هارد اکسترنال یا فلش مموری؟ کدام یک بهتر است؟

هارد اکسترنال بهتر است یا فلش مموری؟ کدام را بخریم؟
در انتخاب میان هارد اکسترنال یا فلش مموری به چه نکاتی باید توجه کرد؟ آیا هارد اکسترنال مزیت‌های بیشتری نسبت به فلش مموری دارد؟
داده‌ها و اطلاعات مجازی یکی از مهم‌ترین دارایی‌های جهان امروز هستند و ذخیره آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از ما حتی شغلمان به این داده‌‌ها وابسته است. سخت‌افزارهای مختلفی برای ذخیره داده‌ها ذخیره‌شده‌اند، به‌عنوان‌مثال، فلاپی دیسک‌ها اولین سخت‌افزارهایی بودند که برای ذخیره اطلاعات مورداستفاده قرار می‌گرفتند و تنها چند مگابایت ظرفیت داشتند. بعدازآن سخت‌افزارهای دیگری چون CD، DVD، هارد اکسترنال و فلش مموری وارد بازار شدند. اکنون فلش مموری و هارد اکسترنال متداول‌ترین سخت‌افزارها برای ذخیره اطلاعات هستند.

تفاوت هارد اکسترنال و فلشش مموری چیست؟

هارد اکسترنال و فلش مموری عملکرد مشابهی دارند و برای ذخیره اطلاعات مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ تفاوت این دو دستگاه درروش کارشان مشخص می‌شود. در فلش مموری یک یا چند چیپ‌ست وجود دارد که قطعاتی ثابت هستند و بااتصال به کامپیوتر یا موبایل، اطلاعات را دریافت می‌کنند. داده‌های فلش مموری روی این چیپ‌ست‌ها ذخیره می‌شود.
 
هاردهای اکسترنال در دو نوع HDD و SSD تولید می‌شوند. هاردهای HDD، دیسک‌های مغناطیسی دارند که اطلاعات را ذخیره می‌کنند. این دیسک‌ها در زمان روشن بودن هارد می‌چرخند. در این هاردها هدهای خواندنی و نوشتنی نیز وجود دارد که برای ذخیره اطلاعات یا انتقال داده‌های موجود روی هارد مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر عملکرد در حین چرخش دیسک‌ها و حرکت هدها مختل شود، احتمال اینکه هدها برخورد نامناسبی با دیسک داشته باشند و اطلاعات روی آن را پاک کنند، وجود خواهد داشت.
 
هاردهای SSD حالت ثابت دارند و عملکردشان مشابه فلش مموری‌هاست؛ اکثر کاربران این نوع هاردهای اکسترنال را خریداری می‌کنند. SSDها عملکرد بهتری نسبت به HDDها دارند، سرعتشان بیشتر است، بی‌صدا کار می‌کنند (زیرا قطعه گردانی در آن‌ها وجود ندارد) و اندازه کوچک‌تری دارند.
عملکرد مشابه حافظه SSD و فلش مموری باعث می‌شود کاربران درباره انتخاب میان هارد اکسترنال یا فلش مموری مردد باشند.
 
نبرد حافظه‌ها، هارد اکسترنال یا فلش مموری

تلویزیون اسنوا بهتر است یا ایکس ویژن؟ مقایسه تلویزیون اسنوا با ایکس ویژن را در این مطلب بخوانید.


مقایسه هارد اکسترنال و فلش مموری

باوجوداینکه عملکرد هارد SSD و فلش مموری مشابه است، اما این دو سخت‌افزار تفاوت‌های بسیاری باهم دارند. اولین تفاوتی که در این دو سخت‌افزار دیده می‌شود، اندازه آن‌هاست. فلش مموری نسبت به هارد اکسترنال کوچک‌تر است، بنابراین قابلیت حمل آسان‌تری دارد و می‌تواند به هر دستگاهی متصل شود. تصور کنید قصد دارید در مصاحبه‌ای حضوری، نمونه کارهای خود را به شرکت جدیدی که قصد استخدام در آن را دارید، ارائه کنید. قطعاً ارائه نمونه کار روی یک فلش مموری کوچک، ساده‌تر از این است که یک هارد اکسترنال به مصاحبه‌کننده بدهید و از او بخواهید این دستگاه را به سیستمش متصل کند!
در ادامه این دو سخت‌افزار را از جوانب دیگر نیز بررسی می‌کنیم تا با توجه به ویژگی‌های هرکدام بتوانید بین هارد اکسترنال یا فلش مموری انتخاب کنید.
 

مقایسه ظرفیت هارد اکسترنال و فلش مموری

ظرفیت هاردهای اکسترنال نسبت به فلش مموری‌ها خیلی بیشتر است. بسیاری از افراد تا زمانی که حجم اطلاعاتشان به بیش از دویست گیگابایت نرسیده باشد، به سراغ هارد اکسترنال نمی‌روند. فلش مموری‌های موجود در بازار معمولاً ظرفیت‌هایی برابر با ۴، ۸، ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایت دارند؛ البته اگر کمی در بازار جستجو کنید، می‌توانید فلش‌های ۱۲۸ گیگابایتی هم پیدا کنید.
ظرفیت هارد اکسترنال از ۵۰۰ گیگابایت شروع می‌شود؛ متداول‌ترین هاردها بین یک تا سه ترابایت ظرفیت دارند. البته هاردهای اکسترنال با ظرفیت بالاتر هم در بازار وجود دارد و شما می‌توانید سخت‌افزاری متناسب با نیاز خود خریداری کنید.
 

