هواوی بهتر است یا سامسونگ؟ مقایسه گوشی موبایل سامسونگ با هوآوی

هوآوی یا سامسونگ؟

تا چند سال پیش برتری برند سامسونگ نسبت به سایر گوشی‌های موبایل به قدری زیاد بود که هیچ کس فکر نمی‌کرد که روزی خریداران گوشی‌های موبایل بین خرید گوشی هوآوی یا سامسونگ، دو به شک شوند. در سال‌های اخیر برند هوآوی به قدری در ایران پیشرفت کرده است که رقابت تنگاتنگی بین این برند و برند سامسونگ در کشور ما به وجود آمده است. البته لازم به ذکر است که این رقابت سنگین فقط در کشور ایران نبوده و در عرصه جهانی نیز مطرح است. اما کدام یک واقعا بهتر است؟ پاسخ به این سوال نیاز به مطرح کردن ویژگی‌های هر کدام از این برندها دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع این برندها آشنا سازیم.

 

مقایسه هوآوی و سامسونگ از نظر قیمت

شاید برایتان سوال شده باشد که بین هوآوی یا سامسونگ کدام یک قدمت بیشتری دارد؟ بهتر است بگوییم که برند هوآوی نسبت به سامسونگ تاریخچه کمتری دارد چرا که برند سامسونگ سالیان زیادی است که به تولید و عرضه گوشی‌های موبایل به بازار می‌پردازد. قدمت گوشی‌های برند سامسونگ به بیش از هشتاد سال می‌رسد. برند سامسونگ اولین بار در کره جنوبی و در شهر سئول تاسیس شد.

 برند هوآوی رقیبی بسیار جوان‌تر به شمار می‌رود. قدمت برند هوآوی به کمتر از سی سال می‌رسد و از ده سال پیش تا کنون به تولید انواع گوشی‌های موبایل پرداخته است. جالب است بدانید که هوآوی برترین برند تلفن همراه در کشور چین به شمار می‌رود. مرکز تولید گوشی های هوشمند هوآوی در شهر شنژن چین واقع شده است. با توجه به این موضوع می‌توانیم در مقایسه هوآوی یا سامسونگ بگوییم که سامسونگ سالیان بیشتری توان حفظ کیفیت و مخاطبان خود را داشته است. البته این موضوع باعث نمی‌شود که نتیجه بگیریم برند هوآوی برند بی‌کیفیتی است چرا که با وجود قدمت کم، جایگاه ویژه‌ای در صنعت گوشی موبایل جهانی برای خود دست و پا کرده است.

 

گوشی های پایین رده و میان رده سامسونگ

گوشی های سطح میان رده و پایین رده سامسونگ بسیار متنوع هستند. سامسونگ برای اینکه بتواند گوشی های خود را به کاربرانی که قدرت خرید بالایی ندارند قرار دهد، اقدام به تولید چند سری مختلف کرده است. سری های میان رده و پایین رده سامسونگ بسته به ویژگی ها و کیفیت ساختی که دارند، قیمت های گوناگونی دارند تا کاربران بتوانند براساس بودجه ای که برای خرید یک گوشی اختصاص می دهند آن ها را تهیه کنند. از مطرح ترین گوشی های سامسونگ در این سطح می توان به سری A و M اشاره کرد. البته تا چندی پیش سری های J سامسونگ نیز در بازار وجود داشت که با استقبال گسترده مردم مواجه شد. اما سری A گوشی های سامسونگ را می توان محبوب ترین و پرفروش ترین گوشی های این دسته دانست. سامسونگ سری A خود را با رام رسمی گلوبال عرضه کرده است. این غول کره ای پس از تجدید نظر در خط تولید گوشی های سری A، اقدام به عرضه محصولات گوناگونی از این اسمارت فون ها کرده است. تا قبل از این بازنگری، گوشی های سری A تنها به چند مدل محدود می شدند اما امروزه و با تغییر سیاست شرکت سامسونگ شاهد عرضه چندین مدل از این گوشی ها در بازار هستیم. به عنوان مثال گوشی Galaxy A02s و گوشی Galaxy A12 یک گوشی اقتصادی و ارزان قیمت است که نسبت به مدل های قبلی خود بهبود قابل توجهی داشته است. از جدیدترین گوشی های مقرون به صرفه این سری می توان به گوشی Galaxy A32 نیز اشاره کرد. این گوشی با قابلیت پشتیبانی از فناوری 5G می تواند بالاترین سرعت اینترنت را در اختیار کاربر قرار دهد. البته مدل 4G گوشی Galaxy A32 نیز در بازار موجود است که کاربران می توانند آن را تهیه نمایند. اما اگر به دنبال یک گوشی سطح بالا در این کلاس هستید می توانید به سراغ مدل Galaxy A51 این شرکت بروید. طبیعتا کیفیت و فناوری های بکار رفته در این گوشی نسبت به مدل های قبلی بیشتر است. مدل A51 به دلیل ویژگی های خوب و قیمت مناسبی که دارد جزء محبوب ترین و پرفروش ترین گوشی های هوشمند سامسونگ در سطح گوشی های میان رده محسوب می شود. لازم به ذکر است که جدیدترین نسخه این مدل نیز به زودی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

