بررسی و مقایسه دو کنسول XBOX SERIES x و ps5

ایکس باکس سری ایکس بهتر است یا ps5 (مقایسه کامل)

سال‌ هاست که کنسول‌ های بازی پلی‌ استیشن و ایکس باکس در جهان عرضه شده و بسیار محبوب هستند. این محبوبیت و پیشرفت تکنولوژی سبب شد تا این دو کنسول در طی سال‌ ها به‌ روزتر شده و نسل‌ های جدیدی به بازار بیایند. در حال حاضر جدیدترین مدل این دو کنسول موجود ps5 و ایکس باکس سری ایکس هستند. اگر به دنبال خرید این کنسول‌ ها هستید یا به دنیای بازی و کنسول‌ های بازی علاقه‌ مند هستید، با ما در مقایسه ایکس باکس سری ایکس بهتر است یا ps5 همراه باشید.

درواقع جواب صریحی برای این سؤال وجود ندارد. این دو کنسول بازی را می‌توان از جنبه‌های مختلفی بررسی و با یکدیگر مقایسه کرد. در ادامه ایکس باکس سری ایکس ps5 را از جنبه‌ های مهمی مانند بازی‌ ها، طراحی، سخت‌ افزار، توانایی سازگاری معکوس و قیمت با یکدیگر مقایسه می‌ کنیم.

 

بازی‌ های ارائه‌ شده و سرویس بازی

هر دو کمپانی برای کنسول‌ های خود، بازی‌ های انحصاری را نیز ارائه داده‌ اند. بازی‌ های انحصاری پرطرفدار مایکروسافت برای ایکس باکس شامل Forza Horizon، Halo، Hellblade 2، State of Decay 3 و Gears of War هستند؛ اما در حقیقت هیچ بازی جدید و انحصاری برای ایکس باکس سری ایکس معرفی نشد؛ اما بازی‌ های انحصاری سونی مانند Spider-man، Last of Us، Gran Turismo 7 و God of war در تاریخ فوق‌ العاده پرطرفدار و جذاب هستند؛ و در این زمینه، ps5 عملکرد بهتری دارد.

سرویس بازی ایکس باکس Game pass نام دارد و شامل بازی‌ های انحصاری سونی مانند Forza Horizon، Doom Eternal، Gears of war، Dishonored و ... است. در مقابل سرویس آنلاین پلی‌ استیشن PS Now نام دارد. به‌ طورکلی پرداخت هزینه اشتراک ماهانه این سرویس‌ ها 10 دلار بوده و می‌ توانید به بیش از 100 بازی دسترسی داشته باشید. همچنین هر دو سرویس EA Play را با هزینه اشتراک ماهانه 5 دلار دارا هستند که به شما امکان دسترسی به بازی‌ های FiFA، کل مجموعه Battlefield و Need for Speed و ... را می‌ دهد.

 


بیشتر بخوانید: لیست قیمت بازی های ps5


 

سخت‌ افزار

مقایسه سخت‌ افزاری این دو کنسول بازی به بررسی 4 ویژگی CPU،GPU،RAM و حافظه مربوط می‌شود. سایر ویژگی‌ های سخت‌ افزاری مانند کیفیت تصویر 4K، پشتیبانی از HDR و توانایی نمایش تصویر 120 فریم در هر ثانیه با یکدیگر یکسان هستند. حالا ببینیم ازنظر دیگر ویژگی‌ های سخت‌ افزاری، ایکس باکس سری ایکس بهتر است یا ps5؟

  • ویژگی‌ های سخت‌ افزاری ایکس باکس سری ایکس: CPU شخصی‌ سازی‌شده از نوع Zen2 دارای هشت هسته و با ظرفیت 3.8GHz، حافظه RAM از نوع GDDR6 با ظرفیت 16 گیگابایت، فضای ذخیره‌ سازی custom NVMe SSD به میران 1 ترابایت و وجود پردازنده گرافیکی شخصی‌ سازی‌ شده RDNA2 با توان 52 ترافلاپس به همراه 52 CU با فرکانس 1.825 GHz از مشخصات سخت‌ افزاری این دستگاه است.
  • ویژگی‌ های سخت‌ افزاری ps5: CPU شخصی‌ سازی‌ شده از نوع Zen2 دارای هشت هسته و با فرکانس قابل‌ تغییر 3.5GHz، حافظه RAM از نوع GDDR6 با ظرفیت 16 گیگابایت، فضای ذخیره‌ سازی custom SSD به میزان 825 گیگابایت و وجود پردازنده گرافیکی شخصی‌ سازی‌ شده RDNA2 با توان 10.328 ترافلاپس به همراه 36 CU با فرکانس متغیر 2.23GHz از مشخصات سخت‌ افزاری ps5 است.

