بررسی نقاط قوت و ضعف گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A31

نقد و بررسی گوشی هوشمند گلکسی A31 سامسونگ

برند سامسونگ از بهترین تولیدکنندگان گوشی های همراه محسوب می گردد که در کشور کره فعالیت دارد. اگر بخواهیم از بهترین و پرفروش ترین تولیدات این کمپانی را برایتان ذکر کنیم قطعا سه مدل گلکسی A11 و گلکسی A21 و گلکسی A31 در میان برترین های گوشی های اقتصادی قرار خواهند گرفت. امروزه بسیاری از افراد قادر به خرید گوشی های میان رده و پرچمدار نیستند و به همین بهترین گزینه گوشی های اقتصادی می باشد. در این مقاله قرار است به بررسی گوشی اقتصادی گلسی A31 بپردازیم. قیمت در نظر گرفته شده برای این محصول در قیاس با دو مدل دیگر که نام برده شده تقریبا 30 تا 40 درصد بیشتر می باشد و متناسب با قیمت گوشی شاهد قابلیت های بیشتری نیز هستیم. از بهترین ویژگی های این گوشی می توان به نمایشگر Super AMOLED، دوربین های قدرتمندتر، حسگر اثرانگشت که در قسمت پایین نمایشگر قرار گرفته، پردازنده قوی تر، باتری با ظرفیت بالاتر اشاره نمود. لازم به ذکر است که میان سامسونگ گلسی A31 و گلسی A51 شباهت های زیادی وجود دارد و تقریبا مشابه یکدیگر هستند. تفاوت هایی که میان این دو گوشی وجود دارد در زمینه کیفیت فیلم برداری و عکاسی واید می باشد که تفاوت های بزرگی به شمار نمی رود. میان دو گوشی گلسی A31 و شیائومی ردمی نوت ۹ که در نخستین روزهای فروردین سال جاری معرفی گردید رقابت بزرگی وجود دارد. سامسونگ در تولید گلسی A31 سعی نموده به مواردی از جمله دوربین چهارگانه‌، صفحه‌ نمایش تمام‌ صفحه‌ ی AMOLED، شارژدهی باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و طراحی مطلوب با ابعاد جمع و جور آن توجه بیشتری داشته باشد.

 طراحی و بدنه گوشی گلکسی A31 سامسونگ

سامسونگ در تولید بدنه گوشی های میان رده و پایین رده خود از ساختار پلاستیکی بهره می برد و که شامل گوشی های گلسی A01 تا گلسی A71 می باشد. گوشی گلسی A31 همانند این محصولات می باشد و از طراحی مشابه بهره مند است. این گوشی دارای نمایشگر شیشه ای بوده و بقیه بدنه از پلاستیک تولید شده است. با وجود آنکه بدنه ی این گوشی پلاستیکی است اما ویژگی هایی نظیر براق بودن، انحنای لبه های پنل پشتی که دارای الگوی هندسی می باشد و از رنگ گرادیانی برخوردار است سبب گشته همانند یک بدنه ی شیشه ای دیده شود. طبق بررسی ها و مشاهدات انجام شده،  نتیجه گرفته شد که قابی که پشت گوشی قرار گرفته، از مقاومت بالایی در برابر ضربه و آسیب برخوردار نیست و باید از گارد یا گلس مناسب برای آن استفاده شود  تا آسیبی به آن نرسد.

نمایشگر بزرگ این گوشی سامسونگ و فاصله بسیار کم کناره آن، جذاب است و خریداران را مجذوب خودش می کند . طبق بررسی ها چیزی حدود ۸۴٫۹ درصد از کل مساحت پنل رویین گوشی را نمایشگر آن در بر گرفته است. لنز دوربین جلوی گوشی، بالای صفحه نمایش جای گرفته است . سنسور اثر انگشت نیز در پایین گوشی قرار گرفته و گوشی از اسکنر درون ال سی دی برخوردار است.