اکنون به سراغ سری M گوشی های سامسونگ می رویم. سری M، سری دیگری از گوشی های اقتصادی و میان رده سامسونگ است که به نوعی جایگزین گوشی های سری J این شرکت شده است. در سال های اخیر این گوشی تنها برای بازار کشور های خاصی مانند هند عرضه می شد. البته بسیاری از تجار و بازرگانان ایرانی این گوشی ها را از هند به کشور وارد می کردند. با استقبال طیف گسترده ای از کاربران سامسونگ از سال ۲۰۲۰ میلادی سیاست خود را تغییر داد و این محصول پرطرفدار را در بازارهای جهانی عرضه کرد تا کاربران دیگر کشورها را هم به سوی این محصول جذب نمایند. سامسونگ های سری M علاوه بر قیمت مناسب چند ویژگی منحصربفرد دیگری دارند که سبب برتری آن نسبت به گوشی های میان رده برندهای دیگری نظیر شیائومی و ریلمی شده است. استفاده از صفحه نمایش های بزرگ که به باتری های بزرگ با طول عمر بالا مجهز شده اند سبب شده است تا گوشی های سری M نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده و جایگزین بسیار مناسبی برای فبلت های Galaxy Mega باشند.


بررسی نقاط قوت و ضعف گوشی های برند سامسونگ

اکنون پس از معرفی گوشی های پایین رده و میان رده سامسونگ به سراغ نقاط ضعف و قوت این محصولات پرطرفدار می رویم:

نقاط قوت: دوربین یکی از مهمترین شاخصه های تاثیرگذار در انتخاب یک گوشی به شمار می رود. بسیاری از کاربران تنها بخاطر کیفیت خوب دوربین به سراغ یک گوشی خاص می روند. اما بطور معمول گوشی های اقتصادی و پایین رده از کیفیت دوربین بالایی برخوردار نیستند. با این وجود گوشی های ارزان قیمت سری A سامسونگ نسبت به سایر همتایان خود و به ویژه گوشی های میان رده هواوی کیفیت بالاتری دارند. این مورد در گوشی های میان رده بین دو شرکت نیز صادق است. مورد دوم صفحه نمایش این گوشی ها می باشد. بطور کلی سامسونگ در تمامی محصولات خود از نمایشگرهای AMOLED و یا Super AMOLED استفاده می کند. گوشی های اقتصادی و میان رده این شرکت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و چنین نمایشگری دارند. این نمایشگرها علاوه بر آسیب کمتری که به چشمان کاربر وارد می کنند، از کیفیت و جذابیت رنگ بسیار بالایی هم برخوردار هستند. چندی پیش کمپانی اپل نیز پس از سال ها استفاده از نمایشگرهای IPS در محصولات خود، از نمایشگرهای AMOLED در محصولات جدید خود استفاده کرد. اغلب گوشی های در این سطح بیشتر بر روی مشخصات عمومی گوشی ها نظیر توان باتری و کیفیت دوربین تمرکز دارند. اما سامسونگ در این زمینه هم عملکرد بهتری دارد. به عنوان نمونه پردازنده گرافیکی بکار رفته در این گوشی ها برای انجام بازی های موبایلی با حداکثر کیفیت، بسیار مناسب تر و بهتر از نمونه های مورد استفاده در گوشی های هواوی می باشد.

