ویژگی کولر گازی مناطق گرمسیری و خشک

راهنمای انتخاب کولر گازی مناطق گرمسیری

کولر گازی یکی از پرفروش‌ترین و کارآمدترین سیستم‌های تهویه مطبوع است که انواع مختلف آن در تمام مناطق کشور از جمله مناطقی که آب‌وهای گرمسیری دارند مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، بندرعباس، خوزستان، یزد و کرمان کاربرد زیادی دارند و با برخورداری از قدرت خنک‌سازی بالا به خوبی سرمایش مورد نیاز در محیط‌های کاری و محیط منازل را تامین می‌کنند. نکته‌ مهمی که در زمان انتخاب کولر گازی مناطق گرمسیری اهمیت زیادی دارد، توجه به شرایط آب‌وهوا در مناطق گرمسیری است.

در این مقاله از ایمالز قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره دسته‌بندی کلاس‌های کولر گازی، ویژگی‌ها، مشکلات و چالش‌های نصب و نحوه انتخاب بهترین مدل از کولرگازی را در اختیارتان قرار دهیم.  

 

دسته بندی کلاس‌های کولر گازی گرمسیری

یکی از فاکتورهای مهم که قبل از انتخاب و خرید کولر گازی مناطق گرمسیری به بررسی دقیق و هوشمندانه‌ای نیاز دارد، توجه به نوع کلاس کولر گازی است. بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی کافی در این زمینه به اشتباه فکر می‌کنند که همه مدل‌های متنوع کولر گازی برای استفاده در محل کار یا زندگی آن‌ها مناسب است و در زمان انتخاب آن فاکتورهای دیگری مانند ظرفیت، قدرت موتور و مدل دستگاه را در نظر می‌گیرند.

این در حالیست که هر یک از مدل‌های کولر گازی برای استفاده در شرایط آب‌وهوایی مختلف طراحی و تولید شده و کلاس آب‌وهوایی آن‌ها با هم متفاوت است. اهمیت این موضوع در زمان انتخاب و خرید کولرهای گازی برای استفاده در مناطق گرمسیری به حدی زیاد است که کارشناسان و فروشندگان این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع، در اولین برخورد بلافاصله از خریداران درباره شهری که در آن سکونت دارند، سوال می‌پرسند تا مناسب‌ترین کولر گازی مخصوص مناطق گرمسیری را به آن‌ها معرفی کنند.

در واقع کلاس‌های کولر گازی نشان‌دهنده سازگاری این سیستم‌ها با شرایط آب‌وهوایی یک منطقه یا شهر است و با خرید یک کولر گازی مناسب و سازگار با آب‌وهوای محل سکونت، می‌توان راندمان و طول عمر آن را افزایش داد. در ادامه این بخش با کلاس‌های کولر گازی آشنا خواهید شد. برای خرید و مشاهده لیست قیمت کولر گازی به این صفحه مراجعه نمایید. 

کلاس آب‌وهوایی معتدل کولر گازی (MODERATE) یا کلاس T1

یکی از کلاس‌های انواع کولر گازی، کلاس آب‌وهوایی معتدل یا کلاس T است. این کولرها مناسب استفاده در مناطق گرمسیری نیستند و بهتر است در مناطقی با آب‌وهوای معتدل استفاده شوند. معمولا دمای هوای تابستان در شهرهایی که آب‌وهوای معتدل دارند، بالاتر از 45 درجه سانتی‌گراد نمی‌شود.

کولر گازی مناطق گرم

به مردم ساکن شهرهایی مانند تهران، کرج، اراک، قزوین، اصفهان، شیراز و به طور کلی مناطق معتدل ایران خرید کولرهای گازی با کلاس T1 پیشنهاد می‌شود. در صورت خرید این محصول و استفاده از آن‎ها در مناطق گرمسیری با مشکلاتی مانند کاهش بازدهی و راندمان کولر گازی به دلیل کارکردن مداوم با سرعت بالا در پایین‌ترین دما، مواجه خواهید شد. 

