راهنمای خرید بهترین لپ تاپ در سال 2022 – بخش دوم

راهنمای خرید بهترین لپ تاپ در سال 2022 – بخش دوم

در قسمت دوم این مطلب در نظر داریم بطور جامع، نکاتی موثر را جهت تهیه لپ تاپ یادآوری نموده و به این پرسش که در هنگام تهیه این دستگاه به چه مواردی باید توجه نمود پاسخ بدهیم. پس با ما همراه باشید. برای اطلاع از قیمت انواع برندهای لپ تاپ به صفحه لیست قیمت لپ تاپ در سایت ایمالز مراجعه کرده و خریدی به صرفه را تجربه کنید.

 

پردازنده گرافیکی

یک پردازنده گراقیکی قوی از جمله خصوصیات مهم یک لپ تاپ مناسب محسوب می­شود. چنانچه مایل به انجام بازی های کامپیوتری نبوده، کار طراحی اشیای سه بعدی را نمی­دهید و یا ویدئوهایی با رزولوشن خوب را ویرایش نمی­کنید، تراشه گرافیکی یکپارچه (مدلی از تراشه که حافظه سیستم را به اشتراک قرار می­دهد)؛ بخصوص گرافیک های آنبورد آیریس Xe اینتل انتخابی مناسب برای شماست. ولی چنانچه تمایل به انجام حتی یکی از فعالیت­هایی که در بالا گفتیم را داشته باشید بهتر است به انتخاب دستگاهی بپردازید که به پردازنده گرافیکی جداگانه­ای مجهز باشد.

تراشه های گرافیکی نیز مشابه انواع پردازنده ها دارای رده  های بالا و پایین هستند. لپ تاپ های مخصوص بازی رده پایین، عموما به انویدیا MX450 یا GTX 1660 تجهیز بوده، در صورتی که انواع میان رده آن از RTX 2050 یا RTX 2060 برخوردار هستند و بالارده­ها نیز RTX 3070 یا 3080 را دارند. بنابراین، از مهمترین موارد موثر در تهیه لپ تاپ مخصوص بازی که می­بایست به آن توجه شود دارا بودن یک پردازنده گرافیکی مناسب می­باشد.

پورت ها


راهنمای خرید بهترین لپ تاپ در سال 2022 – بخش دوم

اگرچه عموما نوع پورت موجود در لپ تاپ در موقع راهنمایی جهت تهیه این دستگاه در اولویت نیست، اما توصیه می­گردد که اتصالات مورد نیاز کاربر بر روی سیستم تعبیه شده باشد تا اینکه لازم باشد تعداد زیادی دانگل را همیشه همراه خود همه جا ببرد. اکثر لپ تاپ های عادی از پورت USB 3.0 و خروجی HDMI جهت ویدیو برخوردارند. با این وجود، تعداد بسیاری از لپ تاپ ها دارای USB Type-C و یا تاندربولت 4 پشتیبانی می­شوند. نوع C از بهترین­ها محسوب می­گردد زیرا می توان از آن جهت متصل شدن به شارژرهای جهانی و داک ها استفاده نمود. از اتصالات مفید نیز می­توان به پورت­های کارت SD، جک هدفون و درگاه اترنت (خصوصا جهت گیمرها) اشاره نمود.

اتصالات

چنانچه در جستجوی یک راهنما جهت تهیه لپ تاپی مناسب باشید که بطور مداوم بتوانید از آن در حرکت و مسافرت استفاده نمایید بهتر است اقدام به خریداری و تهیه یک نوت  بوک کنید که از 4G یا 5G پشتیبانی نماید. این دستگاه ها از یک اسلات حاوی سیم کارت برخوردارند که با تعبیه نمودن یک سیم کارت در آن  ها می­توان با کمک اینترنت همراه از لپ  تاپ به شبکه های جهانی متصل شد. واضح است که در این مورد می­بایست همانند تلفن همراه برای اتصال به اینترنت بطور مداوم اقدام به خریداری بسته نمود ولی در عوض جهت استفاده از آن به مودم نیازی نیست و در هر محلی می توان به راحتی به اینترنت متصل شد. چنانچه تمایل به انتخاب لپ  تاپی داشته باشید که از به روزترین و برترین و مجهزترین  تکنولوژی های اتصال به شبکه پشتیبانی بنماید، می­بایست دستگاهی را تهیه کنید که از Wi-Fi 6 نیز پشتیبانی نماید. بعلاوه توصیه می­گردد لپ تاپ شما از بلوتوث 5 نیز پشتیبانی نماید.

