تشکیل گردیده و وزن آن نیز در حدود 148 گرم بوده که آن را به یک گوشی بسیار سبک و خوش دست تبدیل کرده اند. خاطر نشان می­شود که این دستگاه کوچکترین آیفون اپل می­باشد، در حالی­که با این وجود هنوز هم از سایزی بسیار بزرگتر از نسخه قبلی آیفون SE برخوردار است. بعلاوه از آنجا که گوشی  iPhone SE 2020 از لحاظ طراحی و اکثر مشخصات خود مشابه با آیفون 8 می­باشد، اکثر خصوصیاتی که در آیفون 7 و آیفون 8 طراحی گردیده و تعبیه شده­اند، در آیفون مدل SE 2 نیز به کار خواهند رفت. iPhone SE در نسخه­هایی به رنگ­های قرمز مشکی و سفید در دسترس می­باشد که هر سه رنگ از صفحه جلوی به رنگ مشکی تشکیل شده اند. (در گوشی های آیفون سبک­های پیشین به رنگ سفید، رنگ این صفحه جلو نیز سفید بود). آیفون اس ای 2020 دارای استاندارد IP67 جهت مقاومت در مقابل آب و گرد و غبار می­باشد که این بدان معنی است که این گوشی کاملاً ضد گرد و غبار بوده و تحمل قرار گرفتن در عمق یک متری آب (3.3 فوت) را تا مدت زمان 30 دقیقه دارد.

بازگشت Touch ID


راهنمای خرید گوشی اپل آیفون SE 2راهنمای خرید گوشی اپل آیفون SE 2

آیفون های نسل­های پیشین کمپانی اپل دارای طراحی تمام شیشه ای همراه با تکنولوژی Face ID بودند ، ولی امروزه برای پایین تر آوردن هزینه گوشی، شرکت  اپل در تولید آیفون میان رده SE 2020 دکمه Home با حسگر اثر انگشت Touch ID را تعبیه نموده است. دکمه Touch ID Home دارای پوششی از جنس کریستال یاقوت کبود با دوام بسیار زیاد پوشانیده شده که این پوشش از سنسور Touch ID و حلقه­ای از جنس فولادی که قادر به اسکن کردن اثر انگشت کاربر می­باشد، محافظت می نماید. و در مجموع Touch ID جهت باز نمودن قفل گوشی آیفون، پر کردن رمز عبور با استفاده از iCloud Keychain، تأیید نمودن خریداری با App Store، باز نمودن اپ­های محافظت شده از این رمز عبور و تأیید معاملات Apple Pay به کار برده می شود.

بررسی صفحه نمایشگر آیفون SE 2

گوشی iPhone SE 2020 احتمالا دارای همان صفحه نمایشگر 4.7 اینچی می­باشد که در iPhone 8 با رزولوشن 1334 در 750 با 326 پیکسل در هر اینچ و نسبت کنتراست 1400: 1 بکار گرفته شده بود. صفحه نمایشگر این گوشی دارای ویژگی چند لمسی، پشتیبانی از رنگ گسترده P3 جهت رنگ­های غنی، واقعی و نزدیک به طبیعت و حداکثر روشنایی 625 نیت می­باشد. iPhone SE از True Tone پشتیبانی نموده، که آن خصوصیتی است که برای چندین سال متوالی در مدل­های iPad و iPhone اپل موجود می­باشد.  True Toneبا استفاده از سنسور نور محیط در تشخیص نور اتاق استفاده می نماید و قادر است دما و شدت رنگ را تنظیم کند تا نور را جهت فرایندی طبیعی که سبب کاهش فشار چشم می گردد، تنظیم نماید. از آنجا که آیفون 8 از ویژگی 3D Touch پشتیبانی می­نماید ، iPhone SE 2020 نیز دارای همان عملکرد Haptic Touch تعبیه شده در آیفون 11، 11 پرو می­باشد.  Haptic Touch مشابه 3D Touch عمل نموده و عملکردهای مشابهی را ارائه می کند، به جز اینکه به فشار حساسیت نداشته و از عملکردهای چندگانه جهت هر فشار لمسی پشتیبانی نمی نماید. این عمل به جای آن که به صورت یک فشار کوتاه و یا یک فشار بلند توصیف گردد، بهتر است با بازخورد لامسه‌ای به حرکت در بیاید. Haptic Touch در همه سیستم های عامل iOS بسیار مشابه با 3D Touch عمل نموده و در اغلب اعمال مشابه از قبیل دسترسی با سرعت زیاد به صفحه اصلی، افزودن گزینه­های اعلان، پیش نمایش دادن پیوندها در Safari، فعال نمودن فلش در صفحه قفل گوشی، دسترسی به خصوصیات اضافی در مرکز کنترل و غیره استفاده می شود.

