قابلیت ها و مشکلات اندروید 13 چیست؟

ویژگی ها و امکانات اندروید 13 چیست؟

گوگل هر سال نسخه تازه‌ای از سیستم عامل اندروید را برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها معرفی می‌کند. امسال هم نوبت اندروید 13 و امکانات جذاب آن است که در این مطلب می‌خواهیم به طور کامل به معرفی قابلیت‌ها و مشکلات آن بپردازیم.

اندروید یکی از بهترین سیستم‌های دنیا برای دستگاه‌های قابل حمل از جمله گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هاست که کاربران خیلی زیادی در سراسر دنیا دارد و کمپانی‌های مختلف محصولاتشان را براساس آن عرضه می‌کنند. طبیعی است که هر نسخه نسبت به نسخه قبلی بهبودهای متنوعی را تجربه می‌کند تا کاربران بتوانند از قابلیت‌های اندروید جدید به بهترین شکل استفاده کنند. در این مطلب می‌خواهیم درباره ویژگی‌ های اندروید 13 صحبت کنیم و ببینیم کاربران چطور می‌توانند از امکانات این سیستم عامل بهره ببرند.

 

ویژگی ها و قابلیت های اندروید 13

اندروید 13 جدیدترین نسخه این سیستم عامل است که ورژن پایدار آن تابستان امسال منتشر شد. این نسخه با نام تیرامیسو شناخته می‌شود و نسبت به اندروید 12، از قابلیت‌های بیشتر برخوردار است. android 13 ابتدا برای گوشی‌های پیکسل منتشر شد و کم‌کم در بازه‌های زمانی مشخص برای محصولات پرچمدار و میان‌رده شرکت‌های مختلف در دسترس قرار می‌گیرد. در ادامه به قابلیت های اندروید 13 می‌پردازیم.

تغییر زبان در اپلیکیشن‌ها

کاربران زیادی هستند که زبان دستگاه خودشان را روی زبانی قرار می‌دهد که با آن صحبت می‌کنند یا زبان اصلی آنهاست. البته برخی از کاربران هم فقط از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند. اما حالا این امکان جذاب به اندروید 13 اضافه شده است که به کمک آن می‌توانید فقط زبان اپلیکیشن موردنظرتان را تغییر دهید. براین اساس دیگر نیازی نیست دائما در حال تغییر زبان گوشی یا تبلت باشید.

آیکن‌های هماهنگ با تم و عکس پس‌زمینه

یکی از امکانات android 13 که در واقع نسخه کامل‌شده اندروید 12 است، قابلیت هماهنگ‌شدن آیکن همه اپلیکیشن‌ها با تصویر پس‌زمینه و پوسته‌ای است که برای دستگاه انتخاب می‌کنید. در اندروید 12 این قابلیت فقط برای اپلیکیشن‌های گوگل فعال بود، اما در اندروید 13 این ویژگی برای همه اپلیکیشن‌ها فعال شده است. نکته مهم این است که این امکان زمانی به طور کامل فعال می‌شوند که توسعه‌دهندگان نسخه سیاه و سفید آیکن‌های خودشان را ارائه کنند تا رنگ آنها با پس‌زمینه یکسان شود.

 

android 13

 

غیرفعال کردن نوتیفیکیشن‌ها بدون بخش تنظیمات

در نسخه‌های قبلی اندروید برای اینکه بتوانید نوتیفیکیشن‌ها و پیام‌های هشدار اپلیکیشن‌ها را غیرفعال کنید، باید به بخش Settings می‌رفتید. اما در اندروید 13 خیلی راحت می‌توانید از قابلیت opt-in notification استفاده کنید و بدون رفتن به بخش تنظیمات مشخص کنید که کدام برنامه، پیام‌ها و هشدار را نمایش دهد.

