در هنگام خرید کوله پشتی مدرسه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

راهنمای خرید کیف و کوله پشتی مدرسه برای دانش آموزان

یکی از دغدغه‌های مهم و در عین حال ضروری دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان، خرید کوله پشتی مدرسه است. این وسیله در بین دانش‌آموزان و حتی دانشجویان، طرفداران بسیاری دارد که از آن برای حمل وسایل خود استفاده می‌کنند. با نزدیک شدن به فصل شروع سال تحصیلی تب و تاب خرید لوازم‌التحریر در کنار کوله پشتی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف بالا رفته است. اما آیا تمام خانواده‌ها از راهنمای خرید کوله پشتی مدرسه، مطلع هستند؟ یا می‌دانند در زمان خرید این وسیله به چه نکاتی باید توجه کنند؟

 

شاید برایتان جالب باشد که محققان بر این عقیده هستند که کوله پشتی در شکل گیری ستون فقرات دانش‌آموزان تاثیر زیادی دارد، بطوری که در بسیاری از موارد، به دلیل غیر استاندارد بودن آن، سبب آسیب‌هایی نیز شده است.

 

پس اگر سلامت فرزندتان برایتان مهم است؛ حتما تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا بدانید کدام کوله پشتی با چه ویژگی‌هایی مناسب فرزند شماست. در این مطلب راهنمای خرید کیف مدرسه شما خواهیم بود.

 

ویژگی های یک کوله پشتی مناسب برای دانش آموزان 

حتماً برایتان پیش آمده که با شروع سال تحصیلی، محصل‌هایی را در بازار ببینید که دست در دست والدین خود برای خرید کوله پشتی مدرسه به بازار آمده‌اند و از گفت و گوهایی که میانشان شکل گرفته، شنیده‌اید که چقدر به ظاهر کیف اهمیت می‌دهند. این در حالی است که یک کیف استاندارد، معیارهای اساسی دیگری دارد که شاید دانستن آن خالی از لطف نباشد. به طور مثال چند درصد مردم در هنگام خرید به اندازه و جنس آن توجه می‌کنند؟ یا چه تعداد از افراد علاوه بر قیمت و ظاهر کیف، به ویژگی‌های متعدد آن تاکید دارند؟ ویژگی‌هایی مانند اندازه، جنس، قابلیت تنظیم بند، تعداد جیب و جاهای متعدد برای کاربردهای گوناگون و... را در نظر می‌گیرند؟  وزن کوله پشتی از مهم‌ترین ویژگی یک کیف استاندارد است که در ادامه به طور مفصل،  راهنمای خرید کوله پشتی مدرسه را خواهید داشت.

 

اندازه کوله پشتی مدرسه

نکته مهم که باید در راهنمای خرید کوله پشتی مدرسه، گنجانده شود و از آن استفاده کرد، توجه به اندازه کوله پشتی است. طبق نظر محققان، عرض یک کوله پشتی استاندارد از پهنای پشت محصل نباید بزرگتر و پهن‌تر باشد. در هنگام خرید کوله پشتی برای دانش‌آموزان دبستانی به این نکته بسیار توجه کنید. در سنین بزرگتر ممکن است دانش‌آموز به داشتن کوله‌های بزرگتر مانند کوله کوهنوردی یا کوله پشتی لپ تاپ، توجه نشان دهد، که به دلیل بزرگ بودن به نسبت جثه وی، اصلا توصیه نمی‌شود.

 

بهتر است به دانش‌آموزتان یادآوری کنید که سلامتی او از هر چیزی با ارزش‌تر است و باید کوله‌ای مناسب سن و جثه‌اش انتخاب کند.

 

راهنمای خرید کیف مدرسه


خرید و قیمت کوله پشتی دخترانه و پسرانه 


با خرید کوله پشتی مناسب از آسیب‌های جدی که به گردن و کمر و حتی ماهیچه‌ها و مفاصل می‌شود، جلوگیری کنید. خوب است بدانید که کوله پشتی نامناسب، حتی در کاهش ظرفیت ریه‌ها موثر است؛ به طوری که هنگام جابجایی کوله پشتی‌های نامناسب، دانش‌آموز ممکن است با مشکل تنفس درست، مواجه شود.

