کاربرد هدفون استودیویی چیست؟

هدفون مانیتورینگ یا هدفون استودیویی چیست و چه کاربردی دارد؟

با تولید انواع هدفون‌های مختلف، نام یکی از هدفون‌ها بیشتر از همه به چشم می‌خورد و آن هم چیزی نیست جز هدفون مانیتورینگ یا استودیویی؛ اما هدفون استودیویی چیست و چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد؟ این هدفون در واقع می‌تواند طیف زیادی از فرکانس‌ها را بدون هیچ تحریفی شناسایی کرده و صداها را به صورت کاملا دقیق بازتولید کند. در تعریف کلی می‌توان گفت که هدفون مانیتورینگ این امکان را دارد که صداها را دقیقا شبیه به صدای اصلی و بدون حذف یا اضافه به کاربر برساند. حالا در مقاله زیر ما قصد داریم به طور مفصل‌تر بگوییم که هدفون مانیتورینگ چیست . پس همراه ما باشید.

هدفون مانیتورینگ چیست؟

در پاسخ به این سوال که هدفون مانیتورینگ چیست؟ باید بگوییم که آن‌ها فرکانس وسیع‌تری نسبت به هدفون‌های معمولی دارند و در نتیجه عملکردشان هم نسبت به آن‌ها حرفه‌ای‌تر و بهتر است. اگر می‌خواهید صداها را بدون هیچگونه حذف یا اضافه و دقیقا شبیه آنچه که هستند بشنوید، با تهیه هدفون‌های مانیتورینگ می‌توانید به هدف خود برسید. این هدفون‌ها صدای منبع را به صورت دقیق پخش کرده و به گوش شما می‌رسانند و برای همین هیچ کج‌فهمی در درک صدا نخواهید داشت.

هدفون‌های استودیویی به صورت پشت‌باز و پشت‌بسته تولید می‌شوند. در واقع این ویژگی مربوط به طراحی هدفون‌هاست و باید در هنگام خرید حتما به این مولفه دقت کنید. هدفون‌هایی که به صورت پشت‌بسته هستند، تمام دور گوش را می‌پوشانند و نمی‌گذارند که هیچ صدایی به بیرون درز کند؛ اما این هدفون‌ها معمولا فرکانس‌های پایین کاذبی تولید می‌کنند که جزو ویژگی‌های منفی‌شان شناخته می‌شود. این در حالی است که هدفون‌های پشت‌باز طراحی بهتری نسبت به هدفون‌های پشت‌بسته دارند و با ارائه بالانس فرکانس دقیق، گزینه بهتری نسبت به نمونه‌های پشت بسته به شمار می‌آیند. قیمت این دو هدفون نیز با هم متفاوت است.

جهت اطلاع از قیمت انواع هدفون بر روی لینک کلیک کنید.

یک هدفون استدیویی از اجزای مختلفی هم تشکیل می‌شود که عبارت‌اند از:

  • امپدانس: با امپدانس کمتر در هدفون، نیاز به تجهیزات کمتری برای تقویت وجود دارد.
  • محدوده فرکانسی: هر چه هدفون محدوده فرکانسی بیشتری داشته باشد، جزئیات صدا بهتر و کامل‌تر شنیده می‌شود.
  • قابلیت حذف نویز: هدفون‌ها باید بتوانند صداهای اضافه و نویزها را از بین ببرند تا هیچ مزاحمتی در حین شنیدن صدای اصلی به وجود نیاید
  • فضاسازی: اگر هدفونی با گوش‌های بزرگ‌تر بخرید، تجربه بهتری در شنیدن صدا خواهید داشت. در واقع فضاسازی در هدفون‌های مانیتورینگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اینکه آهنگ از چه سمتی شنیده می‌شود، وابسته به نوع و مدل هدفون است.

 

هدفون مانیتور چیست


بیشتر بخوانید: تفاوت هدفون، هدست و هندزفری چیست؟


ویژگی ‌های هدفون استودیویی چیست؟

اما ویژگی‌های هدفون مانیتور چیست؟ یکی از مهمترین ویژگی‌های بارز این هدفون‌ها طول عمر بالای آن‌هاست. در واقع شما می‌توانید از این هدفون‌ها بین 5 تا 10 سال با خیال راحت استفاده کنید و نیاز به هیچ هدفون دیگری نداشته باشید. این هدفون‌ها محکم‌تر و بادوام‌تر از هدفون‌های معمولی هستند و از مواد با کیفیتی ساخته شده‌اند، برای همین ساختارشان مقاوم است.

هدفون‌های استودیویی دامنه فرکانس بالا یعنی دامنه 20 تا 20 هزار هرتز را پشتیبانی می‌کنند. در واقع هر چه یک هدفون بتواند دامنه فرکانسی بیشتری را پوشش دهد، در نهایت فرانید گوش کردن صدا به وسیله آن راحت‌تر خواهد شد. این دامنه فرکانسی بالا باس عمیق و خوبی هم به هدفون می‌دهد و باعث افزایش کیفیت صدا می‌شود.

 

کاربرد هدفون مانیتورینگ چیست؟

هدفون‌های مانیتورینگ بیشتر به کار کسانی می‌آید که می‌خواهند صداها را به صورت دقیق بشناسند و بفهمند که صدا وقتی در هنگام تولید به چه شکلی است.

اگر شما در زمینه ضبط و میکس کردن صدا فعالیت دارند و می‌خواهید صداهای تولید شده را از جهان مختلفی موزیکالی و تکنیکی بررسی کنید، هدفون‌های مانیتورینگ بهترین گزینه برای شما هستند. در واقع این هدفون‌ها به خوبی می‌توانند امواج صداهایی را که توسط آلات موسیقی نواخته می‌شوند تشخیص داده و بازتولید کنند و برای همین به کار کسانی می‌آیند که در زمینه ضبط و میکس صدا فعالیت دارند.

 

هدفون استودیویی چیست


بیشتر بخوانید: بهترین مارک هدفون موجود در بازار کدام است؟


شاید بخواهید این هدفون‌ها را برای استفاده روزمره‌تان بخرید؛ اما اصلا چنین پیشنهادی به شما نمی‌کنیم. هر چند امکان استفاده روزمره از این هدفون‌ها هم وجود دارد؛ اما چون بیشتر ما دوست داریم هنگام بازی کردن یا فیلم دیدن باس بیشتری را بشنویم، این هدفون‌ها به کارمان نمی‌آیند. در  واقع هدفون‌های استودیویی صدایی صاف و باس معمولی را پخش کرده و چون جزئیات خیلی زیادی را شامل می‌شوند، شاید هر کسی هنگام استفاده روزمره از آن‌ها احساس لذت نکند.

 

جمع‌بندی

در طول این مطلب به طور کامل توضیح دادیم که هدفون مانیتورینگ چیست و از تاثیر آن در شنیدن صدا صحبت کردیم. حالا شما ضمن اینکه اطلاعات کاملی در مورد این هدفون بدست آوردید، با ویژگی‌ها و کاربرد آن هم آشنا شدید. در حالت کلی اگر در زمینه آهنگسازی فعالیت دارید، پیشنهاد ما به شما خرید این هدفون است؛ اما اگر نیاز به استفاده حرفه‌ای از هدفون‌ها ندارید و به دنبال وسیله‌ای برای استفاده روزمره می‌گردید، چه بهتر که دست روی هدفون‌های دیگری بگذارید چون این وسیله شاید با سلیقه شما در فیلم‌دیدن یا بازی‌کردن جور در نیاید و از خریدتان پشیمان شوید.


نظرات کاربران