مقایسه بخاری گازی و پکیج و رادیاتور

بخاری گازی بهتر است یا پکیج و رادیاتور؟ کدام را بخریم؟

در فصول سرد سال، تامین گرمای خانه یا محل کار به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افراد تبدیل می‌شود. برای خرید لوازم گرمایشی، دست‌تان باز است تا بین لوازم متنوع نظیر بخاری گازی، هیتر برقی، رادیاتور و پکیج انتخاب مناسب خود را انجام دهید. در این پروسه انتخاب، یکی از دوراهی‌ها، انتخاب بین بخاری گازی با پکیج و رادیاتور است. اگر می‌خواهید بدانید که بخاری گازی بهتر است یا پکیج و رادیاتور، در ادامه این محتوا با ایمالز همراه باشید. برای اینکه بتوانید انتخاب درستی داشته باشید، باید در اولین قدم اطلاعات اجمالی در مورد مقایسه بخاری گازی و رادیاتور کسب کنید.

مزایا و معایب بخاری گازی چیست؟

در مورد بخاری، پکیج و رادیاتور چقدر اطلاعات دارید؟ به نظر شما بخاری گازی بهتر است یا پکیج و رادیاتور؟ اگر اطلاعات کافی در مورد این سوالات ندارید، مطالعه محتوای زیر دیدگاه جامع و مختصری را در اختیار شما قرار می‌دهد تا در فرآیند تصمیم‌گیری، سردرگم نباشید.

تنوع سایز

یکی از مزایایی که بخاری‌هایی گازی دارند، ساخت در اندازه‌های مختلف است. بخاری‌های گازی در اندازه‌های کوچک تا بزرگ ساخته می‌شوند که بتوانید برای متراژهای مختلف، بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای مثال، در اتاق‌های کوچک بخاری‌های کوچک موجب صرفه‌جویی در فضا می‌شوند و در اتاق‌های بزرگ، فقط بخاری‌های بزرگ‌تر می‌توانند محیط را گرم کنند.

امکان جابجایی در فصل گرم

با گرم شدن هوا و فرا رسیدن فصل گرم سال، می‌توانید بخاری گازی را جمع کنید تا در دکور خانه شما، هیچ عنصر اضافه‌ای باقی نماند.

احتمال نشت گاز

از آنجا که منبع تغذیه بخاری‌های گازی با گاز است، احتمال نشت گاز در شلنگ آن، رویداد دور از ذهنی نیست. شاید یکی از خطرناک‌ترین و برجسته‌ترین نقاط ضعف بخاری‌های گازی همین مورد باشد. بنابراین قبل از انتخاب بخاری گازی به‌عنوان روش گرم کردن خانه، به این نقطه‌ ضعف نسبتا خطرناک توجه داشته باشید. قبل و بعد از نصب بخاری، نکات ایمنی را رعایت کرده و همواره از آزاد بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کنید.

سهولت نصب و راه‌اندازی

اگر خانه یا محل کار شما لوله‌کشی پکیج نداشته باشد، استفاده از پکیج روش پرهزینه‌ای برای شما خواهد بود. این در حالی است که بخاری گازی تنها به یک لوله خروجی دودکش نیاز دارد که در اکثر خانه‌ها وجود دارد.

احتمال گاز گرفتگی

یکی دیگر از معایب استفاده از بخاری‌های گازی، احتمال گاز گرفتگی است. همانطور که می‌دانید سالانه تعدادی از افراد به دلیل گازگرفتگی در فصول سرد سال جان خود را از دست می‌دهند. این مسئله به دلیل مسدود شدن مسیر دودکش یا خارج شدن لوله بخاری از مسیر منتهی به دودکش رخ می‌دهد. این نقطه ضعف به ظاهر ساده، جان بسیاری از افراد را در فصول سرد سال می‌گیرد.

برای اطلاع از قیمت بخاری گازی بر روی لینک کلیک کنید. 

بخاری گازی بهتر است یا پکیج و رادیاتور؟ کدام را بخریم؟


بیشتربخوانید: جهت اطلاع از بهترین مارک بخاری گازی این مقاله را بخوانید. 


مزایا و معایب رادیاتور چیست؟

برای اینکه بتوانید در جواب به سوال بخاری گازی بهتر است یا پکیج و رادیاتور، به بهترین نتیجه برسید، باید با مزایا و معایب رادیاتور آشنا شوید:

از بین رفتن خطر گاز گرفتگی

ایمنی، اولین و مهم‌ترین دستاورد پکیج در مقابل رقیب خود بخاری گازی است. در ساختار رادیاتور‌ها نیاز به دودکش وجود ندارد و به همین دلیل، خطر گاز گرفتگی در خانه به طور کلی از بین می‌رود. رادیاتور و پکیج یکی از ایمن‌ترین وسایل گرمایشی در منزل هستند که به دلیل نداشتن خطر گازگرفتگی، مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که خانه‌های نوساز، اغلب با سیستم گرمایشی پکیج ساخته می‌شوند.

