راهنمای چینش دکوراسیون سالن نشیمن و پذیرایی

راهنمای چینش دکوراسیون سالن نشیمن و پذیرایی

معمولا مهمانان بیشترین وقت مهمانی را در سالن پذیرایی می گذرانند و چینش دکوراسیون این سالن بسیار مهم است، زیرا پذیرایی و مهمان نوازی شما در این سالن است و تمام جزئیات دکوراسیون این سالن، از جمله رنگ غالب، مبلمان و چینش آن ها بسیار اهمیت دارد. برای داشتن یک دکوراسیون مدرن، اصولی و شیک برای سالن پذیرایی خود بهترین راه آشنایی با اصول و ترفندهای چینش مبلمان و دکوراسیون پذیرایی و همین طور دیدن نمونه های چینش مبلمان و دکوراسیون های مختلف است. در این متن شما هرآنچه که برای داشتن یک سالن پذیرایی شیک، مدرن و کاربردی نیاز دارید را می خوانید. هرآنچه در این سالن مهم دیده می شود، در این متن به آن اشاره شده است. ازجمله چینش مناسب و اصولی مبلمان، بهترین انتخاب برای فرش سالن، انتخاب مبلمان، اشیای تزئینی در سالن و همین ظور پاسخ به این سوال مهم که: رنگ مناسب برای سالن پذیرایی چه رنگی است؟ یا اینکه فرش مناسب برای سالن من باید چه ابعادی داشته باشد؟ در این متن نه تنها  شما را برای بهترین دکوراسیون پذیرایی راهنمایی می کنیم بلکه اشتباهات رایجی را که معمولا در چینش پذیرایی مرتکب می شوید را هم به شما خواهیم گفت تا با اشتباهات کوچک در چینش دکوراسیون را رفع کنید و بتوانید با ترفندهای مناسب، اتاق پذیرایی خود را بزرگ تر، نورانی تر و شیک تر جلوه دهید.

انتخاب سبک سالن پذیرایی

در ابتدا و قبل از هر حرکتی شما باید سبک موردعلاقه خود را برای پذیرایی انتخاب کنید. چینش دکوراسیون سالن پذیرایی با اشیای تزئیناتی و دکوری زیاد، برای خانواده های شلوغ یا پرجمعیتی که بچه های کوچک و قد و نیم قد دارند مناسب نیست زیرا هر لحظه امکان شکستن وسایل یا به هم ریختگی وسایل وجود دارد. به جای آن، دکوراسیون مدرن برای خانواده های پرجمعیت مناسب است زیرا معمولا در دکوراسیون مدرن، اشیای تزئینی کمتری استفاده می شود و دکوراسیون مینیمال است. اگر شما برای مثال سبک کلاسیک را برای اتاق پذیرایی خود انتخاب کنید باید تمام المان های دکور اتاق پذیرایی مثل مبلمان، میز و یا وسایل تزئینی دیگر هم به سبک کلاسیک انتخاب شود تا سبک اتاق حفظ شود. جلوه و ظاهر سبک کلاسیک باید بر کاربرد وسایل اولویت داشته باشد.

توجه به ابعاد و اندازه ها در سالن پذیرایی

برای متناسب بودن چیدمان و وسایلی که در اتاق پذیرایی می گذارید بهتر است ابتدا ابعاد و اندازه های اتاق را مثل طول، عرض و مساحت اتاق را اندازی گیری کنید. برای آن که اندازه ها را فراموش نکنید و بتوانید تا انتهای چینش و دکور اتاق اندازه ها را به یاد داشته باشید بهتر است آن ها در جایی یادداشت کنید.