همچنین گلکسیA31  نشان می دهد که کارکرد این اسکنر نسبت به قیمت آن خوب و مناسب است. گوشی گلکسی A31 سامسونگ، با وزن تقریبی ۱۸۵ گرمی و ابعادی ۸.۶ در ۷۳.۱ در ۱۵۹.۳میلیمتری می باشد ممکن است وقتی گوشی را برانداز می کنید متوجه شدید که بدنه ای بلند و با ضخامت دارد که باید بگوییم ضخامت آن به خاطر جای گیری باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی است. دیگر ویژگی گوشی سوکت ۳٫۵ میلیمتری هندزفری، پورت شارژ از نوع USB type-c  و یک بلندگو در قسمت پایینی گوشی جایگذاری شده و صدا با کیفیت بالا از آن خارج می شود. چیزی که این مدل گوشی را اسمارت فون تلقی می کند، دیزاین و طراحی ظاهری آن است نه کیفیت تولید بالا. کیفیت تولید ان معمولی می باشد اما کار کردن با آن موجب رضایت کاربر است و این همان چیزی است که هر شخصی خواهان آن است. پس با توجه به نقد و بررسی ها می توانیم بگوییم گوشی گلکسی  ،A31  نسبت به قیمت مناسبش رضایت بخش و مطلوب است و در کل می توان برای خرید آن مطمئن بود. در کل می توان گفت که طراحی زیبای سامسونگ را می توانید در این گوشی مشاهده کنید. به راحتی در دستان شما جای می گیرد و به سادگی نیز می توان آن را حمل کرد. زیبایی، وزن مناسب و همچنین ابعاد مناسب این گوشی را خوش دست کرده است.

صفحه نمایش گوشی گلکسی A31 سامسونگ

 گوشی گلکسی A31 سامسونگ به دلیل داشتن نمایشگری ۶.۴ اینچی می تواند در زمره انتخاب کسانی باشد که به گوشی های دارای صفحه نمایش بزرگ علاقه بیشتری نشان می دهند. نوع پنل آن سوپر آمولد Super AMOLED است. حدوداً ۸۴٫۹ درصد از همه مساحت قاب جلوی دستگاه تحت احاطه این پنل است. لنز دوربین سلفی گوشی به طور ناچ ، در بالای قاب جلویی گوشی تعبیه شده است. نمایشگر گوشی رزولوشن  ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی را ارائه می کند و حدوداً تا ۴۱۱ پیکسل در هر اینچ جای دارد. قسمت پایین نمایشگر به توانایی اثر انگشت کاربر مجهز شده است و گوشی در درون LCD از اسکنر و سنسور انگشت برخوردار می شود.این گوشی در قیاس با دیگر میان رده ها جایگاه پایین تری را دارد و در برابر گوشی هایی نظیر گلکسی A51   قطعا دارای عیب هایی در طراحی و ظاهر است. اگر بخواهیم برخی از عیوب و ضعف های گلکسی A31 را ذکر نماییم شامل حاشیه ی قطورتر و وجود بریدگی قطره ای به عنوان جایگزینی برای بریدگی حفره ای کوچک جهت قرارگیری دوربین سلفی می گردد. نمایشگر بکار برده شده یک نمایشگر 6.4 اینچی بوده و در مقایسه با گلکسی A51 که 87.4 درصد از پنل را پوشانده است تنها 84.9 درصد را می پوشاند. حاشیه هایی که این گوشی دارا هست تنها در قسمت پایین قطور است و سه طرف دیگر دارای حاشیه هایی باریک می باشد. با آنکه این گوشی نمایشگر کوچیکتری در قیاس با گلکسی A51 دارا است اما وزن آن تقریبا 13 گرم بیشتر می باشد. اما می توان گفت که با این وجود ارگونومی آن کاملا مطلوب است و دارای ابعاد مناسبی می باشد بطوری که انتخاب مطلوبی برای افرادی می باشد که دارای دست های متوسط می باشند. این گونه افراد هنگام استفاده نیازی نیست جهت دسترسی به کل نمایشگر و کلیدهای فیزیکی این گوشی دچار مشکل شوند و دسترسی به آن ها بسیار راحت انجام میگیرد. همانطور که ذکر شد این گوشی از بدنه ی پلاستیکی بهره مند است و به همین دلیل امکان سر خوردن گوشی از دست بسیار کم است. از نظر طراحی پنل پشتی شباهت بسیاری میان گوشی های گلکسی A31 و A51 و A71 وجود دارد. دوربین های موجود در پنل پشتی دارای چیدمان L شکل می باشند که در یک ماژول مستطیلی شکل قرار گرفته است که تنها اندکی برآمدگی و برجستگی را به وجود آورده است.در پنل پشتی به دلیل خطوطی که قرار دارد و رنگ گرادیانی آن همانند یک منشور عمل میکند و هاله ای رنگین کمانی را به وجود می آورد. این گوشی را می توانید در چهار رنگ مشکی، قرمز، آبی و سفید خریداری نمایید. لازم به ذکر است که رنگ آبی این گوشی تقریبا به رنگ بنفش شبیه است.


