تفاوت کرم آبرسان با مرطوب کننده

تفاوت آبرسان و مرطوب کننده چیست؟

تفاوت آبرسان و مرطوب کننده چیست؟ شاید این سؤال بسیاری از شما باشد. شاید هم خیلی از افراد هیچ تفاوتی بین کرم مرطوب کننده و آبرسان قائل نشوند! اغلب می‌بینید که در مورد محصولات مراقبت از پوست از کلمات "آبرسان" و "مرطوب کننده" به‌جای یکدیگر استفاده می‌شود. اگر واقعاً هرگز وارد جزئیات اصطلاحات «مرطوب‌کننده» و «آب‌رسان» نشده‌اید، به‌راحتی می‌توان تصور کرد که معنای آن‌ها یکسان است، محصولاتی که پوست شما را از خشکی نجات می‌دهند. این امر تا حدودی درست است، اما هر دو محصول به دو وضعیت پوستی متفاوت و درعین‌حال مشابه اشاره دارند و عملکردهای متفاوتی دارند. انتخاب مناسب می‌تواند تفاوت زیادی در روال مراقبت از پوست شما ایجاد کند.

در این مطلب با ما همراه باشید تا با بررسی تفاوت آبرسان و مرطوب کننده، هنگام خرید این محصولات انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید و آن چیزی را بخرید که پوستتان واقعاً به آن نیاز دارد. مهم نیست که به دنبال چه چیزی هستید، مرطوب‌کننده یا آب‌رسان! محصولات ایدئال باید بدون رنگ، ضد حساسیت و تست‌شده درماتولوژیک باشد.

 

کاربرد کرم آبرسان چیست؟

گاهی اوقات پوست شما کم آب می‌شود که می‌تواند به دلایل مختلفی مانند دما، افزایش سن یا هورمون‌ها باشد. اگر پوست خود را لمس می‌کنید و این احساس را دارید که کاملاً خشن و بدون رطوبت است، احتمالاً پوست شما باید هیدراته شود و نیاز به آبرسانی دارد. کرم‌های آبرسان (hydrating cream) با داشتن ترکیباتی مثل هیالورونیک اسید و سرامیدها، گلیسیرین، آلوئه‌ورا، عسل، سدیم لاکتات و ... رطوبت و آب کافی را به پوست می‌رسانند و مانع ازدست‌دادن آب و خشکی بیش از حد آن و آسیب‌های ناشی از آن (پوسته‌پوسته شدن، سوزش، خارش و قرمزی) می‌شوند. آنها معمولاً فاقد چربی بوده یا اینکه درصد چربی استفاده شده در آنها بسیار کم است؛ چون در غیر این صورت سرعت جذب آنها کاهش می‌یابد و نمی‌توانند سریع‌ترین تأثیر را روی پوست‌های خشک داشته باشند.

از کاربردهای دیگر کرم‌های آب‌رسان می‌توان به مسدودکردن منافذ پوست و حبس‌کردن رطوبت موجود در لایه میانی، جلوگیری از تبخیر آب موجود و نرمی و لطافت پوست اشاره کرد. ترمیم سلول‌های پوستی، جذب کردن رطوبت، افزایش قدرت دفاعی پوست در برابر عوامل محیطی، آلودگی‌ها و آسیب‌ها، دفع کردن مواد ایجاد کننده لک و کدری پوست و... برخی دیگر از کاربردهای انواع آبرسان است. بنابراین آبرسانی برای افرادی که پوست کم آب دارند لازم است؛ کرم‌های آبرسان از ترکیباتی درست می‌شوند که بتوانند آب را به بیرونی‌ترین لایه پوست جذب کنند. برای اطلاع از قیمت کرم آبرسان در انواع برندهای ایرانی و خارجی بر روی لینک کلیک کنید. 

تفاوت کرم آبرسان و کرم مرطوب کننده


معرفی بهترین روغن برای خشکی پوست برای بدن و صورت را در این مقاله بخوانید. 


