گوشی شیائومی پوکو اف 3 بهتر است یا Poco X3 Pro؟

مقایسه گوشی شیائومی Poco F3 با پوکو X3 پرو
مقایسه گوشی شیائومی Poco F3 با پوکو X3 پرو یکی از مهم‌ترین سوالات طرفداران گوشی شیائومی است؛ چراکه مشخصات  نزدیک این دو محصول باعث سردرگمی کاربران شده است. یکی از ویژگی‌های برند شیائومی این است که گوشی‌های بسیار متنوعی را در بازار عرضه کرده؛ این موضوع یک ویژگی مثبت محسوب می‌شود و این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که با توجه به جزئیات مورد نظرشان، گوشی مناسب را انتخاب کنند.
 
گوشی شیائومی Poco F3 با پوکو X3 پرو گوشی‌هایی با ویژگی‌های نزدیک به هم هستند، به گونه‌ای که در امتیازدهی اولیه، امتیاز پوکو X3 پرو ۸.۹ و امتیاز پوکو F3 ۹.۵ بوده است. انتخاب بهترین گوشی از میان این دو سلیقه‌ای است و هرکسی با توجه به ملاک‌هایش در این زمینه تصمیم می‌گیرد. ما در این مقاله دو گوشی را از جوانب مختلف باهم بررسی می‌کنیم.

 

مقایسه طراحی 3Poco F با Poco X3 Pro

اگر کمی بیشتر به جزئیات توجه کنیم، تفاوت‌های بیشتری بین دو گوشی می‌بینیم. مثلا قاب پشت گوشی F3 با یک نوار براق به سه قسمت تقسیم شده، اما قاب X3 پرو در قسمت پشتی دو رنگ است. دوربین‌ اصلی پوکو F3 در بالای وسط گوشی قرار دارد، اما دوربین‌های ایکس ۳ پرو در گوشه سمت چپ بالا قرار گرفته‌اند. جلوی هر دو گوشی تقریبا یکسان است و تفاوت خاصی مشاهده نمی‌شود. نکته مهم دیگر این است که Poco X3 Pro از درگاه کارت حافظه جداگانه پشتیبانی می‌کند.
 

 

مورد مقایسه

پوکو X۳ پرو

پوکو F۳

1.

ابعاد

۷۶.۸ mm×۱۳۳۶۵.۳×۹.۴

۷۶.۴ mm× ۱۶۵.۳× ۷.۸

2.

وزن

۲۱۵ گرم

۱۹۶ گرم

3.

متریال

پلاستیک و شیشه

پلاستیک و شیشه

4.

رنگ‌

آبی، مشکی و برنزی

آبی، مشکی، نقره‌ای و سفید

 
در مقایسه گوشی شیائومی Poco F۳ با پوکو X۳ پرو از نظر طراحی می‌بینیم که اف ۳ سبک‌تر است و ضخامت کمتری هم دارد.
 

مقایسه صفحه نمایش پوکو اف تری یا پوکو ایکس تری پرو

در مقایسه پوکو F3 با پوکو X3 پرو از نظر صفحه نمایش، F3 با اختلاف بسیار کمی برنده می‌شود. پوکو اف ۳ صفحه نمایش امولد با رزولوشن FHD+ بهره می‌برد. کمپانی پوکو برای کاهش هزینه‌ها در X3 پرو از امولد استفاده نکرده و صفحه نمایش IPS LCD را برای این گوشی در نظر گرفته است.نرخ تازه‌سازی، اندازه نمایشگر و تراکم پیکسلی هر دو مدل یکسان و به ترتیب ۱۲۰ هرتز، ۶.۶۷ اینچ و ۳۹۵ پیکسل در اینچ است.
 
پوکو F3 از محتواهای HDR10+ پشتیبانی می‌کند، اما X3 پرو یک گام عقب‌تر است و به پشتیبانی از محتواهای HDR10 اکتفا کرده‌است. نرخ تازه‌سازی هر دو گوشی برای اسکرول سریع و بازی کردن مناسب است، اما امولد F3 عمق و کنتراست رنگی بیشتری ارائه می‌دهد. همچنین زمانی که نور محیط بسیار زیاد است، صفحه نمایش F3 واضح‌تر خواهد بود.
 