نقاط ضعف: طراحی ظاهری گوشی یک فاکتور مهم در خرید آن می باشد. نخستین شاخصی که بسیاری از خریداران در هنگام خرید گوشی آن را ارزیابی می کنند زیبایی ظاهری و ارگونومی تلفن همراه است. متاسفانه گوشی های میان رده و پایین رده سامسونگ بصورت معمولی و با یک رنگبندی غیرجذاب طراحی شده اند. همچنین جنس و کیفیت ساخت گوشی های سطح پایین و متوسط است. البته سامسونگ در گوشی های میان رده جدید خود یعنی Galaxy A51 و Galaxy A71 سعی کرده است مشکل طراحی را حل کند و از رنگبندی های جذاب تری هم استفاده بکند اما با این حال هنوز هم متریال مورد استفاده در این گوشی ها نیز چنگی به دل نمی زند. سامسونگ در قیمت گذاری محصولات خود بسیار برند محور رفتار می کند. به عبارت دیگر شما دو گوشی سامسونگ و هواوی را درنظر بگیرید که مشخصات فنی تقریبا یکسانی داشته باشند. در اغلب موارد گوشی سامسونگ قیمت بسیار بالاتری نسبت به مدل هواوی دارد. از این رو گوشی های میان رده هواوی نسبت به همتایان کره ای خود اقتصادی تراند. از دیگر معایب سامسونگ بالا بودن قیمت قطعات سخت افزاری این گوشی ها و به ویژه نمایشگر آن ها می باشد. بطور نمونه اگر یک گوشی استوک سامسونگ دچار شکستگی نمایشگر شود؛ فرد باید در حدود نیمی از پول خرید گوشی را صرف تعمیر نمایشگر دستگاه بکند.

 


نقد و بررسی گوشی Nova 11i


گوشی های پایین رده و میان رده هواوی

هواوی نیز بمنظور جلب مشتریانی که توان خرید گوشی های بالارده را ندارند در تولید و توسعه گوشی های پایین رده و میان رده یکی از پیشگامان این صنعت به شمار می رود. اغلب گوشی های هواوی در این سطح در چند سری مختلف من جمله سری Y و سری Nova تولید و عرضه می شود. همچنین برند نام آشنای Honor نیز که زیرنظر کمپانی هواوی فعالیت می کند از دیگر گوشی های هوشمند این کمپانی چینی به شمار می رود. گوشی های سری Nova از محبوب ترین میان رده های موجود در بازار می باشد. چند سال پیش که اپل از iPhone X رونمایی کرد؛ هواوی با الهام از طراحی این محصول، نخستین گوشی تمام صفحه خود را با نام Nova 3e Huawei روانه بازار کرد که یک گوشی میان رده بسیار عالی محسوب می شد و با استقبال خیل عظیمی از کاربران مواجه شد.

نقاط قوت: از مزایای گوشی های هواوی می توان به تنوع بسیار زیاد آن ها اشاره کرد که به کاربران این امکان را می دهد تا از میان محصولات مختلفی که وجود دارد، گزینه مدنظر را خودشان را انتخاب کنند. یکی از مهمترین نقاط قوت گوشی های میان رده هواوی ارزش خرید بالای آن ها می باشد. به عبارت دیگر گوشی های این برند نسبت به قیمتی که دارند امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار می دهند. به عنوان مثال گوشی Nova 5t Huawei با اینکه محصول سال ۲۰۱۹ میلادی است اما باتوجه به امکانات خوبی که دارد هنوز هم به خوبی نیاز کاربران را برطرف می نماید.