چینش مبلمان سالن پذیرایی

یکی از المان های بسیار مهم در در چینش مبلمان، نقشه اتاق است. شما باید توجه داشته باشید که اتاق پذیرایی شما مربع، مستطیل یاL است ؟ زیرا با توجه به مربع یا مسنطیلی بودن اتاق، ترفندها و اصول چینش مبلمان متفاوت خواهد بود. اتاق پذیرایی اتاق مهمان است! همیشه باید فضایی را در کانون اتاق به عنوان فضای مناسب برای گفتگو و نشستن صمیمانه و گفتگو در نظر بگیرید. علاوه بر آن باید مسیری را در اتاق برای رد شدن و رفت و آمد در نظر بگیرید تا این مسیر از وسط مبلمان یا کانون اتاق نباشد. اگر فضای اتاق پذیرایی شما به اندازه کافی بزرگ است و فضای آزاد زیادی در اتاق شما وجود دارد بهتر است اتاق را به فضاهای مختلف و متفاوت تقسیم کنید. به عنوان راهنمایی به شما توصیه می کنیم تا چیدمان قدیمی و غیراصولی را عوض کنید و به هیچ عنوان سعی نکنید مبلمان را رو به تلویزیون به صورت قطاری بچینید و اشتباهات تکراری و قدیمی را دوباره مترکب نشوید. به جای آن سعی کنید از ترفندهایی که در ادامه برای شما می گوییم استفاده کنید و مبلمان خود را اصولی بچینید.

 

راهنمای چینش دکوراسیون سالن نشیمن و پذیرایی

 


بیشتر بخوانید: ترفندهای شستن انواع پرده


مبلمان مناسب اتاق پذیرایی

برای انتخاب مبلمان کژوال و راحت برای نشیمن و اتاق پذیرایی بهتر است همان قدر که به زیبایی و جلوه آن اهمیت می دهید، به کاربردی بودن آن نیز توجه کنید. رنگ های خنثی مثل مشکی، سفید یا طوسی همیشه به راحتی با وسایل دیگر ست می شوند و به آسانی می توان با وسایل دیگر در اتاق بچینیم. به همین دلیل معمولا مببمان را به رنگ خنثی انتخاب می کنند. اما بهتر است به کاناپه هایی با رنگ های جیغ یا جسورانه ای مثل نارنجی، زرد، قرمز یا آبی هم توجه کنید، چراکه باعث ایجاد نقطه کانونی در فضای اتاق می شوند و به پذیرایی روح می دهند. اگر فضای اتاق پذیرایی شما به اندازه کافی بزرگ نیست، مبل هایی با تکیه گاه کوتاه برای شما انتخاب مناسبی خواهند بود. مبل ها با تکیه گاه کوتاه ظاهری رسمی ندارند و فضا را بسیار خودمانی و راحت و غیررسمی جلوه می دهند.

فرش ها، موردی مهم در دکوراسیون اتاق پذیرایی

فرش در دکوراسیون اتاق پذیرایی به مقدار خیلی زیاد اهمیت دارد و توصیه می کنیم به انتخاب آن توجه ویژه ای داشته باشید. در یک اتاق، فرش می تواند به به فضا بعد بیافزاید و فضا را خصوصی تر کند. اصلی ترین نکته راجع به انتخاب فرش، اندازه آن و ابعاد آن است. فرش برای اتاق و دکوراسیون باید به اندازه باشد و برای اتاق نه کوچک باشد و نه بزرگ. یکی از نکاتی که درباره اندازه فرش باید رعایت کنید آن است که فرش باید به اندازه ای باشد که حداقل قسمت پایه های مبل روی فرش باشد و طول و عرض فرش حدودا 25 تا 50 سانتی متر از دیوارهای اتاق فاصله داشته باشد.

 

قیمت انواع فرشهای ماشینی به صورت لحظه ای از لیست قیمت فرش ماشینی ایمالز قابل پیگیری است.

 

آثار هنری روی دیوار اتاق پذیرایی

همان طور که در نقاشی آسمان بی رنگ نقاشی را ناقص می کند، دیوارهای اتاق پذیرایی بدون تابلو و آثار هنری نیز دکوراسیون را ناقص جلوه می کند. برای دکوراسیون زیبا، نیازی نیست همه قسمت های خالی دیوارهای اتاق با تابلو پوشیده شود و آثار هنری روی دیوارها همه جا دیده شود. آویزان کردن تابلوهای نقاشی یا تابلوهای عکس روی دیوار برای دکوراسیون بسیار مهم است ولی برای داشتن یک چیدمان شیک و جذاب مجبور نیستید هزینه گزافی پرداخت کنید. هنر در دید هر فرد، با دیگری متفاوت است و کاملا سلیقه ای است. امکان دارد یک اثر در چشم شما بسیار جذاب و زیبا باشد اما در نظر دیگران اثر ارزشمندی محسوب نشود. بنابراین بهتر است هر آنچه مطابق با سلیقه شماست را انتخاب کنید و به سلیقه خود در هنر و زیبایی اعتماد داشته باشید.