کرم‌های آب‌رسان آب را به سلول‌های پوست شما تزریق می‌کنند و باعث مرطوب کردن پوست رطوبت می‌شوند؛ از این رو این روزها اکثر محصولات بهداشتی و مراقبتی، دارای آب‌رسان‌ها و مرطوب‌کننده‌هایی هستند که به آبرسانی و مرطوب‌سازی هم‌زمان پوست شما کمک می‌کنند. می‌توان آبرسان هایی مانند گلیسیرین، آلوئه‌ورا، عسل و اسید هیالورونیک را انتخاب کرد که نه‌تنها به جذب آب از محیط‌زیست کمک می‌کنند، بلکه درعین‌حال محتوای آب را در سلول‌های پوست افزایش می‌دهند.

کاربرد کرم مرطوب کننده چیست؟

مرطوب کردن برای افرادی که پوست خشک دارند لازم است؛ کرم‌های مرطوب‌کننده با چرب کردن پوست مانع از خروج آب از پوست می‌شوند. پس می‌توان گفت که اصلی‌ترین تفاوت کرم آبرسان و کرم مرطوب کننده این است که کرم‌های مرطوب کننده به سلول‌های پوست کمک می‌کنند تا رطوبت خود را حفظ کند و آنها را هیدراته نگه می‌دارد و آبرسان‌ها آب را به بیرونی‌ترین لایه پوست جذب کنند و درعین‌حال محتوای آب را در سلول‌های پوست افزایش ‌دهند.

در ادامه مبحث تفاوت و مرطوب کننده باید بگوییم که کرم یا لوسیون مرطوب کننده (moisturizing cream) فواید و کاربردهای زیادی مانند جلوگیری از خشکی پوست، کمک به مبارزه با آلاینده‌ها، افزودن درخشش طبیعی به پوست و... دارد؛ بنابراین، مرطوب کردن پوست یک امر ضروری است و حتی پزشکان انجام آن را توصیه می‌کنند.

شایع‌ترین دلیلی که افراد را به سمت خرید مرطوب کننده سوق می‌دهد، خشکی پوست است. اگرچه یک مرطوب کننده مزایای بیشتری به‌غیراز مبارزه با پوست خشک دارد، اما خشکی پوست هم یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که آن را حل می‌کند. مرطوب کننده‌های موجود در کرم‌های مرطوب کننده، توانایی جذب آب از محیط به لایه بیرونی پوست شما را دارند که منجر به هیدراتاسیون طولانی‌مدت پوست می‌شود. درحالی‌که هر نوع پوست ممکن است به هیدراتاسیون اضافی نیاز نداشته باشد، یک مرطوب کننده برای حفظ سطح آب پوست ضروری است. مرطوب‌کننده‌ها پوست را آبرسانی می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا به‌راحتی با پوست خشک مبارزه کنید. این یکی دیگر از تفاوت‌های آبرسان و مرطوب کننده و یکی از دلایلی است که چرا باید از مرطوب کننده استفاده کنید.

اگر شاهد پوسته‌پوسته شدن پوست هستید، یک مرطوب کننده محصولی است که می‌تواند به شما در حل این مشکل کمک کند. یک کرم مرطوب کننده که بلافاصله بعد از حمام استفاده شود، از پوسته‌پوسته شدن پوست جلوگیری می‌کند.

با افزایش سن، سرعت تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد. کاهش کلاژن‌سازی باگذشت زمان باعث ایجاد خطوط ظریف و چین‌وچروک می‌شود. اگر مرطوب‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید دارای ترکیباتی مانند اسید هیالورونیک، روغن گل سرخ باشد، می‌تواند کلاژن‌سازی روی پوست را تقویت کند که می‌تواند به کند کردن روند پیری پوست کمک کند.

مرطوب کردن به کاهش لکه‌های تیره کمک می‌کند و سلول‌های خشک را نیز از بین می‌برد، پس این یکی دیگر از دلایل عالی برای مرطوب کردن روزانه پوست است. کرم یا لوسیون مرطوب‌کننده‌ای که سرشار از اسید هیالورونیک، ویتامین C و باکوچیول است، اگر روزانه استفاده شود، می‌تواند به‌مرورزمان لکه‌های تیره را کاهش دهد، زیرا آبرسانی طولانی‌مدت به پوست می‌دهد.

