ورزش پیلاتس چیست؟

ورزش پیلاتس چیست و چه تاثیری روی لاغری سریع و افزایش تمرکز دارد؟

ورزش پیلاتس، یکی از جدیدترین و بی‌نظیرترین شیوه‌های بهبود سلامتی بدن و ذهن است. تقریباً شبیه هیپنوتیزم، پیلاتس می‌تواند باعث فروپاشی استرس‌های درونی شود تا مرزهای جسمانی و ذهنی شما را گسترش دهد. خبر خوب اینکه این ورزش برای همه افراد از هر رده سنی مناسب است؛ حتی افرادی که بیشتر از 70 سال سن دارند. این ورزش را می‌توانید روی تشک ورزشی یا تشک یوگا چه در خانه یا در کلاس، به‌راحتی انجام دهید و با این شرایط، جای هیچ بهانه‌ای برای تنبلی نیست.

باتوجه ‌به ‌قدمت 100 ساله این ورزش، ممکن است بپرسید که ورزش پیلاتس برای چی خوبه؟ این ورزش در حقیقت بر بهبود انعطاف‌پذیری، قدرت و آگاهی بدنی شما تأثیر قابل توجهی دارد. با اجرای ورزش پیلاتس، آن دسته از ماهیچه‌هایی که در سایر ورزش‌ها فراموش‌ شده‌اند، فعالیت کرده و قدرتمند می‌شوند. اگر می‌خواهید درباره این ورزش اسرارآمیز بیشتر بدانید، ادامه این مقاله، کمک زیادی به شما می‌کند.

 

ورزش پیلاتس چیست

برای آشنایی با ورزش پیلاتس، بیایید سفری به گذشته داشته باشیم؛ زمانی که نخستین بار جوزف پیلاتس مربی حرفه‌ای آلمانی در سال 1920، روی ایده ورزش‌های توانبخشی با الهام از ژیمناستیک و بوکس کار کرد. روشی که او ابداع کرد، بعدها شهرت بیشتری یافت و از سال 2005، رسماً به‌عنوان یک ورزش بسیار مفید و معجزه‌آسا آموزش داده شد. این ورزش کششی، روی فعال‌سازی ماهیچه‌ها از طریق ست‌هایی مثل ضربه‌زدن به انگشتان پا، اکستنشن ساق پا و خم‌کردن شکم تمرکز دارد.

در طول اجرای ورزش، شاید احساس سوختگی در نواحی فعال کنید؛ اما پس از اتمام آن، تبدیل به یک بمب انرژی می‌شوید که شما را برای مدت طولانی شارژ می‌کند. یک جلسه پیلاتس معمولاً 45 دقیقه طول می‌کشد و در طی آن، عضلات شما قوی‌تر و حجیم‌تر خواهد شد و انعطاف‌پذیری شما بالا می‌رود. دقت کنید که این ورزش، جای ورزش‌های هوازی را نمی‌گیرد.

انواع ورزش پیلاتس

برای انجام تمرینات پیلاتس، به وسایل خاصی نیاز خواهید داشت. شما می‌توانید بعضی تجهیزات ورزش پیلاتس را در سالن‌های ورزشی مخصوص این ورزش پیدا کنید. از جمله این تجهیزات می‌توان به قرقره‌هایی بسیار مقاوم اشاره کرد که تحمل وزن بدن ورزشکار را دارد؛ با این حال، اغلب تجهیزات این ورزش، کم‌هزینه و کوچک هستند و شما می‌توانید آنها را بخرید و در خانه استفاده کنید. در این بخش قصد داریم شما را با انواع ورزش پیلاتس آشنا کنیم که عبارت‌اند از:

  • پیلاتس کلاسیک: یک تمرین قدرتمند برای افراد مبتدی است. این ورزش روی عضلات اصلی بدن تمرکز دارد و شامل حرکاتی مثل درازکردن، خم و چرخش است.
  • پیلاتس پیشرفته: کمی پیچیده‌تر از مدل کلاسیک است و روی عضلات کوچکتر و جزئی‌تر بدن تمرکز دارد.
  • پلاتینوم پیلاتس: پیشرفته‌ترین سطح پیلاتس است که شامل حرکاتی دشوار و دقیق روی همه عضلات بدن است و فقط برای افراد حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود.