قبلا چیدمان تابلوهای دیواری به صورتی بود که یک قاببزرگ با ابعادی به اندازه دیوار، مانند یک گالری، از دیوار آویزان می شد و فضای زیادی از اتاق را به خود اختصاص می داد. بعد از آن چیدمان تابلوهای بزرگ و گالری مانند جای خود را با چندین قاب و تابلوهای کوچک عوض کردند و امروزه قاب های مینیمال در سایزهای بزرگ، به صورت تک با ظاهری بسیار مدرن و شیک بسیار پرطرفدار شده اند. تابلوهای دیواری باید به گونه ای آویزان بشوند که ابعاد و اندازه های آن ها با یکدیگر متناسب باشد و تعادل بصری خود را حفظ کنند. برای زیبایی بیشتر و تناسب میان قاب ها، معمولا با قاب های غیرمتقارن و متقارن تعادل را در میان آن ها رعایت می کنند. توجه کنید که تابلو و قاب هایی که به دیوار آویزان می کنید بسیار به فضای اتاق شما بعد می بخشند، چه نقاشی، آینه، عکس و یا یک اثر هنری منحصر به فرد.

روشنایی در اتاق پذیرایی

راهنمای چینش دکوراسیون سالن نشیمن و پذیرایی

تقسیم بندی منابع نوری در اتاق پذیرایی بسیار مهم است زیرا نور اتاق به باز و بزرگ تر دیده شدن اتاق پذیرایی کمک می کند و از این لحاظ اهمیت بسیار ویژه ای دارد. علاوه بر کمک کردن به ایجاد فضایی بزرگ و دل باز، با تنظیم نور و نورپردازی مناسب می توانید اتاق پذیرایی را مکانی دنج و آرام جلوه دهید تا برای نشیمن محیطی آرامبخش را به ارمغان بیاورد. اهمیت نورپردازی در اتاق پذیرایی قطعا کمتر از اهمیت آن در آشپزخانه است اما بهتر است برای نورپردازی اتاق پذیرایی نیز به نکاتی که در ادامه می گوییم توجه کنید. برای اتاق پذیرایی به صورت اصولی سه منبع اصلی و مناسب برای نورپردازی وجود دارد. نورپردازی عمومی و اصلی، یعنی چراغ های سقفی و لوسترها – نورپردازی نقطه ای و تاکیدی، یعنی چراغ های دیواری روی تابلوهای دیواری و آثار هنری و نورپردازی دکوری یعنی آباژورها.

بنابراین تلاش کنید برای تکمیل دکوراسیون اتاق پذیرایی خود از منابع نوری تزئینی متفاوتی مثل آباژور روی میزهای عسلی یا شمع ها روی قفسه های تزئینی کتابخانه یا دیوار استفاده کنید. نور باید به صورت متناسب و در همه اتاق پذیرایی قرار بگیرد. مهم ترین نکته برای ایجاد منبع نور و استفاده از آن پنجره های اتاق پذیرایی است. در اتاق پذیرایی می توانید مبلمان را در کنار پنجره های اتاق قرار دهید تا هم منظره بیرون را در دکوراسیون خود لحاظ کنید و هم از نور طبیعی برای روشن کردن اتاق پذیرایی خود استفاده کنید.

نقش رنگ در دکوراسیون اتاق پذیرایی

برای بسیاری از اشخاص، سخت ترین قسمت دکوراسیون انتخاب رنگ غالب برای دکوراسیون اتاق پذیرایی است. همان طور که دشوارترین قسمت از دکوراسیون خانه برای افراد انتخاب رنگ است، بیشترین اشتباه را نیز در انتخاب رنگ مرتکب می شوند. برای دکوراسیون اتاق پذیرایی بهتر است ابتدا وسایلی که بزرگ و گران هستند و کانون رنگی غالب اتاق پذیرایی شما را تشکیل می دهند خریداری کنید تا بتوانید متناسب با دکوراسیون، رنگ دیوار را انتخاب کنید. یکی از مهم ترین تاثیراتی که رنگ دیوار روی اتاق پذیرایی شما می گذارد ایجاد بعد و فضا است، به همین دلیل باید به ارتفاع اتاق و تناسب طول و عرض اتاق برای انتخاب رنگ دیوارها توجه داشته باشید. رنگ های روشن فضای اتاق را بزرگ تر و روشن تر جلوه می دهد درنتیجه اگر اتاق پذیرایی شما کوچک است بهترین انتخاب برای پذیرایی شما رنگ های روشن است. در صورتی که اتاق پذیرایی شما خیلی بزرگ باشد و می خواهید باوجود سالن بزرگ، فضایی صمیمی و خودمانی داشته باشید بهتر است رنگ های گرم را به دکوراسیون اتاق خود اضافه کنید تا صمیمیت را در فضا ایجاد کنید.

