کابل OTG (اُ تی جی) چیست؟ آشنایی با فناوری OTG

کابل OTG چیست؟ ؛ آشنایی کامل با کاربرد OTG

اکثر افراد می‌دانند OTG چیست و از آن برای اتصال فلش مموری به تلفن همراه یا تبلتشان استفاده می‌کنند. تکنولوژی OTG برای تلفن‌ها‌ی همراه و تبلت‌های اندرویدی طراحی‌شده است، اما قابلیت‌های آن به اتصال فلش مموری و هارد اکسترنال به گوشی محدود نمی‌شود. با استفاده از فلش یا کابل OTG می‌توان تلفن همراه یا تبلت را به دستگاهی شبیه به کامپیوتر تبدیل کرد که قابلیت اتصال به لوازم جانبی و دستگاه‌های مختلف دیگر را دارد. در این مقاله بررسی می‌کنیم OTG چیست و چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد.

OTG چیست؟

OTG مخفف عبارت USB On the Go است. این قابلیت دستگاه‌های اندرویدی را به USB تبدیل می‌کند و می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. تا پیش از اینکه تلفن‌های همراه و تبلت‌ها از تکنولوژی اُ تی جی برخوردار باشند، کاربران مجبور بودند طی دو مرحله اطلاعاتشان را اول به کامپیوتر منتقل کنند و سپس به فلش مموری انتقال دهند. یا اگر می‌خواستند از حافظه‌های جانبی چیزی روی موبایل ذخیره کنند، بازهم به‌واسطه کامپیوتر نیاز داشتند.

البته به‌مرورزمان دستگاه‌های مختلفی هم ساخته شدند که با ا تی جی سازگار هستند و می‌توانند به گوشی یا تلفن همراه متصل شوند. به‌عنوان‌مثال پنکه‌های کوچک، چراغ‌قوه یا صدابَرهایی ایجاد شدند که از طریق اتصال با OTG و دریافت برق از باتری موبایل کار می‌کنند.

چطور از کابل یا قابلیت OTG استفاده کنیم؟

اولین و مهم‌ترین نکته برای استفاده از قابلیت OTG این است که گوشی یا تبلت موردنظر شما از این تکنولوژی بهره‌مند باشد. کمپانی‌های مختلف برای برخی از دستگاه‌هایشان این قابلیت را در نظر گرفته‌اند و برخی دیگر از تولیداتشان هم این تکنولوژی را ندارد. به‌عنوان‌مثال گوشی‌های جدید برند سامسونگ معمولاً تکنولوژی OTG را دارند، اما گوشی‌های قدیمی‌تر تولیدشده توسط این برند، از کابل یا فلش ا تی جی پشتیبانی نمی‌کند. برای فهمیدن اینکه تلفن همراه یا تبلت اندرویدتان این قابلیت را دارد یا خیر، سه راهکار وجود دارد:

  • بررسی سایت‌هایی که مشخصات گوشی یا تبلت را نوشته‌اند؛ در این سایت‌ها قابلیت‌ها و امکانات مختلف دستگاه نوشته‌شده است.
  • بررسی جعبه گوشی؛ معمولاً روی جعبه گوشی‌هایی که از OTG پشتیبانی می‌کنند، نماد مخصوص وجود دارد.
  • برخی از اپلیکیشن‌های رایگان در گوگل پلی وجود دارند که با نصب آن‌ها متوجه می‌شوید که آیا گوشی شما از فناوری OTG پشتیبانی می‌کند یا خیر.
کابل اُ تی جی
 

درصورتی‌که گوشی یا تبلت شما از این قابلیت پشتیبانی کند، به یک مبدل نیاز دارید. می‌دانید که اکثر دستگاه‌ها ازجمله فلش مموری، به پورت USB کامل نیاز دارند، اما گوشی‌های هوشمند از پورت micro-USB یا USB-C برخوردارند. برای اتصال دستگاه‌های USB به پورت‌های کوچک‌تر، دو نوع مبدل وجود دارد. مبدل‌های نوع اول کابل OTG هستند که یک سر آن‌ها به گوشی یا تبلت و سر دیگر آن‌ها به دستگاهی که به پورت USB‌ نیاز دارد، متصل می‌شود. نوع دوم مبدل‌ها فلش OTG هستند که سیم ندارند؛ یکی از سرهای این فلش‌ها USB-C یا micro-USB است و سر دیگر آن پورت USB کامل است.