اطلاع از اپلیکیشن‌های فعال

یکی از چالش‌های همیشگی در برنامه‌های سیستم عامل اندروید این است که برخی از آنها نباید بسته باشند و نیاز است که در پس‌زمینه به فعالیتشان ادامه دهند. اما یکی از امکانات اندروید 13 این است که می‌تواند از طریق پنل تنظیمات سریع به برنامه‌های فعال در پس‌زمینه دسترسی داشته باشید و در صورت نیاز آنها را غیرفعال کنید.

کنترل میزان ویبره دستگاه

کاربران زیادی هستند که در کنار زنگ گوشی و تبلت از ویبره هم استفاده می‌کنند. البته برخی هم هستند که دستگاه خودشان را فقط روی حالت ویبره قرار می‌دهند. در نسخه‌های قبلی اندروید فقط می‌توانستید این ویژگی را فعال یا غیرفعال کنید، اما از ویژگی های اندروید 13 این است که می‌توانید شدت لرزش را هم کنترل کنید. نکته مهم این است که می‌توانید میزان ویبره را در حالت‌های مختلف به صورت جداگانه تنظیم کنید.

مدیریت میزان دسترسی به فایل‌ها

یکی از امکانات اندروید 13 که کاربرد زیادی دارد این است که می‌توانید میزان دسترسی به فایل‌ها را کنترل کنید. در نسخه‌های قبلی وقتی به یک برنامه دسترسی می‌دادید به همه فایل‌های شما دسترسی داشت. اما در نسخه جدید اندروید می‌توانید خیلی راحت مشخص کنید که هر اپلیکیشن به کدام فایل صوتی، ویدیویی، عکس‌ها و... دسترسی داشته باشد.

 

قابلیت های اندروید 13

 

داشبورد حریم خصوصی یک هفته‌ای

برخی از اپلیکیشن‌ها نیاز دارند تا به دوربین، میکروفون و موقعیت مکانی دسترسی داشته باشند. در اندروید 12 تا 24 ساعت می‌توانستید بررسی کنید که کدام اپلیکیشن‌ها به موارد گفته شده دسترسی داشته‌اند. اما در اندروید 13 این مدت زمان به 7 روز افزایش پیدا کرده است.

پشتیبانی از بلوتوث LE

بلوتوث LE یا Low Energy در اندروید 13 که به معنای بلوتوث کم‌مصرف است، به دستگاه شما کمک می‌کند تا در اتصال به هدفون‌های بلوتوثی، انرژی کمتری مصرف کند. ضمن اینکه قابلیت دیگری به نام Low Latency در نظر گرفته شده است که صدا با کمترین تاخیر پخش می‌شود و کیفیت خروجی بهتری هم دارد.

 

مشکلات اندروید 13

بعد از بررسی امکانات اندروید 13، در این قسمت می‌خواهیم به مشکلات این سیستم عامل هم بپردازیم تا بتوانید برای آپدیت به این نسخه بهتر تصمیم بگیرید:

  • به‌روزرسانی کم نسبت به اندروید 12: بسیار از کارشناسان و متخصصان معتقدند که اندروید 13 را نمی‌توان نسبت به نسخه قبلی یک ورژن کامل دانست و این نسخه جدید بیشتر شبیه یک به‌روزرسانی است.
  • پسرفت در قابلیت تقسیم صفحه: یکی از ویژگی‌های جالب در اندروید 12، قابلیت Split-Screen یا تقسیم صفحه بود که به نظر می‌رسد در نسخه جدید این موضوع با یک پسرفت عجیب مواجه شده است.

 

جمع‌بندی

با اینکه در متن هم اشاره کردیم برخی معتقدند اندروید 13 نسبت به اندروید 12 بیشتر شبیه یک به‌روزرسانی است تا یک نسخه مستقل، ولی به نظر می‌رسد همچنان شاهد قابلیت‌های خوبی در آن هستیم. در این مطلب درباره مهم‌ترین امکانات اندروید 13 صحبت کردیم که پیشتر شاهد آنها نبودیم و از ویژگی‌های جدیدی گفتیم که به تازگی به این نسخه از سیستم عامل محبوب دنیا اضافه شده است.


نظرات کاربران