کاهش مصرف برق کولر گازی

بهینه‌سازی و کاهش مصرف برق کولر گازی با 10 روش اصولی

استفاده از کولرهای گازی در فصل‌های گرم سال، برای اغلب مردم ضروری شده است. خصوصاً با افزایش گرمایش زمین و کاهش منابع زیرزمینی آب، کولرهای آبی، جای خود را به وسایل سرمایش جدیدتر مثل کولر گازی داده است؛ با این حال کور گازی، آن‌قدرها هم بدون مشکل نیست. بسیاری از افرادی که برای سرمایش منزل، کولر گازی می‌خرند؛ در همان ماه اول از مبلغ قبض برق خود، شوکه می‌شوند. مصرف برق کولر گازی ، نسبتاً بالاست و این میزان مصرف انرژی، اثرات مخربی روی محیط‌زیست و گرمایش زمین خواهد گذاشت؛ اما خوشبختانه ترفندهای جالبی برای کاهش مصرف برق کولر گازی وجود دارد که در این مقاله ایمالز قصد داریم به‌طورکامل به آنها بپردازیم. 

دغدغه زیاد بودن مصرف برق کولر گازی

با توجه به اینکه مصرف برق کولر گازی در فصل‌های گرم سال بسیار بالاست،  باعث افزایش قیمت برق می‌شود و در نتیجه، هزینه‌های خانواده را به شدت افزایش دهد. افزایش قبض برق، تمایل افراد را برای تعمیرات و نگهداری دیگر تجهیزات خانه کمتر می‌کند؛ اما این همه ماجرا نیست. مصرف بالای برق کولر گازی می‌تواند تأثیرات منفی بر محیط زیست داشته باشد. این حجم از مصرف، بیشترین میزان انرژی موردنیاز برای تولید برق از منابع فسیلی مانند زغال سنگ و نفت به کار گرفته می‌شود که باعث افزایش گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی می‌شود. علاوه بر این، مصرف برق فن کولر گازی، ممکن است باعث پیک بار شدن شبکه برق شود و در نتیجه، بروز قطعی و خرابی‌های بیشتر در شبکه برق را در پی داشته باشد. 

کاهش مصرف برق کولر گازی و اسپلیت

باتوجه‌به بحران انرژی و افزایش هزینه‌ها، این سؤال پیش می‌آید که چگونه می‌توانیم مصرف انرژی کولرهای گازی را کمتر کنیم؟ آیا واقعاً راهی هست که از شر قبض‌های نجومی برق خلاص شویم؟ پاسخ مثبت است. روش‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید با انجام آنها، نه‌تنها از سرمای کولرگازی لذت ببرید؛ بلکه نگران قیمت برق هم نباشید. در ادامه با این روش‌ها آشنا خواهید شد.

دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی

انتخاب دستگاه با ظرفیت و توان مناسب محیط

با انتخاب اصولی کولرگازی، تا حد زیادی می‌توانید از مصرف برق زیاد جلوگیری کنید. برای این کار، باید هنگام خرید کولرهای گازی یا اسپلیت، به ظرفیت و توان آن‌ها توجه کنید. کولرهای زیر ظرفیت، تمام ویژگی‌های مورد نیاز برای خنک کردن محیط را ندارند. برای جبران نیازها، کولر مدام روشن می‌ماند و بیش از حد، مصرف می‌کند. در عوض، کولرهای بیش از ظرفیت، پس از خنک کردن محیط به سرعت خاموش شده و مجدداً روشن می‌شوند. این فرایند باعث رفت‌وآمدهای مکرر و افزایش مصرف انرژی می‌گردد. برای انتخاب بهینه مصرف برق کولر گازی ، ظرفیت کولر باید حدود 20 تا 30 درصد بیشتر از نیازهای خنک‌سازی محیط باشد. این بازه، باعث کارکرد مطلوب دستگاه بدون اضافه‌کاری می‌شود. فاکتورهایی همچون ابعاد اتاق، عایق‌بندی و ... باید مد نظر باشد تا بتوانید کولر با ظرفیت بهینه را انتخاب کنید و از مصرف برق آن بکاهید.

