راهنمای خرید بهترین ساز تنبک بازار 2022

راهنمای خرید بهترین ساز تنبک بازار 2022

یکی از از اقلام سازهای کوهی در میان این دست سازهای سنتی در موسیقی ایرانی ساز تنبک است. در زمان های قدیم تنبک ها از چوب فلز و سفال ساخته می شدند گرچه در حال حاضر نیز همچنان از سفال و چوب در ساخت آن ها استفاده می شود اما بیشتر تنبک ها از جنس چوب هستند اگر می خواهید همه آنچه در ساز کوبه  ای ایران هست رو داشته باشید بهتر است ساز تنبک را انتخاب کنید. با وجود اینکه اکثر مردم به اشتباه گمان می کنند که نواختن با این ساز کار راحتی است اما خوب است بدانید که این ساز نیز در نواختن پیچیدگی هایی دارد که مختص به این ساز است. در ساز تنبک تغییر صدا درواقع زیر و بم کردن آن ریتم ها و ملودی های متفاوتی است. این ساز فقط مختص کشور ما نیست چرا که تنبک در کشورهای دیگر نیز همواره توسط هنرمندان و یا مردم استفاده می شود اما تنبک توسط حسین تهرانی معرفی شد.برای اطلاع از قیمت تنبک به صفحه لیست قیمت تنبک در سایت ایمالز مراجعه کنید.

 

بررسی قسمت های متفاوت در تنبک


راهنمای خرید بهترین ساز تنبک بازار 2022

یکی از قسمت های مهم در این ساز پوسته آن می باشد که در واقع از از پوست حیوانات گوناگون که خشک شده است استفاده می شود و برای ساخت این قسمت بهتر است که از پوست قسمتی از بدن حیوانات که بزرگتر و ضخامت بیشتری دارند استفاده شوند که این پوست در بدن گوساله ها گردنشان و در بزها نیز به همین صورت است این پوست ها را توسط چسب و یا هر ماده  ای که بتوان به وسیله آن این پوست ها را به تنبک بچسباند می چسبانند.

دهانه

قسمتی از ساز که با پوست پوشیده می شود و باید این پوست به گونه  ای قرار بگیرد که دایره های منظم را تشکیل دهند چراکه باید در هنگام شنیدن صدایی که از ساز می آید در تمامی قسمت ها این صدایی شنیده شده از این دایره پوستی یکسان باشد.

بدنه

قسمتی از ساز که از دیگر قسمت ها بزرگتر بوده که محوطه سازی سود نام دارد که در این قسمت در هنگام ساخت بر روی قسمتی از آن شیارهایی می زنند که این شیار ها مانع سر خوردن دسته نوازنده ها در هنگام نواختن این ساز می شود که این شیار ها را عاج می نامند.

نفیر


راهنمای خرید بهترین ساز تنبک بازار 2022

این قسمت از ساز در خلاف قسمت قبلی از دیگر قسمت های تنبک کوچک تر بوده و در میان بدنه ساز و دهانه کوچک آن می باشد که به این قسمت نفیر می گویند. فاصله میانی بدنه تا دایره کوچک ۲۵ سانتی متر و اندازه نفیر آن نیز تقریباً ۱۸ سانتی متر است که این قسمت همانند شیپور به نظر می آید.

کالیبر

این قسمت در واقع همان جایی است که سبب بیرون آمدن صداهایی می شود که توسط برخورد دست نوازنده با قسمت پوستی شکل ساز به وجود می آید. اندازه این قسمت از چیزی در حدود ۱۸ تا ۲۲ سانتی متر متغیر است.

مدل های مختلف تنبک

حلمی


راهنمای خرید بهترین ساز تنبک بازار 2022

این ساز اگرچه برای اجرا های حرفه  ای و کنسرت ها و نوازندگانی که به صورت گروهی کار می کند مناسب می باشد اما به دلیل ضخامت و پوست مخصوصی که در این ساز به کار رفته است که از پوست شتر استفاده شده است که باید برای داشتن صدایی مناسب از این ساز ضربات محکمی زده شود به همین دلیل مناسب نوازندگی کودکان نیست.