مقایسه قیمت هارد اکسترنال و فلش مموری

در بازار تجهیزات تکنولوژی، هرچقدر ظرفیت حافظه دستگاهی بیشتر باشد، قیمت آن‌هم بالاتر می‌رود. به‌عنوان‌مثال اگر قصد خرید تلفن همراه داشته باشید و قیمت‌ها را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که قیمت موبایل ۱۲۸ گیگابایتی با ۶۴ گیگابایتی چند صد هزار تومان تفاوت دارد.
قیمت هارد اکسترنال نسبت به فلش مموری‌ها بیشتر است. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای کاربردهای روزمره خود از فلش مموری استفاده کنند، زیرا اگر فلش مموری گم شود، زیان مالی آن خیلی کم‌تر از گم‌شدن هارد اکسترنال خواهد بود!
 
 

مقایسه سرعت هارد اکسترنال و فلش مموری 

اگر ملاک شما برای انتخاب هارد اکسترنال یا فلش مموری، سرعت باشد، باید به سراغ سخت‌افزارهایی بروید که چیپست دارند. هاردهای اکسترنال HDD دیسک‌های گردان دارند و ذخیره اطلاعات روی آن‌ها به زمان زیادی نیاز خواهد داشت. سرعت ذخیره اطلاعات روی فلش مموری و هارد اکسترنال  SSD بیشتر است.
 
 

مقایسه روش اتصال هارد اکسترنال و فلش مموری

فلش مموری و هارد اکسترنال را می‌توان به دستگاه‌های مختلف ازجمله کامپیوتر شخصی، لپ‌تاپ، گوشی و تلویزیون وصل کرد. این سخت‌افزارها از طریق پورت USB یا sata به دستگاه‌های مختلف متصل می‌شوند. البته نکته مهم این است که دستگاه مبدأ باید توانایی تأمین برق را هم داشته باشد.
فلش مموری به برق زیادی نیاز ندارد، به همین دلیل بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند این سخت‌افزار برق مصرف می‌کند، آن را به تلفن همراهشان هم متصل می‌کنند؛ اما هارد اکسترنال سخت‌افزار قدرتمندتری دارد، درنتیجه به برق بیشتری هم نیاز خواهد داشت.
 
اتصال هارد اکسترنال برای مدت طولانی به تبلت یا گوشی یا حتی لپ‌تاپ، به باتری آسیب می‌رساند. حتی برخی از هاردهای قدرتمند (معمولاً هاردهایی که بیشتر از یک ترابایت ظرفیت دارند)، هنگام اتصال اولیه به موبایل یا تبلت روشن نمی‌شوند. در این صورت باید سخت‌افزار را علاوه بر موبایل، به پاوربانک هم متصل کرد تا برق موردنیاز آن تأمین شود.
 
 
هارد اکسترنال بهتر است یا فلش مموری؟

هارد اکسترنال بهتر است یا فلش مموری؟

پاسخ به سؤال هارد اکسترنال بهتر است یا فلش مموری، برای هر شخصی متفاوت است. افرادی که حجم داده زیادی دارند و می‌خواهند آن‌ها را به‌صورت دائمی نگهداری کنند، باید به سراغ هارد اکسترنال (ترجیحاً SSD) بروند. در مقابل، افرادی که برای ذخیره اطلاعات محدود نیاز به یک سخت‌افزار دارند و قرار است به‌صورت روزانه از این اطلاعات استفاده کنند و آن‌ها را همیشه همراه داشته باشند، باید به سراغ فلش مموری بروند. پس در انتخاب میان هارد اکسترنال یا فلش مموری ابتدا باید کاربرد مورد انتظارتان را بررسی کنید؛ بعدازآن تشخیص می‌دهید که کدام سخت‌افزار برای شما مناسب‌تر است.
 
هارد اکسترنال یا فلش مموری جزو فضاهای ذخیره‌سازی سرد هستند و به‌صورت آفلاین کار می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود از مشکلاتی چون هک یا حملات آنلاین در امان بمانند. البته این دسته از حافظه‌ها هم خطرات خاص خود را دارند، مثلاً ممکن است ازنظر فیزیکی آسیب ببینند، گم شوند یا به‌خاطر ویروس داده‌هایشان از دست برود.
 
جمع‌بندی
اگر دقیقاً بدانید برای چه کاربردی به هارد اکسترنال یا فلش مموری نیاز دارید، انتخاب میان این دو سخت‌افزار برای شما ساده‌تر خواهد بود. برای پیدا کردن بهترین فضای ذخیره‌سازی بسنجید که حافظه‌های سرد برای شما مناسب‌تر هستند یا حافظه‌های گرم مانند فضای ذخیره‌سازی ابری. بعدازآن هم ‌حجم اطلاعاتی که قرار است ذخیره شود را بررسی کنید و درنهایت به سراغ بودجه‌ای بروید که برای خرید حافظه جانبی در اختیاردارید. با در نظر گرفتن این چند فاکتور، می‌توانید تشخیص دهید هارد اکسترنال بهتر است یا فلش مموری یا حتی نوع دیگری از فضای ذخیره‌سازی اطلاعات.

نظرات کاربران