کلاس آب هوایی سردسیر کولر گازی (COLD) یا کلاس T2

کولر‌های گازی‌ که دارای برچسب کلاس T2 هستند؛ برای استفاده در مناطق آب‌وهوایی سردسیری و خنک طراحی و تولید شده‌اند. به هیچ وجه به کسانی که در شهرهای گرمسیری ایران زندگی می‌کنند؛ خرید کولر گازی با کلاس آب‌وهوایی سردسیری یا کلاس T2 را پیشنهاد نمی‌کنیم. دمای هوای این شهرها در تابستان معمولا بیشتر از 35 درجه سانتی‌گراد نمی‌شود. در صورت استفاده از این نوع کولرگازی در مناطق گرمسر به سرعت شاهد افت کارایی و کیفیت آن‌ها خواهید بود. تنوع کولرهای گازی کلاس آب‌وهوایی T2  نسبت به انواع دیگر کمتر است.

کلاس آب‌وهوایی گرمسیر کولر گازی (TROPICAL) یا کلاس T3

همانطور که از نام کلاس آب‌وهوایی گرمسیر یا T3 می‌توان متوجه شد؛ مناسب‌ترین و بهترین کلاس برای کولر گازی مناطق گرم همین کلاس است. این کولرگازی با برخورداری از کمپرسور پرقدرت و ظرفیت بالا در مناطقی که دمای آب‌وهوا درتابستان بالاتر از 57 درجه سانتی‌گراد است، بسیار مناسب است. مردم ساکن شهرهای جنوبی و مرکزی ایران مانند هرمزگان، اهواز، بوشهر، زاهدان، قم، یزد، کرمان و... برای تحمل گرمای طاقت‌فرسا و آزار‌دهنده هوا از این نوع کولر گازی استفاده می‌کنند.

مشکلات و چالش‌های کولر گازی در مناطق گرمسیری

با نزدیک‌شدن به روزهای گرم تابستان آمار خرید کولر گازی به میزان زیادی افزایش می‌یابد. همانطور که در بخش‌های قبلی مقاله نیز اشاره کردیم، مردم ساکن شهرهای جنوبی ایران به عنوان گرم‌ترین مناطق کشور باید در زمان انتخاب کولر گازی به سراغ کولرهای گازی کلاس T3 یا TROPICAL بروند؛ زیرا طراحی و ساخت این نوع دستگاه‌ به گونه‌ای‌ است که با آب‌وهوای مناطق گرمسیری سازگار هستند.

خرید کولر گازی به عنوان یکی از ضروری‌ترین لوازم خانگی تاثیر زیادی در خنک‌سازی محیط‌های اداری و محیط منازل در فصل تابستان دارد؛ اما استفاده از این دستگاه در کنار فواید و مزایایش با مشکلات و چالش‌هایی نیز همراه است. در ادامه این بخش با مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های کولر گازی در مناطق گرمسیری آشنا خواهید شد.

مصرف برق و انرژی، چالش بزرگ ساکنین مناطق گرمسیری

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش ساکنین مناطق گرمسیری در رابطه با نصب و استفاده از کولرهای گازی، مصرف بالای برق و انرژی است‌. کسانی که برای خنک‌سازی محل کار یا محیط زندگی خود از این وسیله سرمایشی استفاده می‌کنند، همواره از بالارفتن مبلغ پرداختی قبوض برق خود ناراضی هستند. کولرهای آبی پاسخگوی گرمای شدید هوا در مناطق جنوبی ایران نیستند. به همین دلیل خرید کولر گازی رایج‌تر است. در واقع بالا بودن میزان مصرف برق هنگام روشن‌بودن کولرگازی یکی از مهم‌ترین معایب این دستگاه‌ها به شمار می‌رود‌.