اگر قصد دارید چند دستگاه را از طریق OTG به موبایل یا تبلت خود وصل کنید، به مبدل‌های رابط نیاز دارید. یک سر این مبدل‌ها سیمی است که به گوشی یا تبلت وصل می‌شود و سر دیگر آن‌ها شامل چند پورت USB کامل است.

 

بیشتر بخوانید: مشاهده لیست قیمت گوشی موبایل 


کاربرد OTG

تکنولوژی OTG در موارد مختلفی کاربرد دارد و ما در ادامه به ۹ مورد از مهم‌ترین کاربردهای این تکنولوژی اشاره‌ کرده‌ایم:

اتصال فلش مموری و هارد اکسترنال به گوشی یا تبلت

این ساده‌ترین و متداول‌ترین قابلیتی است که OTG دارد. البته اتصال هارد اکسترنال به تبلت یا گوشی کمی سخت‌تر از وصل کردن فلش مموری به این دستگاه‌هاست، زیرا هاردهای اکسترنال برای روشن شدن به برق نیاز دارند و گاهی باتری گوشی نمی‌تواند جریان برق موردنیاز برای آن‌ها را تأمین کند. درنتیجه لازم است هارد اکسترنال از طریق یک مبدل رابط هم به گوشی و هم به پاوربانک متصل شود تا بتواند کار کند.

اتصال کنترلر بازی‌های اندرویدی

برخی از بازی‌های اندرویدی را می‌توان با استفاده از دسته بازی و کنترلرهای دیگر هم انجام داد. اولین نکته برای اتصال کنترلرها به گوشی یا تبلت این است که تنها اندروید ۹ و بالاتر از کنترلرهای Xbox one پشتیبانی می‌کنند. پیش از اینکه بررسی کنید روش اتصال کنترلر به OTG چیست، ابتدا مطمئن شوید ورژن اندروید شما آپدیت شده باشد و بعدازآن هم بررسی کنید که آیا بازی موردنظر شما از کنترلر پشتیبانی می‌کند یا خیر. بعدازآن می‌توانید دسته بازی را از طریق OTG به تبلت یا تلفن همراه هوشمند خود متصل کنید.

 
کابل OTG

 

اتصال موس و کیبورد به گوشی یا تبلت

زمانی که قصد داشته باشید به‌جای کامپیوتر یا لپ‌تاپ از گوشی یا تبلت برای کار کردن استفاده کنید، به برخی از لوازم جانبی مثل موس و کیبورد نیاز خواهید داشت. اسکرول کردن یا تایپ با صفحه لمسی و بدون موس و کیبورد کار ساده‌ای نیست. موس‌ها و کیبوردهایی که قابلیت QWERTY را دارند، می‌توانند به دستگاه‌های اندرویدی متصل شوند، البته به شرطی که برای اجرا به برنامه جانبی نیاز نداشته باشند. دستگاه‌های اندرویدی هم می‌توانند از موس‌ها و کیبوردهای سیم‌دار و بی‌سیم پشتیبانی کنند.

اگر قصد دارید موس و کیبورد را به‌صورت هم‌زمان به موبایل یا تبلت خود متصل کنید، بهتر است موس و کیبوردی را انتخاب کنید که گیرنده مشترک دارند. در غیر این صورت به مبدل‌های رابط که چند پورت USB دارند، نیاز خواهید داشت.

 پرینت مستقیم از گوشی

پرینترهایی که پورت USB و قابلیت Plug and Play داشته باشند، از دستگاه‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کنند. در این صورت به‌جای اتصال وایرلس یا انتقال اطلاعات به فلش مموری یا کامپیوتر، می‌توانید به‌صورت مستقیم با استفاده از قابلیت OTG به پرینتر متصل شوید. نکته مهم درباره اتصال دستگاه اندرویدی به پرینتر این است که سیستم‌عامل اندروید از USB Mass Storage پشتیبانی نمی‌کند. شما برای چاپ اسناد و عکس‌ها باید از حالت‌های PTP یا MTP در اتصال USB استفاده کنید. به‌طورکلی استفاده از روش‌های جایگزین مانند پرینترهای وایرلس یا انتقال اطلاعات به کامپیوتر یا فلش مموری نسبت به اتصال مستقیم گوشی به پرینتر راحت‌تر است. اما اگر بدانید کاربردهای OTG چیست، در مواقع اضطرار می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

اتصال گوشی به لنز دوربین DSLR

عکاس‌ها زیاد از این قابلیت استفاده می‌کنند. آن‌ها دوربین DSLR خود را با استفاده از OTG به گوشی متصل می‌کنند و بعدازآن هم برنامه مخصوص DSLR را روی گوشی یا تبلت اندرویدیشان نصب می‌کنند. درنتیجه دوربینی با نمایشگر بزرگ خواهند داشت و می‌توانند با تنظیم فوکوس یا کنترل سرعت شاتر، عکس‌های حرفه‌ای‌تری بگیرند.