درایو اختصاصی دی وی دی/ بلوری


راهنمای خرید بهترین لپ تاپ در سال 2022 – بخش دوم

امروزه تعداد اندکی لپ تاپ  در بازار موجود است که از درایوهای نوری برخوردار باشند؛ چراکه این فناوری همانند گذشته فعال نبوده و کم کم با روس کار آمدن ارتباطات آنلاین و نیز USB فلش ها، افراد معدودی به سراغ دیسک­های نوری می روند. باوجود این، چنانچه حقیقتا نیازی به خواندن یا نوشتن بروی دیسک ها داشته باشید و لپ تاپ شما یک درایو دی  وی  دی داخلی نداشته باشد، بهترین راهنمایی جهت داشتن یک لپ تاپ مناسب این است که علاوه بر آن یک دستگاه دی وی دی رایتر خارجی نیز داشته باشید که دارای قیمتی کمتر از 20 دلار بوده و توسط USB به لپ تاپ قابلیت اتصال داشته باشد.

عمر مفید باتری را در نظر بگیرید.

از اصلی­ترین موارد مورد توجه در هنگام تهیه یک لپ تاپ عمر باتری می­باشد. چنانچه در صدد تهیه یک مدل نوت بوک بزرگ و حجیم هستید که تنها در روی میز و نزدیک به پریز برق استفاده گردد، نیازی نیست در مورد آن نگران باشید؛ ولی اگر خواسته شما استفاده از این دستگاه بدون نیاز به پریز باشد، در خانه و یا در محل کار، مسئله­ای که می­بایست حتما جهت تهیه لپ تاپ آن را در نظر داشته باشید این است که دستگاه شما حداقل می­بایست طول عمر باتری در حدود 8 ساعت را ارائه داده و در حالت ایده آل، بتواند بیشتر از 9 ساعت فعالیت نماید. جهت اطلاع از عمر باتری یک لپ تاپ، توصیه می­گردد به بررسی های کاربران این دستگاه از منابع موثق توجه نموده و آن ها را در نظر بگیرید و با شرایط مورد نیاز خود مطابقت دهید.


بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ های میان رده


 طرحی مطابق با بودجه کاربران

امروزه با تنوع زیاد محصولات هر کاربر قادر است با مبلغی کمتر از 200 دلار، یک لپ تاپ مناسب را تهیه نماید؛ ولی اصلی ترین مواردی که در هنگام تهیه یک لپ باید به آن توجه شود و با رعایت آن ها تناسب خوبی در میان هزینه پرداختی و لپ تاپ تهیه شده برقرار می­شود اطلاع از حدود قیمتی این دستگاه است. جهت راهنمایی بیشتر در این زمینه انتخاب­های مناسب را در هریک از محدوده­های قیمتی ارائه نموده­ایم: بین 150 تا 250 دلار: نوت بوک های قیمت پایین­تر و یا کروم  بوک­ها که از سیستم عامل کروم برخوردارند و یا سیستم های ویندوز با سطح پایینتر که دارای کمترین حافظه و پردازنده هایی کم سرعتتر هستند از قبیل HP Stream 11 و Dell Inspiron 11 3000. که به عنوان کامپیوترهای ثانویه استفاده می­شوند و یا برای آموزش به کودکان بکار می­روند.


راهنمای خرید بهترین لپ تاپ در سال 2022 – بخش دوم

بین 350 تا 600 دلار : با هزینه­ای کمتر از 600 دلار می توان یک نوت بوک دارای پردازنده Intel Core i5 یا AMD A8 و 4 تا 8 گیگابایت رم و یک درایو 500 گیگابایتی که از ویژگی­هایی مطلوب برخوردار است را خریداری نمود. با این وجود، در این محدوده قیمتی، اکثریت نوت بوک ها حافظه SSD ندارند و از صفحه نمایش Full HD و یا عمر باتری طولانی برخوردار نیستند. البته در این زمینه چند مورد استثناء نیز موجود است؛ از قبیل Acer Aspire E 15 و Asus Chromebook Flip C434.

بین 600 تا 900 دلار: شما می­توانید با هزینه بیش از 600 دلار، لپ تاپ های قوی تری با طراحی بهتر را تهیه نمایید. با افزایش مقدار این هزینه، کمپانی­های مورد نظر نیز شروع به افزودن خصوصیاتی از قبیل صفحه  نمایشگر با وضوح بیشتر و SSD ها به این دستگاه­ها می­نمایند.


راهنمای خرید بهترین لپ تاپ در سال 2022 – بخش دوم

بالاتر از 900 دلار : با در نظر گرفتن این حدود هزینه، خواهید توانست نوت بوک هایی با قابلیت حمل بیشتر، قدرت بالاتر و یا هر دو را تهیه نمایید. همچنین دسترسی به صفحه  نمایشگری با رزولوشن بیشتر، پردازشگرهای با سرعت بالاتر و گرافیک مناسب تر امکان پذیر است. لپ تاپ های قابل حملی از قبیل مک بوک ایر اپل و Dell XPS 13، که از مشهورترین ها محسوب می گردند قیمتی بالاتر از 1000 دلار داشته (اگرچه چنانچه تمایلی به داشتن صفحه لمسی نداشته باشید، خواهید توانست نوع دل را نیز با قیمتی پایینتر تهیه نمایید). سیستم های مدل بالاتر جهت بازی و موبایل ورک استیشن ها عموما بیشتر از 1500 دلار و یا حتی 2500 دلار و 3000 دلار می­باشند.