 

نکته دیگر دارا بودن انحنا است. کوله پشتی‌هایی که دارای انحنا هستند از عرق کردن دانش‌آموز جلوگیری می‌کنند و تا حد زیادی باعث جریان هوا می‌شوند. همین امر سبب شده تا خستگی کمتری متوجه دانش‌آموز شود.

 

در پایان این بخش، باید توجه کنید که کوله پشتی، قابلیت شستشو داشته باشد؛چرا که از جمله وسایل یک محصل است که در معرض آلودگی زیادی است و ممکن است، بارها از دست او روی زمین بیفتد. از این رو باید جنس آن طوری باشد که با شستشوی زیاد خراب نشود.

 

جنس کوله پشتی مدرسه

بسته به اینکه در کدام منطقه آب و هوایی زندگی می‌کنید، توجه به جنس کوله پشتی نکته مهمی است. به طور مثال ضد آب بودن جنس کوله پشتی در مناطق گرمسیری چندان مهم نیست؛ اما در شهرهای شمالی کشور یک مزیت به حساب می‌آید؛ چرا که هر لحظه باید منتظر باران‌های بی امان و بدون برنامه بود.

 

جنس کوله در استحکام و ماندگاری آن نیز موثر است. از آنجایی که تقریبا همه دانش‌آموزان تا پایان سال تحصیلی از همان کوله پشتی که در ابتدای سال خریده‌اند، استفاده می‌کنند؛ باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند. کوله‌هایی که زود از شکل خود می‌افتند و به عبارت دیگر، شل می‌شوند یا کوله‌هایی که به دلیل جنس نامرغوب ممکن است پاره شوند، مناسب دانش‌آموزان به خصوص دانش‌آموزان پایه ابتدایی، نخواهد بود. همچنین دانش‌آموزان پسر که جنب‌وجوش بیشتری دارند و این نوع وسایل آن‌ها، در معرض آسیب بیشتری است.

 

در صورتی که قیمت کالا، برایتان اهمیت چندانی ندارد، بهتر است کوله‌ پشتی‌های چرم را امتحان کنید. درست است که کمی سنگین هستند؛ اما استحکام و دوام بالایی دارند و بیشتر برای دانش‌آموزان دبیرستانی یا دانشجویان کاربرد دارد.

 

نکته دیگر هنگام خرید این وسیله، توجه به زیپ آن است که در بسیاری از موارد، زود خراب می‌شوند. حتما به خاطر دارید در زمان تحصیل خودتان یا اطرافیانتان، زیپ‌ها از کیفیت بالایی برخوردار نبودند و دانش‌آموزان باید روی آن‌ها صابون می‌کشیدند تا روان‌تر شوند؛ اما امروزه زیپ‌ها با کیفیت‌تر هستند و کافیست کمی هزینه بیشتری پرداخت کنید. حتما دیده‌اید که در بسیاری از موارد از جنس خود کیف، یک محافظ زیپ نیز دوخته می‌شود تا از بروز هرگونه آسیب به زیپ جلوگیری شود.

 

تنظیم بند کوله پشتی مدرسه

کوله پشتی‌ها بر اساس بندی که دارند به دو دسته تک بندی و دو بندی تقسیم می‌شوند. برای دانش‌آموزان پایه‌های ابتدایی و راهنمایی، ترجیحا از میان کوله‌های دو بندی انتخاب کنید. در این صورت، می‌توانید با تنظیم بندها، سنگینی کوله را به طور یکسان میان شانه‌هایتان تقسیم کنید.

 

بر طبق نظر کارشناسان، پهنای بندهای کوله پشتی بهتر است 5 سانتی متر باشد تا دانش‌آموز تسلط بیشتری برای نگهداری آن داشته باشد. در این صورت، می‌توان از تکان‌های بی مورد در هنگام راه رفتن جلوگیری کرد تا فشار کمتری روی کمر و گردن دانش‌آموز وارد شود. توجه کنید که بندهای کوله پشتی باید روی سینه را بگیرند و به سمت زیر بغل متمایل نباشد.

 

بندهای کوله پشتی بهتر است، دارای پد باشند تا از شانه‌ها محافظت و از درد و خستگی بیش از حد جلوگیری کنند. به خاطر داشته باشید، امروزه بندهای کوله پشتی نیز دارای یک بخشی به عنوان محافظ، از جنسی نرم‌تر مانند پنبه است تا از آسیب و زخم روی شانه جلوگیری شود.