بررسی سخت افزاری و عملکردی گوشی iPhone SE 2020 ؛ حضور A13 بایونیک قدرتمند!


راهنمای خرید گوشی اپل آیفون SE 2راهنمای خرید گوشی اپل آیفون SE 2

دستگاه آیفون SE 2020 به همان تراشه A13 Bionic که در آیفون مدل 11، 11 پرو تعبیه شده است، مجهز شده که کمپانی اپل از آن به با سرعت­ترین تراشه در یک گوشی هوشمند تا امروز یاد نموده است. این قطعه از تراشه A11 تعبیه شده در آیفون 8 بسیار سریعتر بوده که کارآمد بودن آن را افزوده و سبب افزایش بیشتر عمر باتری آن می گردد. در تراشه A13 یک موتور عصبی 8 هسته ای نیز موجود می­باشد که با سرعتتر از قبل به تحلیل عکسبرداری و ضبط ویدیوها می­پردازد. یک جفت شتاب دهنده یادگیری ماشین به CPU اجازه داده است تا حداکثر 6 برابر سریعتر عمل نموده و بیشتر از 1 تریلیون عملیات را در هر ثانیه به انجام رساند. بعلاوه این تراشه موتور عصبی سیستم دوربین، Face ID، برنامه­های واقعیت افزوده و سایر موارد را قدرت داده و یک کنترلر نوین یادگیری ماشین در جهت تعادل عملکرد و کارایی به وجود می­آورد. مطابق با ادعای اپل، A13 Bionic با iOS 13 برنامه هایی جدید را به وجود آورده است که از یادگیری ماشین و Core ML بهره می­برند.

حافظه داخلی و رم دستگاه

iPhone SE 2 دارای گزینه­ های ذخیره ­سازی 64، 128 و 256 گیگا بایت بوده و همچنین از حافظه رم 3 گیگابایتی برخوردار است. آیفون اس ای دارای LTE کلاس Gigabit با 2×2 MIMO و LAA همانند آیفون مدل 11 بوده و از باندهای LTE همانند آیفون 11: 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5 ، 7 ، 8 ، 12 ، 13 ، 14 پشتیبانی می نماید. همچنین از باندهای 17 ، 18 ، 19 ، 20 ، 25 ، 26 ، 29 ، 30 ، 66 و 71 FDD LTE و نیز باندهای 34 ، 38 ، 39 ، 40 ، 41 ، 42 ، 46 ، 48 و 48 TD LTE نیز استفاده می­نماید. پشتیبانی از دو عدد سیم کارت، که توانایی به کار بردن دو شماره تلفن را در یک زمان فراهم می­نماید، در دستگاه  iPhone SE 2 تعبیه شده است. عملکرد هر دو سیم کارت نیز توسط گنجاندن شکاف نانو سیم کارت و یک eSIM فعال می گردد.برای آگاهی از آخرین قیمت گوشی آیفون اس ای 2020 با ظرفیت 64 گیگ و قیمت آیفون اس ای با ظرفیت 128 گیگ به سایت ایمالز مراجعه فرمایید.

بلوتوث و WiFi ، GPS و NFC


راهنمای خرید گوشی اپل آیفون SE 2راهنمای خرید گوشی اپل آیفون SE 2

آیفون اس ای دارای بلوتوث 5.0 بوده که از بردی طولانی تر، سرعتی بالاتر، گنجایش پیام رسان پخش شده بیشتر و توانایی همکاری بهتری با دیگر تکنولوژی­های بی سیم نسبت به بلوتوث 4.2 می­باشد. بعلاوه این گوشی از WiFi 6 دارای 2×2 MIMO، به نام 802.11ax WiFi پشتیبانی می نماید. WiFi 6 آخرین پروتکل WiFi بوده و این امکان را فراهم می­نماید تا با سرعتی 38 درصد سریعتر نسبت به WiFi 5 (به نام 802.11ac) بارگیری را انجام دهد.

