نکات و راهنمای خرید لباس نوزاد در زمستان

لباس مناسب نوزاد در زمستان؛ چقدر لباس تن نوزاد کنیم؟

انتخاب لباس مناسب نوزاد در زمستان اهمیت بالایی دارد و شامل نکات ظریف زیادی است. در واقع پوشش نوزاد در این فصل باید از نفوذ سرما به بدن جلوگیری کند و باعث حفظ سلامت او شود. در این مقاله مهم‌ترین ویژگی‌های لباس مناسب نوزاد در زمستان را بررسی کرده‌ایم و شما را با پوشش مناسب این فصل برای نوزادان آشنا می‌کنیم.

پوشش مناسب نوزاد در زمستان چیست؟

برای گرم و راحت بودن نوزاد، به صورت لایه لایه لباس‌های او را بپوشانید تا بتوانید در زمان لازم، یکی از لایه‌های لباس را در آورید و نوزادتان احساسی راحتی داشته باشد. در ادامه پوشش مناسب نوزاد در زمستان را بررسی کرده و شما را برای خرید لباس نوزاد مناسب راهنمایی می‌کنیم.

 

استفاده از لباس پنبه دار و زمستانی برای نوزادان ۶ تا ۱۲ ماهه

برای گرم کردن نوزاد از یک سرهمی کلاه‌دار استفاده کنید‌. البته بهتر است کلاه پشمی باشد تا به خوبی روی گوش‌های نوزاد قرار بگیرد. همچنین به جنس لباس زمستانی مخصوص نوزاد توجه کرده و سعی کنید لباس پنبه دار یا پشمی بخرید.

 

گرم نگه داشتن پا‌های نوزاد

برای گرم نگه داشتن پا‌های نوزاد، از جوراب ضخیم استفاده کنید و پاهای فرزند خود را با چکمه بپوشانید. پس از پوشاندن جوراب نوزاد، سرهمی را تن کودک خود کنید و با استفاده از کفش تدی یا پشمی، پاهای او را گرم نگه دارید. یک کفش مناسب می‌تواند به خوبی از سرد شدن بیش از حد پا‌های نوزاد جلوگیری کرده و آن‌ها را گرم نگه دارد.

 

استفاده کردن از چند دست لباس

پوشش لایه لایه و استفاده از چند دست لباس، از سرمازدگی نوزاد جلوگیری می‌کند و در گرم نگه داشتن بدن او موثر است. پیشنهاد ما استفاده از لباس زیر دکمه‌دار و سرهمی جوراب‌دار است. در این میان سرهمی تدی یا کرکی، گرم‌تر است و برای فصل‌ سرد انتخاب بهتری محسوب می‌شود. به عنوان پوشش مناسب روی سرهمی نیز بافت‌ زمستانی گزینه مناسبی است.

 

پوشاندن دستکش و کلاه به نوزاد

نوزادان انگشت‌هایی کوچک و پوستی نازک دارند. بنابراین ممکن است دست‌هایشان خیلی سریع یخ کند. از این رو برای انگشتان کوچک آن‌ها، دستکش بخرید و دست‌هایشان را گرم نگه دارید. زیرا دستکش باعث حفظ گرمای دست‌ها شده و کلاه نوزادی می‌تواند سر و گوش‌های نوزاد را به بهترین شکل پوشش دهد و آن‌ها را گرم نگه دارد. بنابراین شما می‌توانید انواع کلاه و دستکش بچگانه را در طرح و رنگ‌های متنوع تهیه کرده و با استفاده از لباس‌های یقه‌دار یا شال گردن، به گرم نگه داشتن و جلوگیری از سرما خوردن نوزاد، کمک کنید.

 

لباس مناسب نوزاد در زمستان

 

پوشاندن کاپشن

به عنوان بهترین پوشش مناسب نوزاد در زمستان، می‌توان به کاپشن اشاره کرد. کاپشن نوزاد با داشتن جنس تدی گرمای بدن نوزاد را حفظ کرده و در پیشگیری از سرما خوردن بچه نقش دارد. جنس نرم این کاپشن‌ها باعث می‌شود، نوزاد راحت‌تر باشد و تحت فشار قرار نگیرد. با انتخاب لباس مناسب نوزاد در زمستان، می‌توانید از بروز حساسیت جلوگیری کرده و از طریق پوششی نرم، راحت و گرم از فرزند دلبند خود به طرز صحیحی مراقبت کنید.

 

استفاده از کریر و محافظ آن

در روز‌های سرد برای خارج کردن نوزاد از منزل، کریر و محافظ آن را مورد استفاده قرار دهید و احتمال ورود سرما را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.

