روش های تميز كردن و برق انداختن وسایل چوبی

چگونه وسایل چوبی را براق و تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن وسایل چوبی باید نکات خاصی را رعایت کرد. فراموش نکنید که چوب، با وجود زیبایی بی‌نظیر و جلوه طبیعی‌اش نیاز به مراقبت دارد و در صورت نگه‌داری نادرست، خیلی زودتر از متریال‌های دیگر آسیب‌ دیده و کهنه می‌شود.

 

در این میان، تمیزو براق کردن آن‌ها نیز روش‌های خاصی دارد. شما نیز باید قبل از هر کاری، اطلاعات کاملی در این‌باره پیدا کنید. در این مقاله، قرار است درباره نکات مهم و کاربردی تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی ، مطالب مفیدی را بیان کنیم. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

 

مشخص کردن نوع چوب در تمیز کردن وسایل چوبی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل در تمیز کردن وسایل چوبی، مشخص کردن و دانستن نوع چوب به کاررفته در آن‌هاست. این نکته را فراموش نکنید که هر نوع چوب، روش تمیز کردن به خصوصی دارد و باید از مواد، وسایل خاص و مناسب با ویژگی‌های آن استفاده کنید. مثلا هنگام تمیز کردن چوب گردو، می‌توانید دستمالی نرم را برای از بین بردن گرد و خاک از روی آن به کار بگیرید؛ اما در صورت وجود لکه‌ روی آن، می‌توانید از مقداری خمیردندان کمک بگیرید.

 

برق انداختن وسایل چوبی رنگ شده

برای برق انداختن وسایل چوبی رنگ‌شده، باید ابتدا گرد و غبار روی آن را پاک کنید. بعد از آن، نوبت به از بین بردن لکه‌های روی آن می‌رسد. برای این‌کار می‌توانید از مخلوط دو قطره صابون ظرف‌شویی و مقداری آب و دو پارچه میکروفیبر استفاده کنید. به طور کلی نجارها و سازندگان وسایل چوبی، برای رنگ‌آمیزی مبلمان چوبی، از رنگ‌های ضد آب استفاده می‌کنند؛ اما بهتر است قبل از استفاده از این محلول، ابتدا بررسی کنید که با نوع رنگ وسیله چوبی سازگار است یا خیر؟

برای این‌کار می‌توانید قطعه‌ای پنبه بردارید و آن را به این محلول آغشته کنید. بعد از آن، پنبه را روی قسمت رنگ‌شده بمالید و محل را با پارچه میکرو فیبر تمیز کنید. اگر بعد از این‌کار، رنگ سالم ماند، می‌توانید این کار را ادامه دهید و مبلمان خود را با این محلول به راحتی تمیز کنید.

 

تمیز کردن وسایل چوبی

 

همان‌طور که گفته شد، شما باید از دو پارچه برای این‌کار استفاده کنید. یکی را برای آغشته کردن به محلول و از بین بردن لکه‌ها به کار ببرید و دیگری را نیز برای از بین بردن رطوبت اضافی روی وسایل چوبی استفاده کنید تا رنگ روی آن‌ها دچار قارچ و کپک نشود. دلیل استفاده از پارچه میکرو فیبر هم، نرمی و بدون پرز بودن آن است. چون هیچ‌گونه اثر و الیافی از خود برجای نمی‌گذارد.

 


بیشتر بخوانید: بهترین مایع برای شستن مبل


برق انداختن وسایل چوبی پولیش شده

یکی از بهترین روش‌ها، استفاده از محلول چای سیاه است. برای این‌کار، باید 4 یا 5 عدد چای کیسه‌ای سیاه را به مدت 10 دقیقه در مقداری آب نگه دارید. سپس اجازه دهید تا چای در دمای اتاق خنک شود. بعد از آن پارچه شستشوی خود را به این محلول مرطوب کنید و روی سطح وسایل چوبیتان بکشید. در چای، اسید تانیک وجود دارد و همین ویژگی، باعث حفظ جلا و درخشندگی وسایل چوبی پولیش‌شده شما می‌شود.