در ادامه جدول مقایسه گوشی شیائومی Poco F۳ با پوکو X۳ پرو از نظر صفحه نمایش را می‌بینید:
 

 

مورد مقایسه

پوکو X۳ پرو

پوکو F۳

1

نوع صفحه نمایش

LCD IPS

Amoled

Samsung E۴

2

نسبت ابعاد

۹/۲۰

۹/۲۰

3

رزولوشن

            FHD+

۱۰۸۰ x ۲۴۰۰ px

            FHD+

۱۰۸۰ x ۲۴۰۰ px

4

تراکم

۳۹۵ پیکسل بر اینچ

۳۹۵ پیکسل بر اینچ

 

مقایسه پردازنده شیائومی Poco X3 Pro با پوکو اف 3

همانطور که پیش‌بینی می‌کنید پردازنده به کار رفته در اف ۳ از X3 پرو قدرتمندتر است. F3 به تراشه هشت هسته‌ای و ۷ نانومتری اسنپدراگون ۸۷۰ مجهز است. هسته‌های پردازنده مرکزی F3 عبارتند از:
  • یک هسته Kyro ۵۸۵ با فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز
  • سه هسته Kyro ۵۸۵ با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز
  • چهار هسته Kyro ۵۸۵ با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز
 
پردازنده گرافیکی پوکو F3 آدرنو ۶۵۰ است و در کنار دیگر سخت‌افزار به کار رفته در این گوشی می‌بینیم که با یک محصول گیمینگ جذاب و خوش‌قیمت روبه‌رو هستیم.
 
پردازنده پوکو X3 پرو هم دست کمی از F3 ندارد. این گوشی از تراشه هشت هسته‌ای و ۷ نانومتری اسنپدراگون ۸۶۰  برخودار است و هسته‌های پردازشی آن به صورت زیر است:
 
  • یک هسته Kyro ۴۸۵ Gold با فرکانس ۲.۹۶ گیگاهرتز
  • سه هسته Kyro ۴۸۵ Gold با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز
  • چهار هسته Kyro ۴۸۵ Silver با فرکانس ۱.۷۸ گیگاهرتز

 

پردازنده گرافیکی این گوشی Adreno 640 است و می‌تواند از برنامه‌ها و بازی‌های مختلف به شکل قابل قبولی پشتیبانی کند.

 

 

مورد مقایسه

پوکو X۳ پرو

پوکو F۳

1

مدل پردازنده

کوالکام اسنپدراگون ۸۶۰

کوالکام اسنپدراگون ۸۷۰

2

هسته‌های پردازنده

۱x Kryo ۴۸۵ ۲.۹۶ GHz و ۳x Kryo ۴۸۵ ۲.۴ GHz و ۴x Kryo ۴۸۵ ۱.۸ GHz

۱x Cortex-A۷۷ ۳.۲۰ GHz و

۳x Cortex-A۷۷ ۲.۴ GHz و ۴x Cortex-A۵۵ ۱.۸ GHz

3

فرکانس

۲.۹۶ گیگاهتز

۳.۲ گیگاهرتز

4

پردازنده گرافیکی

کوالکام آردنو ۶۴۰

کوالکم آردنو ۶۵۰

5

حافظه رم

۶ و ۸ گیگابایت

۸ گیگابایت

6

حافظه داخلی

۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت

۲۵۶ گیگابایت

 

مقایسه دوربین پوکو F3 و پوکو X3 پرو

دوربین یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب کاربران است. هر دو گوشی به یک ترکیب دوربین سه‌گانه مجهز شده‌اند و در مجموع اختلاف چندانی با هم ندارند. دوربین هر دو محصول یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی است، اما پوکو اف ۳ کمی عملکرد بهتری دارد. لنز اولترا واید هر دو گوشی ۸ مگاپیکسلی است، اما در حالی که پوکو ایکس ۳ پرو از یک لنز ماکروی ۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد، پوکو F3 به یک نمونه ۵ مگاپیکسلی با عملکرد بهتر مجهز شده است. دوربین جلو هر دو گوشی ۲۰ مگاپیکسل است.

 

مقایسه گوشی شیائومی Poco F3 با پوکو X3 پرو

مقایسه باتری و سرعت شارژ پوکو اف تری با Poco X3 Pro

در رقابت میان در گوشی شیائومی از نظر قدرت باتری، X3 پرو برنده است. ظرفیت باتری این گوشی ۵۱۶۰ میلی‌آمپر و ظرفیت باتری پوکو اف ۳ برابر ۴۵۲۰ میلی‌آمپر است. یکی از نکات جذاب درباره این دو گوشی پوکو این است که می‌توانند با یک بار شارژ کامل حدود ۳۶ ساعت کار کنند.

هر دو گوشی از قابلیت شارژ سریع ۳۳ واتی برخودارند. از آنجایی که ظرفیت باتری X3 پرو بیشتر است، باید یک ساعت و ۱۵ دقیقه در شارژ بماند تا پر شود، اما پوکو F3 طی یک ساعت پر خواهد شد.
 

 

مورد مقایسه

پوکو X۳ پرو

پوکو F۳

1

ظرفیت باتری

۵۱۶۰ میلی‌آمپر

۴۵۲۰ میلی‌آمپر

2

مدت زمان مورد نیاز برای شارژ

۷۵ دقیقه

۵۶ دقیقه

3

پورت

USB C

USB C

 

مقایسه ارتباطات Poco F3 با پوکو X3 پرو

قابلیت‌های ارتباطی هر دو گوشی تقریبا مشابه است و مهم‌ترین تفاوت میان قابلیت‌های ارتباطی این دو گوشی پشتیبانی پوکو F3 از شبکه 5G است که در ایکس ۳ پرو وجود ندارد.
 