در انتخاب رنگ دیوارهای پذیرایی، علاوه بر ابعاد و اندازه اتاق، باید به میزان نور طبیعی خورشیدی که در اتاق پذیرایی شما وجود دارد نیز توجه داشته باشید. اتاق های پذیرایی شمالی و شرقی نور طبیعی کمتری دارند و برای جبران این کمبود نور طبیعی باید از رنگ های گرم برای دیوارهای اتاق استفاده کنید. از آن طرف، برای اتاق های جنوبی و غربی که در طول روز نور طبیعی زیادی دریافت میکنند، بهتر است برای ایجاد تعادل از رنگ های سردتر استفاده کنید تا تناسب در اتاق رعایت شود و فضایی راحت و آرامش بخش داشته باشید.

 

راهنمای چینش دکوراسیون سالن نشیمن و پذیرایی

فضاهای ذخیره سازی اتاق پذیرایی خود را در نظر بگیرید

همه می دانیم که برای داشتن فضایی آرامش بخش و دلپذیر، مهم ترین چیزی که کمک می کند مرتب و منظم بودن اتاق است. اتاق های شلوغ که بیش از ظرفیت اتاق وسایل داشته باشد هیچ گاه آرامش را به مهمان القا نمی کند. برای مرتب بودن اتاق پذیرایی خود از مبلمانی استفاده کنید که بتواند فضای پذیرایی را ذخیره کند و تمام اتاق را پر نکند. میز مبلمان را کشودار انتخاب کنید تا بتوانید وسایل خود را در آن نگهداری کنید. همچنین از پاف های صندوق دار و کاناپه های کشودار استفاده کنید. علاوه بر آن یکی از بهترین وسیله هایی که در اتاق پذیرایی به مرتب بودن اتاق می تواند کمک کند، میز تلویزیون کشودار یا کمددار است. ایجاد این فضاها برای آن است که به سرعت بتوانید وسایل کوچک و دم دستی خود را مثل شال مبل یا روکش مبل، کوسن های مبل وغیره را آنجا قرار دهید و محیز را با نظم و مرتب نگه دارید.

پرده اتاق پذیرایی

پرده پذیرایی می تواند در نقش یک دیوار اتاق باشد و همچنین نور ورودی به اتاق را تنظیم می کند در نتیجه برای اتاق پذیرایی بسیار مهم است و باید بهترین را انتخاب کرد. پرده در اتاق پذیرایی علاوه بر تنظیم نور، حریم شخصی و خصوصی شما را نیز حفظ می کند و به فضای اتاق صمیمیت و راحتی می بخشد. در کنار آن پرده در اتاق به عنوان عایق صدا و حرارت نیز می تواند عمل کند. با وجود همه کاربردهای پرده برای اتاق، زیبا بودن و شیک بودن آن در اتاق پذیرایی از همه چیز مهم تر است.

 

قیمت مبل راحتی را از فروشگاههای ایمالز استعلام کنید.

 

اکسسوری ها در اتاق پذیرایی

یکی از جذاب ترین اکسسوری ها اتاق پذیرایی گیاهان هستند. وسایل دکوری برای اتاق پذیرایی ضروری است و اگر شما به گیاه علاقه داشته باشید می توانی از گیاهان و گلدان های بزرگ و کوچک برای اتاق پذیرایی استفاده کنید. گیاهان در اتاق پذیرایی بسیار به چشم می آیند و فضای بسیار آرام بخشی را در خانه ایجاد می کنند.