استفاده از دمای مناسب

استفاده از دمای مناسب برای کولر گازی، یکی دیگر از راهکارهای مهم برای کاهش مصرف برق است. زمانی که دمای تنظیم شده بسیار پایین است، کولر باید بیشتر کار کند تا محیط را خنک نگه دارد و این باعث افزایش مصرف برق می‌شود. یک دمای معقول برای محیط داخلی 25 درجه سانتی‌گراد است. زمانی که کولر را در دمای کمتری مثل 20 یا 18 درجه تنظیم می‌کنید، کولر باید بیشتر کار کند تا هوا را خنک نگه دارد.

برای یک دمای مناسب، تنظیمات دما را در حدود 2 درجه پایین‌تر از دمای بیرون قرار دهید. مثلا اگر دمای بیرون 30 درجه است، دما را روی 28 درجه تنظیم کنید. علاوه بر این، از دمای متغیر استفاده کنید. در طول روز دما را به تدریج افزایش دهید. این کار باعث می‌شود که کولر کمتر روشن بماند و از مصرف برق آن بکاهید.

اطمینان از سالم بودن دستگاه

از کجا متوجه شوید که دستگاه کولرگازی شما سالم است؟ برای اطلاع از سالم بودن، باید یک معاینه فنی و بازرسی دقیق داشته باشید. نگهداری و بازرسی منظم از کولر گازی می‌تواند از مصرف برق آن بکاهد. وقتی دستگاه در حالت عادی و به‌خوبی کار می‌کند، کارایی بهینه‌ای خواهد داشت و کمتر انرژی مصرف خواهد کرد. اقداماتی که می‌توانید انجام دهید عبارت‌اند از:

  • تمیز کردن مرتب فیلتر هوا: فیلتر هوای مسدود شده باعث می‌شود که کولر برای تولید هوای خنک بیشتری کار کند؛ در نتیجه مصرف برق کولر گازی بیشتر خواهد شد.
  • بررسی قسمت‌های مختلف کولر: اجزای مختلف مثل فن، کمپرسور و لوله‌های گردش سیال خنک‌کننده را برای اطمینان از بی‌عیب‌بودنشان بررسی کنید.
  • چک کردن سطح مایع خنک‌کننده: سطح مناسب مایع خنک کننده باعث افزایش کارایی دستگاه خواهد شد.
  • تنظیمات دمایی صحیح: تنظیمات نادرست موجب اتلاف انرژی می‌شود.
  • روانکاری قسمت‌های مختلف: روانکاری مناسب باعث کمتر شدن اصطکاک و افزایش کارایی دستگاه می‌شود.

سرویس دوره‌ای کولر گازی

سرویس و نگهداری دوره‌ای کولر گازی به‌طور قطع، مصرف برق آن را کاهش می‌دهد. هرچه کولر بهتر سرویس شده و قسمت‌های داخلی‌اش تمیزتر باشد، بهتر کار می‌کند و کمتر انرژی مصرف می‌کند. سرویس دوره‌ای کولر شامل روان‌سازی قسمت‌ها، چک‌کردن مایع خنک‌کننده، تعویض فیلترها و تمیز کردن آن‌ها می‌شود. توصیه‌های کارشناسان این است که کولر گازی خانگی را هر فصل طی یک سال سرویس کنید.

در اوایل بهار برای آماده‌سازی‌ کولر برای فصل گرما، در اواسط تابستان برای کنترل شرایط کاری، در پایان تابستان و اوایل پاییز برای تعویض فیلتر هوا و سرویس کردن آن؛ سپس در فصل زمستان نیز باید قسمت‌هایی مانند کمپرسور و لوله‌های گردش مایع سردکننده سرویس شوند تا در فصل بعد بتوانند کارایی بهتری داشته باشند. با سرویس دوره‌ای منظم، می‌توانید سال‌ها از کولر گازی خود استفاده کنید و مطمئن شوید که به شکل بهینه‌ای انرژی مصرف می‌کند.

