فرش ماشینی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

مشخصات فرش ماشینی خوب چیست؟

امروزه به علت گسترش تولیدات فرش‌های ماشینی در انواع اقسام طرح‌ها و مدل‌ها، تعداد بسیار زیادی از افراد از این نوع فرش در خانه‌ خود استفاده می‌کند. همچنین قیمت بالای فرش‌های دستباف نیز یکی دیگر از دلایل استفاده بیشتر از فرش‌های ماشینی است. به همین ترتیب به علت گسترش تولیدات این نوع محصولات، تشخیص جنس خوب از بد کمی دشوار شده است. بنابراین در صورتی که قصد خرید فرش ماشینی را دارید، بهتر است پیش از خرید، به دریافت اطلاعات کافی در خصوص مشخصات فرش ماشینی خوب بپردازید.

ویژگی‌ های فرش ماشینی خوب

در هنگام بررسی ویژگی‌ها و مشخصات فرش ماشینی خوب بررسی فاکتورهای زیر مهم است:

جنس الیاف و نخ در فرش ماشینی خوب

جنس الیاف و نخ تشکیل دهنده فرش ماشینی از مهم‌ترین فاکتور‌ها است؛ زیرا به صورت مستقیم تعیین‌کننده کیفیت فرش خواهد بود. در هنگام تهیه فرش‌های ماشینی از الیاف و مواد مختلفی همچون اکریلیک، پلی پروپیلن، پلی استر و... استفاده می‌شود که اکرلیک بهترین الیاف بافت فرش است.

ابعاد فرش ماشینی خوب

ابعاد فرش ماشینی نیز ازجمله فاکتور‌هایی است که با توجه به فضای خانه انتخاب می‌شود.

 

ابعاد فرش ماشینی خوب

 


بیشتر بخوانید: فرش ماشینی یا دستباف


شانه و تراکم در فرش ماشینی خوب

همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های فرش ماشینی خوب، تعداد ‌شانه فرش است. فرش‌های ماشینی ۷۰۰‌ شانه یا ۱۰۰۰‌شانه دارای ضخامت بسیار کمی هستند.

بنابراین این فرش‌ها گزینه مناسبی برای مکان‌های پر رفت و آمد نخواهند بود؛ بنابراین با توجه به نیاز و رفت و آمد خانه، بهتر است از فرش‌هایی با تعداد‌شانه‌های بیش‌تر استفاده کنید.

قابل شستشو بودن فرش

از دیگر مشخصات فرش ماشینی خوب، قابلیت شستشوی آن است. تعداد بسیار زیادی از فرش‌های ماشینی پس از ۳ یا ۴ بار شستشو، بافت اولیه خود را از دست می‌دهند. به همین علت است که کیفیت الیاف تشکیل دهنده آن‌ها بسیار اهمیت دارد.

تأثیر دستگاه بافت در فرش ماشینی خوب

دستگاه بافنده فرش‌های ماشینی نیز تأثیر بسزایی در کیفیت و طول عمر فرش دارد. به همین علت شناخت معروف‌ترین مارک‌های فروش فرش ماشینی به منظور خرید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

فرش ماشینی چه مارکی بخریم؟

ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین کشور‌های بافنده فرش در سطح جهان دارای تعداد بسیار زیادی کارخانه تولیدی فرش است. از اصلی‌ترین برند‌ها و کارخانه‌های تولید‌کننده فرش ماشینی در سطح کشور می‌توان به فرش قیطران، ستاره کویر یزد، فرش ستاره کوروش، فرش ساوین، فرش نیاوران، فرش خاطره کاشان، فرش پایار، فرش نگین مشهد و... اشاره کرد. اکثر برند‌های ذکر شده از الیاف اکریلیک برای تهیه فرش‌های خود استفاده می‌کنند که این امر باعث افزایش کیفیت فرش‌های تولید شده می‌شود.

همچنین در اکثر این برند‌ها دستگاه‌های بافنده فرش ماشینی از قدرت بسیار بالایی برخوردارند. به طوری که محصولات این برند‌ها قابلیت شستشو برای چندین مرتبه در سال را دارند. همچنین اکثر فرش‌های تولید شده در چنین کارخانجاتی دارای حداقل ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰‌ شانه هستند که این امر نشان دهنده طول عمر و کیفیت بالای محصولات تولید شده در این کارخانه‌ها است.

چگونه فرش ماشینی خوب را تشخیص بدهیم؟

در هنگام خرید فرش‌های ماشینی نکات بسیار زیادی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند این نکات عبارت‌اند از:

بررسی تعداد ‌شانه و تراکم

اولین نکته مشخصات فرش ماشینی خوب تعداد‌ شانه‌های فرش است. واضح است که قیمت فرش‌های ۷۰۰‌ شانه یا ۱۰۰۰‌شانه کمتر از فرش‌هایی با تعداد ‌شانه‌های بیشتر است؛ زیرا طول عمری بیشتری دارند.

 

بررسی تعداد ‌شانه و تراکم

 

بررسی کیفیت نخ

الیاف و مواد تشکیل دهنده فرش نیز بسیار مهم هستند. در بسیاری از موارد تنها با نگاه و لمس کردن فرش می‌توانیم از خوب بودن کیفیت آن اطمینان حاصل کنیم. همچنین توجه به قطر فرش نیز بسیار اهمیت دارد؛ زیرا این امر به نحوی تعیین‌کننده طول عمر و استحکام فرش است.

بررسی میزان پرزدهی فرش

میزان پرز‌های فرش، فاکتور دیگر در انتخاب فرس خوب است. هنگام خرید به طور دقیق به بررسی تمامی بخش‌های فرش از گوش و کنار گرفته تا وسط بپردازید. در این هنگام اگر حتی با میزان کمی از پرز مواجه شدید، از خریدن آن فرش در صرف نظر کنید.

بررسی کیفیت رنگ

علاوه بر موارد ذکر شده، با نگاهی ساده نیز می‌توانید به بررسی کیفیت رنگ فرش بپردازید.

بررسی شناسنامه فرش

همچنین دستگاه بافنده فرش نیز تأثیر بسیار زیادی در کیفیت فرش تولید شده دارد، به همین علت است که انتخاب برند و مارک برای خرید فرش بسیار مهم است. دریافت شناسنامه فرش نیز از دیگر نکاتی است که در هنگام خرید باید به آن توجه شود. در صورتی که در حال خرید فرش از یک کارخانه نسبتاً معتبر هستید، این شناسنامه می‌تواند به شما اطمینان و ضمانت کیفیت فرش را بدهد.

کلام آخر

در این مطلب در مورد ویژگی‌ها و قیمت فرش ماشینی خوب صحبت کردیم. به نظر شما یک فرش ماشینی مناسب، چه ویژگی‌های دیگری می‌تواند داشته باشد؟


نظرات کاربران