صرفه‌جویی در فضا

یکی دیگر از مزایای استفاده از رادیاتور، صرفه‌جویی در فضا است. این رادیاتور‌ها در قسمت‌های مختلف خانه در کنار دیوار نصب می‌شوند و فضای زیادی را اشغال نخواهند کرد. از طرف دیگر، ظاهر ساده و مینیمال آن‌ها کم‌ترین تاثیر را روی نمای دکور خانه شما ایجاد می‌کند.

آلایندگی محیط

همانطور که می‌دانید، استفاده از بخاری در درازمدت، رنگ دیوارها را به زردی و کدری می‌کشاند. خوشبختانه استفاده از رادیاتور‌ها تغییری روی رنگ دیوارها به‌وجود نمی‌آورد؛ چراکه در سیستم گرمایشی پکیج خبری از شعله مستقیم نیست.

مصرف برق

یکی از نقاط ضعف رادیاتورها، تغذیه از منابع برق است. با این که مصرف برق پکیج بالا نیست، ولی هنگام قطعی برق دسترسی شما به هرگونه وسیله گرمایشی و آب گرم قطع می‌شود. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که به‌طور مکرر قطعی برق رخ می‌دهد، شاید انتخاب پکیج و رادیاتور به‌عنوان سیستم گرمایش خانه انتخاب خوبی نباشد. این نقطه ضعف برای خانواده‌های دارای نوزاد و خردسال، چند برابر دشوارتر می‌شود.

برای اطلاع از قیمت بخاری برقی از برندهای مختلف بر روی لینک کلیک کنید. 

بخاری گازی بهتر است یا پکیج و رادیاتور؟ کدام را بخریم؟

 

مقایسه بخاری گازی و پکیج و رادیاتور

با توجه به اینکه مقایسه بخاری گازی و پکیج دغدغه افرادی است که قصد انتخاب سیستم گرمایشی را دارند، بهتر است با تفاوت‌ آن‌ها آشنا شوید. پکیج سیستمی شبیه موتورخانه مرکزی را در ابعاد کوچک برای هر خانه پیاده می‌کند و برای تامین آب گرم و گرمایش خانه، کاربرد دارد.

اندازه خانه و تعداد اتاق‌ها باعث می‌شود که بتوانید از بین وسایل گرمایشی موجود در بازار، راحت‌تر انتخاب داشته باشید. توجه کنید که آیا خانه شما هواکشی برای بخاری گازی دارد یا خیر؟ در بسیاری از مواقع هنگامی که هواکشی وجود نداشته باشد، شما نمی‌توانید از بخاری گازی برای گرمایش خانه خود استفاده کنید و باید به سراغ پکیج بروید.

معمولا خانه‌های قدیمی دارای هواکش برای نصب بخاری گازی هستند، اما در خانه‌های نوساز دیگر اجازه نصب بخاری گازی داده نمی‌شود؛ زیرا برای خانه‌های جدید در راستای کاهش خطرات احتمالی، پکیج استفاده می‌شود.

از لحاظ قیمت، بخاری گازی یک سیستم گرمایش مقرون به صرفه است. هم از لحاظ قیمت اولیه و هم از لحاظ مصرف انرژی، میدان رقابت با بخاری گازی است، خصوصا که بازده حرارتی بالاتری نیز دارد. پکیج به‌طور همزمان از برق و گاز استفاده می‌کند و مبلغ قبوض برق و گاز شما در مقایسه با قبض گاز بخاری گازی، کمی بیشتر است.

رادیاتور‌ها به وسیله برق کار می‌کنند و خطر جدی برای افراد داخل منزل نخواهند داشت. پس اگر به دنبال یک انتخاب امن هستید، پکیج را انتخاب کنید. با پکیج خطر گازگرفتگی‌ها کامل از بین می‌رود.

شاید دشوارترین بخش انتخاب پکیج، نصب و راه‌اندازی آن باشد. نصب پکیج و رادیاتور نیازمند لوله‌کشی بوده و در مجموع در مقایسه با نصب بخاری گازی فرآیندی هزینه‌بر است.

بازده حرارتی، یکی دیگر از عوامل پیشتازی بخاری گازی است. اگر انتظار گرمایش بالا دارید، شاید پکیج انتظار شما را رفع نکند.

 

بخاری گازی بهتر است یا پکیج و رادیاتور؟ کدام را بخریم؟

 

نتیجه نهایی

با توجه به نوع خانه، بودجه و انتظارات خود باید بین بخاری گازی و پکیج و رادیاتور بهترین را انتخاب را انجام دهید. مهم‌ترین مزایای بخاری گازی راندمان حرارتی بالا و قیمت مقرون به‌صرفه آن است، در حالی که پکیج از لحاظ امنیت و زیبایی (جلوه در دکور خانه) حرف اول را می‌زند. در این مقاله به مقایسه بخاری گازی و پکیج پرداختیم تا جواب سوال «بخاری گازی بهتر است یا پکیج و رادیاتور» را پیدا کنید.


نظرات کاربران