تبدیل کولر گازی پر مصرف به کم مصرف

مکان مناسب نصب کولر گازی

مکان نصب کولر گازی نقش مهمی در کارایی و مصرف انرژی آن دارد. انتخاب مکان مناسب باعث کاهش قابل توجهی در مصرف برق می‌شود. اصولاً مکان‌هایی که هوای آزادی دارند، بهتر هستند. بهتر است کولر را در نزدیکی در و پنجره‌ها نصب کنید تا هوای خنک شده توسط آن به سرعت پخش شود. همچنین باید از نصب آن در نزدیکی دیوار بیرونی خودداری کنید تا هوای گرم بیرون نتواند به سرعت وارد شود. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای نصب کولرگازی استفاده کنید؛ استفاده از سایه‌بان‌ است.

از دیگر نکات مهم در این زمینه، اجتناب از نصب کولر روی زمین است. هوای گرم زمین باعث می‌شود که کولر بیشتر کار کند. بهتر است کولر را در ارتفاع مناسبی از زمین و دور از تابش مستقیم نورآفتاب نصب کنید.

عایق بندی و جلوگیری از هدر رفت دما محیط

هرچه خانه عایق‌بندی بهتری داشته باشد، کولر کمتر کار می‌کند و انرژی مصرفی آن کاهش می‌یابد. عایق‌بندی باعث می‌شود هوای گرم بیرون تا حد امکان نتواند وارد خانه شود؛ بنابراین کولر گازی مجبور نیست حجم زیادی از هوا را خنک کند و برای حفظ دمای مطلوب داخل خانه، کمتر تلاش می‌کند. با عایق‌بندی مناسب خانه می‌توانید تا %30از مصرف انرژی کولر گازی خود را صرفه‌جویی کنید.

اقداماتی که می‌توانید انجام دهید عبارت‌اند از:

  • عایق‌کاری دیوار‌ها و سقف با مواد عایق مناسب مانند فیبرگلاس یا پلی اورتان
  • نصب در و پنجره‌های دوجداره با شیشه‌های عایق
  • استفاده از کف‌پوش‌های ضخیم و عایق‌بند
  • پوشاندن لوله‌ها و سیم‌کشی‌ها با مواد عایق
  • عایق کاری درب ورودی و خروجی

پرهیز از استفاده وسایل گرما‌زا همچون لامپ

هرچه بیشتر وسایل گرمازایی مانند لوازم خانگی، لپ‌تاپ یا لامپ‌ها در یک اتاق استفاده شود، کولر باید بیشتر کار کند تا دمای اتاق را تنظیم کند. این موضوع باعث افزایش مصرف برق کولر می‌شود؛ بنابراین پرهیز از استفاده از تلویزیون، رایانه، لپ‌تاپ، لوازم گرمازا و روشنایی زیاد در اتاقی که کولر روشن است، می‌تواند به کاهش مصرف برق کمک کند.

بهترین راهکار برای کاهش مصرف برق کولر گازی این است که وسایل گرمازا را در اتاق‌های جداگانه از اتاقی که کولر روشن است استفاده کنید. همچنین اگر مجبور به استفاده از این وسایل در همان اتاق هستید، سعی کنید آن‌ها را برای مدت کوتاهی روشن کنید تا کولر کم‌تر کار کند.

مصرف برق فن کولر گازی

چگونه از کولر گازی خود بهینه استفاده کنیم؟

اینکه چگونه از کولر گازی استفاده کنیم نیز در میزان مصرف برق آن مؤثر است. استفاده بهینه از کولرگازی، کارایی و راندمان آن را نیز افزایش خواهد داد. به همین دلیل، می‌توان گفت رابطه مستقیمی بین بازدهی کولر و میزان مصرف برق آن وجود دارد.

مصرف کولر گازی در حالت فن

استفاده از حالت فن در کولر گازی می‌تواند موجب کاهش مصرف انرژی شود. در حالت فن، فقط هوا تحریک می‌شود و هوای خنک نمی‌سازد. این بدان معناست که کمپرسور کار نمی‌کند و فقط فن کار می‌کند. این باعث می‌شود تا مقدار کمتری انرژی مصرف شود. البته حالت فن، مناسب شرایطی است که نیاز به سرمایش شدید نخواهد بود. در غیر این صورت باید از حالت خنک‌کننده استفاده کنید.