 

استفاده از پتو و قنداق

شما می‌توانید برای پوشاندن نوزاد خود از چند لایه لباس سبک استفاده کنید و او را گرم نگه دارید. همچنین  او را در یک پتو نوزادی قرار داده یا یک قنداق با جنس پلی استر را استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که پتو را بیش اندازه دور سر نوزاد قرار ندهید و امکان رسیدن اکسیژن کافی به او را فراهم کنید. سپس با استفاده از نوع خزدار قنداق، بدن او را گرم نگه دارید و احتمال نفوذ سرما را به حداقل برسانید.

 

ویژگی ‌های لباس مناسب نوزاد در زمستان

به دلیل آسیب‌پذیر بودن کودک تازه متولد شده، انتخاب لباس مناسب نوزاد در زمستان اهمیت بالایی دارد و شامل ویژگی‌های خاص و ویژه‌ای است. مهم‌ترین ویژگی‌های لباس نوزاد عبارت‌اند از:

  • ایمنی: لباس بدون تزئینات خطرناک مانند دکمه، پاپیون، کراوات و... باشد.
  • راحتی: نوزاد در آن احساس راحتی داشته باشد و شما هم بتوانید به راحتی آن را به کودک بپوشانید یا خارج کنید.
  • وزن: لباس را طبق سن نوزاد بخرید؛ در برچسب لباس، وزن مناسبِ مطابق سن نوزاد درج شده است.
  • الیاف: به دلیل حساس بودن پوست نوزاد، لباس‌هایی که باعث آلرژی می‌شود، نخرید. بهترین نوع، الیاف نخی است.
  • شستشو: امکان شستشو هم به صورت دستی و هم به صورت ماشینی وجود داشته باشد.
  • کارایی: مناسب فصل انتخاب شود و بتوان به راحتی روی آن لباس دیگری پوشاند.

 

در زمستان چقدر لباس تن نوزاد کنیم؟

انتخاب لباس مناسب نوزاد در زمستان تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار دارد. برای مثال پوشش نوزاد در خانه با بیرون متفاوت است یا خرید لباس مناسب کودک تازه متولد شده ممکن است، ظرافت بیش‌تری داشته باشد. به هر صورت برای تهیه لباس مناسب نوزاد در زمستان باید سرهمی، پیراهن و بلوز، کلاه و دستکش، جوراب و چکمه، ژاکت، پتو و... را تهیه کنید و آن‌ها را متناسب با شرایط مورد استفاده قرار دهید.

 

پوشش مناسب نوزاد در زمستان

 

سعی کنید زمانی که در داخل خانه هستید، لایه‌های زیادی از لباس را تن نوزادتان نکنید. این کار او را اذیت می‌کند. معمولا توصیه پزشکان این است که فقط به نوزادتان یک لایه بیشتر از خودتان لباس بپوشانید؛ کافی است دمای خانه مناسب باشد و معمولا 26 درجه سانتی‌گراد دمای ایدئالی است؛  حال به نوزادتان یک زیرپیراهنی، یک لباس آستین‌دار، یک شورت، یک شلوار و در صورتی که احساس می‌کنید هنوز بدنش سر است، یک جفت جوراب و یک کلاه پارچه‌ای که ضخامتی نداشته باشد، بپوشایند. استفاده از سرهمی دکمه‌دار هم به جای شلوار و بلوز آستین‌دار هم ایده خوبی است؛ اما در بیرون از خانه، طبق نکاتی که در بالا گفتیم، عمل کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله پوشش مناسب نوزاد در زمستان را بررسی کرده و شما را با نکات و راهنمای خرید لباس مناسب نوزاد در زمستان آشنا کردیم. باز هم تاکید می‌کنیم که توجه داشته باشید، یک لایه بیش‌تر از لباس‌های خودتان، تن نوزاد کنید و او را درون یک پتوی گرم بپیچانید. همچنین در صورتی که هوا سرد است و احساس سرما می‌کنید، در طول روز انگشت‌های دست و پای او را پوشانده و با استفاده از جوراب و دستکش به گرم نگه داشتن او کمک کنید. در نهایت در هنگام خواب لباس‌های او را زیاد نکنید و اجازه دهید راحت باشد. همچنین برای فهمیدن میزان سرما، انگشتان نوزاد دلبند خود را در دست گرفته و آن‌ها را چک کنید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم در انتخاب و خرید انواع لباس، جنس‌های گرم، راحت و نرمی مثل پنبه، تدی و... را انتخاب کرده و با فراهم کردن گرمای مورد نیاز، احتمال سرما خوردن نوزاد خود را به حداقل برسانید.


نظرات کاربران