معرفی گوشی سامسونگ گلکسی A31

کلیدهای فیزیکی پاور و کنترل

کلیدهای صدای این گوشی تولید شده از جنس پلاستیک بوده و در لبه ی سمت این محصول تعبیه شده است. هنگام استفاده می توانید به راحتی به این کلیدها دسترسی داشته باشید. در قسمت چپ گوشی درگاه قرارگیری دو سیم کارت و درگاه دیگری جهت قرارگیری کارت حافظه microSD قابل مشاهده می باشد. درگاه شارژ USB 2.0 Type-Cدر این گوشی در قسمت پایین قرار گرفته است و  جهت بهره مندی از هدفون و اسپیکر جک 3.5 میلی متری در کنار درگاه شارژ قرار دارد.

از دیگر قابلیت های این محصول می توان به ماژول NFC  و گیرنده ی رادیو FM اشاره نمود. لازم به ذکر است که سامسونگ نمونه ی اپتیکال زیر نمایشگر را در این گوشی جایگزین حسگر اثر انگشت عادی نموده اند که دارای دقت مطلوبی است اما نیاز است جهت شناسایی انگشت کاربر اندکی منتظر بمانید. با وجود قیمت کمی که این گوشی دارد اما از قابلیت های خوبی برخوردار است که بدنه ی پلاستیکی آن را می توان به عنوان تنها عیب این گوشی عنوان نمود. بدنه ای این گوشی در قیاس با بدنه شیشه ای بیشتر دچار خط و خش می گردد و امکان دارد اثرات چربی بر روی آن باقی بماند. این گوشی از چراغ LED  اعلان بهره مند نمی باشد. هنگام دست کشیدن بر روی پنل پشتی شاهد برآمدگی که در نزدیکی ماژول دوربین قرار دارد خواهید بود که به احتمال زیاد برای سوکت باتری می باشد.

نرم افزار و رابط کاربری

این گوشی از اندروید 10 بهره مند است و دارای رابط کاربری One UI 2.1 می باشد. این نسخه رابط کاربری را می توان به عنوان نسخه ی به روز رسانی شده رابط کاربری One UI 2 به شمار آورد. در این رابط کاربری قابلیت هایی نظیر Quick Share و Music Share وجود دارد که علاوه بر آن شاهد تقویت و بهبود نرم افزار دوربین نیز می باشیم. برای افرادی که تاکنون با رابط کاربری One UI سروکار داشته اند قطعا این گوشی برایشان محیطی آشنا را به نمایش خواهد گذشت.

اگر بخواهیم از اصلی ترین ویژگی های این رابط کاربری را ذکر کنیم شامل قرارگیری اکثر گزینه ها و دیگر موارد در قسمت پایینی و دسترسی آسان و جا به جایی بهتر می باشد. علاوه بر این موارد این رابط کاربری به شما اجازه می دهد تا پوسته ی تیره را در سطح سیستم در دسترس داشته باشید. این رابط دارای برنامه هایی همچون پلی استور، فوتوز و گوگل کروم، فروشگاه اپلیکیشن، گالری و مرورگر اینترنت را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد.

