بررسی عملکرد کارت گرافیک برندهای AMD و nvidia

راهنمای خرید: مقایسه کارت گرافیک برندهای AMD و nvidia

رقابت سنگینی در تولید کارت‌ های گرافیک بین برندهای AMD و nvidia وجود دارد. هم‌ زمان با عرضه کارت گرافیک جدید کمپانی انویدیا با نام Ampere، کمپانی AMD نیز تصمیم گرفت محصول جدیدی طراحی کرده به بازار عرضه کند. با معرفی نسل جدید کارت گرافیک‌ های ای‌ ام دی با نام Big Navi Radeon RX 6000 رقابت این محصول برای دستیابی به جایگاه بالاتر در فروش شدت بیشتری پیدا کرد. کارت‌ های گرافیک این دو کمپانی در دسته با کیفیت‌ ترین محصولات قرار می‌گیرد. کیفیت بالای این محصولات انتخاب را دشوار می‌کند. اغلب کاربران هنگام خرید سردرگم می‌شوند که کدام برند انتخاب بهتری است. ما سعی می‌ کنیم با مقایسه کارت گرافیک برندهای AMD و nvidia، به شما کمک کنیم تا انتخابی عاقلانه، مقرون‌ به‌ صرفه و هدفمند داشته باشید.

بررسی ویژگی‌ های برندهای AMD و nvidia

برای مقایسه این دو برند، ویژگی‌ ها و نکات مختلفی را می‌ توانیم مدنظر قرار دهیم. ما سعی می‌کنیم ابتدا به بررسی عملکرد این دو محصول پرداخته و با مقایسه این برندها به شما بگوییم که کدام کارت گرافیک انتخاب مناسب‌ تری خواهد بود.

 

·مقایسه کارت گرافیک برندهای AMD و nvidia از نظر عملکرد

مقایسه بین دو کارت گرافیک زمانی اصولی و عاقلانه به نظر می‌رسد که عملکرد آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. عمده‌ ترین تفاوتی که بین دو برند مشهور ای‌ام‌دی و انویدیا وجود دارد در مرحله عملکرد کارت‌ های گرافیک مشخص می‌شود. کارت‌ های گرافیک انویدیا سری 3000 جزو پرقدرت‌ترین کارت‌ های گرافیک جهان به‌ حساب می‌آیند. سعی کرده‌ ایم عدالت را در مقایسه کارت گرافیک برندهای AMD و nvidia رعایت کنیم. به همین منظور عملکرد کارت گرافیک ای‌ ام دی مدل RX 6800 XT با کارت گرافیک انویدیا مدل RTX 3080 ارزیابی و بررسی کردیم.

 


کارت گرافیک برند AMD عملکرد بهتری دارد یا nvidia ؟

 

معماری به کار رفته در انویدیا سری 300 از نوع Ampere بوده، از تراشه 7 نانومتری در ساخت این کارت گرافیک استفاده شده و وجود 8704 هسته در این کارت گرافیک، آن را به قدرتمندترین پردازنده جهان تبدیل کرده است. در مورد حافظه ذخیره‌سازی کارت گرافیک RTX 3080 باید بگوییم که حجم آن حدود 10 گیگابایت بوده و از فرمت GDDR6X پشتیبانی می‌کند. همین امر باعث شده که سرعت این محصول در مقایسه با سایر محصولات این کمپانی بیش تاز دو برابر افزایش پیدا کند. با استفاده از این کارت گرافیک عملکردی بسیار عالی حین بازی تجربه خواهید کرد.

کارت گرافیک RX 6800 XT نیز دارای تراشه 7 نانومتری است؛ اما تعداد هسته‌ های آن بسیار کمتر و در حدود 4608 عدد است. معماری آن از نوع RDNA 2.0 بوده و ظرفیت حافظه آن 16 گیگابایت است؛ بنابراین، با این کارت گرافیک حتی پس از عرضه بازی‌ های مدرن نسل آینده از نظر اجرا و عملکرد با مشکل مواجه نخواهید شد.

 

·معماری

یکی از مهم‌ ترین مواردی که در عملکرد کارت‌ های گرافیک، نوع معماری آن‌ها ست. کمپانی‌ های مختلف از معماری مختلف برای ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند. همان‌ طور که اشاره کردیم نوع معماری در کمپانی انویدیا از نوع Ampere و در محصولات ای‌ ام دی از نوع RDNA 2 است. اگر بخواهیم با توجه به نوع معماری مقایسه کارت گرافیک برندهای AMD و nvidia انجام دهیم باید به این موارد اشاره کنیم:

نسل جدید معماری در کمپانی انویدیا از 54 میلیارد ترانزیستور بهره می‌ برد و تراشه آن نیز 7 نانومتری است. تراشه موجود در معماری نسل جدید کارت‌ های گرافیک AMD نیز 7 نانومتری است. اما از نظر عملکرد و کارایی نوع معماری موجود در کارت‌ های ای‌ام دی بسیار بهتر از کارت گرافیک‌های نسل جدید nvidia هستند. به عبارت ساده، با استفاده از کارت گرافیک ای‌ ام دی مدل RX 6800 XT تاخیر کش بسیار کمتری تجربه خواهید کرد.