پشتیبانی از قابلیت­های موقعیت مکانی از قبیل GPS ، GLONASS ، Galileo و QZSS در این iPhone SE 2020 تعبیه شده است. بعلاوه این آیفون دارای ویژگی NFC می­باشد و از یک خصوصیت برچسب پس زمینه نیز برخوردار است که برای انواع مدل های آیفون این امکان را فراهم می نماید تا بدون نیاز به باز نمودن یک برنامه، پیش از هر عملی برچسب های NFC آن برنامه را اسکن نمایید. آیفون اس ای مدل جدید بعلاوه دارای کارت‌های اکسپرس با توانایی ذخیره توان پشتیبانی کرده، که بدان معنی است که قابلیت استفاده به جای کارت ترانزیت جهت حمل و نقل عمومی را داشته و حتی در صورت از بین رفتن باتری نیز، قادر است به فعالیت خود ادامه بدهد.

بررسی باتری و توانایی شارژ دهی آیفون مدل اس ای 2 ؛ آیا عمر باتری آن بهتر است؟

بر اساس اطلاعات انتشار یافته iPhone SE 2020 از یک باتری 1821 میلی آمپر ساعت تشکیل شده است، که در واقع همان گنجایش باتری آیفون 8 می­باشد. علاوه بر آن لیست باتری اپل جهت iPhone SE جدید بیان نموده است که عمر باتری آن “مشابه با iPhone 8” می­باشد. در مجموع عمر باتری آیفون SE در 13 ساعت پخش ویدیو و یا حداکثر 8 ساعت پخش ویدئو و 40 ساعت پخش صوتی دوام دارد که این میزان جهت یک گوشی میان رده چندان کم نبوده ولی می توانست دارای گنجایش باتری بیشتری و بنابراین عمر بالاتری باشد! نکته مثبت این گوشی این می­باشد که آیفون 2020 SE از شارژ سریع پشتیبانی می­نماید، بدین معنا که توسط یک شارژر 18 واتی و کابل آداپتور USB-C، فقط در عرض 30 دقیقه 50 درصد از گنجایش باتری آن شارژ می­شود. ولی متاسفانه در داخل جعبه این گوشی فقط یک شارژر 5 واتی و یک کابل USB-A به Lightning موجود بوده و کاربر می­بایست خودش برای تهیه شارژر 18 واتی و کابل USB-C اقدام نماید. iPhone SE 2020 دارای یک بدنه شیشه ای و کویل داخلی شارژر بی سیم است تا بتواند از شارژ بی سیمی که Qi را پشتیبانی می­نماید، استفاده کند در این صورت با هر لوازم جانبی جهت شارژ بی سیم 5 واتی و یا 7.5 واتی Qi سازگاری دارد.

بررسی دوربین اصلی و سلفی گوشی آیفون اس ای 2020


راهنمای خرید گوشی اپل آیفون SE 2راهنمای خرید گوشی اپل آیفون SE 2

جهت پایین­تر بودن هزینه­ها، در گوشی آیفون SE جدید یک دوربین اصلی دارای یک لنز تعبیه شده است، ولی از بعضی تکنولوژی­های آیفون 11 و 11 پرو نیز بهره برده است، که توانایی گرفتن عکس‌هایی بهتر در مقایسه با iPhone8  را دارد. دوربینی 12 مگاپیکسلی نیز دارای زاویه دید گسترده و گشودگی دیافراگم f / 1.8 همراه با تثبیت کننده نوری تصویر، توانایی ثبت رنگ گسترده، و نسل بعدی HDR هوشمند جهت بهبود بخشیدن به نکات اصلی و جزئیات سایه می­باشند. کمپانی اپل ادعا می­کند که این برترین سیستم تک دوربینی می­باشد که در یک گوشی آیفون تعبیه گردیده است. این گوشی از لنزهای دوربین چند گانه، که از ویژگی­های متشابه آیفون 11 و 11 پرو بوده برخوردار نیست، در نتیجه در این آیفون SE نوین مواردی از قبیل پشتیبانی حالات شبانه و یا زوم اوپتیکال (بزرگنمایی نوری) موجود نمی­باشد. از آنجا که در این گوشی دوربین دوم وجود ندارد، iPhone SE 2020 از حالت پرتره، نورپردازی پرتره و کنترل عمق توسط پردازنده سیگنال تصویر و موتور عصبی جهت عکاسی محاسباتی بهره می‌برد. حالت پرتره این امکان را فراهم می نماید که در موقع گرفتن عکس پرتره از یک شخص، حیوان خانگی و یا اشیاء، تاری و رنگی از پس زمینه در یک تصویر به وجود می­آورد ، در حالیکه نورپردازی پرتره می­تواند تا شش اثر روشنایی با کیفیت استودیویی را به تصاویر اضافه کند. بعلاوه کنترل عمق نیز میزان تاری در تصویری که در حالت پرتره گرفته شده را جهت بالاترین ترکیب ممکن از تاری و جزئیات را تنظیم می­نماید.