میان روشنایی و تاریکی تناسب ایجاد کنید

هیچ گاه اتاقی که تماما سفید باشد یا اتاقی که دیوارها و همه وسایل آن تیره و شبیه به یک غار باشد جذاب و زیبا نیست. سعی کنید روشنایی و تاریکی را در هم بیامیزید و با ترکیب رنگ های گرم و سرد، تناسب را در اتاق ایجاد کنید و به اتاق پذیرایی خود عمق و بعد و صمیمیت اضافه کنید.

در دکوراسیون اتاق پذیرایی از رنگ های مکمل و خنثی استفاده کنید

رنگ های خنثی همیشه برای ترکیب با رنگ های دیگر و ایجاد یک ترکیب رنگی بهترین و ساده ترین هستند. یک طیف جذاب و زیبا و شیک از رنگ های خنثی و شیک ایجاد کنید. برای مثال در اتاق پذیرایی با دیوارهای سفید، مبلمان چرمی کاراملی انتخاب کنید و با اکسسوری برنجی رنگ، کاناپه های طوسی و بوفه ای آبی خاکستری دکوراسیون خود را تکمیل کنید. ممکن است در ذهن شما رنگ ها متضاد یا بی ربط جلوه دهند اما چیزی که مهم است هارمونی رنگ ها است و این ترکیب هارمونی بسیار جذابی را در اتاق به وجود می آورد.

برای چیدمان و دکوراسیون از بافت های متفاوت استفاده کنید

در اتاق پذیرایی برای استفاده از بافت های مختلف جسارت به خرج دهید و با بافت های مختلف در اتاق بازی کنید. بافت های متفاوت در فضای اتاق شما کنتراست ایجاد می کند. از هر یک از بافت های گیاه، شیشه، سنگ، فلز، خز و یا چرم در اتاق خود یک وسیله یا اکسسوری انتخاب کنید و در اتاق پذیرایی خود قرار دهید.

چوب، موردی ضروری در دکوراسیون پذیرایی


راهنمای چینش دکوراسیون سالن نشیمن و پذیرایی

همگی می دانیم که یکی از بهترین و کاربردی ترین عناصری که به فضا گرما و راحتی و صمیمیت اضافه می کند، عنصر چوب است. چوب به راحتی و به سادگی در دکوراسیون استفاده می شود و در مکان های زیادی می توان از آن استفاده کرد زیرا از هر قطعه و وسیله ای، می توانید جنس چوبی آن را نیز تهیه کنید. میزهای چوبی، قاب ها و تابلوهای چوبی یا دیوارکوب های شیک از جنس چوب همگی به فضای اتاق پذیرایی گرما می بخشد و فضای اتاق را جذاب و شیک جلوه می دهد.

روکش با دوام استفاده کنید

علاوه بر زیبایی و کاربردی بودن مبلمان سالن پذیرایی، با دوام بودن آن نیز بسیار مهم است زیرا تغییر دکوراسیون بسیار پرهزینه است و کار آسانی نیست. با دوام بودن روکش زمانی که شما بچه خردسال یا حبوان خانگی داشته باشید بسیار مهم تر و ضروری تر می شود. یکی از بهترین جنس ها برای شستشو چرم است اما مشکل اینجا است که عموما پارچه چرم نسبت به دیگر پارچه ها سریع تر خراشیده می شود و امکان دارد به سرعت پاره شود. دو جنس کتان و مخمل، جنس های با دوام و البته بسیار شیکی هستند که می توانند بسیار هم کاربردی باشند. اجناس با پارچه های طبیعی و مصنوعی هرکدام ویژگی ها و مزایا و معایب خود را دارند و نمی توان به طور قطع گفت کدام بهتر است. شما برای استفاده از مزایای هردو جنس طبیعی و مصنوعی می توانید از هر دو جنس در دکوراسیون اتاق پذیرایی خود استفاده کنید.

گفتگو را در اتاق پذیرایی در نظر داشته باشید

اهمیتی ندارد اندازه اتاق پذیرایی شما کوچک است یا بزرگ، شما باید چیدمان مبلمان را به نحوی بچینید که کانونی دنج و صمیمی برای گفتگو در اتاق پذیرایی خود داشته باشید. به طور اصولی  بیشترین فاصله در چیدمان مناسب مبلمان، 2.5 متر است. اگر اتاق پذیرایی شما به اندازه ای بزرگ است که یک مبل بزرگ سه یا چهار نفره در آن جا می شود، توصیه می کنیم به جای آن از مبلمان کوچک استفاده کنید تا بتوانید فضای اتاق را تقسیم بندی کنید و محیط را دنج و صمیمی و نزدیک به هم را برای گفتگو در اتاق پذیرایی خود ایجاد کنید.