 

کوله پشتی

 

حتما شما هم در خیابان متوجه دانش‌آموزانی شده‌اید که کوله خود را یک طرف انداخته‌اند و معتقدند حمل آن آسان‌تر است. خوب است بدانید، آسیبی که در این حالت متوجه گردن و کمر است، به همین جا ختم نمی‌شود و در گذر زمان، متوجه پاها نیز خواهد شد و سلامت زانوها و ساق پاها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در کنار این‌ها به مرور زمان آسیب جدی بر ستون فقرات وارد خواهد کرد.

 

تعداد جیب ها در کوله پشتی مدرسه

اگر دانش‌آموز شما در پایه ابتدایی به خصوص سال‌های اول تحصیل می‌کند، در هنگام خرید کوله پشتی، سعی کنید گزینه‌ای را انتخاب کنید که دارای جیب‌های متعددی باشد تا در هنگام پیدا کردن وسایل مختلف، به مشکل بر نخورد و بتواند در کوتاهترین زمان ممکن به وسایل مورد نظر خود دسترسی داشته باشد.

 

حتما تا به حال دیده‌اید که در کنار این مدل کیف‌ها، جیب‌های کشی، تعبیه کرده‌اند که مخصوص نگهداری بطری آب هستند. این گزینه می‌تواند یک مزیت خوب به حساب آید.

 

وزن کوله پشتی مدرسه

درست است، مدت‌زمانی که یک دانش‌آموز کوله را حمل می‌کند، خیلی کوتاه است؛ اما همین زمان هم اگر کیف دارای استاندارهای گفته شده نباشد، آسیب‌های جدی را به دانش‌آموز وارد می‌کند. طبق نظر کارشناسان، یک کوله پشتی استاندارد باید حداکثر 10 الی 15 درصد وزن دانش‌آموز باشد. در این میان لازم به ذکر است که درون کوله باید کتاب و دفتر، تغذیه، بطری آب و ... نیز گنجانده شود که بر وزن کوله می‌افزاید. پس در انتخاب یک کوله سبک نهایت دقت را داشته باشید.

 

شاید یکی از دلایلی که کوله‌های پارچه‌ای و کنفی طرفداران بسیاری دارد، همین موضوع باشد که وزن کمتری در مجموع خواهد داشت و به آسانی قابلیت حمل و نقل دارد.

 

اندازه مناسب کوله پشتی

 

در هنگام تهیه و انتخاب کوله پشتی مدرسه، باید به چند نکته مهم دیگر نیز توجه کنید که اصولا از دید خانواده پنهان می‌ماند. به طور مثال اگر فرزندتان در نوبت عصر به مدرسه می‌رود و در هنگام بازگشت به مدرسه هوا تاریک است به خصوص در پاییز و زمستان، وجود نوارهای شب رنگ می‌تواند تا حد زیادی، امنیت فرزندتان را تأمین کند؛ چرا که در میدان دید رانندگان قرار خواهد گرفت.

 

نکته دیگر، توجه به جنسیت دانش‌آموزان است. به طور مثال دانش‌آموزان دختر توجه بیشتری به کوله‌هایی دارند که جیب‌های متعدد داشته باشد؛ اما کوله‌های دانش‌آموزان پسر به دلیل بازیگوشی و جنب‌وجوشی که دارند، باید از جنس محکم‌تری باشد. پیشنهاد می‌کنیم در هنگام خرید کوله پشتی، تعدادی از دفتر و کتاب‌های فرزندتان را همراه خود ببرید و داخل کوله بگذارید سپس از فرزندتان بخواهید کوله را روی دوشش بیاندازد تا ببینید که آیا احساس راحتی دارد یا خیر.

 

جمع بندی

در این مطلب، سعی کردیم راهنمای خرید کوله پشتی مدرسه باشیم و برایتان از نکات مهم هنگام خرید این وسیله مهم و ضروری بگوییم. اما آنچه که در کنار نکات ذکر شده مهم است، اهمیت دادن به سلیقه و علاقه فرزندتان است. بهتر است کوله پشتی خریداری کنید که علاوه بر داشتن استاندارهای لازم، در نظر فرزندتان نیز زیبا باشد. خواهید دید که برای حفظ و نگهداری آن، تمام تلاشش را خواهد کرد و با اشتیاق بیشتری به سمت مدرسه راهی خواهد شد.


نظرات کاربران