از دیگر برنامه ها که مختص مایکروسافت می باشند شامل آفیس، وان درایو، لینکدین، آگوست لوک است که بصورت اتوماتیک بر روی رابط کاربری قرار داشته و شما قادر به حذف آن نخواهید بود. امکان بروز مقداری کندی در هنگام فراخوانی بعضی از قسمت های رابط کاربری وجود دارد.

نقد و بررسی پردازنده و رم و حافظه داخلی گوشی گلکسی A31

درباره قسمت پردازشی گوشی باید بگوییم که این مدل گوشی به دلیل اینکه تحت عنوان اسمارت فون میان رده با قیمت پایین تر معرفی شده است، نباید خیلی توقع زیادی از آن داشت اما با این وجود در مرکز گوشی از تراشه یP65  Helio مدیا تیک به کار گرفته شده است و باعث تعجب است، چرا که کمپانی سامسونگ در مدل های اسمارت فون از پردازنده های اختصاصی سری  اگزینوس خودش و یا سری اسنپدراگون کوالکام،  استفاده می کند اما درگلکسی A31  از تراشه مدیا تیک بهره برده است و با این کمپانی کار کرده است. پردازنده این گوشی در مرحله ای ۱۲ نانومتری ساخته شده و از یک پردازنده هشت هسته ای برخوردار است. شش هسته از ۸هسته پردازشگر، ازمدل cortex A55  با فرکانس کاری ۱.۶ گیگاهرتز و آن دو هسته دیگر از مدل cortex A75 میباشند. کار تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی در این تراشه هم، به دست  یک پردازنده گرافیکی Mail_G52MC2  انجام می شود و رم گوشی در دو ورژن ۴ و ۶ گیگابایتی شده و حافظه داخلی نیز مشمول ورژن های ۱۲۸ و ۶۴ گیگابایتی شده است و هر دو یعنی رم و حافظه داخلی از متصل بودن حافظه جانبی پشتیبانی به عمل می آورند. هرچند که گوشی اسمارتفون یک گوشی میان رده و قیمت مناسبی دارد. براساس تحقیقات صورت گرفته، گوشی گلکسیA31  گیم پابجی موباح00یل (Mobile PUBG)  با تنظیمات گرافیکی متوسط ،روی آن اجرا و درمدت 15 دقیقه آن را انجام دادیم. پس از این محدوده زمانی میان چند برنامه از قبل مشخص شده پیشرفت هایی داشتیم تا مقاومت و پایداری کارکرد حافظه موبایل برای ما ملموس تر شود. ذکر این نکته لازم است که ما در تحقیقات خود نسخه مجهز به حافظه 4 و رم داخلی 64 گیگابایتی موبایل(نسخه اصلی) آن را داشته باشیم.

گلکسیA31  در تحقیق نشان داد که موبایل توانایی اجرای گیم پابجی را دارد ولی هنگام اجرای گیم حرارت سیستم خیلی بالا می رود و گاهی هم با افت فریم وتعویق هایی در گیم ظاهر خواهد شد. براین اساس موبایل A31 سامسونگ را نمی توان به عنوان موبایل مناسب برای بازی کردن و گیمینگ معرفی کرد ولی سیستم قدرت اجرای گیم هایی مانند پابجی گوشی را برای مدتی کوتاه دارد. پیشرفت میان برنامه های کنونی و از قبل مشخص شده هم با ثبات بسیار خوبی در موبایل انجام شد و این کار نشان داد حافظه سیستم ظریفیت مناسبی را بیان می کند. براین اساس روی هم رفته قدرت کارکرد و نتیجه پردازشی موبایل A31 سامسونگ مورد نظراست ولی توقع نداشته باشید که بدون کوچک ترین عیب هر بازی و گیم را روی آن انجام دهید و به مشکلی برنخورید.