کولر گازی مخصوص مناطق گرمسیری

مصرف انرژی برق در ماه‌های تیر و مرداد به حداکثر می‌رسد؛ زیرا درجه حرارت هوا در مناطق گرمسیری کشور به شدت بالا می‌رود و مردم مجبور می‌شوند برای خنک‌سازی فضای محیط خانه‌ها و محل کار خود، ساعت‌ها از کولر گازی استفاده کنند. اما به نظر شما برای کاهش مصرف برق کولرهای گازی چه راهکارهایی وجود دارد؟ نکات متعددی وجود دارد که میزان مصرف انرژی برق در کولرهای گازی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث کاهش هزینه‌های برق در مناطق گرمسیری می‌شوند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین راهکارهای تاثیرگذار در کاهش مصرف برق کولر گازی در مناطق گرمسیری می‌پردازیم.

توجه به نوع موتور به کار رفته در کولر گازی مناطق گرمسیری

مهم‌ترین راهکار تاثیرگذار در کاهش مصرف برق کولرگازی توجه به نوع موتور این دستگاه در زمان خرید است. برندهای مختلف برای ساخت مدل‌های متنوع کولر گازی از سه نوع موتور شامل موتور پیستونی، موتور اسکرول و موتور روتاری استفاده می‌کنند. پرقدرت‌ترین نوع موتور در کولرگازی موتور پیستونی کلاس T3 است. این نوع موتور با وجود قدرت بالا، انرژی برق کمتری مصرف می‌کند و برای مناطق گرمسیری بهترین گزینه است.

تولیدکنندگان برای کاهش بیشتر مصرف برق در کولرهای گازی از موتورهای پیستونی اینورتر کمک می‌گیرند. موتورهای اسکرول نیز از موتورهای کم‌مصرف هستند و در دو نوع کلاس T3 و T1 تولید می‌شوند. موتور اسکرول T3 برای مناطق گرمسیری مرطوب مناسب‌تر است. موتورهای کم مصرف روتاری نیز در کلاس T1 و به صورت اینورتر در کولرهای گازی مناسب مناطق معتدل کاربرد دارند.

توجه به برچسب انرژی کولر گازی مناطق گرمسیری

راهکار دیگری که در کاهش مصرف انرژی برق در کولر گازی مخصوص مناطق گرمسیری تاثیرگذار است، توجه به برچسب انرژی این دستگاه در زمان خرید است. برچسب انرژی A و B بهترین گزینه برای کولرهای گازی محسوب می‌شود.

توجه به نوع گاز مصرفی در کولر گازی مناطق گرم

راهکار دیگری که به کاهش مصرف برق کولر گازی مناطق گرمسیری کمک می‌کند؛ توجه به نوع گاز مصرفی به کار رفته در این دستگاه هنگام خرید است. در کولرهای گازی از دو نوع گاز R410 و R22 استفاده می‌شود‌. خرید کولرهای گازی تولیدشده با گاز مصرفی R410 علاوه‌بر کاهش میزان مصرف انرژی برق، در بهبود عملکرد دستگاه و افزایش سلامتی محیط زیست نیز موثر است.

توجه به ظرفیت و آمپر کولر گازی مناطق گرمسیری

در زمان خرید کولرگازی مخصوص مناطق گرمسیری توجه به ظرفیت و آمپر دستگاه را فراموش نکنید؛ زیرا متناسب‌بودن ظرفیت و آمپر کولرگازی با مساحت محیطی که قرار است آن را نصب کنید؛ به کاهش میزان مصرف برق منجر می‌شود. عدم توجه به این نکته علاوه‌بر افزایش میزان مصرف برق از تامین دما و رطوبت ایده‌آل و مناسب در محیط جلوگیری می‌کند.

کولر گازی مناطق گرمسیری

قراردادن کندانسور کولر گازی مناطق گرمسیری در سایه و فضایی خنک

یکی دیگر از راهکارهای کاهش مصرف برق و افزایش بازدهی کولرهای گازی مناطق گرمسیری قراردادن این دستگاه در سایه و فضای خنک است. بهترین مکان‌ها برای قراردادن کندانسور یا پنل خارجی کولر گازی در ساختمان‌های مسکونی پشت بام و بالکن است. برای جلوگیری از تابش نور آفتاب به پنل خارجی کولر گازی از سایه‌بان استفاده کنید. قراردادن کندانسور یا پنل خارجی در مکانی مناسب علاوه‌بر بهینه‌سازی مصرف برق به افزایش طول عمر و جلوگیری از خرابی قطعات آن کمک می‌کند.