وسایل ورزش پیلاتس


بیشتر بخوانید: لوازم ورزشی هوازی


ورزش پیلاتس مناسب چه کسانی است؟

اگر بخواهیم به مهم‌ترین تفاوت ورزش پیلاتس با سایر ورزش‌ها اشاره کنیم، باید بگوییم این ورزش برخلاف دیگر ورزش‌ها برای همه افراد مناسب است. اگر به‌دنبال تقویت شکم، لگن و چربی‌سوزی هستید، این ورزش برای شما مناسب است. پیلاتس، یک ارتباط اسرارآمیز بین بدن و ذهن شما برقرار می‌کند و در هر حرکت، باید به‌خوبی روی تنفس خود تمرکز کنید؛ بنابراین اگر از علاقه‌مندان به یوگا هستید و می‌خواهید به معجزه‌ای قوی‌تر از یوگا دست پیدا کنید، پیلاتس برای شما مناسب خواهد بود. حتی اگر درگیر مشکلاتی مثل بیماری قلبی، دیابت یا فشارخون بالا هستید؛ می‌توانید با مشورت پزشک، از تمرینات پیلاتس به‌عنوان یک تمرین کششی، هوازی و توانبخشی بهره‌مند شوید. ورزش Pilates برای افرادی که به آرتریت دچار هستند نیز بسیار مناسب است. تحقیقات نشان داده است که ترکیبی از پیلاتس و تمرینات قدرتی، می‌تواند به حفظ تعادل و انعطاف‌پذیری بدن کمک کند.

فواید ورزش پیلاتس چیست؟

زمانی که حرکات پیلاتس را انجام می‌دهید، در حقیقت باعث انقباض پیوسته ماهیچه‌های خود می‌شوید. این انقباض، باعث شکل‌گیری ماهیچه‌های بلند و قدرتمند می‌شود که در تناسب اندام شما بسیار مؤثر است. نتیجه این فعالیت، تقویت سیستم ایمنی بدن شما در برابر هرگونه بیماری است. پیلاتس، ساختار اسکلت‌بندی شما را تراز و متناسب می‌کند و روی ماهیچه‌های مرکزی و عمیق شکم نیز تأثیر قابل توجهی دارد. فواید ورزش پیلاتس به همین‌جا ختم نمی‌شود. در ادامه بیشتر درباره این ورزش شگفت‌انگیز خواهید خواند.

لاغری سریع شکم و پهلو/ لاغری شکم

نگران چربی‌های پهلو و شکم هستید؟ اگر پاسخ شما مثبت است؛ یکی از بهترین تمرینات برای شما، انجام حرکات فوق‌العاده پیلاتس است. هرچند این ورزش، جایگزین تمرینات مخصوص چربی‌سوزی نیست؛ اما تأثیر آن تاحد زیادی شما را شگفت‌زده خواهد کرد. خوب است بدانید که پیلاتس بیشتر از آنکه روی چربی‌سوزی تمرکز کند، روی تقویت ماهیچه‌های عمیق و انعطاف‌پذیری شما تمرکز دارد؛ اما در کنار این حرکات، در بلندمدت، بخش قابل‌توجهی از چربی‌های اضافی شما سوزانده خواهد شد.

اگر می‌خواهید از پیلاتس در چربی‌سوزی بیشتر کمک بگیرید، حتماً در کنار آن، یک برنامه غذایی منظم دریافت کنید، ورزش‌هایی مثل شنا یا پیاده‌روی را فراموش نکنید و دائماً آنها را دنبال کنید. به‌طورکلی، ورزش پیلاتس با افزایش متابولیسم بدن، کاهش سطح کرتین و کنترل وزن، باعث تناسب اندام و جذف چربی‌های زائد می‌شود.

سلامتی روح و روان بدن

هیچ‌چیز بهتر از این نیست که بعد از یک ورزش طولانی، تمام نگرانی‌ها و حال بدمان تمام شود و روحیه بهتری کسب کنیم.  زمانی که حرکات پیلاتس را انجام می‌دهید، باید روی تک تک حرکات با دقت بالا تمرکز کنید. این تمرکز، ذهن شما را از افکار پراکنده و مغشوش دور نگه می‌دارد و باعث می‌شود که تمرکزتان به بیشترین حد ممکن برسد. انجام تمرینات آرامش‌بخش و تمرکز بر تنفس (دم و بازدم) در نهایت باعث کاهش استرس شما می‌شود. شاید باورش سخت باشد؛ اما پیلاتس خلق‌و‌خو و روحیه شما را نیز بهتر می‌کند. این موضوع خیلی عجیب نیست؛ زیرا این ورزش، سطح انرژی شما را تاحد زیادی افزایش می‌دهد. علاوه بر همه اینها، پیلاتس نوعی مدیتیشن است و از آن می‌توان برای افزایش سطح هوشیاری بهره برد.

