مقایسه پلی استیشن 5 دیجیتال یا استاندارد؟ کدام یک مناسب‌تر است؟

مقایسه ی پلی استیشن 5 استاندارد و دیجیتال

سونی دو کنسول پلی استیشن ۵ استاندارد و نسخه دیجیتال آن را در زمستان ۲۰۲۰ عرضه کرد و گیمرها با چالش مقایسه پلی استیشن ۵ استاندارد و دیجیتال و انتخاب دستگاه مناسب مواجه شدند. بعد از مطالعه این مطلب می‌توانید تصمیم بگیرید که با توجه به نیاز خودتان، کدام یک از مدل‌های PS۵ برای شما مناسب‌تر است. اما یادتان باشد برای انتخاب کنسول تنها به سلیقه و نیاز خودتان توجه کنید و مطمئن باشید که هر دو نسخه کیفیت یکسانی دارند.

تفاوت‌های بین نسخه استاندارد (دیسک خور) و دیجیتال PS۵

هر دو کنسول می‌توانند تمام بازی‌هایی که برای PS۵ طراحی شده است اجرا کنند. عمده‌ترین تفاوت PS۵ دیسک خور با دیجیتال، در قیمت آن‌ها و قابلیت خواندن بازی از روی دیسک است. شباهت‌های میان دو کنسول خیلی بیشتر از تفاوت‌های میان آن‌هاست و دو دستگاه شبیه به برادران دوقلوی همسانی هستند که تنها در برخی از جزئیات باهم تفاوت دارند. در ادامه به صورت کامل هر دو نسخه کنسول پلی استیشن را مقایسه می‌کنیم و تفاوت‌ها و شباهت‌هایشان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تفاوت قیمت کنسول استاندارد و دیجیتال

هر دو نسخه به صورت همزمان در نوامبر ۲۰۲۰ عرضه شدند، در آن زمان قیمت پلی استیشن ۵ استاندارد ۴۹۹ دلار و PS دیجیتالی ۳۹۹ دلار بود. کنسول استاندارد با قیمت ۱۰۲۴ دلار هم در بازار خرید و فروش می‌شود و قیمت کنسول دیجیتال به ۹۹۰ دلار هم می‌رسد. در ادامه مقایسه پلی استیشن ۵ استاندارد و دیجیتال از نظر سایر ویژگی‌ها را نیز می‌خوانید. در حال حاضر نسخه ۸۲۵ گیگابایت دیجیتال حدود ۲۵ میلیون و نسخه دیسک خور ۲۹ میلیون تومان است.

بهره‌مندی از دیسک درایو

مهم‌ترین تفاوت ساختاری PS۵ استاندارد و دیجیتال این است که نسخه استاندارد دیسک درایو دارد و نسخه دیجیتالی از این سخت‌افزار برخوردار نیست. بنابراین برای بازی با نسخه دیجیتالی باید حتما از بازی‌های اینترنتی استفاده کنید و نمی‌توانید دیسک بازی بخرید.

این تفاوت ساختاری باعث شده است که قسمت پایینی PS۵ دیجیتال کمی کوچک‌تر از دستگاه دارای دیسک درایو باشد. اگر این تفاوت جزئی را در نظر نگیریم، این دو نسخه از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

 


پلی استیشن ۵ دیجیتال پرفروش تر است یا استاندارد؟


بروزترین قیمت کنسول‌ بازی‌های مختلف را در سایت ایمالز می‌توانید مشاهده کنید.


مقایسه پلی استیشن ۵ استاندارد و دیجیتال از نظر فنی

همانطور که گفتیم قیمت نسخه دیجیتال با نسخه استاندارد اختلاف دارد، اما مشخصات فنی هر دو محصول (به جز برخورداری از دیسک درایو) کاملا یکسان است. در ادامه ویژگی‌های فنی این دستگاه‌ها را می‌خوانید:

  • هر دو از حافظه SSD با ظرفیت ۸۲۵ گیگابایت برخوردارند.
  • هر دو کنسول از کیفیت مانیتورهای ۴K پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند خروجی ۸K هم ارائه دهند. بنابراین گیمرها می‌توانند با مانیتورهایی با رزولوشن ۴۳۲۰ بازی کنند.
  • هر دو کنسول قابلیت اجرای بازی‌ها تا سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه را دارند. البته این موضوع به نوع بازی هم بستگی دارد، همه بازی‌ها به این سرعت بالا نیاز ندارند.

 

جدول مقایسه پلی استیشن  ۵ استاندارد و دیجیتال

 

پلی استیشن استاندارد

پلی استیشن دیجیتال

قیمت

۲۹ میلیون تومان

۲۵ میلیون تومان

دیسک درایو

دارد

ندارد

حافظه

SSD ۸۲۵GB

SSD ۸۲۵ GB

وضوح

۴K و ۸K

۴K و ۸K

 

 

PS۵ دیجیتال یا استاندارد؟ کدام را انتخاب کنم؟

انتخاب بین پلی استیشن ۵ دیجیتال یا استاندارد به سلیقه شما بستگی دارد. گیمرهایی که هزینه برایشان اهمیت دارد، می‌توانند بازی‌هایشان را از اینترنت دانلود کنند. در این صورت نیازی به خرید دیسک نخواهید داشت و دستگاه‌های دیجیتالی نیاز شما را برآورده می‌کنند. در مقابل اگر جزو گیمرهایی هستید که با دیسک بازی می‌کنید، به نسخه استاندارد دستگاه پلی استیشن نیاز دارید.

هر دو کنسول بازی از بازی‌های ارائه شده در فروشگاه پلی استیشن پشتیبانی می‌کنند، اما گیمرهایی که دوست دارند علاوه بر نسخه دیجیتال بازی‌ها، از نسخه‌های فیزیکی هم استفاده کنند باید به سراغ PS استاندارد بروند.


برای مشاهده لیست قیمت بازی ps5 کلیک کنید


کلام آخر

تنوع کنسول‌های بازی موضوع جدیدی نیست و یک استراتژی مارکتینگی برای کمپانی‌های سونی و مایکروسافت است تا بتواند رضایت گروه‌های مختلف مشتریان خود را به دست آورند. بنابراین نیازی نیست درگیر این باشید که کدام یک از دو کنسول بهتر و کدام یک ضعیف‌تر است. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، نیاز و سبک بازی شماست که با کدام کنسول سازگاری بیشتری دارد. اطمینان داشته باشید که ویژگی‌های فنی و کیفیت هر دو دستگاه مانند ورژن‌های قبلی پلی استیشن است و رضایت شما را جلب خواهد کرد.

 


نظرات کاربران