توجه به سرویس دوره‌ای و شارژ به موقع گاز کولر کاری

وجود مشکلات فنی در قطعات داخلی کولرهای گازی، عملکرد دستگاه را با اختلال مواجه کرده و میزان مصرف برق را افزایش می‌دهد. ساکنین مناطق گرمسیری با سرویس دوره‌ای و شارژ به موقع گاز این دستگاه، می‌توانند مصرف برق این را کاهش دهند.

قراردادن تنظیمات کولر گازی مناطق گرمسیری روی دمای مناسب

با انجام این کار می‌توان مصرف برق کولر گازی را به میزان زیادی کاهش داد. دمای هوای محیط کار یا محیط زندگی باید در حد تعادل خنک شود. نیازی به سردشدن بیش از حد دمای هوا نیست. قراردادن تنظیمات در درجه‌های خنک‌تر مصرف برق را افزایش می‌دهد.

بهترین انتخاب کولر گازی در مناطق گرمسیری

اکثر مناطق گرمسیری ایران آب‌وهوای گرم‌وخشک دارند‌. فقط برخی از شهرهای جنوبی به دلیل نزدیکی به دریا دارای آب‌وهوای گرم و مرطوب و شرجی هستند. با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی فصل بهار، دمای هوا در مناطق گرمسیری ایران به شدت افزایش می‌یابد. بهترین انتخاب کولرگازی در مناطق گرمسیری و خشک کلاس T3 است. مدل‌های مختلف این دستگاه که توسط برندهای داخلی و خارجی طراحی، تولید و عرضه می‌شوند، عبارت‌اند از: کولر گازی پنجره‌ای، کولرهای اسپلیت در مدل‌های داکتی، زمینی، ایستاده، سقفی و دیواری و کولرهای گازی قابل حمل یا پرتابل. به طور کلی برای خرید بهترین کولر گازی قابل استفاده درمناطق گرمسیری و خشک به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • توجه به نوع کولرگازی
  • انتخاب مناسب‌ترین کلاس آب‌وهوایی کولرگازی
  • توجه به متراژ مکان نصب کولر گازی
  • توجه به تعداد پنجره‌های موجود در مکان مورد نظر
  • انتخاب کولرهای گازی رطوبت‌گیر برای مناطق گرم و مرطوب
  • در نظر گرفتن ساعات استفاده از کولرگازی
  • انتخاب ظرفیت مناسب برای کولرگازی با در نظر گرفتن مساحت مکان نصب
  • خرید کولرهای گازی
  • توجه به برچسب انرژی کولرگازی
  • توجه به معتبر بودن برند تولیدکننده کولرگازی
  • توجه به قیمت کولرگازی

جمع‌بندی

در این مقاله به عنوان راهنمای انتخاب کولر گازی مناطق گرمسیری سعی کردیم درباره دسته‌بندی کلاس‌های کولر گازی شامل کلاس آب‌وهوایی معتدل یا کلاس T1، کلاس آب‌وهوایی سردسیر یا کلاس T2 و کلاس آب‌وهوایی گرمسیر یا کلاس T3، بزرگ‌ترین مشکلات و چالش‌های استفاده از این دستگاه در مناطق گرمسیری یعنی مصرف بالای برق و انرژی و راهکارهای کاهش مصرف برق و... صحبت کردیم؛ در ادامه نیز به معرفی مهم‌ترین نکات در زمان انتخاب کولرهای گازی در مناطق گرمسیری خشک یا مرطوب پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله پاسخ تمام سوالات شما در مورد این محصول را داده باشیم.


نظرات کاربران