شیرانی

این مدل تنبک همانطور که از اسمش مشخص است توسط یکی از استادان به نام یعنی رحیم شیرانی که از مشهورترین سازندگان ساز تنبک در اصفهان بوده است معرفی شده که از این ساز به دلیل صدای زیبا و مناسبی که دارد برای ضبط موسیقی در کارهای حرفه  ای و همچنین استودیو های موسیقی به کار می رود.

موارد بسیار مهم در خرید تنبک

جنس بدنه تنبک

یکی از مهمترین و اساسی ترین نکاتی که در خرید این ساز باید به آن توجه داشته باشید جنس چوبی است که ساز از آن ساخته شده است چرا که چوب استفاده شده در این ساز باید بدون هیچ گره، ترک و یا زدگی باشد. این چوب باید توپر و سنگین بوده باشد. بهترین چوب ها که برای ساخت این ساز استفاده می شود می توان به چوب درخت توت و درخت گردو اشاره کرد که باید این چوب هایی که در ساخت تنبک استفاده می شود به صورت یک تکه باشند و هرگز نباید از چند تکه چوب جدا و قرار دادن آنها کنار هم ساخته شده باشد.

کیفیت رنگ آمیزی

شاید برای تان عجیب باشد که علی رغم اینکه در دیگر سازها نوع رنگ کردن هر ساز ممکن است در کیفیت صدایی که از آن ساز می شنویم اثرگذار باشد؛ اما در این ساز رنگ آمیزی فقط از منظر زیبایی ارزش دارد و همین طور به شما کمک می کند تا راحت تر بتوانید ساز خود را تمیز کنید در واقع در نوع صدای آن تاثیر ایجاد نمی کند.

نوع پوست

پوستی که برای ساخت تنبک استفاده می شود باید بدون هرگونه پارگی و یا زدگی باشد و با فشار روی هر قسمتی از آن بیشتر از مقدار خیلی کمی پایین نرود و نباید از یک مقداری بیشتر بسیار سفت و یا شل باشد.

ظاهر ساز تنبک

با وجود اینکه قانونی وجود ندارد که این ساز باید حتماً بسیار برای نوازنده در هنگام اینکه در دست می گیرد راحت باشد اما بهتر است که اندازه بدنه با قسمت دهانه کوچک برابر باشد و همچنین از دیگر موارد مهم در ظاهر این ساز نوع ساخت و تولید آن و همچنین تراشه هایی است که بر روی آن انجام می شود.

قیمت تنبک

یکی از عواملی که باعث گران بودن قیمت ساز تنبک می شود استفاده از چوب درخت گردو است چرا که این چوب نسبت به سایر چوب های درخت های دیگری کیفیت بالاتری داشته و گران تر است و به همین دلیل قیمت در انتخاب تان ساز بسیار اهمیت دارد و اگر دنبال تنبکی با قیمت ارزان تر هستید؛ باید بدانید که حتماً از چوب گردو ساخته نشده است چرا که در غیر این صورت قیمت آن بالا و زیاد می-باشد.

انتخاب فروشگاه معتبر برای خرید


راهنمای خرید بهترین ساز تنبک بازار 2022

انتخاب فروشگاه به این نظر اهمیت دارد که فروشگاه ها و افراد معتبر اعتبار خود را در طی سال ها به دست آورده و در قبال سود بیشتر و یا جنس نامرغوب از دست نمی دهند به همین دلیل شما می توانید با خیال راحت تری تنبکی از جنس چوب گردو انتخاب کنید و هزینه آن را بپردازید و همچنین مطمئن باشید که چوب استفاده شده در این ساز حتماً چوب گردو می باشد و همچنین اکثر فروشگاه های معتبر نیز در صورت بروز هرگونه مشکل امکان تعویض را نیز برای شما فراهم می کنند.

وزن ساز

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم که برای نوازنده های این ساز بسیار حائز اهمیت است وزن این ساز می باشد چرا که اگر ساز شما بسیار سنگین باشد، مدت طولانی نمی توانید آن را در دست بگیرید و زود خسته می شوید و همینطور وزن بالا نمایانگر کیفیت نه چندان خوبه چوب به کار رفته در بدنه تنبک است.

 

تنبک های منبت کاری شده

اگر می خواهید سازی ارزان بخرید و هزینه نکنید این ساز انتخاب شما نباشد چراکه به دلیل منبت کاری در این سازها از چوب های یک تیکه استفاده نمی شود و همچنین باعث گران تر شدن این سازها نیز می شود. همچنین صدای آن ها چندان تفاوتی با سازهای دیگر ندارد و می توان گفت که این سازها فقط زیبا تر بوده و و به همین دلیل شما قیمت بالاتری برای آن نیز می پردازید.

