عوارض مصرف مولتی ویتامین

عوارض مصرف مولتی ویتامین

ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند استفاده زیاد از مولتی ویتامین ها سلامتی بیشتری را در پی خواهد داشت اما این تصور و تفکر کاملا اشتباه بوده است. افراد با مصرف میوه ها، سبزیجات و دیگر خوراکی ها تا حدی ویتامین های ضروری بدن را جذب می نمایند و تشخیص اینکه بدن نیاز به ویتامین بیشتری دارد یا خیر توسط پزشک انجام می گیرد و نباید بدون تشخیص و تجویز پزشک به مصرف مولتی ویتامین ها پرداخت زیرا امکان این وجود دارد که بدن شما نیازی به مصرف مولتی ویتامین مینرال نداشته باشد و با مصرف آنها مشکلات و عوارضی برایتان به دنبال داشته باشد. پس اگر قصد خرید قرص مولتی ویتامین را دارید، با ما همراه باشید تا از عوارضی که مصرف مولتی ویتامین مینرال در پی خواهد داشت آشنا گردید.

مولتی ویتامین مینرال چیست؟

ویتامین ها و مواد معدنی مختلف توسط مولتی ویتامین مینرال وارد بدن می گردد البته لازم به ذکر است که با مصرف انواع مواد غذایی این ویتامین ها و مواد معدنی تا حدودی جذب بدن خواهد شد و اگر پزشک تشخیص دهد میزان ویتامین ها و مواد معدنی که وارد بدن شما می گردد به میزان لازم نیست از آن پس می توانید به مصرف مولتی ویتامین مینرال بپردازید تا کمبود ویتامین و دیگر مواد معدنی را جبران نموده و سوءتغذیه در افراد را بهبود نماید.

مصرف بیش از حد مولتی ویتامین مینرال

در تفکر افراد زیادی مصرف زیاد مولتی ویتامین مینرال سلامت بیشتر را به دنبال دارد و این در صورتی است که بر روی بسته بندی تمامی مولتی ویتامین ها میزان مصرف نوشته شده است اما هستند افرادی که توجهی به آن ندارند و سلامتی بیشتر را در مصرف بیشتر می بینند.

نخست به معرفی انواع ویتامین ها خواهیم پرداخت و سپس شما را با عوارضی که مولتی ویتامین مینرال دارد آشنا می نماییم. همانطور که بسیاری از شما اطلاع دارید ویتامین ها 2 نوع می باشند و نوع اول محلول در آب و نوع دوم محلول در چربی می باشد.

« مقاله "راهنمای خرید مکمل ورزشی" ایمالز را از دست ندهید. »


بیشتر بخوانید: بهترین مولتی ویتامین خارجی برای زنان


ویتامین های محلول در آب

نوع اول ویتامین ها ویتامین های محلول در آب می باشد که تعداد آن ها در قیاس با ویتامین های محلول در چربی بیشتر می باشد. دفع ویتامین های محلول در آب از بدن بسیار آسانتر و راحتر انجام می گیرد و می توان گفت که ویتامین های محلول در آب به راحتی قادر به جمع شدن در بافت های بدن نیستند.

ویتامین های محلول در آب شامل موارد زیر می شوند

 

عوارض مصرف مولتی ویتامین

 

در قسمت زیر ویتامین های محلول در آب را ذکر می نماییم:

ویتامین C، ویتامین B1 یا تیامین، ویتامین B2 یا ریبوفلاوین، ویتامین B3 یا نیاسین، ویتامین B5 یا پانتتونیک اسید، ویتامین B6 یا پیریدوکسین، ویتامین B7 یا بیوتین، ویتامین B9 یا فولات، ویتامین B12 یا کوبالامین.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین های محلول در آب

استفاده بیش از حد از مکمل های مولتی ویتامین بخصوص زمانی که پزشک آن را تجویز نکرده باشد عوارض بسیاری را در پی دارد و حتی استفاده از ویتامین های محلول در آب نیز می تواند عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد. لازم به ذکر است که انسان با مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها دچار مسمومیت نخواهد شد اما شاهد اختلال در نتایج آزمایش های خون افراد خواهیم بود و این در صورتی می باشد که تداخلی در میان مولتی ویتامین ها و دیگر داروها ایجاد گردد پس نیاز است هنگام مصرف مولتی ویتامین ها به نکات مهمی دقت نماییم و احتیاط پیشه کنیم. اگر انسان به مصرف بیش از حد ویتامین B6 بپردازد شاهد آسیب های عصبی و مشکلات عصبی خواهیم بود که غیرقابل جبران می باشد و حتی ممکن است سوزن معده را نیز به وجود آورد. استفاده بیشتر از 2 گرم در روز ویتامین B3 نیز می تواند مشکلاتی نظیر فشار خون، اختلالات بینایی و آسیب کبدی را به وجود آورد. مشکلاتی همچون اختلالات گوارشی مانند اسهال و استفراغ با مصرف زیاد ویتامین C پیش خواهد آمد. جذب زیاد اسید فولیک (فولات) از طریق مصرف مکمل های مربوطه سبب تاثیرات منفی در سیستم ایمنی بدن و حتی عملکرد ذهن خواهد شد.

