هر آنچه لازم است درباره کروم بوک بدانید

کروم بوک چیست و چه تفاوتی با لپ تاپ دارد؟

کروم بوک و لپ‌تاپ از نظر طراحی و ساخت دقیقاً شبیه هم هستند، اما کروم بوک چیست، همان لپ‌تاپ است یا محصولی متفاوت؟ کرم بوک‌ها، در واقع، محصولاتی کاملاً جدیدند که تفاوت‌های زیادی با لپ‌تاپ‌های معمولی دارند و نقطه پایانی بر یکه‌تازی لپ‌تاپ در بازار گذاشتند. بنابراین، امروزه تقریباً هر خریداری از خود می‌پرسد که کرم بوک یا لپ‌تاپ، کدام را بخرم؟

 

در این مطلب به تفاوت کروم بوک و لپ‌تاپ می‌پردازیم تا به وضوح روشن شود که Chromebook چیست و چه کسانی باید خرید آن را بر لپ‌تاپ ترجیح دهند. پس اگر قصد خرید یک کامپیوتر جدید دارید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مطلب را مطالعه کنید تا انتخابی آگاهانه‌تر و خریدی رضایت‌بخش‌تر داشته باشید.

 

کروم بوک چیست؟

کروم بوک نسل جدیدی از کامپیوترهاست که برای کارکردن با آن به سیستم عامل کروم گوگل نیاز دارید و برای استفاده از آن لازم است به اینترنت متصل باشید. باید بگوییم که کروم هدف اصلی‌اش را به خوبی عملی کرده است، چون  کرم بوک‌ها تنها از طریق آنلاین قابل استفاده هستند و اغلب کارهایشان را در فضای ابری انجام می‌دهند. البته نباید فراموش کنیم که بیش از 200 اپلیکیشن آفلاین کروم نیز وجود دارند که بدون اتصال نیز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
 

تفاوت کروم بوک و لپ تاپ

 


لیست قیمت خرید انواع لپ تاپ های موجود در بازار


 

مقایسه کروم بوک و لپ‌ تاپ نشان می‌دهد که کرم بوک‌ها وسیله‌های بسیار سبک‌تری هستند، چون ضرورتاً به قدرت پردازش یا رم بسیار بالا نیازی ندارند، بلکه عملکرد آن‌ها بیشتر متکی به خدمات ابری و اپلیکیشن‌های گوگل است. از آنجا که این وسیله از لپ‌تاپ ارزان‌تر است، می‌توانیم کرم بوک را لپ‌تاپ مقرون به صرفه‌ای بدانیم که به جای مایکروسافت ویندوز از سیستم عامل کروم استفاده می‌کند.

 

قابلیت‌های کروم بوک (Chromebook) چیست؟

در پاسخ به سوال کروم بوک چیست، لازم است قابلیت‌های آن را بررسی کنیم. در واقع، سوال اصلی این است که کروم بوک چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟ در این بخش شما را با تعدادی از قابلیت‌های این وسیله آشنا می‌کنیم.

 

  • مجموعه برنامه‌های آفیس

واضح است که مجموعه آفیس در Chrome Web Store به صورت آنلاین (Office Online) نیز در دسترس است. اما مدل‌هایی مانند HP Chromebook 11 می‌توانند اسناد آفیس را در خود مرورگر Chrome ایجاد، مرور و ویرایش کنند.

 

  • بازی‌ها

فهرستی طولانی از بازی‌ها را می‌توانید روی کروم بوک اجرا کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که تعدادی از بازی‌ها را می‌توانید انجام دهید، اما نمی‌توانید روی کروم بوک خود دانلود کنید.

 

  • کارکرد آفلاین کروم بوک

خیلی وقت‌ها با این سوال کاربران مواجه می‌شویم که می‌توانیم بدون اتصال به اینترنت از کروم بوک استفاده کنیم؟ در واقع، شما برای اپلیکیشن‌های مبتنی بر فضای ابری یا دسکتاپ‌های ریموت به اتصال اینترنت نیاز پیدا خواهید کرد. اما، همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های آفلاین هم وجود دارند. برای مثال، می‌توانید بدون اتصال به اینترنت از گوگل درایو، Kindle، Gmail یا گوگل کلندر استفاده کنید.

 

  • فتوشاپ

از کروم بوک می‌توان برای اجرای فتوشاپ نیز استفاده کرد، اما نه به طور مستقیم. در واقع، شما می‌توانید از Chrome Remote Desktop برای اجرای هر برنامه‌ای روی کروم بوک خود استفاده کنید.

 

کروم بوک برای چه افرادی مناسب است؟

با بررسی تفاوت کروم بوک و لپ‌تاپ به این نتیجه می‌رسیم که کرم بوک وسیله‌ای ساده‌تر و بهینه‌شده است. در واقع، این طرز نگاه که کروم بوک یک مرورگر کروم است که روی سخت‌افزاری ایمن اجرا می‌شود، می‌تواند مفید باشد. این دستگاه همچنین بسیار ارزان‌تر از کامپیوترهای ویندوز است، حتی اگر از پردازنده یکسانی استفاده کنند.