توجه بر روی نقاط کانونی اتاق پذیرایی

ایجاد نقطه کانونی چشم گیر و خیره کننده در اتاق پذیرایی بسیار ضروری است و از مهم ترین ترفندهای دکوراسیون اتاق پذیرایی است. نقطه کانونی پذیرایی می تواند یک شومینه یا حتی یه قاب هنری بزرگ باشد که رنگ خیره کننده ای دارد. نقطه کانونی درست همان چیزی است که مهمان به محض ورود به خانه به آن نگاه می کند. هر کجای اتاق پذیرایی را که دوست دارید مهمان در نگاه اول ببیند، می توانید به عنوان نقطه کانونی اتاق در نظر بگیرید.

ایجاد چند مرکز در دکوراسیون اتاق پذیرایی

همیشه تصور می شود در یک اتاق پذیرایی باید مبلمان را دور تا دور سالن بچینیم و یک میز بزرگ را در وسط و مرکز پذیرایی بگذاریم. اما با ترفند ایجاد چند مرکز در اتاق پذیرایی و ایجاد چند فضای دنج برای نشستن می توانید اتاق پذیرایی خود را شیک و در عین حال صمیمی جلوه دهید.

عناصر مقیاس دار ایجاد کنید

یکی از مهمترین نکاتی که برای ایجاد تناسب بین وسایل پذیرایی باید رعایت کنید، انتخاب وسایل با اندازه ها و ابعاد متفاوت است. سعی کنید در دکوراسیون خود از اشیای بزرگ و کوچک با قد و قامت متفاوت استفاده کنید تا تناسب و تعادل در بین وسایل شما حفظ شود. بهتر است برای راحت تر بودن کار و ساده کردن چیدمان، ابتدا وسایل بزرگ را بچینید و سپس اشیای کوچک تر را در اطراف آن قرار دهید.

تعادل و تناسب ایجاد کنید

راهنمای چینش دکوراسیون سالن نشیمن و پذیرایی

ساده ترین منظور و راه ایجاد تعادل در اتاق پذیرایی چیزی نیست جز ایجاد تقارن در دکوراسیون. برای چیدمان متقارن و حفظ تعادل کلی در اتاق، می توانید یک میز را در وسط چیدمان خود به عنوان نقطه مرکزی انتخاب کنید و اطراف میز را متناسب و با تقارن بچینید. تعادل با چیدمان نامتقارن نیز به وجود می آید اما کمی دشوارتر است و به سادگی چیدمان به تعادل نمی رسند. البته هر اتاق پذیرایی با اتاق پذیرایی دیگر متفاوت است و تمامی آن ها همیشه متقارن نمی باشند در نتیجه چیدمان آن ها به صورت متقارن نیز سخت است. اما با چیدمانی که تقارن در آن دیده شود، شما فضایی شیک و صمیمی و ساده و البته چشم گیر خواهید داشت.

ترکیب، ترکیب و ترکیب

همیشه فقط یک ایده به تنهایی کارساز نیست و معمولا با ایجاد اولین ایده، ایده های مختلف دیگری نیز به دنبال آن ایجاد می شوند. ترکیب کردن ایده های مختلف و هماهنگ کردن آن ها در چیدمان دکوراسیون خانه بهترین نتیجه را خواهد داشت. ایده های مختلف شما باعث ایجاد یک فضایی می شود که تمام چیدمان آن از ذهن و سلیقه شما نشات گرفته و همین باعث شخصی سازی کردن اتاق پذیرایی و سبک چیدمان شما می شود. یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای ترکیب، ست کردن اشیای ساده و جسورانه است. برای مثال می تئانید کاناپه های راحتی سفید خود را با یک پاف طرح دار یا یک میز چشم گیر ترکیب کنید.