از مقایسه این موارد در بخش سخت‌ افزاری، می‌بینیم که ایکس باکس سری ایکس با 175 گیگا بایت فضای ذخیره‌ سازی بیشتر و عملکرد بهتر CPU و GPU، عملکرد بهتری دارد.

 

عملکرد ایکس باکس سری X بهتر است یا ps5 ؟

 

 

طراحی ظاهری

هر دو کمپانی مایکروسافت و سونی تمام توانایی خود را در طراحی جذاب این دو محصول به کار گرفته‌ اند. انتخاب گزینه‌ ای به‌عنوان بهتر ازنظر ظاهری یک مقدار برای این دو کنسول غیرمنطقی است و درنهایت به سلیقه خریدار بستگی دارد. کمپانی سونی با ترکیب رنگ سیاه‌ وسفید و استفاده از نورپردازی کنسول زیبا اما بزرگی را طراحی کرده است که ظاهر عجیب و بزرگ آن باعث شده است تا نتوان آن را به‌ راحتی به‌صورت افقی یا عمودی قرار داد. همچنین در نسخه درایو در آن، نامتقارن بودن ظاهر ممکن است برای بسیاری از افراد جذاب نباشد؛ اما ویژگی مهم طراحی آن، وجود پورت USB تایپ C است.

در مقابل طراحی ایکس باکس سری ایکس را داریم که به‌ صورت یک مکعب مستطیل سیاه‌ رنگ طراحی‌شده است. درواقع دست شما برای اینکه انتخاب کنید ایکس باکس خود را در کجا قرار دهید باز است. ایکس باکس سری ایکس ظرافت ظاهری ps5 را ندارد اما در مدیریت فضا عملکرد بهتری دارد.

در این بخش ایکس باکس سری ایکس بهتر است یا ps5، انتخاب کاملاً سلیقه‌ای است اما با توجه به اینکه تولید لوازم جانبی با پورت USB-C بسیار زیاد شده است و وجود نورپردازی، احتمالاً ps5 جذابیت ظاهری بیشتری دارد.

 

توانایی سازگاری معکوس یا Backwards compatibility

توانایی سازگاری معکوس به معنای قابلیت استفاده از اکسسوری‌ ها و بازی‌ های کنسول‌ های نسل قبل، بر روی کنسول جدید استفاده کرد. در رابطه با ps5 باید بگوییم که شما می‌توانید همه بازی‌ های ps4 را با همان کیفیت سابق در ps5 بازی کرده و برای بازی‌ های ps2 و ps3 با استریم کردن می‌توانید این کار را انجام دهید.

با استفاده از این قابلیت در ایکس باکس سری ایکس می‌ توانید تمام بازی‌ های ایکس باکس وان، ایکس باکس اورجینال و ایکس باکس 360 را بازی کنید. وجود تعداد بیشتر بازی‌ های موجود برای ایکس باکس و توانایی بازی کردن همه آن‌ها در ایکس باکس سری ایکس، آن را نسبت به ps5 برتر جلوه می‌دهد.

 

پلی استیشن 5 بخریم یا ایکس باکس سری ایکس

 

 

قیمت در بازار

قیمت این دو کنسول در بازار جهانی 500 دلار است؛ اما در داخل ایران به علت اضافه شدن هزینه‌های گمرک و حمل‌ونقل به قیمت 17 تا 24 میلیون تومان برای ایکس باکس سری ایکس و قیمت 27 تا 39 میلیون تومانی برای ps5 می‌رسیم. این تفاوت قیمتی تقریبی 10 میلیون تومانی برای ایکس باکس و ps همیشه وجود داشته است.

 

نتیجه گیری

ایکس باکس سری ایکس بهتر است یا ps5؟ هردو کنسول برتری‌های زیادی دارند و نمی‌توان نقطه‌ضعف بزرگی از هرکدام پیدا کرد. به‌علاوه طرفداران هرکدام از کنسول‌ها معتقد هستند که آن بهتر است. نظر شما چیست؟ تجربه‌تان از ایکس باکس سری ایکس و ps5 را در اختیار ما قرار دهید و بگویید به نظر شما کدام بهتر است.

 


نظرات کاربران