بعد از انجام کار، اجازه دهید تا مبلمان شما تا 2 ساعت به طور کامل خشک شود؛ اما برای برق انداختن وسایل چوبی پولیش شده، می‌توانید یکی از راه‌های زیر را انتخاب کنید:

  • استفاده از پارافین

جالب است بدانید که پارافین، خراش‌های چوب را می‌پوشاند و لازم است سالی دو بار این کار را انجام دهید.

  • استفاده از محلول پولیش

کار شما با استفاده از این محلول، آسان‌تر است؛ اما باید سالی 3 یا 4 بار از آن‌ برای وسایل چوبی پولیش‌ شده خودتان استفاده کنید.

  • استفاده از پولیش‌های اسپری

این اسپری‌ها، حاوی سیلیکون هستند و ممکن است سطح چوب را لغزنده کنند یا به صورت توده‌ای روی آن جمع شوند؛ اما استفاده از آن‌ها نسبت به دو روش قبلی آسان‌تر است.

 

نکات مهم برای برق انداختن وسایل چوبی

بهتر است قبل از برق انداختن وسایل چوبی، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • استفاده از خمیر موم یا مایع مبلمان، باعث ایجاد روکش و محافظی سخت و طولانی‌مدت روی آن‌ها می‌شود. استفاده از موم باعث ایجاد لکه نمی‌شود و دوام بیشتری نیز نسبت به اسپری‌ها و پولیش‌ها دارد.
  • فراموش نکنید که همیشه برای تمیز کردن وسایل چوبی از آب گرم استفاده کنید؛ چون دمای آب در ماندگاری آن‌ها تاثیر می‌گذارد.
  • همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و این جمله در نگه‌داری و تمیزی وسایل چوبی نیز صدق می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از رومیزی، زیرلیوانی و کاور، از مبلمان و وسایل چوبی خود در برابر آلودگی و آسیب‌های مختلف محافظت کنید.
  • بعضی از وسایل چوبی، تزیینات و منبت‌کاری‌هایی دارند که تمیز کردنشان را مشکل می‌کند. شما می‌توانید برای تمیز کردن این قسمت‌ها، مقداری پنبه آغشته ‌شده به آب و شوینده را، سرِ چوب کبریت بپیچید و تمیزکاری را آغاز کنید. بعد از آن، با پنبه مرطوب آن را تمیز کنید و در پایان، سطح آن قسمت را با پارچه‌ای کتانی خشک کنید.
  • برای برق انداختن وسایل چوبی خاص با چوب‌های خیزران، بامبو و بید، باید آن‌ها را مرطوب نگه دارید تا خشک نشوند و نشکنند. برای این‌کار، می‌توانید هرچند وقت یک‌بار مقداری آب را به آن‌ها اسپری کنید تا حالت خود را حفظ کنند.
  • فراموش نکنید که هنگام پولیش‌کاری و برق انداختن وسایل چوبی، از دستکش پارچه‌ای استفاده کنید تا اثر انگشتتان روی سطح چوب، باقی نماند.

 

برق انداختن وسایل چوبی

 


بیشتر بخوانید: شوینده های منزل


تمیز کردن کاغذهای چسبیده به وسایل چوبی

یادتان باشد که برای تمیز کردن کاغذهای چسبیده به وسایل چوبی، از کارد، تیغ و مواد مثل آن استفاده نکنید. چون این‌کار نه تنها کاغذ را از آن جدا نمی‌کند، بلکه باعث آسیب به وسایل چوبی شما نیز می‌شود. برای این‌کار بهتر است چندقطره روغن روی کاغذ بریزید و بعد از آن کمی صبر کنید. سپس با پارچه‌ای نرم آن را مالش دهید. این کار را به قدری تکرار کنید که کاغذ به کلی از چوب کنده شود.

