فرش دستبافت بهتر است یا فرش ماشینی؟

فرش دستباف بخریم یا ماشینی؟ کدام بهتر است؟

یکی از موضوعاتی که ممکن است بسیاری از افراد در هنگام خرید فرش با آن مواجه شوند، انتخاب بین فرش ماشینی یا دستباف است. هر یک از این نوع فرش‌ها، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که ممکن است برای برخی مناسب و برای عده‌ای نامناسب باشند.

 

بنابراین به منظور انتخاب درست بین فرش ماشینی یا دستباف ، بهتر است پیش از هر چیز به دریافت اطلاعات کافی در این خصوص بپردازید. از این رو در این مطلب به بررسی اصلی‌ترین ویژگی‌های این دو نوع فرش و همچنین نکاتی که در هنگام خرید هر یک باید مورد توجه قرار بگیرند، خواهیم پرداخت.

 

مقایسه فرش دستباف و ماشینی

در صورتی که بخواهید فرش دستباف یا ماشینی بخرید، بهتر است قبل از خرید، ابتدا هرکدام را از جهات مختلف بررسی کنید و به مقایسه فرش دستباف و ماشینی بپردازید تا بهترین را انتخاب کنید.

فرش دستباف چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی‌های فرش دستباف عبارت‌اند از:

  • ارزش معنوی و هنری بسیاربالا

  • زیبایی و جذابیت قابل قبول

  • کیفیت فوق‌العاده به دلیل استفاده از الیاف طبیعی

  • طول عمر بالا

و تغییر دما در طول تابستان و زمستان به دلیل الیاف و مواد تشکیل‌دهنده؛ بیشتر آن‌ها در طول تابستان خنک و در طول زمستان گرم می‌شوند.

برخلاف مزایای فرش دستباف، این نوع فرش از معایبی نیز برخوردار است که عبارت‌اند از:

  • قیمت بسیار بالا

  • سنگینی و وزن بسیار بالا

  • رنگدهی بالا هنگام شستشو به علت دارا بودن الیاف طبیعی

 

مزایای فرش دستباف

 


بیشتر بخوانید: قیمت فرش


فرش ماشینی چه ویژگی‌هایی دارد؟

فرش‌های ماشینی برخلاف فرش‌های دستباف، از الیاف مصنوعی و توسط دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی بافته شده‌اند. یکی از اصلی‌ترین مزایای فرش‌های ماشینی، متنوع بودن آن‌ها است. به طوری که به راحتی می‌توان انواع و اقسام طرح‌ها و رنگ‌ها را در این نوع فرش‌ها به کار برد و طرحی منحصر به فرد بر روی فرش ایجاد کرد.

همانطور که قبل‌تر اشاره شد، عمر و دوام فرش‌های ماشینی به نسبت کمتر از فرش‌های دستباف است؛ اما تعداد بسیار زیادی از فرش‌های ماشینی نیز وجود دارند که به علت دارا بودن الیاف مقاوم و باکیفیت، دوام و طول عمر بیشتری به فرش می‌بخشند. به عنوان مثال درصورتی که در فرش ماشینی از الیاف اکریلیک و پشم به مقدار زیادی استفاده شده باشد،این فرش دوام بیشتری خواهد داشت.

همچنین رنگ‌های استفاده شده در فرش ماشینی بسیار متنوع‌تر از رنگ‌های فرش دستباف است. علاوه بر موارد ذکر شده، از مهم‌ترین مزایای فرش ماشینی می‌توان به قیمت مناسب آن نسبت به فرش دستباف اشاره کرد. همچنین با توجه به اینکه الیاف و مواد تشکیل دهنده فرش‌های ماشینی از جنس طبیعی نیست، ممکن است پس از گذشت مدت زمان طولانی برای افراد مختلف، ایجاد حساسیت کنند. همچنین اکثر‌های فرش‌های ماشینی پس از چندین سال استفاده و شستشو، رنگ و جذابیت خود را تا حد بسیار زیادی از دست می‌دهند.

هنگام خرید فرش ماشینی به چه مواردی توجه کنیم؟

نکات بسیار زیادی هستند که در هنگام خرید فرش ماشینی باید مورد توجه قرار بگیرند. یکی از مهم ترینِ آن‌ها الیاف و جنس مواد تشکیل دهنده فرش است. اکثر فرش‌های ماشینی از جنس پلی استر تشکیل شده‌اند که زیبایی، جذابیت و جلوه بسیار زیبایی به فرش‌ها می‌بخشد. در این بین در صورتی که فرش ماشینی از جنس اکریلیک تهیه شده باشد، این فرش می‌تواند گزینه مناسبی به حساب بیاید.

 

فرش ماشینی یا دستباف

 

نکته دیگری که در هنگام خرید فرش ماشینی باید مورد توجه قرار بگیرد، تعداد ‌شانه و تراکم آن است. در این هنگام بهتر است با در نظر گرفتن مکانی که قرار است فرش در آنجا گذاشته شود، دست به انتخاب بزنید. در صورتی که در مکان مد نظر، رفت و آمد زیاد است، بهتر است از فرش‌هایی با تراکم و تعداد ‌شانه بیشتر استفاده کنید. به این ترتیب فرش‌های ۵۰۰ یا ۷۰۰ ‌شانه گزینه‌ایی مناسب برای مکان‌های پرتردد نیست. همچنین قابلیت شستشو نیز از اهمیت بسیار بالایی در هنگام خرید فرش ماشینی برخوردار است.

هنگام خرید فرش دستباف به چه نکته ‌هایی توجه کنیم؟

تمام نکات ذکر شده در خصوص نکات مهم در هنگام خرید فرش ماشینی در مورد فرش دستباف نیز صادق هستند. بنابراین باید در هنگام خرید فرش دستباف نیز به جنس مواد تشکیل دهنده تراکم فرش و... توجه ویژه‌ای شود.

فرش دستباف بخریم یا فرش ماشینی؟

با در نظر گرفتن تمام موارد ذکر شده و سلیقه شخصی، می‌توانید بین فرش ماشینی یا دستباف یک مورد را انتخاب کنید. در اکثر موارد، افراد در صورتی که توانایی مالی برای خرید فرش دستباف را داشته باشند، پیشنهاد می‌شود این نوع فرش را انتخاب کنند.


نظرات کاربران