 

مورد مقایسه

پوکو X۳ پرو

پوکو F۳

1

پشتیبانی از شبکه

          GSM / HSPA / LTE

GSM / HSPA / LTE / ۵G

2

شبکه بی‌سیم

Wi-Fi ۸۰۲.۱۱ a/b/g/n/ac، دو بانده،

WiFi Direct، هات‌اسپات

Wi-Fi ۸۰۲.۱۱ a/b/g/n/ac/۶،

دو بانده، Wi-Fi Direct، هات‌اسپات

3

بلوتوث

          ۵.۰، A۲DP، LE

۵.۱، A۲DP، LE

4

GPS

+

+

5

NFC

+

+

6

رادیو FM

+ (دارای قابلیت ضبط)

-

7

USB

پورت USB C با قابلیت پشتیبانی از OTG

پورت USB C با قابلیت پشتیبانی از OTG

8

اینفرارد

+

+

 
یکی دیگر از تفاوت‌های پوکو X3 پرو و F3 این است که پوکو X3 پرو از رادیو FM هم پشتیبانی می‌کند، ولی F3 این قابلیت را ندارد.
 

مقایسه نرم‌‌افزار پوکو اف 3 یا پوکو ایکس تری پرو

هر دو گوشی در زمان عرضه به سیستم عامل اندروید 11 و رابط کاربری MIUI 12 برای POCO مجهز بوده‌اند و به صورت منظم هم به‌روزرسانی می‌شوند. از نظر نرم‌افزاری و رابط کاربری دو گوشی شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند و می‌توان گفت تقریبا باهم برابر هستند. به همین دلیل مشتریان معمولا از مقایسه گوشی شیائومی Poco F3 با پوکو X3 پرو در این زمینه صرف نظر می‌کنند و به مسائل مهم‌تر درباره دو گوشی می‌پردازند.

مقایسه قیمت Poco F3 با پوکو X3 پرو

از آنجایی که قیمت گوشی‌های هوشمند به نرخ ارز وابسته است، باید قیمت آن‌ها را در بازه‌ای نزدیک به زمان خرید خود چک کنید. در آذر سال ۱۴۰۰ که زمان نگارش این مقاله است، پوکو X3 پرو با ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی حدود ۶ میلیون تومان و با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حدود ۶.۷ میلیون تومان است.  اما پوکو F3 با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داحلی حدود ۸.۶۰۰.۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

 


بیشتر بخوانید: مشاهده لیست قیمت گوشی شیائومی در سایت ایمالز


مقایسه کلی Poco F3 با پوکو X3 پرو

در جدول زیر امتیازدهی اولیه‌ای که برای دو گوشی ارائه شد را می‌بینید:
 

 

مورد امتیاز دهی

پوکو X۳ پرو

پوکو F۳

1

طراحی و کیفیت متریال

۷.۸

۸.۴

2

سخت افزار و اجرا

۸.۱

۸.۵

3

دوربین

۷.۴

۷.۳

4

قابلیت‌های ارتباطی

۷.۴

۸.۶

5

باتری

۸.۵

۷

6

امتیاز کاربران

۹.۳

۹.۱

7

امتیاز کلی بر اساس کیفیت و قیمت

۸.۹

۹.۵

 

در نهایت برای مقایسه کلی این دو محصول می‌توان نتیجه گرفت که هردو، گوشی‌های میان‌رده خوبی هستند اما F3 نسبت به قیمت بالاتری که دارد، قابلیت‌های بیشتری ارائه می‌دهد. برخی از کاربران که به جزئیات توجه ویژه‌ای دارند، از F3 راضی‌تر هستند. در مقابل افرادی که به عملکرد کلی گوشی توجه می‌کنند و قیمت برایشان در اولویت است، پوکو X3 پرو را انتخاب می‌کنند.

 

جمع‌ بندی

در ابتدا قیمت مناسب گوشی‌های شیائومی بود که باعث شد کاربران به جای برندهای شناخته شده‌ای چون سامسونگ از آن‌ها استفاده کنند. بعد از مدتی استفاده از این گوشی‌ها، کاربران به این نتیجه رسیدند که کیفیت گوشی‌های شیائومی قابل قبول است و به همین دلیل روزبه‌روز تعداد طرفداران این برند بیشتر شد و در حال حاضر جزو سه برند معتبر در زمینه گوشی‌های هوشمند در ایران است. مقایسه گوشی شیائومی Poco F3 با پوکو X3 پرو نشان می‌دهد که این دو تلفن همراه تفاوت‌هایی با هم دارند و شما می‌توانید با توجه به آنچه بیشتر برایتان اهمیت دارد، گوشی مناسب را انتخاب کنید.


نظرات کاربران