استفاده از حالت اتوماتیک کولر گازی

در حالت اتوماتیک یک سنسور دما داخل کولر قرار دارد که به طور خودکار دمای اتاق را تنظیم می‌کند. به این صورت که هرگاه دمای اتاق بالا رفت، کولر به طور خودکار روشن می‌شود و هوا را خنک می‌کند و وقتی که به دمای تنظیم شده رسید، به طور خودکار خاموش می‌شود. این روش باعث می‌شود کولر در حداقل زمان ممکن روشن بماند و تنها هنگامی روشن شود که لازم باشد. این موضوع در نهایت منجر به کاهش مصرف انرژی می‌شود. دلایل اصلی اینکه مصرف برق کولر گازی در حالت اتوماتیک، بسیار کم است، عبارت‌اند از:

  • کولر فقط در صورت لزوم روشن می‌شود.
  • خاموش و روشن شدن مکرر کولر به حداقل می‌رسد.
  • دمای دقیق تنظیم شده ثابت نگه داشته می‌شود.

مصرف برق کولر گازی در حالت اتوماتیک

استفاده از ترموسات قابل برنامه ریزی

خوب است بدانید که ترموستات، یکی از اجزای بسیار مهم در کولرهای گازی است. ترموستات قابل برنامه‌ریزی اجازه می‌دهد که شما زمان‌بندی مشخصی برای روشن و خاموش شدن کولر خود، تنظیم کنید. بدین ترتیب که کولر فقط در زمان‌هایی که لازم است، روشن خواهد بود؛ برای مثال، اگر شما صبح زود بیدار می‌شوید یا شب دیر به منزل می‌روید، تنظیمات زمان‌بندی‌شده باعث می‌شود که کولر در بخشی از شبانه‌روز خاموش بماند. این موضوع می‌تواند منجر به ساعت‌ها صرفه‌جویی  در مصرف برق کولر شود. علاوه بر تنظیم زمان روشن و خاموش شدن، اغلب ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی اجازه انجام کارهای زیر را هم می‌دهند:

  • تنظیم دمای متفاوت در ساعات مختلف شبانه‌روز
  • تنظیم برنامه‌های متفاوت برای روزهای هفته و تعطیلات
  • تنظیم برنامه‌های موقت برای سفرها یا تعطیلات

استفاده از دستگاه کاهش برق در کولر گازی

یکی دیگر از مواردی که می‌توانید برای استفاده بهینه از کولرگازی، از آن کمک بگیرید، دستگاه‌ کاهش مصرف برق کولر گازی است. این دستگاه‌ها معمولاً تحت عنوان Power Factor Controller یا PFC شناخته می‌شوند PFC ها معمولاً بین کولر و برق قرار می‌گیرند و باعث می‌شوند تا کولر انرژی بیشتری مصرف نکند. PFC ها یک فاکتور برق بالا ایجاد می‌کند تا ولتاژ کولر را ثابت نگه دارند. این باعث می‌شود کولر انرژی کمتری را مصرف کند. کولر گازی همراه با یک     PFC  توانایی تطابق بیشتری با تغییرات ولتاژ دارد و نیازی به تلاش بیشتر برای مقابله با تغییرات نخواهد بود. با این شرایط، در نهایت، مصرف برق کولر گازی، کاهش خواهد یافت.

جمع‌بندی

در این مقاله از ایمالز سعی کردیم به روش‌های مختلفی برای کاهش مصرف برق کولر گازی اشاره کنیم؛ اما خوب است بدانید که استفاده از کولرهای گازی در همه‌جا کاربرد ندارد و شاید برای برخی از موقعیت‌های جغرافیایی که هوای خشک و بدون رطوبت دارند، استفاده از کولر آبی گزینه بهتری باشد؛ با این حال، اگر کولر گازی دارید؛ بهتر است از همان ابتدا نسبت به استفاده بهینه از آن و رعایت روش‌های کاهش مصرف برق، دقت بیشتری را اعمال کنید.


نظرات کاربران