ویژگی‌های کروم (Chromebook)

 

البته باید به این نکته اشاره کرد که امروزه می‌توانید از کروم بوک برای انجام امور بیشتری استفاده کنید. برای مثال، می‌توانیم به اجرای اپلیکیشن‌های اندروید، سرگرمی و وسایل خلاقیت اشاره کنیم.  گوگل همچنین در حال اضافه کردن ویژگی‌های بیشتری به کروم بوک است تا آن را به وسیله‌ای با قدرت وسایل ویندوزی تبدیل کند.

 


بیشتر بخوانید: کدام مارک لپ تاپ بهتر است؟ مقایسه کامل برندهای لپ تاپ 


تفاوت کروم بوک و لپ‌تاپ چیست؟

پس از پاسخ دادن به سوال کروم بوک چیست، بهتر است تفاوت‌های آن را با لپ‌تاپ از جوانب مختلف بررسی کنیم. برای آشنایی بیشتر با تفاوت‌های این دو وسیله خطوط پایین را با دقت مطالعه کنید.

 

  • سیستم عامل

آشکار است که تفاوت اصلی در سیستم عامل است. لپ‌تاپ‌ها معمولاً از ویندوز با مک استفاده می‌کنند که برای انواع دستگاه‌ها طراحی شده‌اند. اما در مورد کروم بوک به سیستم عامل کروم گوگل نیاز دارید که در واقع نسخه‌ای از مرورگر کروم است.

 

  • فضای ابری

سیستم عامل کروم اساساً همان مرورگر کروم با کاربردهای اضافی است و مبتنی بر سرویس‌هایی مانند Gmail، Maps، Docs، Drive و غیره است. این وسیله، برخلاف لپ‌تاپ، به قدرت پردازش بالا یا فضای رم زیادی نیاز ندارد، بلکه مبتنی بر فضای ابری عمل می‌کند. این یعنی برنامه‌ها و اپ‌های آن در فضای ابری ذخیره می‌شوند.

 

  • فضای ذخیره‌سازی

کرم بوک در اصل برای استفاده به شکل آنلاین طراحی شده است، پس مشخصات قدرتمند برای آن چندان مهم نیستند. در واقع، همه‌چیز در فضای ابری و فایل‌ها در گوگل درایو ذخیره می‌شوند، پس کروم بوک به دیسک‌خوان نیازی ندارد. در صورتی که نیاز به سخت‌افزاری برای ذخیره‌سازی داشته باشید، می‌توانید از USB یا SD کارت استفاده کنید.

 

  • دسترسی به چاپگر

کروم بوک را نمی‌توانید با پورت USB یا شبکه WiFi مستقیماً به چاپگر متصل کنید. برای این منظور، باید فایل‌های خود را از طریق اینترنت و با استفاده از Google Cloud Print برای چاپ ارسال کنید. توجه داشته باشید که کروم بوک فقط با چاپگرهای سازگار با Google Cloud Print قابل استفاده است.
 

کروم بوک چیست


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین لپ تاپ های دانشجویی و اقتصادی که ارزش خرید دارند


دلایل خرید کروم بوک (Chromebook) چیست؟

شاید بهترین روش برای تشخیص اینکه به کروم بوک نیاز دارید یا خیر، این است که آیا زمان زیادی را در مرورگر کروم صرف می‌کنید! اگر این‌طور است، پس بهتر است یک کروم بوک خریداری کنید. در اینجا 5 دلیل اصلی برای خرید کروم بوک را برمی‌شماریم:

 

  1. کروم بوک وسیله ایده‌آلی برای مرور اینترنت، سرگرمی و ویرایش اسناد است.
  2. کروم بوک به خوبی از اپلیکیشن‌های اندروید پشتیبانی می‌کند.
  3. سیستم عامل کروم بوک بسیار جذاب است.
  4. کروم بوک قیمتی بسیار مقرون به صرفه دارد.
  5. کروم بوک، به کمک یک برنامه VM به نام Parallels می‌تواند ویندوز را هم اجرا کند.

 

اگر می‌خواهید از هرکدام از مزایای بالا برخوردار شوید، باید یک Chromebook بخرید.

 

جمع‌بندی

اگرچه کروم بوک از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با لپ‌تاپ دارد، لیکن این دو وسیله تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در این مطلب چند تفاوت کروم بوک و لپ‌تاپ و مفید بودن آن از جوانب مختلف را بررسی کردیم. پس اگر فکر می‌کنید کروم بوک برای شما مناسب است، می‌توانید اکنون برای خرید آن اقدام کنید.


نظرات کاربران