تنبک حلمی مدل ترکه  ای یکی از انواع سازهای ترکیه  ای که بر روی آن سوخته کاری شده است و همچنین دارای طرح برگ نیز می باشد و از پوست شتر ساخته شده است و اندازه آن نیز ۲۸ است؛ ساز حلمی می باشد.

این ساز می تواند برای سالیان طولانی برای نواختن انواع ملودی ها استفاده کنید و فقط بهتر است بدانید که این ساز از چوب کاج درست می شود که با توجه به اینکه باعث سبکی وزن می شود.

همچنین صدای بسیار خوبی دارد و استحکام آن نیز در حد خوبی است جنس پوست استفاده شده در این ساز نیز از پوست شتر است که باعث ایجاد صدای باز در این ساز می شود همچنین اندازه دهانه این تنبک مکانیزه در حدود ۲۸ سانتی متر می باشد و این یکی از ویژگی هایی است که نوازندگان بزرگ معمولاً این سایز از دهانه را برای اجراهای کنسرت ها و ارکسترهای موسیقی بسیار مناسب می دانند.

تنبک یک مهر شیرانی


راهنمای خرید بهترین ساز تنبک بازار 2022

این تنبک که یکی از متناسب تنبک های ساخته شده ایرانی می باشد چراکه کارهای ساخته شده توسط شیرانی از بهترین ساز ها می باشد. یکی از دلایل معروفیت سازهای ساخته شده توسط کارگاه ایرانی این است که این سازها در تمامی شهرهای کشور و با هر گونه آب و هوا سازگاری داشته و نوازندگان می توانند از آنها استفاده کنند. اگر قصد تهیه این ساز را دارید این ساز با نام ساز شیرانی مدل یک ماه در بازار عرضه می شود و همینطور این ساز قیمتی بسیار معقول دارد.

یکی دیگر از کارگاه های ساخت تنبک موسوم به کارگاه مصطفوی است که سازندگان آن جوان و بسیار خبره هستند و از معروف ترین سازهای ساخت این کارگاه تنبک می باشد.

تنبک شیرانی دارا

این تنبک سازی بسیار خاص بوده و خاتم اصفهان است. در واقع دارا نام دوم این مدل می باشد جنس چوب استفاده شده در این ساز گردویی با استحکام بالا ست و همچنین خاتمی که در این کار استفاده شده است بسیار ارزشمند و کار دست هنرمندان است این ساز از الگوی جامی ساخته شده و بسیار دقیق و باز رابط بالا تراش داده می شود تنها با نگاه به این ساز می توانید متوجه استاندارد بودن این ساز بشوید. برای اطلاع از قیمت تنبک شیرانی دارا به سایت ایمالز مراجعه کنید.

تنبک محب پور 2022

محب پور نیز یکی دیگر از سازندگان قوی  ایی است که تنبک هایی با جنس فایبرگلاس نیز ساخته و وارد بازار می کند و همینطور محب از زمان های قدیم از سازندگان ساز تنبک بوده است و به ساخت ساز های بسیار متفاوت با انواع مختلف و و صداهای متفاوت معروف است.

شیرانی 4M_Poli00

این ساز که از سازهای معروف به ۴ مهر شیرانی می باشد از سازهای حرفه ای برای نوازندگان خبره و ضبط موسیقی های استودیویی و همچنین اجرای برنامه های زنده مانند کنسرت ها می باشد. چوپ این ساز نیز از درخت گردو است و استحکام بالایی دارند و همچنین از نظر ظاهری نیز این تنبک بسیار زیبا بوده و همچنین این ساز با دقت بالا و در نهایت ظرافت ساخته و آماده شده است و همچنین برای رنگ این تنبک نیز از پلی استر با کیفیت بالا استفاده شده است اندازه دهنه این ساز که بزرگ می باشند چیزی در حدود ۲۸ سانتی متر است.قیمت تنبک شیرانی شیرانی 4M_Poli00  را از فروشنگان معتبر ایمالز استعلام کنید.