 

·نرم‌ افزارها

نوع نرم‌ افزار نیز می‌تواند در عملکرد کارت گرافیک بسیار موثر باشد. برای ارتقای عملکرد کارت‌ های گرافیک کمپانی‌ های انویدیا و ای‌ ام دی از دو نوع نرم‌ افزار متفاوت استفاده می‌کنند. این نرم‌ افزارها عبارتند از: GeForce Experience و Radeon.

 

 

کارت گرافیک برند AMD پرفروش تر است یا nvidia ؟

 

نرم‌ افزار GeForce Experience به صورت انحصاری در کارت‌ های گرافیک انویدیا استفاده می‌ شود. امکان بهینه‌ سازی بازی‌ ها و به‌ روزرسانی درایوها با این از این نرم‌ افزار قدرتمند فراهم شده است؛ اما مزیت اصلی استفاده از نرم‌ افزار GeForce Experience این است که گیمرها می‌توانند درحین بازی از صفحه اسکرین شات گرفته یا بازی خود را ضبط کنند. بعلاوه، با این نرم‌ افزار فشار کمتری به سیستم وارد شده در نتیجه گرمای کمتری نیز تولید خواهد شد.

در ادامه مقایسه کارت گرافیک برندهای AMD و nvidia باید بگوییم که نرم‌افزار Radeon نسلی قدرتمند از نرم‌ افزارهای مدرن است که در کارت گرافیک‌ های کمپانی AMD وجود دارد. در ساخت این نرم‌ افزار سعی شده که به عنصر کارایی، ارتقای کیفیت و ثبات تمرکز شود. مهم‌ ترین مزیت استفاده از این نرم‌ افزار قدرتمند در نسل جدید کارت‌ های گرافیک ای‌ ام دی وجود قابلیت مقایسه کارت گرافیک برندهای AMD و nvidia است که موجب می‌ شود در حین اجرای بازی با تاخیر و لگ کمتری مواجه شوید. اما اگر بخواهیم کارت گرافیک‌ های AMD و nvidia را از نظر مقیاس‌ پذیری، فریم ریت و افزایش وضوح مقایسه کنیم با اطمینان می‌ توان گفت که عملکرد کارت گرافیک nvidia در این موارد عالی‌ تر است. 

 

کدام‌ یک از کارت گرافیک‌های AMD و nvidia را انتخاب کنیم؟

با توجه به اینکه ویژگی‌ ها و نرم‌ افزارهای مختلفی در این دو برند وجود دارد، عملکرد آن‌ ها و سرعت اجرای بازی با این دو برند متفاوت است؛ اما در حالت کلی، هر یک از این کارت‌ های گرافیک می‌ تواند تجربه لذت بخشی برای شما ایجاد کند. برای انتخاب هدفمند باید بدانید از کارت گرافیک خود چه انتظاری دارید. از نظر نسبی این دو کارت در یک محدوده عملکردی قرار دارند؛ اما قیمت کارت گرافیک AMD کمی پایین‌ تر است. اگر می‌ خواهید انتخاب شما کم‌ هزینه‌ تر باشد بهتر است این نمونه را انتخاب کنید؛ اما اگر وضوح تصویر بالاتری می‌ خواهید یا اینکه تمایل دارید بازی‌ های خود را ضبط کنید، حتما کارت گرافیک برند nvidia را انتخاب کنید.

 

سخن پایانی

کارت گرافیک سخت‌ افزاری است که تاثیر بسزایی در افزایش فریم ریت، وضوح و سرعت بازی دارد. انتخاب کارت گرافیک مناسب می‌تواند در کفیت بازی موثر باشد؛ بنابراین، گیمرها در این مرحله حساسیت بالایی به خرج می‌ دهند. کمپانی‌ های انویدیا و ای‌ ام دی دو غول معروف در حوزه تولید محصولات سخت‌ افزاری هستند. مقایسه کارت گرافیک برندهای AMD و nvidia می‌ تواند در انتخاب هدفمند و مقرون‌ ب ه‌صرفه موثر باشد.


نظرات کاربران