ویتامین های محلول در چربی

ویتامین های محلول در چربی به آسانی در بافت بدن انسان جذب می شوند و می توان گفت کاملا متفاوت با ویتامین های محلول در آب می باشند. ویتامین A ، ویتامین  D  ، ویتامین E ، ویتامین  K و برخی ویتامین های دیگر جز ویتامین های محلول در چربی می باشند. ویتامین های محلول در چربی به راحتی در بدن تجمع می یابند و به همین دلیل استفاده زیاد از آن سبب به وجود آمدن مشکلات جانبی و مسمومیت می گردد. با مطالعه این مقاله با مشکلات و عوارضی که استفاده زیاد از مولتی ویتامین مینرال به دنبال دارد آشنا می گردید که عوارض خطرناک و گاها جبران ناپذیر می باشد.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین های محلول در چربی

 

عوارض مصرف مولتی ویتامین


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن 


زیاد بود ویتامین های محلول در چربی باعث می شود عوارضی که به دلیل مصرف زیاد مولتی ویتامین مینرال به وجود می آید بیشتر خودنمایی کند. لازم به ذکر است که کمترین مسمومیت توسط ویتامین K به وجود می آید اما با این وجود نباید مصرف آن را افزایش دهیم زیرا امکان این وجود که مصرف آن با مصرف دیگر داروها نظیر وارفارین و یا آنتی بیوتیک ها اختلال ایجاد کند و سپس سبب مختل شدن عملکرد بدن گردد.

شایان ذکر است که استفاده بیش از حد و ضروری ویتامین هایی همچون D، A، E عوارض سویی در پی دارد. در ادامه برایتان عوارض هر یک را شرح خواهیم داد. اگر افراد غذاهایی که ویتامین A بسیاری دارند را مصرف نمایند ممکن است دچار مسمومیت گردند اما خطرات زمانی بیشتر می گردد که ویتامین A را بصورت مکمل مصرف نمایید که عوارض بسیاری دارد اگر دوز آن از حد معمول بیشتر گردد. مصرف زیاد ویتامین A می تواند مشکلاتی همچون حالت تهوع، افزایش فشار در جمجمه را در افراد ایجاد نماید که حتی امکان مرگ نیز با استفاده بیش از حد این ویتامین وجود دارد.

در این قسمت به عوارض ویتامین D می پردازیم. علائمی نظیر کاهش اشتها، کاهش وزن و ضربان قلب نامنظم در بدن نشان دهنده آن است که ویتامین D بیش از حد معمول توسط مکمل ها وارد بدن می گردد. با افزایش جذب ویتامین D در بدن سبب افزایش کلسیم در بدن گشته و امکان آسیب رسیدن به اعضای بدن را فراهم می آورد. مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین E نیز همچون مکمل های ویتامین های A و D عوارض خطرناکی به دنبال دارد که برخی از این عوارض لخته شدن خون و خونریزی می باشد که در نهایت به سکته مغزی منجر می شود.

عوارض مصرف بیش از حد مواد معدفی

برخی از مواد معدنی همچون کلسیم، آهن، منیزیم، کروم، ید، فسفر، پتاسیم، سدیم، منگنز، سلنیوم و مس ضروری برای بدن می باشد و حتما باید جذب بدن گردد تا از بسیاری از مشکلات جلوگیری نماید اما گفتنی است که مصرف بالای آنها نیز عوارضی را در پی دارد که در اکثر مکمل های مولتی ویتامین وجود داشته و با مصرف آنها وارد بدن می گردد درنتیجه باید به دوز مصرفی هر یک توجه شود.

تداخل دارویی

توصیه اکید داریم که به هیچ وجه چند نوع مولتی ویتامین را به صورت همزمان استفاده نکنید زیرا ممکن است عوارضی برای بدن ایجاد نماید تنها در مواقعی مجاز به مصرف هستید که دکتر تشخیص داده و برایتان تجویز نماید. با استفاده از چند مولتی ویتامین تداخل دارویی به وجود می آید و خطرات جبران ناپذیری ممکن است برای بدن داشته باشد. اگر جز افرادی هستید که از مولتی ویتامین های مینرال استفاده می کنید به هیچ عنوان از لبنیات و مواد غذایی کلسیم دار استفاده نکنید دلیل آن مانع از جذب ویتامین ها و دیگر مواد معدنی به وسیله کلسیم می باشد. اگر از داروهایی همچون آنتی بیوتیک ها، داروهای فشار خون و یا داروهای ضدالتهاب استفاده می کنید حتما برای مصرف مولتی ویتامین مینرال به همراه این داروها از پزشک مشورت گرفته و با تجویز پزشک اقدام به مصرف نمایید.


نظرات کاربران