فرق آبرسان و مرطوب کننده

پوست خشک مستعد بروز آکنه است و یک مرطوب‌کننده می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. اگر پوست خود را به طور منظم مرطوب نکنید، شروع به خشک‌شدن می‌کند و پوست خشک، چربی اضافی تولید می‌کند که می‌تواند منافذ پوست شما را مسدود کند، بسته‌شدن منافذ باعث بروز مکرر آکنه می‌شود. مرطوب‌کننده‌ای که سرشار از روغن بابونه و باکوچیول است می‌تواند به پاک‌کردن منافذ پوست و جلوگیری از بروز آکنه کمک کند و اینجا یکی از جاهایی است که فرق آبرسان و مرطوب کننده خود را نمایان می‌سازد.

برای اطلاع از بهترین برندهای ماسک صورت در انواع برندهای ایرانی و خارجی وارد این لینک شوید. 

برای پوست خشک و چرب مرطوب کننده بهتر است یا آبرسان؟

در این بخش از مبحث تفاوت آبرسان و مرطوب کننده می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که برای پوست‌های خشک و چربی استفاده از کدام‌یک بهتر است؟ آبرسان یا مرطوب کننده؟

خشکی پوست زمانی اتفاق می‌افتد که پوست شما توانایی تولید مقدار کارآمد چربی را نداشته باشد و درعین‌حال مستعد ازدست‌دادن آب ترانس اپیدرمی (TEWL) باشد که در اصل تبخیر آب از پوست است. این کمبود چربی و آب باعث می‌شود پوست بدون تغذیه کافی برای مرطوب نگه‌داشتن آن، پوسته‌پوسته شدن، خارش، سفت‌شدن و حتی کدرشدن را تجربه کند.

بهترین راه برای مبارزه با آن استفاده از محصولاتی است که شامل مواد تشکیل‌دهنده‌ای هستند که به‌عنوان عوامل مرطوب‌کننده عمل می‌کنند، مانند مرطوب‌کننده‌هایی مانند گلیسیرین یا سرامیدها. اساساً پوستی که کم آب است باید با آب‌رسان‌ها آبرسانی هیدراته شود، درحالی‌که پوست خشک، پوستی است که چربی ندارد و باید با استفاده از مرطوب‌کننده رطوبت موردنیاز آن را تأمین کرد. پوست خشک در واقع نوعی از پوست است، درحالی‌که پوست کم آب چیزی است که هرکسی، صرف‌نظر از نوع پوستش، می‌تواند آن را تجربه کند. با این توضیحات، بهتر است برای پوست خشک از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید و کرم‌های آب رسان را برای آن پوست‌هایی به کار ببرید که کم آب یا دی هیدراته هستند و فرقی نمی‌کند این پوست‌های دهیدراته چرب باشند، معمولی یا خشک!

 

سخن پایانی

آیا کرم آبرسان همان کرم مرطوب کننده است؟ تفاوت بین آبرسان و مرطوب کننده ممکن است گیج کننده باشد. آیا آنها یکسان نیستند؟ اگرچه بسیاری از مردم این دو اصطلاح را به جای هم استفاده می‌کنند، اما قطعاً یکسان نیستند! علی‌رغم استفاده افراد از آبرسان و مرطوب کننده به‌جای یکدیگر، وقتی صحبت تفاوت آبرسان و مرطوب کننده می‌شود، در واقع هر دو به شرایط پوستی بسیار متفاوتی اشاره می‌کنند؛ همان طور که گفتیم آبرسان‌ها آب را به بیرونی‌ترین لایه پوست جذب می‌کنند، اما مرطوب کننده‌ها با چرب‌کردن پوست مانع از خروج آب از پوست می‌شوند.

بنابراین، قبل از اینکه فرض کنید پوست خشک یا دهیدراته دارید، بهتر است پوست خود را تجزیه‌وتحلیل کنید تا مطمئن شوید که از محصولات مناسب و مواد تشکیل‌دهنده مناسب استفاده می‌کنید. وقتی پوست شما از بیرون و داخل هیدراته باشد بهترین حالت را دارد. توصیه می‌کنیم آب زیادی بنوشید و مواد غذایی با محتوای آب بالا و میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی، هندوانه و خیار را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین مصرف آجیل و دانه‌هایی که حاوی روغن‌های طبیعی هستند به رطوبت‌رسانی و آبرسانی پوست از درون کمک می‌کنند.


نظرات کاربران