برند را در نظر داشته باشید.

عموما برخورداری از یک کمپانی بهتر، خود دلیلی بر کیفیت بالاتر یک لپ تاپ محسوب می­گردند. دستگا­ه­های تولید شده از برندهای معتبر دارای پشتیبانی فنی خوبی هستند و در سایت­های مشهور معرفی می­گردند. همچنین راهنمایی جهت تهیه لپ تاپ مناسب با زمانبندی صحیح عاملی بسیار مهم است. در بررسی­های به عمل آمده در سال گذشته، کمپانی اپل در مقام اول قرار داشت و مرتبه های بعدی به شرکت­های ریزر و دل اختصاص یافتند. پشتیبانی تنها قسمتی کوچک است که سبب می گردد یک برند نوت بوک از نظر ارزش پولی معتبر باشد. بعلاوه باید به این نکته نیز توجه داشت که شرکت تولیدکننده این دستگاه در مواردی از قبیل طراحی، ارزشمندی، کارکرد و دیگر عوامل نیز به طور صحیح عمل نموده باشد. از این لحاظ، در نظرسنجی­هایی که در سال 2020 صورت گرفت، اپل، ریزر و دل به ترتیب مرتبه­های نخست تا سوم را به خود اختصاص دادند. از لحاظ لپ تاپ های مختص بازی نیز MSI در رده نخست قرار داشته و برندهای ایسر و Alienware در مراتب بعدی جای گرفتند.

راهنمایی جهت لپ تاپ مناسب ؛ اشتباهات رایج


راهنمای خرید بهترین لپ تاپ در سال 2022 – بخش دوم

در هنگام خریداری یک لپ تاپ مناسب می­بایست از بعضی از خطاهای رایج در این باره بپرهیزیم؛ این اشتباهات ممکن است پیش از مطالعه این مقاله، جزو معیارهای انتخاب شما بوده باشد و سبب تهیه یک دستگاه با کارایی پایین شود. به همین دلیل، در ادامه این مطلب به چند خطای رایج که در موقع تهیه یک لپ تاپ رخ می­دهد خواهیم پرداخت:


بیشتر بخوانید: لپ تاپ مناسب ترید


خریداری ارزان ترین نوع دستگاه موجود در بازار

تهیه کم هزینه ترین نوع لپ تاپ که در فروشگاهها موجود است امکان دارد برای جیب خریدار و با توجه به بودجه  آن­ها مناسب به نظر برسد؛ ولی این دستگا­ها به احتمال زیاد فاقد همه خصوصیات مورد نیاز کاربر خواهند بود و این احتمال نیز وجود دارد که دوام کمی داشته باشند. اجازه دهید مثالی بیاوریم؛ به عنوان نمونه چنانچه بخواهید از بین یک پردازنده دو هسته ای و نوع چهارهسته ای آن یکی را برگزینیم و در آینده نیز تمایل داشته باشید که برنامه های فراوانی را در لپ تاپ خود به طور همزمان بکار برید ولی به علت کم هزینه بودن، پردازنده دو هسته ای را برمی­گزینید. اکنون شما سیستمی تهیه نموده­اید که به قدر کافی با نیازهایتان همخوانی نداشته و همواره از کارایی پایین این دستگاه در رنج خواهید بود. بنابراین به جای انتخاب دستگاه با قیمت کمتر، بهترین گزینه این خواهد بود که لپ تاپی را انتخاب نمایید که حقیقتا با نیازهای شما انطباق داشته باشد. از بهترین روش­ها برای آغاز جستجو این است که به طور دقیق توجه نمایید چه چیزی مورد نیاز شماست. لیستی از خصوصیات مورد نیاز خود را فهرست نموده و سپس این ویژگی­ها را با امکاناتی که انواع گوناگون لپ تاپ از آن­ها برخوردارند مطابقت بدهید.