بررسی گلکسی A31 سامسونگ

دوربین گوشی گلکسی A31 سامسونگ

نرم افزار دوربین گلکسی A31 از پنج حالت برخوردار است که شامل عکاسی خودکار، فیلم برداری، پرتره با افکت بوکه (Live Focus) ، پانوراما و حرفه ای می باشد. لازم به ذکر است که گزینه ی آخر فقط می تواند به تغییر ISO که میان سطوح 100،200،400و 800 و تراز سفیدی (2300 تا 10 هزار کلوین) و علاوه بر آن سطوح نوردهی بپردازد. کاربران قادر به شخصی سازی حالت های دوربین هستند که در قسمت پایین در یک نوار قرار گرفته است. جهت جابه جایی میان دو دوربین واید و اولتراواید می توانید از گزینه ی مخصوص بهره گیرید و علاوه بر آن گزینه های دیگری نظیر تنظیمات، فیلترها، نسبت تصویر، تایمر و فلش و استیکرهای واقعیت افزوده نیز در نوار بالایی وجود دارد.از دیگر دوربین هایی که گلکسی A31  برخوردار است دوربین واید می باشد که حسگر بکار برده شده برای آن 48 مگاپیکسلی می باشد که دارای 1/2.25 اینچی تتراسل سامسونگ (ISOCELL GM2) به همراه مدل S5KGM2 بکار برده می شود. این قابلیت در گوشی هایی نظیر ردمی نوت 9s و گلکسی A51 و گلکسی A80 نیز مشاهده می گردد. هر پیکسل این حسگر 0.8 میکرومتری است و از دیگر ویژگی های آن می توان به لنز 26 میلی متری و دیافراگم f/2.0 اشاره نمود. لازم به ذکر است که برای دوربین اصلی لرزش گیر اپتیکال در نظر گرفته نشده است اما در عوض گزینه ی مطلوبی جهت فوکوس بر روی سوژه به شمار می رود که اینکار توسط فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) انجام می گیرد.

این گوشی از فیلتر رنگی Quad Bayer و یا Tetracell بهره مند است که جهت بیشتر شدن حساسیت حسگر به نور به ترکیب داده های مختص هر چهار پیکسل که در نزدیکی قرار دارد می پردازد و سپس از طریق آن تصاویر با وضوح 12 مگاپیکسلی به ثبت می رسد. جهت ثبت تصاویر با وضوح 48 مگاپیکسل نیاز است از الگوریتم Remosaic و یا تقریب رنگ های فیلتر Bayer بهره گرفته شود.گفتنی است که سامسونگ برای این محصول خود دوربین تله فوتو در نظر نگرفته است اما با این وجود دوربین اصلی که دارای وضوح 48 مگاپیکسلی می باشد به خوبی می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد که در نهایت تصاویر با وضوح 12 مگاپیکسلی به ثبت می رسد. جزئیاتی که در تصاویر بزرگنمایی شده تا حداکثر 2X وجود دارد در وضعیت نوری ایدئال بیشتر است و علاوه بر آن شاهد همخوانی گسترده دینامیکی و رنگ ها با عکس های 1X هستیم.

این گوشی می تواند به وسیله ی حسگر 8 مگاپیکسلی تصاویر عریض به ثبت برساند. اندازه این حسگر کوچک بوده و تقریبا 1/4.0 اینچی می باشد که دارای هشت میلیون پیکسل 1.12 میکرومتری می باشد که بر روی سطح قرار گرفته است و به دریافت نور محیط از مسیر لنز f/2.2  که دارای میدان دید فوق عریضی می باشد که تقریبا 123 درجه ای می پردازد. همانطور که پیشتر ذکر شد برای دوربین اولتراواید لرزشگیر اپتیکال یا فوکوس خودکار قرار داده نشده است.اگر می خواهید از سوژه های خیلی نزدیک عکسبرداری کنید دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو که دارای لنز f/2.4 می باشد می تواند بهترین گزینه به شمار رود. این دوربین نیز از لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار برخوردار نمی باشد که این عدم نبود این قابلیت سبب گشته تا عدم محو شدگی سوژه مشکل ایجاد کند.