نقاط ضعف: ایراد اساسی گوشی های اقتصادی برند هواوی مربوط به دوربین آن ها می باشد. دوربین این سری از گوشی ها در مقایسه با دیگر گوشی های هم رده خود از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نیست. این ایراد درهنگام عکاسی در شب نیز دوچندان می شود. بنابراین اگر به دنبال یک گوشی هوشمند اقتصادی با دوربین باکیفیت هستید بهتر است به سراغ برند سامسونگ بروید. مورد دوم به شباهت بسیار بالای گوشی های میان ردهی هواوی مربوط است. متاسفانه تفاوت منطقی در گوشی های سری Y و Honor این برند وجود ندارد که باعث سردرگمی خریداران درهنگام خرید می شود. از دیگر معایبی که می توان برای میان رده ها و پایین رده های هواوی نام برد، افت کیفیت توان باتری و ضعف در نگهداری شارژ آن ها می باشد که نمی توان چشم پوشی کرد.  همچنین به دلیل وجود تحریم های آمریکا گوشی های این شرکت قادر به پشتیبانی از خدمات گوگل نمی باشند. البته هواوی ادعا می کند که با عرضه سرویس HMS این مشکل را تا حد بسیار زیادی برطرف کرده است.


بررسی نقاط قوت و ضعف گوشی های برند هواوی

پرچمداران سامسونگ و هواوی

گوشی های پرچمدار درواقع گل سرسبد محصولات هر برند محسوب می شوند. گوشی های پرچمدار از تازه ترین و بروزترین فناوری های دنیای موبایلی پشتیبانی می کنند. هر آنچه که یک کاربر از یک گوشی انتظار دارد در گوشی های پرچمدار وجود دارد و می تواند از آن ها استفاده بکند. به همین دلیل شرکت های تولید کننده برترین و بروزترین تکنولوژی های خود را در آن بکار می برند. گوشی های پرچمدار قیمت بسیار بالایی دارند. اگر شما از افرادی هستید که بودجه بالایی برای گوشی کنار گذاشته اید و به لحاظ مالی محدودیت ندارید حتما به سراغ گوشی های پرچمدار بروید. سامسونگ پرچمداران خود را با سری Note و S که حرف اول نام این شرکت می باشد عرضه می کند. پرچمداران هواوی نیز با سری P و Mate روانه بازار می شوند. پرچمداران هر دو برند از بهترین گوشی های موجود در بازار می باشند. کیفیت دوربین بسیار عالی، طراحی زیبا و منحصربفرد و همچنین سرعت بالا از شاخصه های پرچمداران هواوی است. در طرف دیگر گوشی های پرچمدار سامسونگ با تمرکز بر قدرت، کیفیت ساخت بالا و ارائه امکانات نرم افزاری متمایز سعی در کسب رضایت مشتریان خود است.

یکی از مهمترین تفاوت های پرچمداران سامسونگ و هواوی در پردازنده بکار رفته در آن ها است. سامسونگ پرچمداران خود را به پردازنده های اگزینوس و اسنپدراگون مجهز کرده است.   در طرف دیگر پرچمداران هواوی از پردازنده های کایرین استفاده می کنند. عرضه کایرین 980 اولین پردازنده هفت نانومتری در گوشی های هوشمند است که هواوی در سال جاری آن را مورد استفاده قرار داد. پردازنده اگزینوس 9810 نیز از بهترین پردازنده های سامسونگ است که قدرت پردازشی بسیار بالایی دارد اما نسبت به کایرین 980 قابلیت های کمتری را در اختیار کاربر قرار می دهد. بطور کلی می توان عملکرد هواوی در بحث پردازنده را بهتر از سامسونگ دانست. البته این موضوع همیشه صادق نیست و بیشتر از هرچیزی به مدل گوشی و سال عرضه آن وابسته است.

 

از نظر ظاهری کدام یک بهتر است؟ هوآوی یا سامسونگ؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که به ظاهر گوشی موبایل بسیار اهمیت می دهید و به همین خاطر نمی‌توانید برند هوآوی یا سامسونگ را تهیه کنید، بهتر است ادامه این بند را مطالعه کنید تا به یک دید شفاف از این موضوع برسید.