اتصال به اینترنت باسیم با استفاده از OTG

می‌دانیم که همه دستگاه‌های اندرویدی قابلیت اتصال وایرلس به اینترنت را دارند، اما گاهی اوقات تنها شبکه‌ای که در دسترس قرار دارد، اترنت است. یعنی تنها راه برای اتصال به اینترنت استفاده از کابل است. اگر اترنت آداپتور USB داشته باشد و مبدل OTG هم در اختیار داشته باشید، می‌توانید باسیم به شبکه اینترنت متصل شوید و با آن کارکنید.

انتقال اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف

 با استفاده از قابلیت OTG می‌توان اطلاعات را بین دستگاه‌های مختلف انتقال داد. البته برخی از این انتقال‌ها به نرم‌افزارهای خاص نیاز دارند؛ به‌عنوان‌مثال برای انتقال اطلاعات بین دو گوشی هوشمند از طریق OTG باید دو مبدل داشته باشید و اپلیکیشن مخصوصی روی هر دو گوشی نصب کنید تا بتوانید داده‌ها را مبادله‌کنید. بیشترین کاربرد OTG برای انتقال اطلاعات در اتصال دستگاه‌هایی چون دوربین به موبایل است. با این کار می‌توانید بدون نیاز به واسطه‌ای مانند کامپیوتر، تمام عکس‌ها و ویدیوهای خود را از دوربین به گوشی منتقل کنید و با نرم‌افزارهای اندرویدی آن‌‌ها را ویرایش کنید.

اتصال دستگاه‌های دیگر به موبایل

در حال حاضر بسیاری از افراد برای تولید محتوا از موبایل یا تبلت خود استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با قابلیت اُ تی جی، دستگاه‌های جانبی مانند نورپردازی یا میکروفن را به موبایلشان متصل کنند. در این صورت کار تولید محتوا ساده‌تر خواهد شد و کیفیت هم بالاتر می‌رود. بسیاری از دستگاه‌های حرفه‌ای در مشاغل مختلف با کابل OTG به دستگاه‌های اندرویدی متصل می‌شوند.

قابلیت OTG

شارژ تلفن همراه با OTG

با تکنولوژی OTG یک گوشی، می‌تواند منبع شارژ یک گوشی یا دستگاه دیگری باشد. اگر دو گوشی اندرویدی را با استفاده از مبدل‌های OTG به یکدیگر متصل کنید، گوشی که کابل شارژ به آن متصل است، شارژ می‌شود و گوشی که کابل OTG به آن متصل است، منبع برق خواهد بود. نکته مهم درباره اتصال دستگاه‌های مختلف از طریق OTG این است که دستگاه‌ها برقشان را از باتری گوشی تأمین می‌کنند؛ بنابراین اتصال طولانی‌مدت آن‌ها به گوشی یا تبلت باعث خرابی باتری خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود جز در مواقع ضروری، وسیله‌ای که برق مصرف می‌کند را با OTG به گوشی متصل نکنید.

 

کلام آخر

OTG یکی از قابلیت‌های گوشی‌های اندرویدی است که برای استفاده از آن به اینترنت و خدمات آنلاین نیازی ندارید. البته برخی از کاربردهای آن به اپلیکیشن‌های مخصوص نیاز دارد، اما در حالت کلی جزو تکنولوژی‌های آفلاین تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها محسوب می‌شود. در این مقاله درباره انواع قابلیت‌های کابل اُ تی جی صحبت کردیم؛ درصورتی‌که قصد دارید از هرکدام از این قابلیت‌ها استفاده کنید، به نکات ایمنی توجه داشته باشید تا سلامت دستگاه اندرویدی یا دستگاه‌های دیگر را در معرض خطر قرار ندهید.


نظرات کاربران