سه دوربین موجود در این گوشی توسط پردازنده Helio P65 قادر به ثبت سلفی با وضوح 1080p می باشد که نرخ 30 فریم برثانیه دارد. در این نوع دوربین ها شاهد لرزش گیر الکترونیکی EIS نیستیم و می توان گفت که دو دوربین موجود می توانند ویدئوهای سافت به ثبت برسانند که وجود نویز در آنها به چشم می خورد. می توان گفت دوربین اصلی دارای گسترده دینامیکی وسیعی می باشد.

بازده و عملکرد

این برند در تولید این محصول خود از مدیاتک بهره برده است و آن را جایگزین پردازنده ب اختصاصی خود و یا کوالکام نموده است تا از این طریق توان پردازشی محصول تامین گردد.

این پردازنده همان پردازنده 12 نانومتری Helio P65 می باشد که از کلاستر 2 هسته ای 2.0 گیگاهرتزی  Cortex A75 و کلاستر 6 هسته ای 1.7 گیگاهرتزی Cortex A55 تشکیل شده است. این کلاسترها همانند CPU عمل می کند و GPU را نیز می توان ماژول 2 هسته ای و 820 مگاهرتزی Mali G52 که از تولیدات برند آرم می باشد عنوان نمود.

از اصلی ترین ویژگی های مدیاتک می توان به سرعت بالاتر آن در قیاس را نسل های قبل و محصولات رقیبان که تقریبا 25 درصد بیشتر می باشد اشاره نمود. این پردازنده به خوبی قادر است به پردازش در زمینه هوش مصنوعی نظیر پردازش تصویر و تشخیص سوژه و جداسازی پس زمینه و ... بپردازد.این پردازنده ها را می توان به عنوان یک رقیب برای اسنپدراگون 670 معرفی نمود.

گلکسی A31 از پردازنده ای برخوردار است که از LTE Cat 7/13 و بلوتوث نسخه ی 5.0 و Wi-Fi 5 بهره مند بوده و به پشتیبانی از ماژول رم LPDDR4x که از فرکانس 1800 مگاهرتز و حافظه دخیره سازی eMMC 5.1 بهره مند است می پردازد.

گلکسی A31 توسط برند سامسونگ در سه نسخه به تولید رسیده که نخست نسخه ای است که دارای چهار گیگابایت حفظه رم بوده و حافظه داخلی آن نیز برابر با 64 گیگابایت می باشد و نسخه دوم آن دارای چهارگیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی است. آخرین نسخه این گوشی از 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی بهره مند است.

باتری

باتری بکار برده شده در این گوشی دارای ظرفیت 5000 میلی آمپرساعتی بوده است که می توانید به مدت 20 ساعت حین استفاده از اینترنت وای فای و LTE از آن بهره گیرید و در صورت تماشای ویوئو به مدت 22 ساعت ماندگار خواهد بود. در صورت انجام مکالمه 4G LET که بصورت مداوم انجام می گیرد این ماندگاری برابر با 33 ساعت خواهد بود. اگر قصد گوش دادن به موسیقی را دارید این باتری برایتان به مدت 97 ساعت کار خواهد کرد. از دیگر ویژگی های این گوشی شارژ سریع 15 واتی آن می باشد که جهت شارژ 30 درصد از باتری به 30 دقیقه زمان نیاز دارید. باتری موجود در این گوشی مطلوب بوده و می تواند به خوبی برایتان کار کند.

جمع بندی

امروزه با وجود گرانی قیمت گوشی ها قطعا قیمت گلکسی A31 برای بسیاری از افراد مناسب می باشد و از قابلیت های مطلوبی نیز برخوردار است. ویژگی های این گوشی شامل نمایشگری با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل AMOLED، تراشه Helio P65، دوربین چهارگانه، باتری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعتی می باشد که تمامی این موارد سبب گشته جز بهترین گوشی های میان رده با قیمت پایین محسوب گردد.


نظرات کاربران