شیرانی  E_R

این ساز نیز یکی دیگر از معروف ترین و شناخته شده ترین سازهای کارگاهی ایرانی می باشد که جنس بدنه این تنبک نیز از درخت گردو بوده و همچنین شیار هایی بر روی ساز قرار دارد که باعث ایجاد تکنیک های متفاوت توسط نوازنده ها می شود.

شیرانی 4M_1711

یکی دیگر از سازهای حرفه ای و چهار مهره شیرانی می باشد که برای نوازندگان حرفه ایی استفاده می شوند و جنس بدنه این ساز نیز از درخت زبان گنجشک بوده که کیفیت بالایی دارد و همچنین از نظر فرم ظاهری این ساز بسیار زیبا و با نقوش مشکینی ساخت و پرداخته شده است بسیار توجه نوازندگان را به خود جلب می کند. همچنین اندازه دهنه ساز در حدود ۲۹ سانتی متر می باشد.


راهنمای خرید بهترین ساز تنبک بازار 2022

شیرانی ترکه  ای این سازه یکی از با کیفیت ترین سازهای ساخته شده توسط شیرانی است و همینطور مورد توجه اساتید این رشته نیز می باشد و با داشتن دهنه کوچکی در حدود ۲۲ سانتی متر و همچنین وزن کم آن این ساز را بیشتر برای کودکان استفاده می کنند. علی رغم اندازه کوچک این ساز صدای آن از نظر بلندی و مطلوب بودن نیز بسیار عالی است.

اطلاعاتی درباره تنبک شیرانی سری نونهال

درباره تنبک های شیرانی به این نکته مهم اشاره کنیم که این تنبک از معروف ترین تنبک های ایران می باشد دلیل این معروفیت به این خاطر است که در ساخت این تنبک از استانداردهای بسیار بالا استفاده شده است. این ساز به خاطر آن که دهانه کوچکی دارد و وزن آن بسیار کم است برای کودکان انتخاب مناسبی می باشد. همچنین درباره صدای این تنبک شیرانی می توان گفت که بسیار بلند و رسا می باشد.قیمت تنبک شیرانی سری نونهال را از ایمالز استعلام کنید.

راهنمای خرید تنبک آفاق

درباره ساز تنبک می توان به قطعیت گفت که این ساز از مهم ترین و اساسی ترین سازهای ضربی موسیقی ایران می باشد این ساز به دست سازندگان مختلفی در انواع گوناگونی ساخته شده است. شیوه های ساخت تنبک می توان به شیوه ترکه ایی اشاره کرد که در واقع در این نوع ساخت قطعات تنبک از همدیگر مجزا هستند و به طور جداگانه ساخته می شوند و بعد از ساخت به یکدیگر وصل می-شود. اما نوع دیگر؛ تنبک های یک تکه هستند که به طور یک تکه از چوب ساخته می شوند. به طورکلی ساز تنبک در شیوه ساخت با همدیگر تفاوتی ندارند و تفاوت اصلی به روی خوش ساخت بودن و رعایت اصول ساختمان تنبک است که سبب می شود ساز دوام زیادی داشته باشند و صدای را به خوبی به گوش برساند.


راهنمای خرید بهترین ساز تنبک بازار 2022

اطلاعاتی درباره تنبک حلمی سری فایبر قهوه  ای سوخته ساخته شده با پوست شتر در اندازه ۲۸

از مهم ترین تولیدکنندگان تنبک می توان به تولیدی حلمی اشاره کرد. درواقع حلمی از قدیمی ترین تولید کنندگان و سازندگان ساز تنبک می باشد. حلمی توانسته در سال هایی که به تولید ساز پرداخته ساز هایی با دوام و با کیفیت تولید کند. این مدل از جدیدترین تولیدات حلمی است که متناسب با بروز ترین تکنیک ها ساخته شده است.

این تنبک به گونه  ای ساخته شده که دارای اندازه مناسبی می باشد و نوع چوب و پوستی که در این تنبک استفاده شده سبب شده تا ساز سبک باشد و به سازی قابل حمل تبدیل شود. پوست شتر نیز بسیار مقاوم است و در برابر رطوبت و دما و مقاومت بسیار بالایی دارد. تنبک حلمی قهوه ای با پوست شتر برای آن دسته از نوازندگانی که علاقه دارند سازشان را حمل کنند بسیار مناسب می باشد و انتخاب خوبی می باشد.


نظرات کاربران