8 اشتباه متداول در چیدمان دکوراسیون اتاق پذیرایی

در چیدمان اتاق پذیرایی مبلمان گران قیمت یا رنگ بندی حرف اول را نمی زنند بلکه موارد زیادی در کنار هم و تناسب آن ها باعث ایجاد یک چیدمان و دکوراسیون جذاب خواهند بود. مواردی مثل تعادل در چیدمان یا تناسب اندازه و ابعاد وسایل نیز در چیدمان دکوراسیون بسیار مهم است. در ادامه 8 اشتباهی که معمولا برای چیدمان دکوراسیون مرتکب می شوند را به شما معرفی می کنیم تا با حل کردن آن چیدمان بی نقص و جذابی داشته باشید.

فرش کوچک

معمولا افراد در خرید فرش برای سالن پذیرایی دچار این اشتباه می شوند که اندازه فرش را کوچک انتخاب می کنند. دقت کنید که فرش کوچک، باعث کوچک تر جلوه دادن سالن پذیرایی شما می کند.

برای حل این مشکل، همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، اندازه گیری اتاق پذیرایی برای انتخاب مبلمان یا فرش بسیار مهم است در نتیجه قبل از هر نوع خرید ابتدا مساحت اتاق را به درستی اندازه گیری کنید. به صورت اصولی فرش شما باید به اندازه ای ابشد که 50 سانتی متر از دیوارها فاصله داشته باشد و همچنین حداقل پایه های مبلمان شما روی فرش قرار بگیرد. در صورتی که اتاق پذیرایی شما به اندازه کافی بزگ است، فرشی را خریداری کنید که مبلمان به طور کامل بر روی فرش قرار بگیرند.

تلویزیون به عنوان نقطه کانونی


راهنمای چینش دکوراسیون سالن نشیمن و پذیرایی

اگر تلویزیون را به عنوان مرکز کانونی اتاق در نظر بگیرید و یک تلویزیون بزرگ رادر مرکط اتاق و مبلمان را دور تا دور آن قرار دهید، اتاق پذیرایی شما تبدیل می شود به یک سینما. اتاق نشیمن یا پذیرایی اتاقی است که شما در آن با گفتگو به مهمانان و پذیرایی از آن ها می پردازید و گفتگو و دورهمی با مهمانان را در آنجا برگزار می کنید پس قطعا دلتان نمی خواهد که اتاق نشیمن خود را به یک سالن سینما تبدیل کنید.

برای حل این مشکل، تلویزیون در اتاق پذیرایی می تواند بدون کانون مرکزی بودن، تبدیل شود به یک عنصر همیشگی در اتاق نشیمن. ترفندی که برای تلویزیون به شما می گوییم این است که سعی کنید به نحوی، مثلا به کمک مبلمان، فضای تماشای تلویزیون را از فضای گفتگو و دورهمی جدا کنید تا هم محیط آرام دورهمی را داشته باشید و هم فضای تماشای تلویزیون. یکی از ایده های بسیار هوشمندانه در پنهان کردن و به گوشه بردن تلویزیون، جاسازی کردن آن در یک کمد یا قفسه سراسری در یک گوشه از اتاق پذیرایی است. از قسمت های دیگر قفسه نیز می توانید یک کتابخانه بسازید و کتاب ها یا اشایای دکوری خود را در آنجا قرار دهید. علاوه بر آن اگر خانه شما به اندازه کافی بزرگ است و فضای اضافی دارد، می توانید یک اتاق را به طور کلی به تلویزیون بزرگ اختصاص دهید و یک اتاق را برای تماشای تلویزیون در نظر بگیرید.

 

توضیحات لازم در رابطه با انواع مبلمان را در مقاله "راهنمای خرید مبلمان" ایمالز مطالعه نمایید.

 

قرار دادن مبلمان در کنار دیوار

چسباندن تمام مبل ها به صورت سرتاسری به دیوارهای خانه یکی از خطاها در چیدمان دکوراسیون اتاق پذیرایی است که آن را تبدیل به یک اتاق دندانپزشکی می کند. اکثر افراد دچار این اشتباه می شوند و مبلمان را به گونه ای می چینند که مبل را به دیوار چسبانده و یک جفت صندلی را روبری آن قرار می دهند و ظاهر اتاق رابسیار کسل کننده جلوه می دهند. برای حل این مشکل، بهتر است مبلمان را مثل پشتی به دیوار نچسبانید و فضای بازتر و بیشتری را به آن ها اختصاص دهید و آن ها را به درون اتاق متمایل کنید.