افزایش قدرت تمرکز

در حال حاضر، بسیاری از افرادی که نیاز به دقت و تمرکز بالا دارند، مثل دانش‌آموزان، معلمان، مدیران و بعضی از نیروهای مهندسی، به‌ ورزش‌ پیلاتس روی آورده‌اند. یکی از اصول پیلاتس، تمرکز بالا است. در این تمرین جذاب، هر حرکتی را باید به‌دقت انجام دهید و روی اجرای درست آن تمرکز کنید. این حرکات، به‌تدریج قدرت ذهنی شما را افزایش می‌دهند و قطعاً با این قدرت بالا، قادر خواهید بود که در هر شرایطی، روی موضوع موردنظر تمرکز کنید. در ورزش Pilates، روی تنفس نیز به‌خوبی دقت می‌شود؛ دقت روی تنفس، تمرکز شما را افزایش خواهد داد. این ورزش همچنین با افزایش آرامش در روح شما، باعث آرام گرفتن ذهن شده و در نهایت، حواس شش‌گانه را بهبود می‌بخشد.

مضرات ورزش پیلاتس

انجام تمرینات منظم نیز، روی افزایش تمرکز تأثیر دارند. در حقیقت، داشتن انضباط و تکرار یک ورزش، ذهن شما را از افکار منفی خالی کرده و تمرکز را بیشتر می‌کند. به‌طورکلی، پیلاتس ذهن شما را درگیر می‌کند و همواره آن را جوان و پویا نگه‌ می‌دارد.

حذف چین و چروک پوست

جالب‌تر از تمام فواید ورزش پیلاتس، خاصیت جوان‌کنندگی آن است. حرکات پیلاتس، باعث افزایش جریان خون و بالا رفتن سطح اکسیژن در سلول‌های پوستی می‌شود. این ورزش با بهبود خاصیت کشسانی پوست، به‌تدریج و در بلندمدت، چین و چروک پوست را برطرف کرده و مانع پیری زودرس می‌شود. در کنار همه اینها، انجام منظم این ورزش باعث تقویت و کشیدگی پوست شده و به تولید کلاژن کمک می‌کند.

آسان بودن و در دسترس بودن

همه ما علاقه داریم ورزشی را انجام دهیم که نیازی به هزینه زیاد و پیچیدگی خاصی نداشته باشد. یکی از دلایل محبوبیت پیلاتس و اینکه امروزه این ورزش توسط میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا انجام می‌شود، آسان بودن و همه‌فهمی و دردسترس بودن آن است. پیلاتس تقریباً برای هرکسی بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت، توانایی‌های جسمانی و البته پیشینه‌ی ورزشی قابل انجام است.

همچنین پیلاتس به خاطر ابزار کم موردنیاز و نداشتن نیاز به لباس و وسایل ویژه، مناسب بیشتر مردم است. تمام چیزی که نیاز دارید فقط یک تاپ لاین است که می‌توانید به‌راحتی تهیه کنید. می‌توانید وسایل ورزش پیلاتس را در خانه و حتی درست قبل از خواب آماده کرده و تمرین کنید. چیزی که پیلاتس را برای همه مناسب می‌کند، حرکات آرام و کنترل‌شده آن است که قابل تنظیم برای تمام قدرت‌ها هستند. بنابراین شما می‌توانید حرکات پیلاتس را در سطحی که برایتان مناسب است انجام دهید و به تدریج پیشرفت کنید. با این شرایط، پیلاتس یک ورزش مناسب و ایده‌آل برای همه است.