 

از بین بردن لکه های روی چوب

در زیر نحوه از بین بردن هریک از انواع لکه‌ها روی چوب، برای شما توضیح داده می‌شود:

حلقه و لکه‌های آب

این لکه‌ها، بیشتر آثار به جامانده از لیوان‌ها و فنجان‌های مرطوب هستند. شما می‌توانید برای از بین بردن این نوع لکه، مقداری روغن زیتون یا سس مایونز را روی ناحیه سفید شده بکشید و بعد از یک ساعت، آن را با دستمال پاک کنید. استفاده از خمیر دندان غیر ژله‌ای، نیز برای این کار پیشنهاد می‌شود. شما در این روش باید مقداری از خمیر دندان را روی پارچه‌ای نرم قرار دهید و روی اثر آب بکشید تا از بین برود. بعد از پاک شدن لکه نیز باقی‌مانده خمیر دندان را با پارچه‌ای مرطوب پاک کنید. در محله آخر نیز با پارچه‌ای نرم و خشک رطوبت آن را بگیرید.

نشانه‌های جوهر

پارچه‌ای نرم و مرطوب را به مقداری جوش شیرین خشک آغشته کنید و روی لکه بکشید تا از بین برود. پس از آن، با پارچه‌ای مرطوب، باقی‌مانده جوش شیرین را پاک کنید. برای خشک کردن آن هم از پارچه‌ای نرم و خشک استفاده کنید.

استیکرها و باقی‌مانده چسب

برای از بین بردن این نوع لکه، از لبه کارت اعتباری یا خراش پلاستیکی استفاده کنید. بعد از آن مقداری روغن زیتون یا روغن معدنی را روی پارچه‌ای نرم قرار دهید و روی لکه بکشید. این کار را آن‌قدر تکرار کنید که لکه کاملا از بین برود.

کپک و قارچ

در صورت امکان، وسیله چوبی دچار این لکه را به بیرون ببرید تا هاگ‌های قارچ و کپک در خانه پخش نشود. در غیر این‌صورت از جارو برقی برای از بین بردن اثر استفاده کنید و پس از آن از روش‌های معمولی و عمیق تمیز کردن وسایل چوبی استفاده کنید.

 

از بین بردن کپک و قارچ روی چوب

 

روش های تمیز کردن و افزایش طول عمر وسایل چوبی با مواد طبیعی

در زیر برخی از روش‌های طبیعی برق انداختن وسایل چوبی برای شما توضیح داده می‌شوند:

استفاده از سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ، به خشکی و تیرگی وسایل چوبی کمک می‌کند و در احیای زیبایی آن نیز تاثیر زیادی دارد. استفاده از سفیده تخم مرغ به رطوبت، روشنی و براق کردن وسایل چوبی نیز کمک می‌کند. شما در این روش باید سفیده را از زرده جدا کرده و بعد از هم زدن آن، یک قاشق آمونیاک به آن اضافه کنید. حالا می‌توانید آن را با دستمالی مناسب به طور مستقیم به وسایل چوبی بمالید و بعد از این‌که چند دقیقه ماند نیز آن را با دستمال خشک تمیز کنید.

استفاده از مخلوط لیمو و روغن

این روش مرسوم، باعث براقی و درخشانی هرچه بیشتر وسایل چوبی می‌شود. شما می‌توانید مقدار مساوی از هر دو ماده را باهم مخلوط کنید وروی وسایل چوبی بمالید و پس از آن نیز اجازه دهید تا به خوبی خشک شود.

تهیه روغن خانگی

برای تهیه این روغن، باید برگ و عصاره صمغ را به مقدار مساوی، بجوشانید. پس از آن هر دو را با هم مخلوط کرده و با دستمالی نرم به چوب بمالید. این روغن با نفوذ در بافت چوب، باعث تازگی و درخشندگی وسایل چوبی شما می‌شود.

 

کلام آخر

بهتر است همیشه از وسایل چوبی مراقبت کنید و از مواد و وسایل مناسب برای تمیز کردن وسایل چوبی استفاده کنید. شما می‌توانید با مراجعه به جستجوگر کالای ایمالز، به بهترین فروشگاه‌های وسایل چوبی، انواع پولیش‌ها و دستمال‌های مناسب تمیز کردن و درخشش وسایل چوبی و ... دسترسی پیدا کرده و خریدی مطمئن را با قیمت‌هایی به صرفه و کیفیت محصولی مطلوب، تجربه کنید.


نظرات کاربران