تهیه یک لپ تاپ مناسب برای امروز


راهنمای خرید بهترین لپ تاپ در سال 2022 – بخش دوم

مورد مهم دیگری که هنگام تهیه یک لپ تاپ باید مورد توجه قرار داد و اغلب کارشناسان مشاوره با آن موافق هستند این است که هر کاربر می­بایست براساس نیاز آینده خود تصمیم بگیرد. این موضوع به سبب قیمت بالای لوازم الکترونیکی در کشور ما از موضوعات بااهمیت پیش از تهیه لپ تاپ می­باشد. به عبارت دیگر، فرد استفاده کننده باید توجه داشته باشد که در سال­های آینده ممکن است به چه زمینه هایی در استفاده از لپ تاپ علاقه مند خواهد بود. به عنوان نمونه، فرد دانشجویی که هنوز فارغ التحصیل نشده و تصمیم به تهیه یک لپ تاپ جدید دارد، ممکن است برای تهیه دستگاهی براساس علایق و تمایلات امروزش وسوسه شود، ولی این یک اشتباه بزرگ می­باشد و با توجه به فراهم بودن ابزارهای فراوان برای استفاده دانشجویان در دانشگاه و مراکز آموزشی، به این دانشجو توصیه می­شود نوعی از لپ تاپ را تهیه نماید که مناسب برای نیازهای پس از دانشگاه و نیز شغل آینده  او نیز باشد. بنابراین، پیشنهاد می­گردد چنین فردی لپ تاپی هماهنگ با مراکز صنعتی و یا دارای امکانات مناسب جهت محیط های حرفه ای تهیه کند.

چنانچه که در باره یک خصوصیت و برخورداری از آن وسواس زیادی نشان بدهیم و در موقع تهیه یک لپ تاپ نگاهی محدود داشته باشیم نیز اقدامی نادرست می­باشد. ممکن است توجه داشتن به بعضی از خصوصیات در هنگام خرید هوشمندانه باشد، ولی این که خصوصیتی ویژه را در ذهن خود داشته و به طور مداوم بر روی آن تمرکز نمایید نادرست است. مثال عینی آن این است که، اکثر تولیدکنندگان به رم علاقه مند هستند؛ زیرا که به آسانی به صورت عددی بیان شده و رم­های با اعداد بزرگ تر، کیفیت بهتری خواهند داشت. این خصوصیت کم هزینه نیز بوده و تعبیه یک رم با گیگابایت بالاتر، از روش­هایی است که با کمک آن سرعت دستگاه بالاتر نشان داده می­شود؛ ولی کمتر پیش می آید مقدار رم بیشتر از هشت گیگ مورد استفاده قرارگیرد. پس وسواس زیاد برای تهیه انواع دارای رم بالاتر از این مقدار، صحیح نمی­باشد. علاوه بر موارد گفته شده در هنگام خرید درباره مقدار طول عمر باتری و مقدار رزولوشن یا سرعت پردازنده نیز نباید وسواس زیادی به خرج داد. در صورتیکه بودجه کمی داشته باشید که در شرایط اغلب کاربران صادق است، بهتر است توازنی را بین قسمت­های متنوع لپ تاپ انتخابی خود برقرار نمایید. یک دستگاه همه کاره معمولا بهتر از سیستمی بسیار بزرگ می­باشد که در موارد گوناگون از اعداد و خصوصیات بالاتر برخوردار است، ولی فقط در یک خصوصیت مناسب تر باشد.

امتحان دستگاه پیش از خریداری

واضح است که قبل از تهیه یک دستگاه لازم است مورد امتحان و بررسی قرار بگیرد تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود. اکثر لپ تاپ های تولیدی با برندهای معتبر در مراکز خرید قابل اطمینان موجود بوده و این امکان را برای شما فراهم می­نمایند تا پیش از خریداری همه ویژگی­های آن ها را مورد بررسی و آزمایش قرار دهید و انواع گوناگون را بیازمایید. ممکن است اهمیت بعضی از این ویژگی­ها از قبیل پد لمسی و یا نوع نمایش صفحه آن در هنگام روز در نظر گرفته نشود، ولی می­بایست این موارد را در هنگام تهیه لپ تاپ در نظر داشته باشید و همه ویژگی­های آن را امتحان نمایید تا مناسبترین مورد را برگزینید. نیازی نیست که حتماً این دستگاه را از مراکز خرید بزرگ تهیه نمایید، ولی لزوما می­بایست تجربه ای از پیش داشته باشید تا بتوانید بهترین تصمیم را در هنگام خریداری بگیرید.


راهنمای خرید بهترین لپ تاپ در سال 2022 – بخش دوم

سخن آخر

تهیه یک لپ تاپ پروسه­ای پیچیده بوده؛ ولی می توان روش­هایی را بکار برد که به شما کمک نمایند. تحقیقات اینترنتی درباره این وارد و راهنمای تهیه لپ تاپ نقطه آغاز خوبی برای این  پروسه می­باشد. با کمک این مقالات و بررسی ها می توان مؤلفه های گوناگون این ابزارها و نحوه عملکرد آن ها را از کیفیت تصاویر آن­ها گرفته تا عملکرد کلی مورد آزمون قرار دهید.


نظرات کاربران