تفاوت یوگا با ورزش پیلاتس چیست؟

شاید پیلاتس، شباهت زیادی با یوگا داشته باشد؛ اما تفاوت‌های محسوسی دارد که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد. هرچند هردوی این ورزش‌ها، به تمرکز حواس اهمیت زیادی می‌دهند؛ اما یوگا روی مدیتیشن و کسب آرامش‌، تمرکز بیشتری دارد. پیلاتس برخلاف یوگا، حرکات واقعی و فعال‌تری دارد. فردی که حرکات یوگا را انجام می‌دهد، باید زمان نسبتاً طولانی به همان صورت بماند؛ برای مثال در یوگا ممکن است یک ژست را برای مدت طولانی حفظ کنید؛ اما پیلاتس اینگونه نیست و شما با حرکات پیوسته با ست‌های کوتاه‌تر مواجه هستید. خوب است بدانید که در ورزش پیلاتس، تنفس بسیار مهم است. در حقیقت پایه و اساس تمام حرکات در این تمرین، نفس‌کشیدن منظم و اصولی است. این تنفس باعث سیالیت فرد شده و روحیه شما را بهتر می‌کند؛ این ارتباط عمیق با تنفس، در یوگا، کمتر به چشم می‌خورد.

تفاوت ورزش پیلاتس

تجهیزات و وسایل ورزش پیلاتس

به‌طورکلی می‌توان تجهیزات ورزش پیلاتس را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • تاپ باله: این وسیله، جزو مهم‌ترین وسایل پیلاتس است که باعث انجام بهتر حرکات می‌شود.
  • جوراب باله: این جوراب شبیه جوراب شنا است که جلوی لغزش و سُرخوردن را می‌گیرد و به حفظ حرارت بدن در هنگام تمرین، کمک می‌کند.
  • روغن: برای ورزش Pilates، روغن مخصوصی وجود دارد که معمولاً برای ماساژ مورداستفاده قرار می‌گیرد. (برای مثال روغن لوبریکانت). این روغن باعث بهبود حرکات کششی بدن می‌شود.
  • پتوهای وزنه‌ای: این پتوها از جنس سیلیکون هستند و در حرکات وزنه‌برداری کاربرد دارند.
  • نوار کششی: این نوارهای لاستیکی با قدرت‌های مختلف در بازار موجود هستند و برای حرکات قیچی‌ای پیلاتس تأثیر فوق‌العاده‌ای دارند.

شما میتوانید برای مشاهده انواع تجهیزات پیلاتس و مشاهده لیست قیمت وسایل ورزشی به این صفحه مراجعه نمایید. 

مضرات ورزش پیلاتس

تا این لحظه درباره فواید این ورزش جذاب صحبت کردیم؛ اما خوب است بدانید که این ورزش، اگر به‌درستی انجام نشود یا بیش از حد تمرین شود، ممکن است به شما آسیب بزند. از جمله مضرات ورزش پیلاتس، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب به مفصل: اگر تمرینات پیلاتس را به‌صورت اصولی انجام ندهید، می‌تواند باعث آسیب به مفصل، شانه، کمر و زانو شود و در نهایت شما را به آرتروز یا آرتریت دچار کند.
  • ضعف عضلانی: تمرین بیش‌ازحد غیراصولی می‌تواند قوای بدنی شما را کاهش دهد.
  • افزایش وزن: تعجب نکنید! اگر بعد از ورزش پیلاتس، تغذیه مناسبی نداشته باشید؛ چاق‌شدن امری طبیعی است.
  • سوزش عضلانی: پیلاتس با سایر ورزش‌ها فرق می‌کند و احساس سوزش در ماهیچه‌ها در این ورزش، در زمان‌های مختلف وجود دارد.

سوالات متداول

آیا ورزش پیلاتس موجب لاغری می‌شود؟

بله! ورزش پیلاتس با افزایش متابولیسم بدن، انجام حرکات کششی و تناسب اندام به لاغری کمک می‌کند.

آیا پیلاتس برای همه افراد ورزش خوبی است؟

بله! ورزش پیلاتس برای همه افراد با هر سن و جنسیتی مناسب است؛ اما اگر بیماری خاصی دارید، قبل از آن باید با پزشک مشورت کنید.

ورزش پیلاتس برای چه سنی مناسب است؟

ورزش پیلاتس، رده سنی خاصی ندارد و شما در هر سنی می‌توانید آن را انجام دهید.

ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب نیست؟

این ورزش ممکن است برای افرادی با مشکلات جدی آرتروز، بانوان حامله، مصرف‌کنندگان داروهای انعقاد خون و بیماران سرطانی و تومور مناسب نباشد.


نظرات کاربران