مبل خیلی بزرگ یا خیلی کوچک در پذیرایی

 

راهنمای چینش دکوراسیون سالن نشیمن و پذیرایی

بدترین خطایی که در چیدمان دکوراسیون ظاهر اتاق را بسیار زشت و وحشتناک می کند، نامتناسب بودن اندازه مبلمان در اتاق پذیرایی است. برای مثال قرار دادن یک مبلمان بسیار بزگ برای یک اتاق پذیرایی کوچک. علاوه بر آن رنگ مبلمان نیز در به نظر رسیدن اندازه آن ها بسیار ضروری است. مثلا اگر شما یک کاناپه به رنگ بسیار تیزه را در سالن پذیرایی کوچک قرار دهید بسیار بد به نظر می رسد. برای حل این مشکل، مبلمان خود را درست متناسب با اندازه های اتاق پذیرایی خود انتخاب وخریداری کنید تا تمام فضای اتاق به مبلمان اختصاص نیابد.

چیدمان و جهت گیری اشتباه مبلمان

از آن جایی که اتاق پذیرایی اصلی ترین مکان در خانه برای انجام کارهایی مثل دورهمی، تماشای تلویزیون یا انجام کارهای روزمره است، موقعیت و جهت گیری مبلمان در اتاق پذیرایی بسیار مهم و ضروری است. یک انتخاب سنتی برای چیدمان مبلمان، قرار دادن دو جفت مبل در رو به روی یک دیگر و قرار دادن یک میز در وسط آن ها است. توجه داشته باشید که این یک گزینه سنتی است و تنها جهت گیری چیدمان به این صورت نیست. برای حل، گزینه سنتی را کنار بگذارید و به کاربرد وسایل و مبلمان خود در اتاق پذیرایی فکر کنید. اگر اتاق پذیرایی شما به اندازه کافی بزرگ نیست پس به جای دو مبل تکی، یک کاناهپه دونفری انتخاب کنید. چیدمان دکوراسیون اتاق پذیرایی را به صورتی بچینید که فضای کافی برای همه کارها از جمله دورهمی، رفت و آمد و تماشای تلویزیون وجود داشته باشد.

نورپردازی نامناسب در اتاق پذیرایی

نورپردازی در ظاهر و ایجاد فضای اتاق پذیرایی حرف ائل را می زند و اگر اتاق پذیرایی شما نور مناسبی نداشته باشد تمام چیدمان و دکوراسیون شما زیر سایه نور بد سالن خراب می شود. نورپردازی بد به معنای نور کم نیست بلکه هم نور خیلی زیاد و هم نور کم در اتاق پذیرایی فضای اتاق شما را خراب می کند. برای حل، همان طور که قبلا اشاره کردیم، برای داشتن یک نورپردازی مناسب از چندین منبع نوری مثل منبع نوری سقفی یا آباژورها استفاده کنید.

نصب قاب های هنری بیش از اندازه

هرچقدر هم که آثار هنری شما زیبا باشند یا شما آن ها را دوست داشته باشید، افراط در نصب آن ها در اتاق پذیرایی باعث زشت و نامتناسب رسیدن آن ها خواهد شد. همچنین باعث می شود تا قاب های زیبای خود را در جاهای نامناسب آویزان کنید.  برای حل، تالو و قاب های باید تقریبا در وسط دیوار یعنی هم ارتفاع با سطح چشمان شما آویزان شوند. البته دیوار شما باید به اندازه کافی بلند باشد زیرا حداقل ارتفاع آویزان کردن تابلو از زمین 160 سانتی متر است.

میز مبلی کوچک

اگر میزی که شما در جلوی مبلمان خود و در مرکز آن ها قرار می دهید بسیار کوچک باشد، علاوه بر نامتناسب به نظر رسیدن و به هم زدن تعادل چیدمان، باعث نا راحتی و معذب بودن مهمان می شود. همچنین وقتی که میز جلوی مبل خیلی کوچک و کوتاه باشد، دسترسی و استفاده از آن بسیار سخت می شود. برای حل، یک قانون کلی درباره انتخاب میز جلوی مبلمان اشاره دارد که ارتفاع میز بهتر است حدود نصف تا 3/1 ارتفاع مبلمان باشد.


نظرات کاربران