برند هوآوی معمولا از طراحی‌های عامه پسند برای تلفن‌های همراه تولیدی خود استفاده می‌کند به طوری که همه افراد به خصوص بانوان این محصولات را می‌پسندند. در طراحی گوشی‌های موبایل برند هوآوی از حداقل حاشیه استفاده شده است به همین علت ظرافت بی‌نظیری در کار دیده می‌شود. دوربین جلو یا همان دوربین سلفی در گوشی‌های برند هوآوی از حاشیه مشکی برخوردار نیستند و حداقل فضای ممکن را در صفحه نمایش اشغال کرده‌اند.

اما از طرفی گوشی‌های پرچم‌دار برند سامسونگ نیز در برابر گرد وغبار و آب مقاوم هستند. گوشی‌های برند سامسونگ تا حد زیادی از شیشه ساخته شده‌اند به همین خاطر است که ظاهری لوکس و گران قیمت دارند. قاب شیشه‌ای گوشی سامسونگ باعث می‌شود تا بتوان از قابلیت شارژ بیسیم برای آن استفاده کرد.

 

هواوی یا سامسونگ ؟ کدامیک را خریداری کنیم؟

رقابت بین گوشی‌های موبایلی که قیمت و کاراییشان متوسط است بسیار شدید است. توجه داشته باشید که برند سامسونگ در ساخت گوشی‌های میان رده بسیار قوی عمل کرده و گوشی‌های باکیفیتی ارائه می دهد. در تولیدات کشور چین، مبنا فروش بیشتر محصولات است، در نتیجه شاهد نوآوری کمتری در تولیدات چینی به خصوص برند هوآوی هستیم. از طرفی تنها برندی که به دنبال کپی کردن امکانات اپل نیست، برند سامسونگ است. اغلب کارشناسان و متخصصان این حوزه معتقدند که برند سامسونگ، اصالت کره‌ ای کارهای خود را حفظ می‌کند.

در رده قیمتی بالا یا اصطلاحا پرچم‌ داران، هوآوی برتر از سامسونگ عمل می‌کند. توجه داشته باشید که مدل‌های جدیدی که به بازار عرضه می‌شوند، با قیمت‌های حبابی وارد بازار ایران می‌شوند با این حال اگر این گوشی‌ها را از رده مقایسه خارج کنیم، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که برند هوآوی گوشی‌هایی با کارایی بالا را با قیمت‌های پایین تری نسبت به گوشی‌های برند سامسونگ (با همان کارایی) به بازار عرضه می‌کند.

با این وجود در جواب سوال هوآوی یا سامسونگ باید بگوییم که بررسی ویژگی‌ها بسیار مهم است. معیار سنجش در این رده تماما به نیاز شخصی شما بستگی دارد.برای مثال اگر صفحه نمایش قدرتمند برایتان مهم است برند سامسونگ بسیار عالی است و اگر به پردازنده قوی فکر می کنید برند هوآوی برای شما مناسب‌تر خواهد بود. این معیار اصلی‌ترین معیار برای سنجش برندهای سامسونگ و هوآوی است، و یا اگر نوآوری و امکانات محنصر به فرد به روز برایتان مهم است خرید گوشی سامسونگ و اگر دوست دارید مبلغ پایین‌تری را بابت خرید گوشی موبایل بپردازید برند هوآوی برای شما مناسبتر است. با تمام این تفاسیر، با تلاش‌های روزانه این دو برند پاسخ به سوال هوآوی یا سامسونگ بسیار سخت خواهد بود.

نهایتا باید بیا کرد که در این مطلب سعی کردیم تا به مقایسه برندهای سامسونگ و هوآوی بپردازیم و به این سوال که هوآوی یا سامسونگ کدام یک بهتر است؟  توجه کنید که بهتر بودن یک برند کاملا نسبی و بسته به نیاز فردی و شخصی شما است. با توجه به این موضوع نمی‌توانیم بگوییم که کدام برند بهتر است، چرا که هر دوی این برندها از بهترین برندهای گوشی موبایل موجود در بازار به شمار می‌روند.


نظرات کاربران