 ویژگی­های فیلمبرداری و تولید ویدیو


راهنمای خرید گوشی اپل آیفون SE 2راهنمای خرید گوشی اپل آیفون SE 2

آیفون اس ای 2020 از توانایی فیلمبرداری 4K با حداکثر 60 فریم در هر ثانیه برخوردار بوده و نیز قادر است 24 و 30 فریم در هر ثانیه را به همراه گزینه های عکسبرداری 1080 و 720p انجام دهد. همچنین امکان پشتیبانی از دامنه گسترده پویا جهت فیلمبرداری تا 30 فریم در هر ثانیه موجود بوده و تثبیت کننده نوری تصویر هم در این آیفون میان رده تعبیه گردیده است. QuickTake video، نیز ویژگی است که اولین بار در آیفون های اولیه 2019 اپل معرفی گردید، که برای استفاده کنندگان این توانایی را حاصل می­کند که با نگه داشتن دکمه دوربین در حالت عکس، سریعا عمل ضبط فیلم را انجام دهند. بعلاوه حالاتی از قبیل slo-mo و یا همان اسلوموشن (همراه با رزولوشن 1080p و سرعتی برابر 120 یا 240 فریم در ثانیه) و time-lapse و یا همان گذر زمان هم در iPhone SE 2020 وجود دارند.

دوربین سلفی آیفون اس ای 2020

در این گوشی دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی علی رغم فقدان سیستم دوربین TrueDepth، با گشودگی دیافراگمی برابر f/2.2 در حالت پرتره و پشتیبانی از کنترل عمق وجود دارد. جهت فعال نمودن این قابلیت، کمپانی اپل از خصوصیت یادگیری ماشین و تخمین زدن عمق تک رنگ استفاده می نماید. بعلاوه این دوربین سلفی از QuickTake پشتیبانی نموده و این نخستین دوربین جلوی این گوشی بوده که این خصوصیت را ارائه می کند. فیلمبرداری با کیفیتی برابر 1080 پیکسل HD و با سرعتی 30 فریم در ثانیه قابل ضبط بوده و دیگر ویژگی های آن همانند Retina Flash، تثبیت اتومات تصاویر ، حالت Burst، حالت HDR اتومات و ثبت تصویر واید (گسترده) می­باشند.

تاریخ عرضه و انتشار رسمی گوشی iPhone SE 2 به جهان و ایران


راهنمای خرید گوشی اپل آیفون SE 2راهنمای خرید گوشی اپل آیفون SE 2

چنانچه در کشور آمریکا و سایر کشورهای ارسالی اولیه سکونت دارید و مایلید SE 2 را لمس نمایید، از تاریخ 17 آوریل پیش خرید این گوشی در دسترس بوده و ارسال آن نیز از 24 آوریل به خریداران آغاز می گردد. ولی بدان علت که این روزها تمامی فروشگاه های کالاهای فیزیکی اپل در خارج از چین به سبب شیوع Covid-19 بسته می­باشند، می­بایست تهیه این محصول را به صورت آنلاین انجام داد. بعلاوه این را بخاطر داشته باشید که کمپانی اپل گوشی هوشمند جدید خود را “iPhone SE” نامیده است – دقیقاً همانند آیفون اس ای نسخه قدیمی آن. اما در رابطه با تاریخ و زمان انتشار گوشی آیفون اس ای 2 در کشور ایران هنوز تاریخ دقیقی اعلام نگردیده است، چراکه به سبب شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن بعضی از کارخانجات اپل، احتمال می­رود که تولیدات آیفون جدید کمتر بوده و تا پایان بحران کرونا تولید انبوه آن آغاز نخواهد گشت. در این صورت می­بایست یک یا دو ماه منتظر بمانید تا بتوانید گوشی آیفون آیفون اس ای 2020 را در کشور ایران نیز در دسترس داشته باشیم.


نظرات کاربران